Sărbătoarea Epifaniei şi mediul vital al omului
Dimensiune font:
Epifania, Botezul Domnului sau Boboteaza este Sărbătoarea care conturează Crăciunul, ea marcând faptul definitoriu că Iisus Hristos, Pruncul Cel născut în ieslea sărmană a Betleemului, este Fiul lui Dumnezeu. Acest lucru este şi rămâne esenţial pentru tot ce înseamnă învăţătura adusă de către El oamenilor, completare a celei revelate evreilor prin Moise şi ceilalţi Prooroci. Dacă Proorocii au fost oameni de o tărie spiritual aparte, aleşi de către Dumnezeu ca fiind apţi să recepteze şi distribuie conaţionalilor lor informaţiile divine, Iisus Hristos este Însuşi Dumnezeu, în Fiinţa Sa, făcut Om, în trupul Său, pentru ca toţi oamenii să-L perceapă pe Dumnezeu.
Un eveniment de asemenea importanţă pentru istoria spirituală a umanităţii întregi a fost din primele veacuri creştine foarte bine evidenţiat în viaţa practică a Bisericii. Pentru ziua de celebrare a Epifaniei s-a păstrat, în Ortodoxie, una dintre cele mai profunde şi emoţionante rugăciuni de invocare a Sfintei Treimi-Dumnezeu Creatorul, pentru a sfinţi pe om şi întreaga fire înconjurătoare. Acest lucru a intrat atât de profund în conştiinţa publică, încât la Bobotează, ca şi în noaptea de Înviere, este cel mai mare aflux de oameni la biserică, pentru a lua Apă Sfinţită, respectiv lumină din Lumina Învierii. Dar Epifania reprezintă, sau ar trebui să reprezinte, pentru tot omul, nu atât o „sursă de bine la litru”, ci un moment de reflecţie la modul de abordare a propriei existenţe, deopotrivă spiritual şi fizic, pe o planetă geografic inexpansibilă, dar din ce în ce mai populată. Sfinţirea apelor, a întregii naturi înconjurătoare, de Bobotează, este indicatorul care arată faptul că Biserica, prin teologii ei cei mai de seamă - Sfinţii Părinţi - a valorizat, preţuit, respectat dintotdeauna mediul înconjurător omului, spaţiul lui vital în această viaţă trecătoare. Ceea ce umanitatea, în decursul istoriei ei, a uitat cu desăvârşire. În lupta sa pentru exploatarea resurselor planetei, în beneficiul unei vieţi cât mai comode, omul a masacrat lamentabil calitatea spaţiului său vital. Un lucru ajuns la apogeu în epoca modernă, când el este nevoit să constate, cu regret, consecinţele dureroase ale acestei exploatări.
Dincolo de extraordinarul mesaj al Bobotezei, acela că Fiul Fecioarei născut în Betleem este Fiul lui Dumnezeu, valabil pentru cei care vor şi pot crede în Dumnezeul Treimic, ar trebui să descifrăm şi mesajul comunitar, adresat tuturor oamenilor, credincioşi sau necredincioşi: mediul înconjurător este casa noastră comună unde ne ducem viaţa, indiferent de bunăstarea personală pe care o acumulăm, sau nu. Iar abordarea lui cu responsabilitate este mai necesară decât oricând.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau