Marta Petreu, Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu – Mihail Sebastian

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:26

Marta Petreu, Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu – Mihail Sebastian, Editura Polirom, 2009, 290 pagini, 33 lei

 

Fragmente din aceasta carte au aparut anul trecut in mai multe reviste. Pe baza fragmentului din „Romania literara” – primul si, fara indoiala, cel mai spectaculos –, am scris pentru „Ziarul de duminica” un articolas in care situam cercetarea Martei Petreu „foarte aproape de o incercare de frauda istorico-literara”.

Acum, dupa aparitia intregului volum (Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu – Mihail Sebastian), pot spune ca m-am revizuit: lucrarea Martei Petreu este chiar o incercare de frauda istorico-literara.

 

Teza cartii e ca Mihail Sebastian a fost un extremist de dreapta in perioada 1929-1933 (uneori cu bemolul „extremist moderat de dreapta”, dar cel mai adesea fara). Am scris teza, dar am gresit: era mult mai corect mantra. Afirmatia „Mihail Sebastian a fost un extremist de dreapta” este o mantra pe care autoarea o repeta cu o asiduitate care ar fi meritat macar schita unei demonstratii. Dna Petreu e sigura ca a obtinut, din consultarea presei timpului, dar si a „jurnalelor, memoriilor si volumelor de corespondenta din epoca”, „o imagine clara a formarii lui Sebastian in redactia Cuvantului si a influentelor imediate care l-au marcat.” „Nu cred ca exista vreun document care sa poata infirma descrierea pe care i-am facut-o pentru aceasta perioada” (subl. mea, M.I.)., marturiseste Marta Petreu, care, pentru a spulbera premonitia oricarei infirmari, a intocmit „o carte cu citate multe, insirate academic unul dupa altul”.

 

Sigur, Marta Petreu a citit la prima mana presa timpului iar citatele date de d-sa sunt „multe”, lungi si corecte. Problema e ca aceste citate sunt prost interpretate si rau integrate in naratiunea cartii (care aduce cu un plot predefinit mai mult decat cu orice altceva); problema e ca aceste citate sunt manipulate cu o tendentiozitate de mirare la cineva precum Marta Petreu.

 

Tendinta incepe de la titlu (instalarea intr-un vocabular teologico-metafizic – vezi „diavol” – nu e cel mai bun punct de plecare pentru o cercetare obiectiva). Ea continua in alegerea conceptelor. Este de neinteles, in termeni stiintifici, de ce Marta Petreu prefera eticheta generica de „extrema dreapta” unei etichete mai specifice (fascism, legionarism, maurrasianism s.a.). „Extrema dreapta” e prea vag, prea fluid si prea putin riguros: o apozitie care identifica unitatea in diversitate a fascismele internationale prin sesizarea unui aer de familie comun, dar nu un titlu per se. Sintagma se precizeaza abia prin apelul la contextul ei referential: de pilda, extrema dreapta din Romania se suprapune aproape perfect peste doctrina legionara. Dar Sebastian – o spune chiar dna Petreu – „nu a fost legionar”. Nu a fost nici ortodoxist, mistic, colectivist, nationalist, rasist; nu a explicat defectiunile economice in termeni de teorie a conspiratiei modulata etnic sau xenofob; nu s-a revendicat de la practica niciunui partid; nu a propovaduit discriminarea etnica si violenta. Atunci, daca nu a avut niciuna dintre aceste insusiri esentiale pentru discutie, din care extrema dreapta face parte Sebastian? Se vede treaba ca extrema dreapta a dnei Petreu e o extrema dreapta fara extrema dreapta, o extrema dreapta fara fascism, nationalism, etnicism s.a.: ceva care nu exista decat nominal (probabil in chinuri cumplite), dar care e foarte util cuiva cu curajul logic al Martei Petreu. Lucrand in vag cu un astfel de concept-ciorchine, pe baza catorva din „boabele” lui mai de la margine („antiliberalismul”, de pilda, si inca si acesta intr-un sens foarte discutabil – vezi mai jos), Marta Petreu a avut mana libera la administrarea arbitrara a probelor si a procedurilor.

 

 

Care sunt probele aduse de Marta Petreu?

 

(i) Cateva semne de simpatie aratate sporadic de Sebastian lui Mussolini, de pilda cu ocazia aparitiei unei enciclopedii sponsorizate de Duce: dar aceste semne de simpatie au un caracter foarte contextual si privesc aspecte cu totul nerelevante si periferice ale lui Mussolini ori ale fascismului. Pe baza unui tricou cu Che Guevara poti decreta pe cineva drept neserios, dar nu de extrema stanga. Cand scrie, exclusiv pe baza celor 2-3 mentionari ale lui Mussolini, ca „Sebastian a scris, din 1929 pana in 1933, articole de justificare istorica a fascismului italian” (p. 253), Marta Petreu produce un fals strident.

 

(ii) Pozitiile antidemocrate si antiparlamentare exprimate in articolele lui Sebastian.

Marta Petreu afirma: „Atacul lui Sebastian nu este insa o critica nici din interiorul lumii democrate, nici dinspre extrema stanga spre centrul democrat, nici dinspre stanga moderata spre centrul burghez-democrat, ci o critica dinspre extrema drapta spre lumea democrata, burgheza. (…) Sebastian (…) a facut critica democratiei romanesti de pe o pozitie de extrema dreapta.” (p. 62).

Este o mare confuzie de cuvinte: nu spun ca Marta Petreu este depasita intelectual de conceptele cu care lucreaza, spun doar ca triviala confuzie ii este foarte utila.

Cum arata Marta Petreu ca Sebastian e antidemocrat? De pilda, face sinonimia intre democrat si liberal: Sebastian a fost antiliberal, ergo… Dar sinonimia insasi ascunde o confuzie de nivele. Democrat, intr-adevar, avea in epoca o functie de eticheta, identificand partidele burgheze si in speta pe cel liberal. Dar asta nu inseamna ca partidul liberal era democrat in sensul in care intelegem noi cuvantul – sensul in care il manipuleaza Marta Petreu. Uzul cuvantului in frazele Martei Petreu agata si celalalt sens, cel al democratiei generice: astfel, critica partidului liberal pe care o executa Sebastian devine o critica.. antidemocrata. Si nici macar, dupa cum insasi dna Petreu admite, Sebastian nu ataca doctrina, ci doar „aspectele circumstantiale”: „«Cuvantul» a fost din start un ziar antiliberal intr-o perioada istorica antiliberala, iar Nae Ionescu de asemenea. Devenit proprietarul si directorul Cuvantului, Nae Ionescu a atacat, permanent si sec, doctrina liberala. Sebastian, colaborator si apoi redactor la Cuvantul, s-a ocupat mai ales de aspectele circumstantiale ale liberalismului, facand o permanenta bascalie antiliberala.” (p. 62).

Conform rationamentului si limbajului dnei Petreu, „bascalia”e calea cea mai scurta care duce la extrema dreapta: „bascalios” din fire, bietul Sebastian n-avea nici o sansa sa scape – nici de dna Petreu, nici de extrema dreapta.

 

Tot asa cu parlamentarismul. Sebastian nu a fost impotriva parlamentului de pe pozitii metafizice, ca Nae Ionescu; a fost un critic al parlamentului de pe pozitii empirice, un critic (justificat) al parlamentului contingent, nu al conceptului de parlament.

Dar dna Petreu crede altceva. Petru d-sa, o proba serioasa este articolul Cu sange sau nu, tot una e, scris de Sebastian dupa alegerile din decembrie 1933, pe care il compara cu articole ale lui Cioran despre Hitler. Marta Petreu il citeste foarte literal pe Sebastian, care, in stilul lui ironic, deplange sistemul romanesc de organizare a alegerilor (si NU trateaza anecdotic varsarea de sange, cum lasa Marta Petreu a se intelege – v. p. 121).

Ceea ce dna Petreu nu stie este ca legea electorala la care se refera critic Sebastian era de inspiratie… mussoliniana („Constitutia din 1923 aproba pozitia absoluta a executivului, iar legea electorala din martie 1926 l-a facut extrem de puternic. Drept model au servit reglementarile electorale mussoliniene (Legge Acerbo), doar procentajele au fost usor modificate. Daca partidul cel mai puternic obtinea peste 40% din voturi, atunci i se acordau jumatate din locurile Parlamentului. In functie de rezultatul scrutinului electoral, cealalta jumatate era apoi impartita in asa fel, incat partidele de opozitie sa fie intotdeauna subreprezentate.” – cf. Armin Heinen, Legiunea «Arhanghelului Mihail», traducere din germana de Cornelia si Delia Esianu, control stiintific Florea Ioncioia, editia a doua, Humanitas, 2006, p 102)

 

 

(iii) Apropierea de Nae Ionescu

Aceasta este proba cea mai tare a Martei Petreu. „Lectura articolelor lui, facuta chiar in paginile Cuvantului, si coreland mereu textul discipolului cu textul magistrului sau, si pe amandoua cu cronologia politica a Romaniei, arata fara nici o putinta de tagada ca Sebastian, influentat adanc de personalitatea si de ideologia lui Nae Ionescu, a devenit antidemocrat si «revolutionar» incadrandu-se in extrema dreapta.”, scrie Marta Petreu la p. 126. Altfel spus, Sebastian este declarat extremist nu pe baza textelor lui, ci pe baza textelor lui Nae Ionescu! No comment.

 

 

Care sunt metodele prin care Marta Petreu instrumenteaza probele?

 

(i) Suprainterpretarea (suprainterpretarea citatelor si a contextelor, confundarea tendentioasa a ironiei lui Sebastian cu o literalitate, generalizarea parohialului si ignorarea tonului general – dnaPetreu dintr-un singur citat rastoarna ce doreste, inventarea de alegorii si de intentii pe deasupra textelor).

Cazurile de suprainterpretare sunt numeroase in cartea dnei Petreu. Ma opresc la unul dintre cele mai gogonate.

 

E vorba de „cel mai spectaculos duet ideologic” pe care „l-au interpretat [Nae Ionescu si Sebastian] (…) in 9 iunie 1933, la aniversarea a trei ani de la Restauratie. Ocazia era solemna si fasta, iar Cuvantul, care contribuise din plin la intoarcerea suveranului pe tronul tarii, nu putea s-o lase neexploatata.” (p. 104)

Marta Petreu descrie prima pagina a ziarului: „Pagina , foarte impresionanta si cu dichis facuta, are practic trei autori: Nae Ionescu, Carol al II-lea, Sebastian. Pentru Sebastian, onoarea care ii era facuta, de a fi publicat alaturi de rege si de-a fi practic bagat sub ochii acestuia, este evidenta. (…) publicat alaturi de rege, textul lui Sebastian urma, cu maxima probabilitate, sa fie citit de acesta.” „Prezenta lui Sebastian”, continua Marta Petreu, „alaturi de Carol al II-lea, pe pagina intai a cotidianului, ne indica importanta mare pe care o avea tanarul redactor in redactie, precum si increderea si pretuirea pe care i le acorda Nae Ionescu insusi. La fel, ne sugereaza importanta lui Sebastian in lumea intelighentiei bucurestene.” (p. 105)

Or, aceasta prima pagina de ziar nu are deloc caracter de exceptionalitate, cum crede foarte util pentru d-sa Marta Petreu (care isi sprijina demonstratia pe acest caracter).

In primul rand, nu insemna prea mult sa publici pe prima pagina din „Cuvantul”, din moment de majoritatea textelor semnate apareau acolo (acolo au aparut majoritatea textelor lui Sebastian – iar ele au fost numeroase). Pe prima pagina scriau si Perpessicius (in principiu cronici literare, dar si articole antiliberale: din pacate, dna Petreu nu lamureste daca n-a fost si Perpessicius de extrema dreapta), si Ion Calugaru (tot evreu ca Sebastian, dar de care dna Petreu nu sufla un cuvant, probabil pentru ca i-ar strica figura cu unicitatea evreului Sebastian: e cel putin interesant ca Ion Calugaru ia in ras, inaintea lui Sebastian, alianta facuta de liberali cu minoritatea romilor…), si Ghita Racoveanu si ceilalti.

In al doilea rand, e lipsit de sens sa spui ca „aniversarea a trei ani de la Restauratie” era o „ocazia (…) solemna si fasta” pe care „Cuvantul, care contribuise din plin la intoarcerea suveranului pe tronul tarii, nu putea s-o lase neexploatata”: e lipsit de sens pentru ca Marta Petreu lasa sa se inteleaga ca e prima aniversare a restauratiei pe care Cuvantul nu o rateaza (iarasi caracterul exceptional…). Or, Cuvantul aniversase in fiecare an cu fast restauratia. Aceasta a treia aniversare nu are nimic exceptional. Pentru a-si avansa teza, Marta Petreu avea obligatia de a compara cele trei numere (1931, 1932, 1933) din Cuvantul pentru a putea stabili ce este norma si ce este deviere (exceptionalitate) de la ea: operatiunea se numeste cercetare a pasajelor paralele si este oarecum de alfabet. Marta Petreu nu face asta. Daca ar fi facut-o, ar fi vazut ca de pilda in 1932 pe prima pagina din 9 iunie scriau – nu toti in legatura cu marele eveniment – si Nae Ionescu, si Gheorghe Racoveanu, si Vladimir Ionescu, si Mac Constantinescu, si Perpessicius, si Ion Calugaru (plus un text omagial nesemnat, scris probabil de Nae). Cum ramane atunci cu caracterul exceptional al publicarii unui text pe pagina pe care este aniversata restauratia? Este, iarasi, lipsit de logica sa subliniezi ca „publicat alaturi de rege (mai corect zis, alaturi de doua citate din rege – n.m., M.I.), textul lui Sebastian urma, cu maxima probabilitate, sa fie citit de acesta” – din moment ce ziarul, „ce era finantat din caseta regala cu sume considerabil”, oricum „ajungea in mainile regelui”.

 

Iata si un alt exemplu de inferenta hazlie facuta de Marta Petreu in ignorarea literaritatii unui text. „Sebastian a considerat ca el – la fel ca generatia sa – a facut, prin cronicile lui literare, opera de «ecarisaj moral». Inducem de aici ca se considera hingher, ca pe scriitorii romani ii socotea caini vagabonzi, iar cultura romana, un sat al cainilor fara stapan.” (p. 255). Fara a vrea sa interpretez la randu-mi ce vrea sa spuna Marta Petreu prin cuvintele „maraielile si scancetele lui Sebastian din Jurnal” (p. 147), consider ca este suficient.

 

 

(ii) Denaturarea contextului

„Sebastian a fost coleg de ziar cu Vasile Marin si Corneliu Zelea Codreanu”, scrie Marta Petreu  (p. 228) – pentru unicul motiv ca Zelea Codreanu publicase o scrisoare de protest in Cuvantul!

 

 

(iii) Mistificarea

Sebastian scria inaintea alegerilor din decembrie 1933, justificandu-si intentia de a nu vota: „Din cate partide vechi si noi se agita, din cate miscari cuminti sau dezmatate se «lanseaza», din cate formule ultra-vechi sau ultra-noi se arunca in piata politica, niciuna nu incadreaza gandirea acestei elite, niciuna nu raspunde intrebarilor ei, niciuna nu solutioneaza gravele ei asteptari.” Marta Petreu elucideaza citatul: „Cu alte cuvinte, daca Legiunea a fost eliminata de pe listele electorale, «elita» in care se invarteste Sebastian nu mai este reprezentata de nimeni, de «niciuna» din formatiile politice aflate pe liste.” Ceea ce este flagrant mistificator: Sebastian NU spune asta. Este cat se poate de limpede ca Sebastian se refera la toate partidele in general, nu la cele aflate atunci pe liste. De altfel, la cine s-ar fi putut referi prin cuvintele „din cate miscari cuminti sau dezmatate se «lanseaza»” – daca nu la Garda?

 

Alt caz: textul Omul cu revolverul, publicat de Sebastian pe 15 decembrie 1933, sub unul din pseudonimele sale – Amyntas. Textul e un „caracter”, un text de identificare tipologica. Caracterul ironic al textului e vizibil, dupa cum sunt transparente calitatile lui descriptive, nu cele normative sau dezirative. E Chaplin hitlerist pentru ca l-a impersonat pe Hitler? Pe La Bruyere il acuzi de trasaturile caracterelor lui? Totusi, Marta Petreu, care transforma Omul cu revolverul intr-o piesa grea la dosar, chiar asta face; printr-un astfel de „rationament”, insasi dna Petreu ar putea fi acuzata, dat fiind titlul cartii d-sale, de… inchinare la Satan.

 

Alta exemplu: desi fortata de evidenta admite clar ca Sebastian „nu a fost legionar” (p. 126), la p. 252 Marta Petreu isi aduce aminte ca Sebastian a fost „aproape verde”.

 

(iv) Aiurismul conceptual

Sebastian scrie impotriva «supraproductiei universitara». Este o pozitie de inteles in acel context al marii crize – somajul intelectual era unul dintre subiectele fierbinti. Dar cum interpreteaza Marta Petreu? Nici mai mult nici mai putin decat ca Sebastian „pledeaza (…) pentru numerus clausus (fara insa a folosi sintagma), dar fara a-l conditiona de vreun criteriu, de rasa sau altul”.

Unde Sebastian descria sec: „Sunt prea multi bacalaureati, sunt prea multi studenti, sunt dezastruos de multi profesionisti liberi.”, Marta Petreu interpreteaza delirant: „Aspiratia – de origine luminista – spre invatamantul generalizat, spre accesul neingradit la scoala si cultura nu a gasit, asadar, un partizan in Sebastian. Fapt uimitor, daca ne gandim ca, prin evreitate, apartinea „poporului cartii” sau ca deutu tulburarilor antisemie in Romania intregita s-a produs, in 1922, pornind de la accesul nelimitat al evreilor in universitati. Or, in publicistica sa de pana in ianuarie 1934, Sebastian, sustinand numerus clausus, se intalneste cu pozitia antisemitilor, care cereau restritionarea accesului evreilor in scolile superioare romanesti. A. C. Popovici, la inceputul secolului al XX.lea, apoi antisemitii (de la A. C. Cuza la legionari), in epoca interbelica, au susinut acelasi lucru, dar conditionat de rasa.” (p. 68)

 

(v) Insinuarea

Limbajul folosit de Marta Petreu inca din titlu este unul sufocat de insinuari si de cuvinte cu dublu sens. De pilda, cand Marta Petreu scrie banalitatea ca Sebastian „a echivalat opera critica cu a face ordine” (subl. Martei Petreu), in contextul texului dnei Petreu, plin de extrema dreapta, a face ordine are o rezonanta foarte conotata. Nu e singurul pasaj de acest fel: intr-o polemica a lui Sebastian cu Viata romaneasca, Sebastian „a incercat s-o decapiteze” (p. 208); „Toparceanu, alta victima a lui Sebastian, a fost executat vesel si fara probleme”; „tot cu mare verva l-a executat Sebastian … pe Al. O. Teodoreanu” (p.215) (subl. mele, M. I.).

 

 

 

In cartea dnei Petreu pot fi gasit mai multe decat lipsa de umor pe care i-o atribuia mai an, nu fara simpatie, Radu Cosasu. Reaua credinta cu Marta Petreu mistifica ar fi de neinteles daca d-sa nu ar avea amabilitatea de a schita, in ultimele pagini ale lucrarii, o adevarata teorie a conspiratiei. „Mistificarea a fost dusa la bun sfarsit dupa 1990, prin complicitatea celor care au stiu adevarul, dar fie l-au tacut, fie au scris neadevaruri pioase si conjuncturale. Mi-e greu sa cred ca Z. Ornea, care stia totul despre interbelic, nu a stiut cum stau lucrurile cu Sebastian; in orice caz, situandu-se pe linia neadevarului, marele istoric al ideilor i-a certificat lui Sebastian imaginea falsa de democrat «apolitic», care ar fi rezistat in 1933 lui Nae Ionescu si «contaminarii care facea mereu victime». Mi-e greu sa cred ca editoarea lui Sebastian, care  a inceput o editie de Opere complete (…), nu a stiu nimic cand a vorbit despre «perspectiva fundamental democratica a gandirii sale» (…). Felul cum au fost alcatuite si dupa 1990 antologiile selective din publicistica scriitorului, inclusiv masivul «Jurnal de epoca» (adica lasand pe dinafara textele politic si literar compromitatoare, de la articolele propriu-zis politice la pamfletele contra lui Lovinescu, Ralea, Calinescu, Ibraileanu, de pilda), este dovada retusarii premeditate a chipului lui Sebastian.”  (pp. 253-254).

 

Astfel se justifica totul si totul, absolut totul, devine limpede. Marta Petreu a cautat sa re-retuseze chipul lui Sebastian, oferindu-ne varianta originala care a provocat atata actiune subterana. A reusit: omul care „a fost ani la rand necuviincios si brutal cu mari personalitati ale literaturii romane, fara sa pateasca nimic serios” a fost in sfarsit pedepsit.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

00:00

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!

„EuroBusiness LRJ” S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020, 10.09.2020, 24.09.2020, 08.10.2020, 22.10.2020, respectiv 05.11.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31, et. 1, cam. 25, Sector, licitații în vederea valorificarii următoarelor bunuri imobil și mobile, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA). Proprietate imobiliară, teren, căsuțe de vacanță și anexe, situată în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud. Vrancea, înscrisă în CF nr. 50048 a Com. Soveja, compusă din: Teren intravilan în suprafață de 2.438,00 mp, amplasat în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud.Vrancea, CF nr. 50048 a Com. Soveja, nr. cad.50048, Construcția C1-magazie, nr. cad.50048-C1Sc=67,00 mp, Construcția C2-anexă, nr. cad.50048-C2, Sc=170,00 mp, Construcția C3-magazie, nr. cad50048-C3, Sc=12,00 mp, Construcția C4-grup sanitar, nr. cad.50048-C4, Sc=17,00 mp, Construcția C5-bucatarie, nr. cad.50048-C5, Sc=24,00 mp, Construcția C6-umbrar lemn, nr. cad.50048-C6, Sc=9,00 mp, Construcția C7-umbrar lemn, nr. cad.50048-C7, Sc=9,00 mp, Construcția C8-casă de vacanță, nr. cad.50048-C8, Sc=15,00 mp, Construcția C9-casă de vacanță, nr. cad.50048-C9, Sc=14,00 mp, Construcția C10-club, nr. cad.50048-C10, Sc=64,00 mp, Construcția C11-casă de vacanță, nr. cad.50048-C11, Sc=15,00 mp, Construcția C12-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=15,00 mp, Construcția C13-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=65,00 mp, Construcția C14-casă de vacanță, nr. cad.50048-C14, Sc=15,00 mp, Construcția C15-casă de vacanță, nr. cad.50048-C15, Sc=15,00 mp, Construcția C16-casă de vacanță, nr. cad.50048-C16, Sc=65,00 mp, Construcția C17-casă de vacanță, nr. cad.50048-C17, Sc=15,00 mp, Construcția C18-casă de vacanță, nr. cad.50048-C18, Sc=15,00 mp, Construcția C19-casă de vacanță, nr. cad.50048-C19, Sc=65,00 mp, Construcția C20-casă de vacanță, nr. cad.50048-C20, Sc=28,00 mp, Construcția C21-magazie, nr. cad.50048-C21, Sc=145,00 mp, Construcția C22-casă de vacanță, nr. cad.50048-C22, Sc=51,00 mp, Construcția C23-casă de vacanță, nr. cad.50048-C23, Sc=35,00 mp și Construcția C24 - wc, nr. cad.50048-C24, Sc=17,00 mp. 65.110,50 BUNURI MOBILE PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) CARUCIOR + CUVA 7,27, MASINA GLAZURAT CIOCOLATA 3.236,26, Masina cernut faina 46,49, CARUCIOARE CU NIVELE pt cuptor 211,55, CUPTOR POLINI MOD.80100 211,55, CUPTOR POLINI MOD.8080190 211,55, CUPTOR ROTATIV ROTO 6080SR.200SC 2.531,01, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, MASINA ROTATIVA ROTOFORM, 4.489,66, Moara ptr. Preg. Probelor, 767,59, Balanta analitica, 412,62, Echip. Ptr. Determ. Aciditatii, 570,56, Etuva, 215,59, Balanta tehnica 176,30, Sist. Automat ptr. Determ. Azot 2.761,19, Sist. Autom. Ptr. Determ. Gras 2.563,97, Distilator apa 550,82, Aparat perf. Pt.Deter. Cant. De z 1.605,07, Incinta termostatare probe 471,85, Sistem aut. Amb. Prod. Gr.IP600 21.265,94, Aparat de realiz. Mixuri pt. Ret 3.026,27, Malaxor spiral cuva rabatabil 4.821,88, Linie pentru obtinere covrigi 57.418,17, Camera racire semifabricat 3.446,86, Cuptor rotativ, 7.048,60 Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptoar rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Masina de glazurat si uscat turta dulce 8.830,77, DEDURIZATOR FD-25, 418,00, LINIE PENTRU OBTINEREA CROCHETE 105.250,22, LINIE PENTRU OBTINERE COVRIGI 74.381,28, MALAXOR 7.023,99, Oala fierbere 233,69, DULAP FRIGORIFIC 381,22, AGENT FRIGORIFIC 77,01, ECHIPAMENT MIXER PLANETAR 8.207,35, MASINA PADO PT FURSEC SI TURTA 12.311,02, Masina taiat foi nap -Doina 263,51, Masina taiat nuga 441,19, Cuptor rotativ 2.078,25, CUPTOR FOI 12.232,98. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietele de sarcini care pot fi procurate on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestora fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, pentru bunuri mobile și 2.380,00 RON, TVA pentru bunul imobil/caiet de vanzare, dovada achiziţiei acestora fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestora efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892 RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.: RO76BUCU1032235342465 RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei (zilele de miercuri), ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietele de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail : vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro. Vizitarea şi prezentarea activelor se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini. Vizualizarea activului imobil, respectiv a bunurilor mobile, este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar.: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702, e-mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, e-mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, e-mail: paula.stoian@fanyon.ro.
