Ioana Nicolaie, O pasare pe sarma/ review de Adriana Stan

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:32

Ioana Nicolaie, O pasara pe sarma, Editura Polirom, 2008

 

Femeia, se stie, e mare farmazoana. De-a lungul vremilor, ea a sezut la razboiul de tesut penelopic urzind texturi felurite in asteptarea eroului, respectiv – a eposului, ceea ce nu a impiedicat-o sa populeze cu drama si trama ei una dintre cele mai consumate forme de fictiune. Lasand la o parte obiceiul bolnav al decadentilor fin de siecle de a considera dezirabile numai iubitele moarte, se poate spune ca tema supravietuirii feminine a dat eroine de neuitat, de la fragilele, dar luptatoarele domnisoare victoriene la mult mai bine dotatele personaje de jocuri video. Iar consecintele la nivelul mentalitatii sociale nu au intarziat sa se arate, intrucat fata de doamna Bovary, femeia Cosmo e o supravietuitoare (sau nu?) – macar prin faptul ca nu se mai sinucide.

 

Pe subiectul cu pricina, Ioanei Nicolaie ii iese in recentul sau roman (O pasare pe sarma, Polirom 2008) un tratat de victimologie prea vizibil marcat pe firul emotiv, al compasiunii, prin care se apropie periculos de pavlovismul literaturii de masa. Sistemul binar in care opereaza – una bucata femeie tanara, frumoasa, sensibila versus circumstante potrivnice plus ghinioane sentimentale – isi epuizeaza 90% din mesaj si intensitate inca din primul capitol al cartii. Sabina Seni apare, simbolic, pe un peron mizer, lasand in spate „doar un zid si-o poarta deja ferecata”, „viitorul ca pe-o usa zidita”, iar restul fabulei nu va face decat sa acumuleze redundant intamplari cu aer de litanie la conturul nesanjabil al acestui destin. Desigur, tendinta de a face pasul pe loc, in protagonismul cosmofag al sensibilitatii particulare, sta la baza poemelor din Nordul, Credinta sau Cerul din burta, si explica, in fond, timbrul atat de specific al autoarei, care imblanzea pe aceasta cale metaforizarea de neomodernista amintire pe terenul unui biografism in culori mitologice, nuantand exhibitia prin contemplatie. Pe cat de rafinate sunt insa lirica sa narativizata si construirea in pasi epici a icoanei sinelui, pe atat de superflue apar liricizarile naratiunii sale propriu-zise.

 

Ioana Nicolaie scrie aici o poveste la persoana a treia, despre o tanara provinciala ce trebuie sa se descurce pe cont propriu, cu portmoneul gol si cu sufletul ei mare, in Bucurestiul dezorientant, nu mult dupa caderea comunismului. E folosit intreg retetarul de situatii epice anticipabile in privinta respectiva, de la chefurile studentesti la dragostea in fazele ei boeme, de la cautarea unui suport financiar in perioada de inflatie la munca inrobitoare intr-un fast-food sau mica specula din camin. Semnificativa in sine ca impresie de verosimilitate familiara, atmosfera de tranzitie debusolanta pare, altminteri, un decor mecanic si cat se poate de necesar developarii teziste a destinului nefericit al protagonistei. Caci lipsa de verva a scenelor, frecventele sincopari ale fluxului povestirii, o impresie scartaitoare de truda narativa arunca serioase dubii asupra capacitatii autoarei de a se detasa epic de gestul autointensificarii poetice. Iata: „Razele rosii i se lipira fetei de spate, ca s-o ocoleasca apoi. Si, singerii, sa-i prinda pe amandoi intr-un singur cocon”. Iar, pe de alta parte – mostra de relatare: „Era prea de tot! Nu-mi puteam reveni din uluiala… Ce trebuia oare sa fac?… Dar nu eram in stare sa injur, sa ma apar… Tremuram de indignare”. Degeaba se forteaza in directia neorealismului sau a tensiunii dramatice cata vreme o pornire probabil fireasca a scrisului sau o trage, parca fara voie, spre tusa moale a impresionismului. Desi autoarea pretinde de la sine constructie si roman de formare, punctul de vedere prin definitie poetic ramane, in defulari, singurul credibil. Si nu ma refer doar la faptul ca motivul vagabondajului prin tot felul de pasaje, printre vitrine, retrovizoare si sub becurile colorate ale strazii are, asa, un aer de familie, ca un suvenir optzecist, cu ipostaza binecunoscuta a poetului-centru reflector de imagini.

 

Mai exact, Ioana Nicolaie rupe adesea naratiunea la persoana a treia prin recursul la senzatie, dar face asta cu bizare neglijente de a acorda intre ele perspectivele, de a aranja tonul: „ Lumina amiezii isi salta griul in incapere. Sabina isi puse haina groasa si merse la baie”. Zabava de a prinde anumite momente in volute metaforice mai degraba impotmoleste decat sa vibratilizeze naratiunea. Apoi, autoarei ii lipseste flerul unui Radu Petrescu de a transla crusta friabila de senzatii si imagini in retorica a sentimentelor unor personaje bine individualizate. Nu ma indoiesc ca Ioana Nicolaie poate exprima minunate reverii de sine, dar, pana una-alta, reveriile personajelor sale par inautentic impanate cu inutile bibileli liricoide: „Anii uscasera totu-nauntru. Ca bulbii lalelelor lasati in plin soare”; „Sabina trecu pragul, de parca ar fi pasit pe nisipuri miscatoare. In vartejul brusc al desertului vazu biroul urias al patronului. Ca de chihlimbar.” Autoarea are, evident, condeiul setat pe versificatie, in materie de psihologie a personajului ea rezolva insa lucrurile destul de simplist. Cu tot chinul ei sisific si inocenta ultragiata, interioritatea protagonistei se aplatizeaza intr-o mecanica declamatorie a suferintei. Sunt, de pilda, destule si destul de transparente furtuni: „(…) se-nchipuia pe un pod si valurile care treceau pe dedesubt erau mereu ca dupa o furtuna sau aidoma celor iscate de golul unei cascade”; „Furtunile de dinainte, puse alaturi, sapasera in sufletul Sabinei un inceput de prapastie”. Despre Eman, marea iubire, nici nu vom afla mai mult decat ca e boem, misterios, cu pieptul musculos ca la Sandra Brown, misterios again. Alte personaje, cum ar fi Roxana, careia i se face prin primele capitole un portret de neconventionala, sunt lasate in aer, altele apar din senin, fara prea mare relevanta in cursul naratiunii (o serie de studenti caministi din final).

 

Totusi, carcotelile de mai sus nu expun decat o parte a chestiunii. Desi, personal, as tine cu doza de ironie a lui Jane Austen sau cu aura parsiva al Larei Croft, impactul suferindei Sabina, stimulat pana acum mediatic, prin interviuri si avanpremiere, nu mi se pare deloc improbabil. La urma-urmelor, cel al carui nume fireste ca nu-l mentionez aicea a demonstrat deja ca iubim femeile pentru stilul lor, „ca o gratie, ca o unduire”, acea piele exuviala innobiland tot ce ar fi commonplace in ele. Stilul protagonistei si cel romanului in general dispun de atributele care sa indreptateasca „lectura obligatorie Elle” specificata pe ultima coperta. Atitudine voluntarista este cat incape, bataie sociala este, dar si implicita bataie a ei cu nedreptii de ei, eroina are ceva luciu frivol, fiind cam seducatoare, dar si, deducem, o moralitate solida. Autoarea vorbea despre importanta „fundalului” in povestea sa despre tranzitie. Ma tem insa ca o perspectiva istorica ce se invarte prin locurile comune ale unor idei de teleenciclopedia („Credeau ca marile manifestari omagiale, muncitorii agitind stindarde.. tineau de realitate, nu de suprarealismul cel mai grotesc. Marea manipulare chiar functiona. Ei nu disociau intre ce li se arata si ceea ce se afla dedesubt”) nu se scoate decat pompand serios pe partitura mizericordiei: „Oamenii se obisnuiau greu cu culorile de dupa caderea vechiului regim. Se minunau de instalatiile muzicale chinezesti si-si reinvatau cu sfiala colindele”. Priza fatisa la emotie reiese, de altfel, si din scene puternic atasante, cum e atunci cand Sabina ia un singur mar de pe taraba si, pentru ca mai mult nu-si permite, il pune rusinata la loc. E schitata, de asemenea, o gama larga de feminitati, dupa gusturi si tipuri de identificare: batrana trecuta prin ororile razboiului, fosta muncitoare in uzina „cu sufletul patat de vopseluri”, colega libertina si in acelasi timp romantica and so on. Chiar si fara flora lirica, desfasurarea epica e in buna masura scontata ca efect in directia unei adeziuni directe la coarda sensibila: „Isi facu ordine furioasa, in ultimii ani. Erau cotloane intregi napadite de praf. Erau si zile blinde, luni intregi, pe care acum trebuia sa si le smulga din carne. Vii, singerinde (…) cu miinile agatate de gardul de sirma…”

 

Desigur, traditia pasarilor zgribulite, desi nu foarte cuprinzatoare, e marcata in literatura romana, bunaoara prin amarata turturea a lui Ienachita sau puiul lui Bratescu-Voinesti. Si pe ei, sa nu uitam, i-a pandit pericolul retoric de a fi artificiali si dulcegi, deci soapy, independent de toate bunele lor intentii…

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei