Stelian Tanase, Maestro/ review de Claudiu Turcus

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:33

Stelian Tanase, Maestro. O melodrama, Editura Polirom, Iasi, 2008

review de CLAUDIU TURCUS

Stelian Tanase se declara nemultumit de impactul celui mai recent roman al sau – Maestro. O melodram (2008). Nu atat in randul cititorilor obisnuiti (cu care, afirma el, a restabilit deja un canal de comunicare), cat mai ales printre criticii responsabili de anchete, dosare ori dezbateri culturale. Personal, nu inteleg de ce, intrucat volumul a fost comentat pe indelete (nu fara puseuri admirative, de Luminita Marcu, Antonio Patras, Serban Axinte si Ovidiu Simonca) in grupajul Observatorului cultural. De asemenea, Tania Radu i-a dedicat o cronica echilibrat-elogioasa in revista 22, iar seria de interviuri & dialoguri prilejuite de Maestro nu e tocmai scurta. Numai ca, probabil deprins cu audienta, Stelian Tanase masoara anvergura unei receptari dupa alte criterii decat cele practicate curent in sistemul literar autohton.
Nu spun ca aspiratia nu e onorabila, dimpotriva, insa, cu niciun chip, romanul sau n-a fost ignorat de presa culturala. Astfel stand lucrurile, ajungem la a doua nuanta a nemultumirii prozatorului. In cadrul recentei lansari a romanului la Literele clujene, Stelian Tanase era gata sa parieze ca recenzentii, grabiti sa dea la gazeta concluziile, nu i-au citit cartea (se referea la „un critic cu succes mediatic”). Sau daca, totusi, au citit macar partial, n-au prea inteles mare lucru… Ma-ntreb, in aceste conditii, daca nu i-ar fi fost de folos cunoscutului romancier sa intocmeasca un thomasmannian glosar Cum am scris Maestro, devreme ce tuturor le scapa sensurile de profunzime ale proiectului sau estetic. Corolar: 1. Stelian Tanase e indreptatit sa isi doreasca mai multa atentie din partea specializata a cititorilor sai; 2. Acuzele la adresa celor care scriu despre carti pe care nu le citesc mi se par intemeiate; 3. Cand foloseste retorica lipsei de vizibilitate si se ipostaziaza arogant in cel mai avizat interpret al propriei opere (doar pentru a invalui iritarea produsa de cronicile negative), Stelian Tanase isi coboara nepermis conditia de scriitor.

O porno-melodrama intertextuala

Maestro se dovedeste o carte greu de incadrat, deoarece autorul isi stratifica proza. In primul rand, el scrie o melodrama contemporana in care complica povestea, inchipuita dupa toate canoanele literaturii de consum, contrapunand personajelor schematice, sentimentalismului desuet, rasturnarilor spectaculoase de situatie sau finalului atenuat-fericit o perspectiva grotesca asupra socialului, dublata de un abundent imaginar pornografic. Emiluta, naratorul logoreic si neverosimil al acestei proze, cand nu divulga scene adulterine – picanterii de culise din lumea televiziunii – despre „gasirea rapida a pulei si scoaterea ei din chiloti”, evoca nostalgic ménage à trois-ul impreuna cu Tina si profesorul de istorie, „nefutut de zece ani”, care a lasat „un kilogram de sperma”. De asemenea, se mandreste ca, asa infirma cum e (in urma „accidentului stupid cu trabantelul”), a pacatuit cu preotul paroh care, fara sa stea pe ganduri, „i-a bagat-o in gura urgent”. Daca nici macar paralizia nu a tinut-o departe de placerile carnii, cum ar putea-o face singuratatea? Plictisita in nopti tarzii de previzibilele intrigi ale telenovelei preferate, eroina se infrupta din previzibilitatea pornografiei la „o partida de masturbat misto”.

Supralicitarea voyeurista a sexualitatii contamineaza intregul univers imaginar. Pare ca aspiratiile tuturor se leaga de felatii „ca la carte” sau de falusuri suficient de erecte, cat sa poata fi – la nevoie – „infipte si intr-o usa”. Justificarea acestui limbaj maladiv provine, cred, din nevoia corelarii dintre tema si forma. Caci lumea mediatica decazuta si vecinatatile absurd-comice ale blocului in care traieste Emiluta – toposuri sordide ale romanului – sunt zone existentiale in care amoralismul de mahala si marasmul pansexualist si-au facut ciub. Insa aici apare prima incompatibilitate a constructiei din Maestro. Daca prozatorul este interesat de o reconstructie macroscopica a lumii (mediatice) din primul deceniu de dupa ’89, adica un fel de reportaj literar care sa dea seama de monstruozitatea unei societati aflate in tranzitie, violenta limbajului/ imaginarului orchestrate de narator constituie doar o gratuitate populista, cu atat mai mult cu cat, spre deosebire de Petre Barbu, Bogdan Suceava sau Petru Cimpoesu, Stelian Tanase nu trece dincolo de locurile comune ale reprezentarii Romaniei halucinante postdecembriste. Pornografierile sale aduc exclusiv prejudicii romanului, indepartandu-i pe pudibonzi, in timp ce consumatorii de documentare vor prefera oricand lui Maestro un Bucuresti, strict secret. In fond, cum sa nu te indeparteze o poveste pe care chiar naratorul o califica pe prima pagina drept „aceeasi blenoragie netratata la timp”.

Dar melodrama – cu pattern-ul sau comercial-hipererotic – se adreseaza doar celor comozi, intrucat celalalt etaj al prozei lui Stelian Tanase este rezervat initiatilor, degustatori de mare literatura. In fapt, Emiluta si Tina nu sunt oricine, ci adevarate replici ale personajelor camilpetresciene din Patul lui Proscust. Actrita de mana a saptea din interbelic devine acum o palida si nefericita angajata a unui trust media, in opozitie cu Tina Marcu – o doamna T. recenta, vedeta de televiziune, cu rating la toti barbatii, adulata de marele public in prime time. Din acest punct de vedere, Maestro se fixeaza intr-o traditie literara prestigioasa, prozatorul luand masuri prudente sa nu se adanceasca de tot in mlastina stilistica si retorica a literaturii de consum. Nu zabovesc asupra celorlalte referinte intertextuale – veritabile capcane borgesiene ce verifica enciclopedismul literar al cititorului – grabindu-ma sa punctez o obiectie de ansamblu: imaginandu-si ca poate multumi deopotriva coafeze si literati, Stelian Tanase uita ca nu e in firea umana ca ignorantii sa alerge la biblioteca dupa lectura unui roman puternic codificat cultural – ei vor povestea, fara complicatii –, iar „mizantropii” devoratori de literatura nu vor accepta niciodata sabloane textuale facile.

Culoare infundate

In timp ce primul neajuns al romanului tine de o dimensiune a conventiei literare – mixarea neinspirata a doua registre incompatibile: unul de consum si celalalt elitist –, al doilea se refera la compozitia deficitara a cartii.

Pe de o parte, se poate vorbi de un culoar cinematografic al romanului, in sensul ca povestea propriu-zisa este organizata de Emiluta – narator-martor si deopotriva regizor – sub forma unui scenariu. Prima secventa o surprinde pe Tina Marcu in mijlocul unui platou de filmare, cerand agresiv demisia unui ministru. Incidentul starneste scandal, vedetei i se suspenda emisiunea si este exilata profesional la Paris, unde se vede nevoita sa realizeze un interviu cu celebrul scriitor roman Avram Duca, a carui carte (Maestro, iata) va fi ecranizata intr-o productie romaneasca. Practic, interviul avea sa prefateze vizita prozatorului in tara sa natala dupa mai bine de treizeci de ani. Paradoxal, Tina descopera in Duca un personaj cinic, cu un comportament bizar, care nu rosteste nicio replica antologica, ci doar platitudini despre existenta sa nefericita, dar plina de succes. Pe fondul evenimentelor dramatice din tara (veneau ortacii la Bucuresti), Dudus, mogul mediatic & amant oficial al prezentatoarei, o cheama pe Tina sa transmita in direct mineriada. Interviul e lasat balta, Tina se sacrifica frenetic in valtoarea convulsiilor sociale postdecembriste, descopera telenovelistic marele secret (Duca este tatal ei) si revine la Paris pentru momentul regasirii. Afla intreaga poveste (despre sinuciderea Iuliei, mama sa, despre exilul las al tatalui), insa nu ramane in capitala Frantei dupa acest episod, ci se reintoarce la Bucuresti pentru a realiza o ultima emisiune despre Maestro, dupa care, isi propune sa se retraga din televiziune. In mijlocul acestui show de final, se anunta ca Avram Duca s-a sinucis aruncandu-se in Sena, prin urmare emisiunea se intrerupe, intra breaking news, e scos de la naftalina – de dragul audientei – interviul Tinei cu marele scriitor, grangurii de presa sunt extaziati. Cadrul se muta in jurul controversatei morti, iar Emiluta se pregateste si ea sa moara, satula de viata fada si de mistificarile unei lumi pentru care „tot ce exista e in televizor”. Urca la ultimul nivel al imobilului si, cu o portavoce in mana, ameninta ca se va sinucide. Audienta maxima la toate televiziunile. Aproape toti producatorii isi doreau sa nu se razgandeasca, se transmitea live. Dar suntem intr-un soap opera, iar Emiluta e salvata psihologic de Tina (care apare miraculos pe terasa cladirii) si – atentie! – medical de un inger, „caruciorul ramanand pe acoperis” (?!).

Nu e de mirare ca povestea anihileaza orice interpretare coerenta. E adevarat, textul deschide cateva directii posibile – exilul ca expresie a ratarii, paternitatea disfunctionala, constructia mediatica a realitatii sau alienarea destinelor marunte –, insa corelarea sacadata si grafomana a episoadelor/semnificatiilor conduce spre o profunda desubstantializare a epicului. Preocupat mai mult de efecte cinematografice si de crearea unei atmosfere trepidante/alerte, Stelian Tanase pare dezinteresat sa exploreze vidul interior al personajelor sale – analiza psihologica e rudimentara –, transformandu-le in actanti de melodrama televizata, ale caror monologuri sunt exprimate cu voce tare pentru a intelege toata lumea ce dramatice ganduri le umbla prin minte.

Pe de alta parte, tranzitia inspre culoarul confesiv al romanului se face prin maniera, destul de uzata, a dezvaluirii pactului fictional. Elucubratiile Emilutei sunt metaliterare, prin intermediul lor autorul inserand „lectia” despre roman: „Vrei povestea Tinei, este? Te-am dus cu zaharelul, [...] Va plictisesc. V-am tinut prea mult. Secretul unei povesti bine spuse e sa tergiversezi. Amani deznodamantul, intarzii pana celalalt isi pierde rabdarea. Daca simti cand se apropie clipa asta, e zeiss. [...] In loc sa ma sinucid, prefer sa iti povestesc”. Numai ca, aceasta alternare naucitoare a macronaratiunii (despre seducatoarea Tina, tutelarul Trocan, priapicul Dudus, infidelul Nelutu, incisivul Max ori cinicul Duda) cu micronaratiunile infirmei & singuraticei Emiluta are nevoie frecvent de scurte rezumate prin care Stelian Tanase incearca sa controleze/ordoneze fluxul haotic al materiei epice. De fapt, prozatorul aglutineaza ceea ce nu poate imbina firesc, iar aici nu mai e vorba de incompatibilitate, ci de superficialitatea unei compozitii inegale asupra careia scriitorul ar mai fi trebuit sa zaboveasca editorial. De exemplu, pasajul descripiv al inmormantarii lui Duca se impunea serios redus, „monografia” minimalista a intersectiei „Bulevardul Carol colt cu Calea Mosilor” putea constitui oricand un fragment independent, proza rimata din finalul cartii e parazitara epic, iar scena spectacolului sinucigas al Emilutei – probabil cel mai bun fragment al cartii – putea fi epurata de nuantele moralizatoare ale jurnalistului Stelian Tanase.

In concluzie, rapus de vanitatea plasmuirii unei arhitecturi diegetice monumentale, autorul excelentului Corpuri de iluminat (1990) nu mai reuseste in Maestro decat un melting pot pretentios in intentie, dar deceptionant in realizare. Kitsch pornografic in vesminte de melodrama, sublimat artificial de spasme intertextuale, apoi experiment esuat in faza de montaj (cele doua culoare narative – cinematografic si confesiv – nu duc nicaieri), romanul lui Stelian Tanase nu se ridica, cu exceptia catorva fraze, peste incercarile mult mai tinerilor si necultivatilor sai colegi (pseudo)mizerabilisti Ioana Bradea, Claudia Golea ori Ionut Chiva.

review publicat in revista Vatra, reprodus cu acordul autorului

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei