Roland Barthes, Imperiul semnelor

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:22

Roland Barthes, Imperiul semnelor, traducere de Alex Cistelecan, Editura Cartier, 2007

 

In anii ’70, Roland Barthes a ajuns in Japonia, care l-a uimit cat cuprinde. Si fiindca Barthes nu e omul care sa lase uimirile neconotate si nereduse la un sistem familiar, a incercat sa capseze Japonia intr-un „sistem de semne”. Se pare ca n-a reusit. Stia ce-i iese la sfarsit – niponitatea = paradigma semnului vid (un cadou aparent nepoliticos pentru ospitalitatea asidua si discreta cu care fusese anturat) –, dar nu stia cum sa intre in schema. Pe urma i-a venit ideea: Japonia nu e un sistem de semne, Japonia e un „imperiu al semnelor”. O sintagma de retrogradaj, de restauratie autocratica, legitima in urma colapsului unui sistem democratic. Daca „sistemul” era un mecanism de colaborare discreta, cetateneasca, egalitara, a semnelor, „imperiul semnelor” ilustreaza probabil un tip de exultanta tiranica, o oligarhie a semnului care se vede, iese in relief, apasa, cere traducere. „Imperiul semnelor” pare o sintagma de eufemizare a Alteritatii Maxime, detonata intr-o gaselnita a semnului vid; o rama bogata care incadreaza un mic nimic. Asta in teorie.

 

In practica, s-a intamplat, cred, ca lui Barthes i-a placut orezul cu betisoare. Sau numai betisoarele. Betigasul nefiind un artefact derizoiru, ci „tremurul semnificantului” in sine, gena uimirii s-a extins la toate etajele. A ajuns la „Gara”, la centrul „Orasului descentrat”, la supe acvatice si prajeli cristalizate, la mecanica reverentei, la politica ambalajului care transcende ambalatul etc.

 

As fi putut crede ca i s-a tras de la sufixe, de la teatrul japonez sau de la alte elemente de civilizatie abstracta. Mi s-a parut oarecum previzibil sa dau cu ochii de briz-brizurile barthiene aplicate unor stimuli teoretici – metrica haiku-urilor sau cartografierea pleoapei asiatice, de exemplu, foarte literare si evazioniste („pleoapa nu e deloc dramatizata de orbita, asa cum se intampla in morfologia occidentala, ochiul este liber in deschizatura sa (pe care o umple in mod subtil si suveran), si in mod cu totul gresit (printr-un etnocentrism evident) noi il descriem ca tinut in frau; nimic nu il retine, caci inscris chiar pe piele si nu sculptat in osatura, spatiul sau e acela al intregului chip”). Dar sa dai curs fascinatiei pentru bete, cu eleganta nereprimata de care e capabil Barthes, mi se pare o mostra de structuralism paroxistic si imi confirma convingerea ca abia in fazele lui paroxistice structuralismul zbarnaie plauzibil in zona literaturii. Iata motivul:

„In piata plutitoare din Bangkok, fiecare negustor sta intr-o mica piroga imobila: aici el vinde cantitati modeste de hrana: seminte, cateva oua, banane, cocos, mango, pigmenti (fara a mai vorbi de Inomabil). De la el, pana la marfa sa, trecand prin barca sa, totul este mic. Mancarea occidentala, acumulata, insumetita [trad. de Alex. Cistelecan:) ], umflata pana la maiestuos, legata de o anumita operatie de prestigiu, tinde intotdeauna catre gros, mare, abundent, planturos; cea orientala urmeaza miscarea inversa, ea se defasoara catre infinitezimal [...] Exista o convergenta a minusculului si a comestibilului: lucrurile nu sunt mici decat pentru a fi mancate, dar, de asemenea, ele sunt comestibile pentru a-si implini esenta, care e micimea. Acordul dintre mancarea orientala si betigas nu poate fi doar functional, instrumental; alimentele sunt taiate pentru a fi luate cu betigasul [...] Betigasul are si alte functii, pe langa cea de a transporta hrana din farfurie catre gura [...], iar aceste functii ii apartin numai lui. Mai inta, betigasul – forma sa o spune destul – are o functie deictica: el arata mancarea, desemneaza fragmentul, face sa existe prin chiar gestul alegerii, care e indexul; dar, astfel, in loc ca ingestia sa urmeze un fel de secventa masinala, in care ne-am limita sa inghitim una cate una partile aceluiasi platou, betigasul, desemnand ceea ce alege (si, deci, alegand pe moment asta si nu aia), introduce in uzajul hranei nu o ordine, ci o fantezie si ceva ca o lene”.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

13:00

Marea realizatoare de emisiuni radio Luminița Constantinescu s-a stins din viață
22/01/2021 08:11

Este doliu urias in Romania, după ce marea realizatoare de emisiuni radio, Luminita Constantinescu s-a stins din viată. Odată cu vestea socantă s-a aflat faptul că s-a stins din viată la varsta de 71 de a ...

A murit Ruxandra Garofeanu, critic de artă şi realizator de emisiuni TV
18/01/2021 13:51

Istoricul şi criticul de artă Ruxandra Garofeanu, care s-a aflat in slujba artelor plastice romaneşti timp de peste cinci decenii, a murit in noaptea de duminică spre luni, anunţă Art Safari Bucharest, in ...

 „Ea, el și duelul”, un roman al gesturilor romantice
18/01/2021 07:54

  Pasiunea pentru romanul istoric si o aventură petrecută la Berlin, in anii 1800, a fost punctul de plecare pentru cel de-al nouălea volum semnat de onesteanul Daniel Baciu. Intitulată „El, ea ...

 Documentarul „Colectiv”, pe lista scurtă a nominalizărilor de la Oscar
17/01/2021 15:56

  Academia de film americană (AMPAS) a decis să extindă la 15 numărul filmelor care vor putea fi incluse pe lista scurtă a peliculelor propuse spre nominalizare la premiul Oscar la categoria „c ...

„Sindromul Quijote” - spectacol dedicat Zilei Culturii Naționale
15/01/2021 10:15

Teatrul National Iasi invită publicul la spectacolul „Sindromul Quijote”, un eveniment dedicat Zilei Culturii Nationale. Piesa a fost desemnată castigătoarea primei editii a proiectului „ ...

Ziua Culturii Naționale: Președintele Consiliului Județean Iași prezintă care sunt evenimentele culturale din Iași la care cetățenii pot participa
15/01/2021 09:27

 Într-un mesaj de pe pagina sa de Facebook Presedintele Consiliului Judetean Iasi i-a inivitat pe ieseni să ia parte la evenimentele culturale organizate, respectand, bineinteles, măsuril ...

Eminescu în fotografii
15/01/2021 09:00

Cele mai multe dintre fotografiile, atatea cate sunt, ale lui Eminescu, ale unor membri ai familiei poetului sau cele ce imortalizează imagini de la Ipoteşti le datorăm lui Jean Bielig, nimeni altul decat ce ...

 Ce mai înseamnă cultura națională în 2021?
13/01/2021 14:56

  Asociatia Culturală AltIasi marchează Ziua Culturii Nationale printr-o dezbatere online cu titlul „Ce mai inseamnă cultura natională in 2021?”, moderată de Marius Chivu (scriitor) si ...

Alexander Nanau refuză o decorație din partea lui Klaus Iohannis
12/01/2021 11:30

Regizorul Alexander Nanau urma să primească Medalia „Meritul Cultural“ din partea presedintelui Klaus Iohannis pe 15 ianuarie, cu ocazia Zilei Culturii Nationale. El a realizat unul dintre cele ...

Actorul Bogdan Stanoevici a murit, răpus de COVID
12/01/2021 11:17

Actorul Bogdan Stanoevici a murit astăzi in Spitalul de boli cardiovasculare CC Iliescu, au declarat pentru G4Media.ro surse oficiale. El a ajuns in stare gravă din cauza infectării cu noul coronavirus. Sta ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei