Lucian Dan Teodorovici, Celelalte povesti de dragoste/ review de Claudiu Turcus

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:30

Lucian Dan Teodorovici, Celelalte povesti de dragoste, Editura Polirom, Iasi, 2009, 244 p.

review de CLAUDIU TURCUS

Scriind „nebanal despre banalitate” (Bianca Burta Cernat) intr-o „ampla varietate a registrelor stilistice” (Adina Dinitoiu) si „cu un instinct sigur al punctelor de presiune” (Mihai Iovanel), Lucian Dan Teodorovici reuseste prin Celelate povesti de dragoste sa isi dea „examenul de maturitate prozastica” (Daniel Cristea Enache). „Descoperirea umanitatii, ce reprezinta, de fapt, atingerea unui continent: acela al prozei majore” (Doris Mironescu) recomanda aceasta „carte admirabila ce marcheaza un moment de gratie in literatura noastra actuala” (Antonio Patras).

Sinteza judecatilor de valoare cu privire la ultimul volum al ieseanului Lucian Dan Teodorovici mi-a prilejuit o mirare intertextuala nemaipomenita. Caci, parca as fi citit o alta carte. In versiunea mea, Celelalte povesti de dragoste contine trei povestiri slabe (Sobolanul e mai viu decat testoasa, Pe catalige si Podul stramb), una cosmo-fiction aspirationala (Scufundari), o alta quasi-psihologica acceptabila (Niste documente), doua piese nefinisate cu intrigi matrimoniale si dialoguri „amuzante” (Copilul-lup, O noapte la hotel), o secventa masculina previzibila, dar cu un personaj dramatic-simpatic (Luna plina) si, in fine, trei proze onorabile (Dupa gaste, Tramvaiul care canta si Cu mai multi kilometri in urma). In consecinta, mi se pare ca proza lui Teodorovici – inegala, redundanta stilistic si uneori neatent de banala – a starnit prea mult entuziasm si prea putin examen critic.  

 

Chiar daca a inteles ca pansexualismul nu duce nicaieri daca nu te numesti Bruckner sau macar Brumaru, desi a renuntat la notatia cotidiana frusta, adica naiva, a douamiistilor timpurii, in ciuda preocuparii sale pentru complexiatatea psihologica a personajelor/dialogurilor, Lucian Dan Teodorovici se ambitioneaza sa surprinda banalitatatea existentei umane: discutia tarzie despre nimic cu un prieten de pahar, monotonia unei calatorii de la Bucuresti la Iasi alaturi de un sofer mitocan care transporta carti, vacanta-compromis a unui cuplu in pragul divortului, sporovaiala de adolescenti din fata blocului, delegatia jurnalistica intr-un sat uitat de lume etc. Numai ca – descopera prozatorul – anodinul n-ajunge. Si-atunci, fara a sublima esentialist banalul, dar nici departe de aceasta ispita, Teodorovici introduce cate o situatie exceptionala, grava care sa confere cumva greutate semnificatiei de ansamblu. Ei bine, aici lucrurile se complica. Mihai Iovanel a observat – in singura obiectie articulata a criticii de intampinare – ca doua dintre proze (Pe catalige si Cu mai multi kilometri in urma) folosesc un truc similar: „un soc (moartea cuiva – nu in prizã directa) plasat la sfarsitul povestii inerveaza si resemnifica traseul de pana atunci al textului”. Cronicarul de la Cultura vede in acest procedeu „atat un mijloc facil, cat si o insuficienta incredere a lui Lucian Dan Teodorovici in tipul de proza pe care a ales sa o scrie”. Cred insa ca e mai mult de atat. In primul rand pentru ca prozatorul nu asociaza banalitatea & esentialitatea doar ca truc/tehnica narativ(a), ci extinde relatia la nivelul viziunii despre lume. Toate povestirile contin o problematica subiacenta, asa zis profunda: turmentati de alcool si de muzica lui Leonard Cohen doi prieteni isi doresc nici mai mult, nici mai putin decat sa se reindragosteasca; intalnindu-se cu un fost tortionar comunist de la care trebuia sa obtina niste documente, personajul narator afla o poveste cutremuratoare despre dragoste, nebunie si moarte;  „excursia” derizorie cu bunicul (dupa gaste) in curtea unui tigan (care le furase fara sa stie ale cui sunt) e asociata cu un episod tragic (bataia unui june care incalcase o cutuma erotica a comunitatii) etc. Practic, Teodorovici vrea sa integreze problematicile majore in cursul firesc-minimalist al banalitatii cotidiene. Scopul lui nu consta in niciun caz in a redimensiona platitudinea prin exceptional, ci de a-l topi pe ultimul in prima. Omul se cutremura putin, n-are decat, dar viata merge oricum mai departe. Vidul interior nu se umple. Tocmai de aceea, incompatibilitatea dintre registrele tematice (banal/esential) nu este una propriu-zisa, ci una derivata dintr-o gestionare schematica a compozitiei. Bineinteles ca cele doua pot fi compatibile. Spre deosebire de Iovanel, cred ca Teodorovici stie in realitate pe ce cale vrea s-o apuce. Dar arta sa nu se ridica la inaltimea acestei subtile intentii, iar alternantele devin previzibile. Imbinarile prozei creeaza un efect de reteta narativa.

 

Carenta secunda a Celorlalte povesti de dragoste e de ordin stilistic. Incercand sa reproduca facilul gandirii umane, prozatorul incurca distantele si proportiile, iar in cele din urma constructia sa ajunge sa comunice ceea ce voia sa descrie. E o asumare involuntara a mesajului, care devine, la randul sau, facil. In povestirea O noapte la hotel un tanar pleaca de acasa, intrucat sotia aflase de escapada lui amoroasa, se intalneste intr-o camera de hotel cu cea careia i se datoreaza destramarea casniciei, insa nu pentru o noapte fierbinte (desi se pare ca pana la urma a cam fost si asta), ci pentru a o instiinta ca relatia lor, paradoxal, nu mai are viitor. Ea ii reproseaza ca-i un prefacut, ca i-a povestit despre sinuciderile pasionale (la care ar fi fost martor) doar pentru a o impresiona: „poate tu ai simtit doar nevoia sa-mi comunici toate astea, poate era vorba de sinceritate si-atat. Dar eu m-am folosit de ele ca sa ma-ndragostesc. Moartea atrage foarte mult (sic!). Mai ales daca-i vorba si de dragoste-n moartea aia”. El se disculpa atragand atentia ca nu-i un tip superficial, ci un barbat cu aspiratii totale: „ – Ti-am spus intotdeauna atat: ca mi-am dorit sa simt din nou cum e sa fii indragostit”. Scena continua polemic si culmineaza cu un moment de teatralitate a victimei feminine: „ – Hai, mi-a spus. Sa facem sex, da-o incolo de dragoste [...] De-atat sunt eu capabila”.  Fara echivoc, in chestiuni de imaginar erotic contemporan pigmentat cu situatii exceptionale, Lucian Dan Teodorovici se pozitioneaza net sub cota lui Cezar Paul Badescu. In Luminita mon amour dezbaterile amoroase se poarta in termeni mai verosimili, iar tragismul perspectivei transpare aproape nestarnit. In schimb, intruchipand tipologii neproblematice, indragostitii din Celelalte povesti de dragoste vehiculeaza argumente-cliseu slefuite, iau decizii standard, si – fapt straniu – au constiinta ca regia lor amoroasa e diferita de „filmele alea proaste americane”. Insa din cauza absentei unei instante/tehnici care sa marcheze distanta dintre ceea ce se descrie si ceea ce se comunica, as spune, cu o sintagma nitel modificata a cronicarului de la Observatorul cultural, ca uneori prozatorul scrie banal despre banalitate.

De asemenea, divagatiile nejustificate, explicatiile redundante sau mostrele de intelepciune compsensativa dauneaza stilistic prozei. De cele mai multe ori personajului principal ii vin in minte – din pricini necunoscute, dupa cum marturiseste – anumite idei, acestea oferindu-i ocazia unor excursuri quasi-teoretice. Cele despre sinapse si moarte va las sa le descoperiti, insa reflectia despre ras merita reprodusa: „uneori razi fara sa-ti dai seama de ce, razi chiar si in momente in  care nu e deloc, dar absolut deloc potrivit sa razi. Altfel, daca excluzi momentele nepotrivite din ecuatie, rasul poate fi bun. Medicii din intreaga lume iti vor spune… [urmeaza cincisprezece randuri de lamuriri, n.m.]. Da, evident, rasul este extrem de folositor organismului. Altfel nu s-ar fi scris atatea cugetari pe marginea lui [alte zece randuri despre conceptia lui Bergson asupra rasului, n.m.]”. Ipostaziindu-se intr-un Ecleziast modern, naratorul ne avertizeaza in final ca „exista o vreme pentru meditatie, la fel cum exista o vreme pentru plans sau pentru ras”. Concentrarea prelunga asupra nuantelor aforistice ornante il face pe Teodorovici sa uite de maruntisurile expresiei: „n-am cum sa spun cum” ni se confeseaza naratorul, iar apoi, cand un personaj incearca sa-i ciufuleasca parul, acesta rosteste: „asa ca mi-am indepartat capul. El a dat cumva din mana, asa, ca si cum n-as fi inteles eu ce vrea sa faca”.

Prin urmare, considerata cea mai realizata dintre cartile lui Lucian Dan Teodorovici, Celelalte povesti de dragoste reprezinta, probabil, un eveniment in evolutia artistica a prozatorului iesean. Ca in sport – un fel de record personal. Insa din punct de vedere al competitiei literare contemporane, volumul sau va mai fi sustinut o vreme de laude, insa la revizuiri nu va lua nota de trecere. Pentru ca ii lipseste poate cel mai important ingredient: vocatia esecului literar. Sunt prozatori care stiu sa rateze rafinat o proza, in sensul ca amploarea proiectului initial se vede pana si in ruinele realizarii efective. La Teodorovici, insa, realizarea submineaza schita proiectului.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei