Lumea văzută prin fragmentele de sticlă colorată

default

Dimensiune font:

| 05-11-2016 05:47

În comentariul rezervat cărţii precedente, „Visul crisalidei” (2014), scriam că „Maria Grădinaru e un nume de poet despre care, nu mă îndoiesc, vom mai auzi”. Nu m-am înşelat, cum se vede, pentru că, iată, Maria Grădinaru tipăreşte o nouă carte de poeme, „Triplu sec” (Editura Art Book, 2016), care înnoieşte viziunea lirică şi, mai ales, schimbă spaţiile de identificare a fiinţei interioare. În „Visul clisalidei”, imaginarul poetic pivota în jurul unor simboluri ascensionale, poeta mărturisind dorinţa de a-şi lua „licenţa de zbor”: metafora obsedantă a zborului şi sfera semantică a aripii exprimând, adesea, o nostalgie a departelui, organizau, acolo, materia lirică. În „Triplu sec”, Maria Grădinaru scrie despre ceea ce (crede că) ştie cel mai bine; poemele explorează sinele care descoperă mereu, în uimire şi bucurie, preajma, locurile şi oamenii, dragostea şi poezia. E o poezie de notaţie, cu „percepţii la marginea unui vers”, un jurnal al stărilor, sentimentelor, senzaţiilor, neliniştilor şi trăirilor unei fiinţe sensibile, atentă la toate impulsurile care vin dinlăuntru sau din realul „îmbogăţit” de privirea secundă, aceea care nu patinează pe deasupra lucrurilor, ci le pătrunde esenţele: „culeg surprinderea dintre pleoape/ picătură cu picătură/ şi mulţumesc lui Dumnezeu pentru darul/ de a putea vedea dincolo”, scrie Maria Grădinaru; e privirea care vede realul prin fragmentele de sticlă colorată ale vitraliilor; „copil fiind/ descopeream bucuria în fragmentele de sticlă/ colorată/ prin care priveam soarele/ sperând să-l pot prinde într-o culoare atît cât să-i/ mângâi conturul cu pleoapele/ dar cel mai mult îmi plăceau bucăţile lipsă din/ fereastra de pe casa scării/ pe care mă căţăram cu uşurinţa celui care ştie că/ poate ţine cerul într-o mână/ acolo/ între două lumi/ timpul s-a oprit să-mi arate că fericirea nu stă în/ cioburi/ ci în întreg/ o mamă/ un tată/ o fiică/ Dumnezeu/ atunci am înţeles că aş putea muri de fericire” („vitralii”): pe acolo, prin vitralii ori pe un fir tras dintr-o crisalidă, fiinţa face saltul de la „subsolul lugubru” la „nectarul veşniciei”, pe care, ne asigură poeta, doar fluturii îl gustă.

În „Triplu sec”, Maria Grădinaru oferă suficiente semne pentru a dovedi trecerea spre poezia adevărată, asumându-şi tot ce înseamnă aceasta şi, deopotrivă, intuind ceea ce, cu bine şi rău, reprezintă poezia în ordinea existenţei înseşi; scriind despre sine, poeta se află mereu într-o „sesiune de examene introspective”, cum spune în „(r)evoluţie”, în care un copil o îmbie la joacă, în vreme ce „pe partea dreaptă a căii lactee” se aude cum bate toaca liniştii, morţii şi învierii: „între o schimbare de fus orar/ şi o sesiune de examene introspective/ câteva rânduri scrise în grabă sub impulsul/ momentului/ într-un avion uzat/ prevestesc cod roşu/ de după fereastră/ un copil mă îmbie la joacă/ nu aude cum bate toaca pe partea dreaptă a căii/ lactee/ prea târziu să ne mai jucăm/ spun/ cu şoapta trudită de gânduri/ dar el zglobiu/ sare peste pervaz şi mă anunţă cu aplomb/ e vremea restanţelor”. Maria Grădinaru părăseşte constelaţia simbolică ascensională din „Visul clisalidei”, pentru a lua seama la ceea ce se petrece cu sine şi cu poezia pe care o elaborează; mai întîi, poeta scrie ca „să-mi ţin de urât” („eu şi cu mine”), poezia este casă, cină de taină, adăpost unde i se relevă frumuseţea („revelaţie”), e „casa aceea cu vedere spre veşnicie” („condei”) şi ea, poezia, se respiră prin fereastra pe unde universul îşi rostogoleşte „toate nedumeririle sale”. Apoi, Maria Grădinaru descoperă ceea ce T. S. Eliot numea „organizarea poemului înainte de cuvânt”: poezia se în-fiinţează, în sine, înainte de a se lăsa scrisă: cu versurile Mariei Grădinaru: „nimic din ce spui nu e nou/ şi totuşi/ văd literele păşind în mine/ una câte una/ dezarmant de simplu” scrie Maria Grădinaru în „pas alb”. În sfârşit, poeţii „lucrează” cu nopţile, cu tăcerile lor, dar şi cu un cuvânt „cât toate celelalte la un loc”, cum se spune în un răspuns: „dacă ţi-aş spune că am îngenuncheat tăcerea/ lângă un cuvânt cât toate celelalte la un loc/ nu-i aşa că ai înţelege de unde vine poezia/ şi nu te-ar mai copleşi teama că aş putea căuta/ evadarea/ într-un univers care nu cunoaşte răsăritul”. Poezia adevărată se scrie în bucuria, lumina şi speranţa copilului; o spun Cristian Popescu („Primele încercări literare ale poetului Cristian Popescu datează de la vârsta de şapte ani”, demonstrează Gabriela Gheorgişor în „Popescu. Arlechinada tragică”), Cezar Ivănescu („Unde mergem, tată?”, întreabă poetul copil; „La Bârlad”, zice tatăl; „La Baaad, la Baaad”, îngână copilul titlul unei cărţi celebre) ori Nicolae Coande („Aşa, poem după poem, am ajuns la concluzia «savantă» că doar la cinci ani putem fi cu adevărat poeţi, atunci când puterea noastră se uneşte, cum cerea Nietzsche, cu o altă putere şi făptuim cu adevărat totul”), pe urmele lui Ezra Pound („Aveam cunoaşterea intimă..., şi ignoranţa unui copil de cinci ani”): iată şi în „Triplu sec”: „copilul din mine păşeşte desculţ printre versuri/ cu soarele într-o mână şi luna în cealaltă/ nimic nu-i poate umbri existenţa/ nicio sentinţă dinspre timpul acestei lumi/ nici măcar orizontul îngenuncheat lângă urma/ şarpelui” („optimism”).

Maria Grădinaru îşi asumă în „Triplu sec” şi ceea ce aş numi poezia sentimentului religios, în texte precum „răscruce, tăceri, persuasiune”; nu e, însă, o poezie de amvon, ci, mai degrabă, una în gând cu Dumnezeu: în religia iubirii: „de ce ţi-aş spune că-n ochii mei stau agăţate/ fâşii din tine/ când Dumnezeu ne îmbracă pe amîndoi/ cu aceeaşi lumină/ eu te vreau liber/ să-1 poţi vedea pe Cel care-mi ţine inima între palme/ aşteptându-te” („tăceri”); „daruri sfinte/ îmi sunt gândurile cu care ating/ apropierea dintre noi/ miroase a botez din apa Iordanului/ a mir şi smirnă curată/ aştern pe un drum/ răstignit de iubire” („răscruce”). Iar când se citesc într-o asemenea carte poeme pur şi simplu frumoase, cum este „drog”, de exemplu - „de câte ori privesc în ochii tăi/ toate nedumeririle mele înfloresc ca o livadă de meri/ în pragul apocalipsei” - poeta, se poate spune, a confirmat şi a trecut pragul camerei a cărei fereastră se deschide spre toate nedumeririle universului, „cu vedere spre veşnicie”. Cu „Triplu sec”, Maria Grădinaru a făcut pasul decisiv spre poezia adevărată; astfel: „îmi spuneai/ marie tu eşti poezia/ eu râdeam ca un copil alergam şi strigam/ avion cu motor ia-mă şi pe mine-n zbor/ unei jucării imaginare să mă elibereze din cerul/ ochilor tăi/ habar nu aveam de ce te iubeam/ plângeai şi-mi udai tălpile cu oglinda botezului meu/ într-o vreme în care nu ştiam că am rădăcini/ mă fascinează culoarea acelui timp/ şi nu ştiu dacă există un nume care să o definească/ dar m-a restituit cuvântului/ marie” („îţi aminteşti”)... 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei