Mierea trecutului (I)

default

Dimensiune font:

| 17-06-2017 05:36

O admirabilă carte despre Bârladul de altădată scrie Sergiu Brandea în Strâmba (Editura 24: ore; ediţia a-II-a, adăugită), reconstituind, rechemând, cu vorba lui Gala Galaction, o întreagă istorie a unor oameni şi locuri, fixată într-un precis timp-epocă, anii ’30-'40 până la cutremurul din 1977, adică, atât cât va fi fost strada în memoria şi viaţa personajului-narator, în realitatea oraşului moldav: Bârladul e lumea, iar strada Strâmba e axa acesteia: „Nu am avut intenţia, mărturiseşte autorul într-un Post-scriptum, să scriu o istorie bazată pe documente, ci doar nişte amintiri aşternute pe hârtie la vârsta «de bunic», care să ateste o realitate a locurilor şi a oamenilor care nu întotdeauna apare reală în cărţile «istorice», scrise de profesori de istorie după documente şi cărţi numărate cu zecile şi «ajustate» apoi după mintea lor, ca să însemne că «au şi o contribuţie personală»”. „Strâmba” nu e propriu-zis un roman pentru că nu-şi asumă, cum se vede, un pact ficţional, ci unul al adevărului unei existenţe şi al istoriei în care aceasta s-a identificat; dar „Strâmba” nu conţine doar „nişte amintiri” care să „însenineze zilele şi astăzi” întrucât, se ştie, „trecutul întotdeauna ne va apropia de prezent”, cum spune prozatorul în cheia cunoscută a unei captatio benevolentiae. Formula epică apropie cartea lui Sergiu Brandea de aceea din „Anii de ucenicie” şi „Cele mai vechi amintiri” de Mihail Sadoveanu, unind, într-un aliaj lucrat cu fineţe, demersul memorialistic, panoramarea trecutului cu firul unei autobiografii literare, al unui Bildungsroman; întâlnirea celor două modalităţi de (re)constituire a trecutului stă sub semnul hipotipozei, o figură pe care Pierre Fontanier, fondatorul retoricii moderne, o defineşte astfel în „Figurile limbajului”; „Hipotipoza zugrăveşte lucrurile într-un mod atât de viu şi de energic încât ni le expune, într-un fel, privirii şi face dintr-o povestire sau o descriere, o imagine, un tablou sau chiar o scenă animată”. Hipotipoza uneşte vocea memorialistului cu locul şi oamenii evocaţi astfel încât autorul nu suprapune două stadii cronologice şi afective separate: nu este un prezent care vorbeşte despre trecut, ci un trecut care vorbeşte în prezent. De altfel, despre posibilităţile pe care le oferă utilizarea acestei figuri, Roland Barthes nota următoarele în eseul „Despre Racine”: „Avem de-a face cu un fel de transă: trecutul redevine prezent fără a înceta însă de a fi organizat ca amintire (...); un tratat de pe atunci spune că în hipotipoză imaginea ţine locul lucrului: nici că se putea mai bine defini fantasma”.

Aici se regăseşte formula cărţii lui Sergiu Brandea, un prozator înzestrat cu o remarcabilă forţă a evocării, astfel încât, dacă s-ar înlocui imperfectul amintirii cu prezentul acţiunii, s-ar zice că totul se petrece acum, dincoace de ecranul trecerii timpului; textul începe conform „canonului” autobiografiei literare: „M-a născut mama, Malca-Ester Cuperman -Hellembrand, la 1 august 1933, nu ştiu la ce oră, că am uitat s-o întreb, dar precis că în casa bunicului meu, Mendel Cuperman, de pe strada Templelor numărul 1 din Bârlad, în camera alăturată atelierului, asistată de un doctor bârlădean, numit Barbălată, şi de o moaşă. Venirea mea pe lume a fost un eveniment fericit în familie, mai ales că el a avut loc după câteva luni de la un altul, dramatic, dureros, care avea să marcheze pentru totdeauna viaţa familiei, în mod deosebit a bunicului şi anume moartea tragică, la vârsta de 22 de ani, a fratelui mai mare al mamei mele”. Plecând din acest punct, al în-fiinţării în lume a personajului-narator, cartea adună amintiri, ca în frumoasa metaforă a ghemotocului de spini, evocată la un moment dat de autor („În filmele cu cowboy ni se arată câteodată un ghemotoc mare de spini rostogolindu-se luat de vânt în praful deşertului”), despre experienţele triste şi vesele ale primei copilării, cu absenţa tatălui, dar şi cu jocurile şi jucăriile de pe strada Strâmba (după război, I.C.Frimu, azi, Fagului), cu „icoanele” trecutului, bunicul, personaj în romanul „Oglinda salvată” al lui Virgil Duda şi bunica Hessa, „un înger cu chip de femeie”, cu ororile războiului (fixate şi în imaginea crudă a unui copil schilodit care „mergea şchiopătând, bocănind cu proteza lui de lemn, care-i înlocuia o parte a piciorului lipsă, ce-i fusese amputat în urma unei răni; în apropierea sa a explodat o mină, pe câmpul unde se dusese să se joace cu alţi copii, în satul în care cei din familia sa îşi găsiseră adăpost ca refugiaţi”) şi legile rasiste ale regimului antonescian, apoi, şcoala din Bârlad, studenţia la Iaşi, urmând firul unui Bildungsroman unde se uneşte ceea ce se vede azi cu ceea ce se imaginează prin amintire: dispar casele şi se schimbă numele străzilor, oamenii se risipesc în toate zările sau se mută dincolo, în cer, rămân, însă, amintirile, dragostea autobiografului şi un singur reper - „cişmeaua lui Iancu Cahane” -, suficiente, iată, pentru a recrea un întreg univers. Scriind despre sine, Sergiu Brandea scrie despre Bârladul său, dublând acasă din Israel cu acasă din Bârlad, în experienţa trăirii, simultan, în două culturi: „Cred că multe locuri sunt mai frumoase, altele nu. Bârladul meu arată altfel, nu zic mai frumos, desigur nu, poate mai pitoresc. Astăzi oraşul este modern, ieri avea farmec": acest farmec discret al arhaicităţii unei străzi şi a unui loc reprezintă miezul, mierea trecutului din Strâmba. Mai mult încă, oraşul şi strada din illo tempore sunt fiinţe vii („Strada Strâmba din anii '30-'40 ai secolului trecut, se putea asemăna unei oale cu apă puse pe foc; tot timpul clocotea. Aici se simţea viaţa oraşului, era ca o arteră pentru corpul omului prin care oamenii circulau ca sângele spre şi dinspre inimă, inima fiind piaţa multifuncţională a oraşului”), rechemate în instanţa memoriei şi reconstituite în ceea ce aş numi filmul vieţii din Bârladul lui Tache, Ianke şi Cadâr, într-o istorie a străzii, care începe la 1 august 1933 şi se încheie în martie 1977, când inima (comercială) a oraşului e dărâmată de cutremur, apoi, nivelată de buldozerele „vremurilor noi”, refuzând reconstrucţia, alungând definitiv farmecul unic al trecutului.

Va urma... 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei