Cu toate ca nu sunt un adept al unui anumit subgen am sa ma opresc in cadrul disertatiei de fata la thrillerul financiar si am sa ma refer la doi autori, propusi de editura Nemira cititorilor sai. Este vorba de Michael Ridpath (foto 1) si Arthur Hailey (foto 2), de asemanarile dar mai ales deosebirile dintre ei, de viata si opera lor.
In primul rand am sa amintesc faptul ca Arthur Hailey a publicat 11 romane: Zbor periculos (1958), Diagnostic final (1959), La nivel inalt (1960), Hotel (1965), Aeroportul (1968), Rotile (1971), Manuitorii de bani (1975) publicat la Nemira in 1996, reeditat in 2007, Medicamentul fatal (1975), Suprasarcina (1978) publicat la editura Nemira in 1994, Stirile de seara (1990) si Detectiv (1997).
De cealalta parte Ridpath publica 6 romane: Tranzactii sangeroase (1994), Lovitura virtuala (1996), Stapanul jocului (1998), Afaceri riscante (2000), Pasare de prada (2001), Eroare Fatala (2003), toate publicate la Nemira, si incepe in 2005 seria Alex Calder, din care publica primele 2 carti (aviz editorilor!).
Trebuie spus inca de la inceput ca pe cei doi autori ii tine legati laolalta, indisolubil, catatenia britanica, ambii fiind supusi ai Majestatii Sale, Arthur nascandu-se in 1920 in Luton, in timp ca mai tanarul Michael a vazut lumina zilei in 1961 in Devon. De aici probabil si sobrietatea scriiturilor celor doi, eleganta suverana a limbajului si desfasurarea aristocratica a evenimentelor descrise in cartile lor, care sunt alte asemanari definitorii pentru cei doi, din punct de vedere stilistic.
In ceea ce priveste tematica abordata in operele lor, lucrurile se schimba insa. Si asta pentru ca, la Michael Ridpath, formatia sa profesionala de analist financiar si-a pus amprenta in mod esential, inconfundabil in opera sa, unde intrigile se desfasoara, inevitabil, in lumea conglomeratelor financiare. Ne vom intalni asadar in toate cele 6 romane ale sale publicate de Nemira, cu variatiuni pe aceeasi tema: pietele financiar-bancare, pietele de capital, pietele de obligatiuni, alfel spus jargonul de baza al unui analist angrenat in lumea finantelor internationale.
Din punct de vedere compozitional, romanele lui Ridpath se remarca lesne printr-o actiune alerta, cursiva, intriga este ingenioasa, atent documentata, personajele sunt create in numar limitat, strictul necesar solicitat de subiectul abordat, atribute care concura catre un happy-end, mai mult sau mai putin predictibil. Altfel spus, carti recomandate a fi citite in scop deconectant, reconfortant chiar. Abia din 2005, odata cu publicarea seriei Alex Calder, Michael Ridpath schimba orientarea cartilor sale, abordand un alt gen, dar pentru asta am sa-i provoc pe cei de la Nemira sa dezvaluie mai multe, in viitoare aparitii editoriale, cititorilor pasionati de Ridpath.
Daca romanele lui Ridpath sunt orientate precis, concentrat, asupra unei singure teme, putem spune ca Arthur Hailey a fost (pentru ca, din nefericire, autorul a trecut granita dintre lumi in anul 2004) un scriitor cu veleitati plenipotentiare. Astfel, in timp ce romane ca Hotel, Manuitorii de bani, fac parte din categoria thriller financiar, alte romane ca Aeroportul, Rotile sau Suprasarcina se incadreaza magnific in categoria thriller tehnologic.
Nici genul de thriller medical nu este neglijat de Hailey, asa cum stau marturie romanele Medicamentul fatal si Diagnostic final, ca sa nu mai vorbim de thrillerul politic, redat cu maiestrie in romanul La nivel inalt. Mai trebuie spus ca Arthur Hailey in cartea Detectiv a abordat si genul de literatura politista, uimind inca o data cu usurinta cu care abordeaza teme diferite, pe care le transforma in bestseller. Genuri diferite, teme diferite, insa aceeasi scrupulozitate in a oferi romane cu succes imens la publicul cititor, in care intriga este atent, chiar genial elaborata, suspansul este dozat progresiv pe toata durata actiunii, personaje construite cu maiestrie, toate acestea suprapuse pe finaluri electrizante, socante.
Acestea ar fi, in opinia mea cateva atribute, deloc de neglijat ale cartilor lui Hailey. Un Arthur Hailey care trbuie citit, indiferent de varsta si de preferite, care, asemenea vinului bun, devine mai valoros si mai apreciat odata cu trecerea timpului si care stabileste o legatura organica cu cititorii sai care nu se sfarseste odata cu ultima pagina de carte, ci devine mai puternica, mai trainica cu fiecare carte citita cu lacomie. Daca amintesc si faptul ca romanele sale au fost publicate in 160 milioane de exemplare si cele mai multe din ele au fost ecranizate in pelicule pe marele ecrane sau in seriale TV, imaginea unui scriitor de succes de la sfarsitul secolului XX este completa.
Asadar, pe voi, cititorii care inca nu i-ati cunoscut pe Michael Ridpath si pe Arthur Hailey, va invit sa-i descoperiti, iar pe voi cei care i-ati cunoscut va invit sa-i redescoperiti!
Sursa: http://nemirabooks.ro
Adauga comentariul tau