Un gen ce a inceput sa fie in “voga” in momentul de fata este genul horror. Termenul de horror a aparut in jurul anilor ’60 cand orice lucrare de fictiune cu caracter morbid, inspaimantator, cu un suspans exceptional sau o tema infricosatoare a ajuns sa poarte numele acesta. De cele mai multe ori genul se intercaleaza cu cel science fiction si fantasy, toate cele trei fiind incluse in categoria fictiunii speculative.
Obiectivul este acela de a zdruncina cititorul incercand sa induca un sentiment de groaza, teroare, frica, dezgust sau oroare.
Literatura fantastica si cea horror impart anumite caracteristici comune, precum ancorarea intr-un cotidian ce reprezinta norma, ordinea, si dezintimizarea treptata a spatiile protectoare, care se deschid spre pericol. Unul din motivele ce reapar, comune celor doua genuri, este Locul Malefic, al carui arhetip incontestabil il reprezinta casa – perimetrul personal, loc de refugiu si de regasire, cu multiplele sale ocurente. Ca si fantasticul, teroarea presupune intruziunea frisonului in familiar, aruncand individul uman in confuzie.
Printre pioierii genului se afla Edgar Allan Poe – foto 1 -(1809-1849), . Tema recurenta trata intrebarile legate de moarte, incluzand simbolurile fizice, efectele descompunerii, preocupari asupra inmormantarii premature si readucerea la viata a mortilor. S-ar parea ca Poe vrea sa uzurpe rolul profetilor si sa-si adjudece monopolul explicatiei rationale. Astfel, peisajele servind ca fundal febrilelor lui compozitii capata paloarea unor fantome. Poe, care arareori pare sa fi impartasit pasiunile altor oameni, schiteaza arbori si nori care sint aidoma arborilor si norilor dintr-un vis, sau si mai bine, care se aseamana cu personajele lui stranii, la fel de adinc patrunse de un tremur supranatural si convulsiv.
Un alt reprezentant este Howard Phillips Lovecraft – foto 2 - (1890-1937) , scriitor american cunoscut pentru inventarea horrorului cosmic. Ideea de baza fiind ca viata este incomprehensibila mintii umane si ca universul este esential, extraterestru. Lucrarile sale sunt in general de un pesimism si un cinism adanc. Desi numarul cititorilor sai s-a redus de-a lungul vietii, reputatia i-a crescut de-a lungul deceniilor si este privit ca unul din cei mai influenti scriitori de horror ai secolului 20, care impreuna cu Poe, a exercitat o influenta incalculabila asupra generatiilor de scriitori horror ce au urmat.
Stephen Edwin King (n. 1947) este unul din cei mai populari autori ai momentului, fiind cunoscut indeosebi pentru romanele horror. Acestea sunt construite de obicei in jurul unui protagonist neremarcabil, de exemplu o familie de clasa mijlocie, un copil, sau de multe ori un scriitor, care sunt implicati in evenimente supranaturale si circumstante extraordinare, extinse pe parcursul povestirii.
Stephen King poseda o cunoastere profunda a genului horror, fapt evidentiat de volumul sau nonfictiune “Danse Macabre” (Dans macabru), care examineaza titlurile notabile din literatura si cinema-ul horror de-a lungul ultimelor decenii. El a scris cateva titluri si in afara genului horror, inclusiv nuvelele “The Body” (Cadavrul) si “Rita Hayworth and the Shawshank Redemption” (adaptate pe marele ecran sub titlurile “Stand By Me” si “The Shawshank Redemption“), precum si romanele “The Green Mile” (Culoarul Mortii), “The Eyes of the Dragon“, (Ochii dragonului) si “Hearts in Atlantis” (Suflete Pierdute in Atlantida).
Primul sau succes a fost cu romanul Carrie, care spune povestea unei adolescente timide si retrase ce indura persecutiile colegilor de clasa. Cand disperarea interioara ajunge la apogeu, Carrie isi descopera o putere supranaturala, telechinezia, care devine arma razbunarii sale.
Romanul Salem’s Lot, unul din preferatele mele, isi face aparitia in 1975. Ben Mears, un scriitor de succes care a crescut in oraselul Jerusalem’s Lot se intoarce acasa. Decide sa scrie o carte despre casa Marsten, care i-a provocat cosmaruri in urma unei experiente neplacute de cand era copil. Casa care a fost parasita multi ani, adaposteste in prezent forte supranaturale ce planuiesc sa puna stapanire pe oras. Romanul a fost nominalizat in 1976 pentru World Fantasy Award for Best Novel.
Romanul ce a urmat a fost The Shining publicat in 1977, cel de-al 3-lea al lui Stephen King. S-a bucurat de un succes incredibil si l-a asezat ca scriitor proeminent al genului horror.
Alte titluri ce merita cel putin mentionate sunt: Misery (Bram Stoker Award), It (British Fantasy Award), Cujo, Talismanul, Povestea lui Lisey, Apocalipsa, Duma Key.
Printre scriitorii contemporani ai genului se afla si Chelsea Quinn Yarbro, cunoscuta indeosebi pentru romanele sale istorice horror. Contributia autoarei la genul horror a fost recunoscuta in diverse moduri: International Horror Guild a numit-o “Legenda Vie”, a fost nominalizata la premiile Edgar, World Fantasy si Bram Stocker.
In anii ’80 Serge Brussolo a revolutionat prin stilul lui original si distinctiv literatura franceza. Considerat de unii critici o enigma imposibil de clasificat, Brussolo, un scriitor unic si baroc, este creatorul unor universuri literare halucinante, construite cu ajutorul unei doze specifice de violenta si sexualitate, care i-au adus un public format din cititori pe cat de fideli pe atat de pasionati.
Premiile Bram Stoker sunt orientate catre horror, si se ofera in fiecare an inca din 1987, pentru realizari deosebite, in onoarea lui Bran Stoker autorul romanului Dracula.
Premiile International Horror Guild, au ca fondator pe Nancy A. Collins, care a simtit ca trebuie sa existe un premiu recunoscut la o scara mai larga. Juriul este alcatuit din critici si referenti notabili.
Premiile World Fantasy – acordate de un cerc sever de critici, e cel mai important premiu pentru literatura fantastica de pe planeta, onorand de-a lungul vremii atat autori veniti dinspre mainstream, dar si autori veniti dinspre horror si SF.
Sursa: http://nemirabooks.ro
Adauga comentariul tau