„EuroBusiness LRJ ”S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020 și 10.09.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31 ,et. 1, cam. 25, Sector 1, licitații în vederea valorificarii următorului bun imobil, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) ,,Fabrica de dulciuri FATA MOȘULUI”, proprietate compusă din teren și construcții cu destinație nerezidențială, împreună cu bunurile mobile integrate, mijloacele fixe, obiectele de inventar și activele necorporale, situată în Sat Baldovinești, Com. Vădeni, Jud. Brăila, CF nr. 70378 a Com. Vădeni, astfel: 962.727,20. 1. Teren și construcții cu destinație nerezidențială 727.711,20. a. Teren intravilan, în suprafață de 4.507,00 mp, amplasat în Sat Baldovinești, Com.Vădeni, Jud. Brăila, nr. cad.70378, CF nr. 70378 a Com. Vădeni 30.720,00. b. Construcția C1, cu destinație secție producție, nr. cad.70378-C1, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=278,30 mp, cu regim de înălțime P+1E 42.613,60. c. Construcția C2, cu destinație secție producție, nr. cad.70378-C2, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=278,45 mp, cu regim de înălțime P+1E 42.644,00. d. Construcția C3, cu destinație depozit ambalaje, nr. cad.70378-C3, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=501,10 mp, cu regim de înălțime P 17.497,60. e. Construcția C4, cu destinație pavilion administrativ, nr. cad.70378-C4, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=149,75 mp, cu regim de înălțime P+1E 39.305,60. f. Construcția C5, cu destinație depozit produse finite, cu nr. cad.70378-C5, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=130,75 mp, cu regim de înălțime P 5.312,80. g. Construcția C6, cu destinație anexă depozitare, nr. cad.70378-C6, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=294,00 mp, cu regim de înălțime P 5.279,20. h. Construcția C7, cu destinație de spații de producție și depozitare, nr. cad.70378-C7, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=449,00 mp, cu regim de înălțime P+1E 74.085,60. i. Construcția C11, cu destinație hală producție, nr. cad.70378-C11, CF nr. 70378, a Com. Vădeni, cu Sc la sol=530,00 mp și Sc desfășurată=2.120,00 mp, cu regim de înălțime D+P+1E+M 359.211,20. j.Construcția C12, cu destinație anexă tehnologică, nr. cad.70378-C12, CF nr. 70378, Com. Vădeni, cu Sc la sol=155,00 mp și Sc desfășurată=620,00 mp, cu regim de înălțime D+P+1E+M 111.041,60 2. Bunuri mobile integrate (lista completă poate fi vizualizată pe site-ul lichidatorului judiciar www.lrj.ro) 102.312,00. 3. Bunuri mobile constând în mijloace fixe și obiecte de inventar (lista completă poate fi vizualizată pe site-ul lichidatorului judiciar www.lrj.ro) 98.304,00. 4.Active necorporale: mărci, desene și modele 34.400,00. Activul imobil, ”Fabrica de dulciuri FATA MOȘULUI” se vinde doar în bloc, ca activ funcțional. Prețurile nu includ TVA. Urmează a fi făcută aplicabilitatea dispozițiilor art. 292, (alin.2), lit. F, din Codul Fiscal, în măsura aplicabilității. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietul de sarcini care poate fi procurat on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestuia fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, dovada achiziţiei acestuia fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestuia efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.:RO76BUCU1032235342465RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei, ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietul de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail: vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro.Vizitarea şi prezentarea activului se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini.Vizualizarea activului imobil este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702,e mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, mail: paula.stoian@fanyon.ro.
 Un film despre fanatismul religios din Georgia, marele câștigător la Festivalul Internaţional de la San Sebastian
27/09/2020 11:30

  Filmul „Beginning”, al realizatoarei georgiene Dea Kulumbegashvili, este marele triumfător al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la San Sebastian, fiind recompen ...

Ultima piesa de teatru scrisa de William Shakespeare, descoperita din greseala in biblioteca unui colegiu
26/09/2020 11:18

John Stone, profesor de filologie si comunicare la Universitatea din Barcelona, cerceta lucrari de filozofie din secolul al XVIII-lea, la Colegiul Regal Scotian din Salamanca, Spania, cand a dat peste un volum ...

 Valoarea Premiului Nobel, majorată cu 110.000 de dolari
24/09/2020 12:38

  Laureaţii prestigioaselor premii Nobel din acest an vor primi o sumă suplimentară de 1 milion de coroane suedeze (110.000 de dolari), a anunţat directorul fundaţiei care atribuie aceste trofee. Pr ...

Expoziția temporară „Treceri”, la Muzeul Etnografic al Moldovei
24/09/2020 09:45

 Complexul Muzeal National „Moldova” Iaşi - Muzeul Etnografic al Moldovei organizează, in parteneriat cu Departamentul de Etnologie (Arhiva de Folclor a Moldovei si Bucovinei) din cadrul Inst ...

 Un artist apreciat de Casa Christie’s expune la Iași
24/09/2020 07:01

  Complexul Muzeal National „Moldova” Iaşi, Casa de licitatii Vikart si Uniunea Artistilor Plastici din Romania invită iubitorii de artă, in perioada 23 septembrie-11 octombrie, la expoziti ...

 „Bărbatul cu trei picioare”, spectacol-lectură la Teatrul Național Iași
23/09/2020 12:00

  Proiectul teatral LECTURI³ continuă in noua stagiune cu spectacolul-lectură „Bărbatul cu trei picioare”, de Mircea M. Ionescu, in regia lui Ion Sapdaru. Reprezentatia va benefic ...

JUNIMEA a primit premiul național „Editura anului 2019”
21/09/2020 13:34

JUNIMEA a primit premiul national „Editura anului 2019”, acordat de Asociatia Revistelor, Imprimeriilor si Editurilor Literare. Juriul pentru decernarea premiilor A.R.I.E.L., pe anul 2019, ...

 Două filme în premieră, pe terasa acoperiș a Ateneului Național din Iași
16/09/2020 19:27

  Filmele in aer liber pot fi văzute si săptămana aceasta in cele trei spatii de proiectie: terasa acoperis a Ateneului National din Iasi, Casa Ghica-Callimachi si Centrul de evenimente Agora. Cinefili ...

 Doliu în lumea artistică - a murit cel mai vârstnic actor al teatrului din Constanța
16/09/2020 14:42

  Alexandru Mereuţă, cel mai in varstă actor al Teatrului de Stat din Constanţa, a murit.Cunoscut ca Nea Alecu, actorul care ajunsese la 93 de ani, a realizat o impresionantă galerie de personaje pli ...

 S-au pus în vânzare primele bilete pentru Festivalul de Teatru pentru Tineri
16/09/2020 13:16

  Primul set de bilete pentru cateva din spectacolele editiei cu numărul XIII a Festivalului International de Teatru Pentru Publicul Tanăr (FITPT) tocmai s-au pus in vanzare. Genericul FITPTI 2020 est ...

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei