Genus irritabile

default

Dimensiune font:

| 21-11-2015 04:42


La 27 iulie 1941, Mihail Sebastian, de la moartea căruia s-au împlinit 70 de ani, nota în „Jurnalul” său editat pentru prima oară în 1996, când foarte puțini mai sperau să fie recuperat, la Humanitas: „Am citit ieri în corecturi (date de Rosetti) pagina dedicată mie în „Istoria literaturii” a lui Călinescu. E probabil cel mai sever lucru ce s-a scris împotriva mea. Nici un talent artistic, nici o aptitudine de scriitor. Cu prima observație începe, cu ultima termină. Am fost agasat, dar nu mai mult. E plictisitor să se afle o asemenea pagină într-o istorie literară, care prin caracterul ei monumental este un fapt irevocabil. O asemenea carte de 1.000 de pagini in quarto se scrie odată la 30-40 de ani. Trebuie deci să așteptăm patru decenii pentru ca să obținem o rectificare”.

Cum se vede, Mihail Sebastian era mult prea optimist în estimarea sa, crezând că este nevoie de numai patru decenii pentru a mai apărea o asemenea operă. Alexandru Piru afirma că o carte precum „Istoria lui Călinescu” se scrie o singură dată într-o cultură. Deși de înțeles, supărarea lui Mihail Sebastian era totuși excesivă. La urma urmei, care scriitor s-a declarat vreodată pe deplin mulțumit de modul cum este tratat de critica literară?! Un complex al genialității, nu întotdeauna nociv, ba uneori chiar fecund, îl are, mai accentuat sau mai difuz, orice creator. În definitiv, Sebastian credea – dincolo de fireștile îndoieli, temeri, crize de orgoliu, scepticisme și nereușite – în steaua lui de scriitor. Avea toate motivele să creadă, căci – fără a fi un mare scriitor – este unul important în literatura noastră. Dar să vedem ce l-a nemulțumit pe autorul „Jocului de-a vacanța”, aflat atunci la vârsta de nici 33 de ani.

Prima propoziție la care face referire directă e aceasta: „Foarte înrudit cu Mircea Eliade este Mihail Sebastian (Josef Hechter), elev și el al lui Nae Ionescu”. Așadar, o situare mai mult decât onorantă. Mai departe, Călinescu îl caracterizează pe Sebastian ca fiind „…adept al lui Descartes, ținând la lucrurile clare și distincte și aplicând acest cartesianism mai ales în câmpul senzațiilor. De unde un sensualism rece, lucid, cultivat, cu realități de geometru. Neputându-și îngădui decât o singură experiență, aceea a rasei sale, scriitorul se refugiază în analiză și însemnările sale erotice sunt mai mult stendhaliene decât gidiene. Talentul artistic pare a lipsi, totuși ca prozator scriitorul posedă o ritmică vie și o frază fin echivocă, de o maliție imperceptibilă.

Autorul e încă prea tânăr spre a i se determina personalitatea”. O observație, aceasta din urmă, ce se impunea și care, chiar dacă nu ameliorează aserțiunea privind părelnica lipsă a talentului artistic, sugerează posibilitatea unei evoluții ce va face posibilă o reevaluare critică. Mult prea severă, cu termenul lui Sebastian, mi se pare însă aprecierea finală: „Ultimul roman, Accidentul, abstract, fără situare geografică (autorul n-are nici acum însușiri de scriitor), pare (din nou pare! - subl. mea) a infirma vocația de romancier”.

Pusă sub semnul îndoielii de Călinescu, „vocația de romancier” se va dovedi a fi una reală. Înclinat nu o dată spre autovictimizare, Sebastian vede în propozițiile lui G. Călinescu nu atât o nedreptate, cât o persecuție, uitând că însuși faptul de „a intra” – și încă rezervându-i-se un spațiu considerabil – într-o „Istorie a literaturii” de anvergura celei călinesciene însemna o recunoaștere deloc neglijabilă. Apoi, el era un autor care avea să rămână în istoria literară în primul rând ca dramaturg, ipostază la care Călinescu nu se referă în capitolul pe care i-l consacră. De notat însă că evoluția și posteritatea lui Sebastian nu l-au infirmat în mod radical pe genialul critic. Așa cum, de pildă, s-au petrecut lucrurile cu Bacovia pe care Călinescu l-a „țintuit” în faimoasa formulă: un mare poet minor. Marii critici, atunci când greșesc, greșesc enorm.

Uităm oare că E. Lovinescu previziona că, după 50 de ani, opera lui Ion Luca Caragiale va deveni un simplu document de epocă apusă, va muri odată cu lumea care a nutrit-o?! Posteritatea lui Caragiale l-a contrazis fără drept de apel și îl contrazice mereu pe măsura trecerii timpului. Caragiale este mai actual ca oricând și nu doar în spațiul românesc. În fine, Bacovia avea să fie recunoscut ca unul dintre cei mai importanți poeți moderni ai secolului XX, perceput și receptat ca atare de strălucita generație a lui Nichita Stănescu, și singurul, după Eminescu, care a creat un curent: bacovianismul. Dar marii critici sunt mari chiar și atunci când se înșeală.
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:22

Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei