Magda Mihailescu: François Truffaut, barbatul care iubea filmele

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:33

Magda Mihailescu, François Truffaut, barbatul care iubea filmele,Curtea veche, Bucuresti, 2009

François Truffaut, barbatul care iubea filmele“ nu este o carte din genul turistic. Magda Mihailescu nu propune un tur in muzeul Truffaut. De altfel, la capatul volumului, Magda Mihailescu isi ofera luxul unui sfarsit precum acesta: „Acolo – dar nu numai – sa-l cautam pe Truffaut. Eu una cred ca inca se mai ascunde.“ Deci – daca nu cumva este vorba de un rasfat, si probabil este un rasfat, dar nu unul integral – autorul nu a fost dus la muzeu si expus, vinovatul nu a fost prins. Prea multele carti politiste ne-au invatat rau destramand invariabil toate ascunzisurile.

Ar fi fost impotriva spiritului acestei carti sa sfarseasca intr-o concluzie sau definitie. Scriind o carte despre acest autor oricum greu de surprins intr-o proza care sa nu-l tradeze, Magda Mihailescu alege calea cea mai grea. Ea decurge din cateva randuri pe care Magda Mihailescu le citeaza din Luc Molin: „Poate creatia nu este altceva decat o arta a raportului. Plastica, am vazut, tinde sa fie ignorata, imaginea din interiorul cadrului nu are nimic exceptional, socialul este uitat si dispretuit (de unde si mania criticii jdanoviste) si sunt tentat sa spun ca nu exista psihologie. Ne putem intreba ce ramane. Lipsurile deconcerteaza, mai ales cand, la capatul socotelilor, ne aflam in fata uneia dintre cele mai implinite opere din cate exista. s…t Nimic nu se afla in plan, totul se gaseste in raport cu contextul. In mod sigur, geniul este geniu pentru ca se intemeiaza pe acel nimic.“

A exprima „acel nimic“ astfel incat sa faca prezent „acel tot“ care e arta – iata calea cea mai grea pe care poate apuca un critic. Criticii care pot folosi, nu doar evoca, puterea de a misca a artei sunt putini. Inainte de toate, cartea este admirabila pentru felul in care narativizeaza nu atat prospectul Truffaut, cat efectul Truffaut. Cum spune Alex Leo Serban pe coperta, volumul „e ca un gros plan pe sufletul lui sTruffautt“.

In cautarea „acelui nimic“, Magda Mihailescu nu apeleaza numerele scurte din agenda criticului. In primul rand, nu foloseste o metoda passepartout, desi se raporteaza la mai toate metodele care au fost folosite de exegeza regizorului (v. micro-capitolul „Filmele vorbesc intre ele“, care cuprinde de fapt poetica volumului). In al doilea rand, evita procedeele care supraexpun. Triviala psihanaliza s-ar parea ca gaseste in fragilul François o usa deschisa. Dar nu cumva aceasta vulnerabilitate a subiectului este un pic greceasca? Odata intrat pe usa, sistemul doctorului Freud se transforma intr-un cal troian care explica totul si distruge totul. Magda Mihailescu stie ce face cand ii deschide doar un coltisor de usa, cat pentru a-l lasa sa-si laude marfa; dupa care ii inchide usa in nas („Sa lasam in seama psihanalizei cele petrecute, inclusiv amanuntul mortii lui Werner, chiar a doua zi dupa Truffaut.“ – p.136).

Filmele lui Truffaut (ca si Truffaut insusi) nu sunt citite liniar, cronologic, static. Si nici dintr-un unic unghi. Filozofia criticului e cat se poate de truffaldiana („Intrebat «Ati schimbat stilul?» va raspunde: «Nu, am schimbat subiectul»“, p. 79).

Pe Godard stii intotdeauna unde sa il gasesti, dintr-un motiv simplu: e prizonierul inteligentei lui, care il tine la vedere chiar si atunci cand batranul strut se disimuleaza intre rolele de pelicula. Truffaut, el e mai greu de gasit: curatorul unor obsesii fara final („Adèle H“, „Camera verde“, „Femeia de alaturi“), tanarul insurgent care se joaca de-a autobiografia („Cele 400 de lovituri“), dar si de-a falsul autobiografic, ironistul care scoate comedii burgheze dintr-un buzunar („Domiciliu conjugal“) si drame tot burgheze dintr-altul, cineastul care il iubeste pe Jean Vigo, cititorul de polare, cititorul pur si simplu, marele cititor care isi gaseste subiectele in cartile de care se indragosteste, metafictionarul care deconspira iluzia cinema-ului („Noapte americana“) si tot el o recreeaza, cu fiecare film.

Stilul lui Truffaut, desi traversat de cateva obsesii, nu e prizonierul manierei, adaptandu-se necontenit intentiilor filmului in curs. Magda Mihailescu isi adapteaza critica acestei realitati. Aici vom gasi accentul cazand pe analiza formala (montajul rapid din „La Peau douce“, ducandu-l in viteza pe bietul sau erou catre sfarsit; stilul mixt de naratiune din „Jules et Jim“); dincolo vom gasi analiza unor functii (a scrisorilor care aduc vesti rele); altundeva investigarea unor continuturi sau contextualizarea istorica.

Cele 4 mari sectiuni transversale in filmele lui Truffaut – Jocul (jocul copiilor, jocul destinului, jocul cu formele, jocul cu replicile), Moartea / „definitivul“; Efemerul (provizoriul); Scrisul (cartile literatura, scrisorile) – nu sunt un simplu clou taxinomic, facut in siajul tematismului curent in anii 60-70. Construirea cartii in functie de aceste categorii (in care Magda Mihailescu identifica propozitiile fundamentale ale gandirii creative ale lui Truffaut) are trei avantaje principale. In primul rand, ofera o aproximare unui nisip miscator si o ipoteza de lucru. In doilea rand, ofera o formula de interpretare dinamica, neliniara, foarte truffaldiana in spirit: filmele nu „intra“ in carte in ordinea lor cronologica si o singura data, pentru a fi tratate monografic, ci participa la un scenariu plin de suspans (reluari, intrari partiale, false intrari, anticipari, schimbari de unghi), care recupereaza nu o filmografie, ci o gandire vie. In al treilea rand, schiteaza – fie si printre randuri – o polemica impotriva celor care vad in Truffaut minorul, iubitorul de fleacuri nerevolutionare. Toate cele 4 categorii sunt fundamentale: „minorul“ Truffaut era macinat de major.

Principalul neajuns, in teorie, al conceptului critic de autor cu care lucreaza Magda Mihailescu e dificultatea de a mai disocia valoric intre filme bune si filme slabe. Un film slab in sine poate deveni astfel bun pentru ca face vizibila o anumita expunere a autorului; sau, invers, un film bun poate aparea ca mai putin interesant pentru ca nu deconspira „stilul“, „specificul“, „aerul“.

Desi nu lipsesc actele de valorizare („La Peau douce“, de pilda, nedreptatit si neinteles la vremea lui, are parte de o justa reabilitare), pentru Magda Mihalescu „a valoriza“ functioneaza pe alt sens decat acela trivial si curent al topului. Magda Mihailescu alege solutia valorizarii ca punere in lumina: criticul nu exclude (in numele unor slabiciuni, fie ele si manifeste), ci integreaza (cu tot cu slabiciuni).

Iata „Camera verde“, care ramane un film slab – luat de unul singur. Morbiditatea lui e decorativa; introspectia in zona obsesionala (spre deosebire de „Adèle H.“) nu ajunge sa ia realitate, ramane precara. In plus, Truffaut actorul nu ajuta filmul. Regizorul stia ce spune cand a pus esecul filmului pe seama esecului sau de actor: e aici o prezenta subtiratica si limitata, ale carui lipsuri sunt mai vizibile ca niciodata (luati numai felul inabil si prea explicit in care isi foloseste, mijindu-i, pentru a face racordul cu hors-champ-ul).

Dar ca film al lui Truffaut, „Camera verde“ capata o altfel de viata, pe care o trage din viata celorlalte filme ale regizorului. „Filmele vorbesc intre ele“ nu este doar o formula fericita, ci un stil fericit de a-l citi pe Truffaut (dar nu si pe oricine altcineva). Citindu-l minutios, Magda Mihailescu nu face din „Camera verde“ un film mai mare decat este. Dimpotriva, il lasa sa fie filmul care este de fapt (un film de François Truffaut); prin asta, ii deblocheaza emotia. Pot spune ca filmul m-a miscat dupa ce am citit paginile Magdei Mihailescu, tocmai pentru ca ele m-au ajutat sa-l vad pentru prima oara.

Inchei citandu-l din nou pe Alex Leo Serban – „dupa gustul meu, este cea mai buna carte de cinema scrisa vreodata in limba romana“. Am de facut aici cateva precizari.

Critica de film din Romania se remarca prin multe lucruri, dar nu neaparat prin calitate sau prin cartile publicate. In ultimii douazeci de ani au putut fi cititi mult prea putini critici cu adevarat buni – Magda Mihailescu, Alex Leo Serban, Andrei Gorzo, si mai cine? Sigur, sunt mai multi critici tineri care au potential si pe care imi face placere sa ii citesc: dar autorii sunt cei pe care i-am spus. Lipsa unei reviste de cinema care sa reinventeze nu genul (care poate exista si in conditii de dispersie), ci domeniul face dificila aparitia altora. Principala tendinta e a deprofesionalizarii: pentru a exista in fata publicului de acum, critica de film trebuie sa-si uite nu doar limbajul de specialitate, ci si coordonatele – sa reduca filmul la poveste si la distributie. Se pierde astfel cinema-ul ca forma, ca filozofie, ca traditie. Cinematecile noilor critici sunt pline de filme recente.

Cartea scrisa de Magda Mihailescu inseamna mai mult decat „cea mai buna carte de cinema scrisa vreodata in limba romana“. Pentru ca:

E o carte si nu un volum sau o culegere; o carte scrisa dintr-o pasiune necircumstantiala pentru cinema si pentru unul din autorii lui majori.

Duce catre unul din momentele paradigmatice din istoria cinematografului (Noul val francez), oferind astfel o lectie extraordinar de vie de revizitare a traditiei.

Contine analize exemplare in regim profesionist care ofera nu atat un model formal (stilul Magdei Mihailescu nefiind imitabil), cat un model de calitate critica.

Spune povestea pe care o are de spus intr-un fel care onoreaza si cinema-ul, cu magia lui intranscriptibila, si mediul care il traduce tradandu-l cat mai putin (literatura critica).

In rest, sunt perfect de acord cu Alex Leo Serban.

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei