Ortodoxie şi ortopraxie
Dimensiune font:
În contextul duminicii precedente, cea a Ortodoxiei, nu este inutil a reflecta la ortodoxia fiecăruia dintre cei ce suntem botezaţi în Biserica Ortodoxă. Căci, ne place sau nu, Taina Botezului ni se dăruieşte - şi este un dar de cel mai mare preţ pentru viaţa omului -, dar ne şi obligă. Moral, în primul rând.
A fi ortodox este, pentru copleşitoarea majoritate a celor botezaţi de prunci, un fapt mai mult sau mai puţin relevant, semnificativ. Asta datorită, în primul rând, lipsei de educaţie religioasă solidă, a neştiinţei religioase. Căci, dacă omul comun se sileşte sau nu, spre a învăţa serios o meserie, o ocupaţie de pe urma căreia să-şi poată câştiga decent existenţa, în această viaţă, cei ce se preocupă de a învăţa serios ştiinţa devenirii lor ca fiinţe raţional-afective unice sunt extrem de puţini. Religia aceasta este, cu asta se ocupă: cu descifrarea devenirii omului. Fiecare religie din lumea aceasta este o reprezentare a locului şi rostului omului în lume, a lumii în general, şi a unei forţe sau principiu exterioare lumii şi omului, pe care religia o numeşte Dumnezeu sau Allah sau în multe alte moduri şi chipuri, şi o descrie în la fel de multe feluri şi chipuri. În afară de religii există şi simple concepţii despre lume şi viaţă care nu fac referire la un principiu sau forţă exterioare lumii. Budismul, de exemplu, nu este considerat o religie, ci doar o concepţie despre lume, întrucât nu include noţiunea de Dumnezeu. În contextul multitudinii de religii şi concepţii despre lume, de ce ar trebui, oare, ca un ortodox să se mai preocupe serios de cunoaşterea religiei sale, ba chiar să se considere cumva privilegiat?! Este chiar mult mai „cool”, în contemporaneitate, să te declari un „fan” sau, dimpotrivă, un duşman al tuturor religiilor, necunoscând, în fond, pe niciuna.
Realitatea este însă că, a fi ortodox este o onoare care obligă mult. Din simplul considerent ca Ortodoxia oferă cea mai naturală, firească explicaţie despre Dumnezeu, Creaţie, om, despre tot. Nefiind deloc facilă, această explicaţie extrem de complexă în simplitatea ei este, adesea, fie tratată reducţionist-simplist, fie complicată inutil. Fericiţi se fac nu atât cei ce au primit Botezul ortodox, cât cei ce îşi cunosc Ortodoxia, şi, mai mult decât aceştia, cei ce o şi aplică, transformându-şi viaţa în ortopraxie, corectă trăire, vieţuire în Hristos.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau