Nopţile şi zilele unui vechi cronicar (I)

default

Dimensiune font:

| 28-05-2017 05:37

Cronice şi...anacronice (Editura Junimea, 2017) este o carte frumoasă, acroşantă în emoţia, lirismul şi mărturisirile unui singuratic, cu o arhitectură fastuoasă, atent elaborată - o carte luminoasă, cu toate umbrele ei, venind din tristeţile şi nostalgiile autorului „optzecist”, unind firele atât de complicate, de teoria literaturii, ale jurnalului intim, confesiunilor şi memoriilor, într-o fermecătoare formulă integratoare; scriind despre Adrian Neculau, prietenul pierdut, Nicolae Turtureanu spune că profesorul „practică povestirea autobiografică": sintagma i se potriveşte autorului însuşi ca o mănuşă pentru că, iată, textele din Cronice şi... anacronice sunt fragmente dintr-o întinsă povestire autobiografică, începând cu poezia din Punctul de sprijin, Nocturne, Pentru cine exist, Poezie deschisă, Ascunsa rană, Poezii din secolul trecut, Atâta verde peste cerul alb, Eternitatea, desigur, Precedentele, Penultimele, continuând cu proza şi publicistica din Cuvinte încrucişate, Mătrăguna dulce, Jurnal post-mortem, Dublă cetăţenie. Treisprezece scrisori, Capăt de linie, Trafic de influenţă. În fond, parafrazând titlul unei cărţi de poezie din anii '70, Pentru cine exist, toată literatura lui Nicolae Turtureanu este o neîncheiată detaliere a unei afirmaţii sau, altfel, o sumă de răspunsuri la interogaţia subînţeleasă în acel titlu; în fiecare carte de poezie, proză ori publicistică, de la debutul anului 1971 până la (ana)cronicele de azi, Nicolae Turtureanu caută un punct de sprijin, într-un ritual, mereu reluat, al (de)scrierii fiinţei în litera textului: în poezie, ca în acest Romanţ, recuperat la un capăt de linie din vârsta de aur a exerciţiilor de neuitare: „Dacă vei crede că viaţa mea/ se poate rupe într-o mie de părţi/ şi, pe fiecare din ea,/ ai putea să mi te arăţi/ am să te avertizez că nu,/ că nu mai este posibil/ decât pe o parte să apari tu/ şi pe cealaltă chipul tău invizibil/ şi, pe o parte tu să dispari,/ pe când pe alta iar te vei naşte”. Dar în proză? De ce scrie şi pentru cine există personajul-narator din Cronice şi... anacronice? Iată: „Cea mai grea umilinţă este atunci când îţi dai seama că eşti înzăpezit iremediabil - şi nu-i vorba neapărat de o înzăpezire reală, ci de troianul, muntele alb care se înalţă între tine şi restul lumii. Treptat, îţi dai seama că drumurile tale s-au scurtat, spaţiul e tot mai mic, eşti ca un animal priponit, care se tot învârte în jurul ţăruşului. Se strânge funia la par, zicea tata. Nu-ţi mai faci prieteni noi şi te îndepărtezi, uşor-uşor, de cei vechi; mai ţii la ei, dar ceva s-a estompat, îi cauţi tot mai rar - şi ei la fel, pe tine. Deşi nu prea vrei să recunoşti, constaţi, totuşi, că eşti pe cale de epuizare. Ți s-au diminuat nu doar puterile fizice, ci şi cele spirituale, sentimentale? Asta ar trebui să fie o propoziţie enunţiativă, dar, cu o nepierdută speranţă, îi pui un semn de întrebare şi o faci interogativă. Căutările tale s-au tot lovit de un zid - ori cu capul de piatră, ori cu piatra de cap, tot una-i, nu? (...) Un dor fără saţiu şi fără spaţiu m-a consumat, mă consumă mereu. Această mărturisire trebuia să rămână acolo, în sertarele calculatorului, sub o parolă pe care n-o ştie nimeni. Nici acum n-ar trebui să împovărez pe cineva cu dramoletele, dilemele şi problemele mele. Dar, cum ziceam, înainte de Sărbători, oamenii se spovedesc, se împărtăşesc - şi cum eu n-am obiceiul de a mă mărturisi vreunui duhovnic, cui să le încredinţez, decât ţie, alter-ego-ul meu?”.

Scrisă pentru a sparge muntele alb care se instalează, adesea, între sine şi lume, fixând momentele când „sunt rănit şi mă doare”, povestirea autobiografică din prima parte a volumului, Deveniri este, în fond, schiţa unui Bildungsroman care începe, după canonul speciei, cu reîntoarcerea în illo tempore, în vremea copilăriei petrecute pe şesul Jijiei, la Iacobeni, „cu vacile sau cu caii, la păscut” şi pe uliţele satului, cu cele două „instituţii” importante, „cumparativa şi matul, crâşma”, cu amintiri-ecran despre bunicul pe care nu l-a cunoscut, cu primele jocuri erotice, făcând „schimb de taine” cu Geta - copii din copilărimea timpului, crescută între „credinţa, pe care ţi-o dădea familia, şi necredinţa- pe care încerca să ţi-o inculce şcoala” cu solemnitatea şi forfota „grijitului” gospodăriei în apropierea Paştilor, cu trocul care va fi fost, sute de ani, „afacerea” oamenilor locului („Cam în aceeaşi perioadă, când tata o pornea spre Țara de Sus, de-acolo ajungeau la noi în sat harabalele bucovinenilor - şi doar ce auzeai uliţele vuind de chemările lor: Mere-mereee! Pere-pereee! Prune-pruneee! Alţii aduceau cherestea, scânduri frumos geluite şi încă mirosind a obcină, linguri şi străchini de lemn, butoiaşe şi butelci, pentru rachiuri, fluiere de le ziceau duios (pentru cine se pricepea)... De regulă, era un troc, noi le dădeam grâu, porumb (boabe sau făină), floarea soarelui, zahăr, ei ne înmiresmau cu fructe (cărora le dusesem dorul toată iarna). Şi în timp ce copiii târguiau de-ale gurii, părinţii (gospodarii) negociau lemnăria, de care era atâta nevoie, pe valea cea văduvită de păduri a Jijiei”), în sfârşit, cu imaginea acasei, ţinta eternei reîntoarceri, cum îi spunea Mircea Eliade, „ficţiunea” din toate autobiografiile noastre literare, de la Humuleştii din Amintirile lui Ion Creangă la Lisa din Viaţa ca o coridă a lui Octavian Paler; casa cea nouă, aceea a naşterii este acasa lui Nicolae Turtureanu, oricâte adăposturi temporare ori case va fi locuit poetul la Câmpulung Muscel şi Bucureşti, Neptun, Valea Vinului, Costineşti, Târgu Neamţ, Sighişoara, Gura Humorului, Vatra Dornei şi, mai ales, după acasa Iacobenilor, casele din Iaşi. Acasa de pe şesul Jijiei e matricea fiinţei, spaţiul său de identificare, al vârstei de aur - „casa, şura cailor şi-a vacilor, ocolul oilor, ograda, cuptoraşul de vară, nucul... Şira de paie, uriaşa gireadă, căreia nepoţii de la oraş i-au dat foc” -, cu superbiile şi spaimele sale, mai ales, din „visul recurent” cu un lup „gata să mă-nhaţe” şi din constatarea târzie că şarpele casei, „norocul” ei, se va fi retras odată cu moartea mamei – acasă este locul primei căderi între structurile imaginarului: tavanul acela de acasă este ecranul pe care copilul va fi (între)zărit cealaltă lume, a ficţionarului din instanţa rememorării: „Tavanul acela a fost ecranul meu din copilărie, pe el rulau cele mai fascinante filme - asta cu mult înainte de-a fi văzut vreun film. Grinzile masive, din lemn de stejar, care susţineau podul, erau ca o columnă traiană, desfăşurată pe orizontală. Tot aşa, pe blana de scânduri, în care, sub presiunea vremii şi-a poverilor din pod, apăruseră tot felul de striaţii, se desfăşura un întreg basm, cu animale fantasmagorice, cu zmei, zâne şi feţi-frumoşi... Îţi trebuia doar un pic de imaginaţie ca să le animi. Și eu, stând cu ochii-n tavan minute-n şir, uneori ore (până s-adorm, sau să mă urnesc din pat), le porneam în crunte confruntări, sau în paşnice, nesfârşite călătorii, printr-un deşert ca o foaie de papirus. Și mai târziu, licean sau student fiind, când veneam în vacanţă mă dedam acestei plăceri estetice, la care ceilalţi nu rezonau sau, pur şi simplu, se amuzau de închipuirile mele. Treptat, prin ani, figurile au prins a se deforma, unele şi-au pierdut conturul - şi semnificaţia - pe alocuri, grinzile şi scândurile crăpaseră, de credeai că-n orice clipă se pot frânge. Un coşmar mă bântuia, ciclic: casa începea să se clatine, grinzile pocneau ca nişte vreascuri, tavanul sta să se prăbuşească peste mine… Chiar se prăbuşea! Dar, în clipa când casa m-ar fi strivit, mă trezeam din somn, lac de sudoare, încremenit în spaimă şi întrebându-mă dacă mai trăiesc”: iar tavanul chiar s-a surpat: „nu s-a prăbuşit peste mine, ci în mine, casa părintească”, scrie personajul-narator din Cronice şi... anacronice, care închide astfel vârsta de aur din satul de pe valea Jijiei, „unde mă născusem şi creşteam într-o totală comuniune cu pământul şi cerul şi oamenii care îl locuiau”.

Va urma... 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei