Norman Manea, Inaintea despartirii. Convorbire cu Saul Bellow/ review de Claudiu Turcus

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:22

Norman Manea, Inaintea despartirii. Convorbire cu Saul Bellow – un proiect Words & Images, traducere de Nadina Visan, Editura Polirom, Iasi, 2008, 191p.

review de CLAUDIU TURCUS

Discutiile cu/intre scriitori au uneori calitatea de a fi plictisitoare. Caci, trecand peste cei carora le lipseste carisma, neinteresanti in mod natural, mai exista o categorie de intelectuali care, desi au potential in a crea atmosfera, isi gestioneaza, din pacate, prost vanitatile, tinand cu orice pret sa imprime pana si celor mai firesti momente aura unor dezbateri intelectualiste.

Insa cand se feresc de asemenea metehne, scriitorii devin brusc oameni. Adica se simplifica dintr-o data, isi descopera biografia, rememoreaza episoade din copilarie, spun glume, se emotioneaza cand li se lauda o carte de tinerete, isi evoca mama, discuta politica etc… Un astfel de dialog se poate gasi si intr-una dintre cele mai recente carti ale lui Norman Manea, Inaintea despartirii. Convorbire cu Saul Bellow (Polirom, 2008). Prefatata de un studiu al lui Norman Manea despre celebrul prozator american, convorbirea dintre cei doi intoarce pe toate partile biografia evreului rus Belii, americanizat Bellow. Si, in ciuda faptului ca interviul este inregistrat video intr-un proiect israelian cat se poate de serios, – Words & Images –, autorul lui Herzog, dar si  cel al Fericirii obligatorii refuza orice regie prealabila. Astfel, umorul evreiesc, eleganta anglo-saxona si relaxarea americana impun o atmosfera pe cat de selecta, pe atat de accesibila.

Portretul unui nobil mai in varsta

Inca din studiul introductiv, Manea incearca sa-si contureze metoda de interpretare a operei si personalitatii maestrului-prozator. Prin urmare, Cum-sa-scrii-despre-un-prieten-cu-notorietate pare a fi provocarea romancierului bucovinean exilat la New York (in capitolul Ganduri despre Saul Bellow). Norman Manea izbuteste sa construiasca o figura echidistanta, dar in acelasi timp complexa, a maestrului Bellow. Pentru el, prozatorul nu poate fi redus nici la ce a inteles critica literara din romanele sale, dar nici la persoana atat de familiara cu care face  excursii la Vermont.

In primul rand, Manea refuza o lectura biografista a prozei celui pe care-l numeste un nobil mai in varsta, deconspirand falimentul unei atare abordari prin aceea ca americanii au receptat personajul principal din Ravelstein ca o proiectie artistica a lui Allan Bloom, in timp ce critica romaneasca a pus semnul egal intre personajul periferic din acelasi roman – Radu Grielescu – si Mircea Eliade. Pledand pentru observarea categoriilor universale in arta, autorul Plicului Negru avertizeaza ca exista riscul de a reduce literatura la un instrument generator de instante morale. Caci –  nuanteaza Manea – „imaginea intelectualului care isi inalta glasul in favoarea raului in momente istorice decisive nu se limiteaza, dupa cum bine stim, la Eliade sau la Nae Ionescu sau la extremismul de dreapta. Suntem indreptatiti sa depasim simpla confruntare intre faptele biografice si realitatea fictiunii”. In consecinta, Manea ia apararea pofunzimii si ambiguitatii prozei lui Bellow, constient ca in critica literara certitudinea e unul dintre cei mai mari dusmani. Cand afirma ca „in inima prozei lui Bellow se afla scrutarea pragmatismului brutal al societatii americane, banalitatea discursului cotidian si apetitul popular pentru scandal”, prozatorul roman se asigura ca a aproximat oarecum limitele unui imaginar, dincolo de acestea preferand prudenta analitica.

Pe de alta parte, dintr-o perspectiva a sociologiei literaturii, Bellow apare ca un tanar profesor la Bard College, unde are de infruntat dascali sceptici fata de literatura moderna. Este, de asemenea, autoironic, caci in loc sa raspunda la intrebarea unui editor roman „Cine se ascunde in spatele dumneavoastra, domnule Bellow?”, prozatorul incepe sa glumeasca despre faptul ca nici macar fostii colegi de liceu nu aflasera ca luase premiul Nobel. Mai mult, calificat de unii ca reactionar si proscris de aparatorii politicii corecte, Bellow nu se sfieste nici sa vorbeasca liber afirmand ca „va considera in cadrul multiculturalismului global de azi, egalitatea culturala pentru Africa atunci cand va citi un Proust african”.

Dar, dincolo de imaginea sa sociala, autorul Iernii decanului ramane pentru Manea un apropiat prieten: un personaj care se imbraca dimineata „in tricou  si blugi cu multe buzunare, cu o sapca de baseball cu cozoroc mare, albastru”, iar seara purta „camasi roz si papioane cu modele neobisnuite”. Si tot din ipostaza de bun amic, in 1997, cand prozatorul roman se pregatea pentru vizita in Romania, Bellow a gasit cu cale sa-i dea un sfat, pe care insa acesta nu l-a urmat si a fost nevoit sa suporte consecintele: „Ai destule motive de tortura aici. Te vei simti ingrozitor.(…) Manierele, cultura, stii ce vreau sa spun. Dar ce se afla dedesubt, …nu, nu te duce. Profita de distanta”. Iata, asadar, ca dincolo de influenta scriitoriceasca, Below a exercitat asupra lui Manea si o influenta cu privire la Romania. Se poate lesne intui si in ce sens.

Cum am devenit american

Spre deosebire de prima parte a cartii, convorbirea propriu-zisa dintre cei doi prozatori nu poate fi sub nicio forma rezumata. Norman Manea se retrage voit in umbra, formuland intrebari ademenitoare care il fac pe Saul Bellow sa se destainuie, sa se amuze, dar mai ales sa recunoasca ca nu are raspunsuri definitive la nicio intrebare importanta.  S-ar putea spune ca dialogul scoate in evidenta povestea unei deveniri, mai intai religioase, iar apoi identitare. Dintr-un evreu practicant, Bellow devine un imigrant, iar apoi un scriitor american. Are o copilarie in care a cunoscut boala, in adolescenta si-a pierdut mama, dupa care experimenteaza o tinerete ambigua, marcata de convingeri politice de stanga. Nu dupa mult timp incepe sa-si considere viata ireductibil legata de scris, iar cucerirea unui premiu Nobel nu-l afecteaza mai mult decat parasirea Chicago-ului pentru ca prea-i murisera toti apropiatii in acel loc. In fine, la capatul unui dialog de sase ore, evreul americanizat, Saul, descopera un nou punct esential pentru existenta sa: bucuria ca are un prieten ca Norman.

In schimb, despre ceilalti scriitori cu care s-a intersectat, Bellow nu face confesiuni prea detaliate, se fereste sa-i valorizeze decisiv. Oricum, Eliade ii apare ca un om care „ juca roluri” si pe care il banuieste de legaturi cu adeptii antisemiti ai lui Jung. De asemenea, Ionescu nu-i este foarte simpatic scriitorului american, caci se considera neverosimil de amuzant, dar in acelasi timp il si compatimeste, intrucat era terorizat de nevasta sa plimbe cainele fie vreme buna, fie vreme rea. Un portret de-a dreptul comic ii construieste Below prozatorului idis Bashevis Singer, pe care l-a si tradus in engleza: un om foarte talentat, dar in acelasi timp straniu si grotesc, care „avea ceva Dada in el”: o figura spectaculoasa care cere jurnalistilor sa-i adreseze la conferintele de presa anumite intrebari, numai pentru placerea de a le numi stupide in public.

Cu siguranta, insa, ca cea mai complexa relatie o are Bellow cu sine insusi. Aproape aforisitic cand vorbeste despre framantarile proprii, romancierul american isi dezvaluie metamorfoza religioasa printr-un rationament pe cat de retoric, pe atat de valid. Aflat, cum remarca si Norman Manea intr-un comentariu, intre Humboldt si Herzog adica intre modelul intelectualului si cel al artistului, Bellow invata sa traiasca cu ceea ce crede, ba chiar si cu propriile greseli: „Am incetat sa mai dezbat cu mine insumi daca cred sau nu in Dumnezeu. Nu este o intrebare reala. Intrebarea reala este ce am simtit in acesti ani, iar in toti acesti ani am crezut in Dumnezeu. Ce pot sa fac in legatura cu asta? Deci nu este o chestiune legata de eliberarea intelectualului din lanturile sale, ci in primul si in primul rand, tine de incercarea de a decide daca ai de-a face cu niste lanturi si de a accepta apoi ceea ce crezi”.

Astfel, convins ca va invinge in cele din urma – „Cand mi-am hotarat drumul in viata mi-am dat seama ca societatea va fi impotriva mea. Am stiut ca am sa castig si ca va fi o victorie marunta (s.m.)” – Saul Bellow transpare prin optica si intrebarile lui Manea o autoritate in materie de scris, dar nicidecum o statuie. Morala ar fi ca atitudinea trebuie urgent transplantata si in cultura noastra cu desavarsire provinciala inca de la centru, caci pe aici prea se cultiva admiratia.

 

review reprodus dupa revista Vatra, cu acordul autorului

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei