Stelian Tanase, Maestro/ review de Claudiu Turcus

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:33

Stelian Tanase, Maestro. O melodrama, Editura Polirom, Iasi, 2008

review de CLAUDIU TURCUS

Stelian Tanase se declara nemultumit de impactul celui mai recent roman al sau – Maestro. O melodram (2008). Nu atat in randul cititorilor obisnuiti (cu care, afirma el, a restabilit deja un canal de comunicare), cat mai ales printre criticii responsabili de anchete, dosare ori dezbateri culturale. Personal, nu inteleg de ce, intrucat volumul a fost comentat pe indelete (nu fara puseuri admirative, de Luminita Marcu, Antonio Patras, Serban Axinte si Ovidiu Simonca) in grupajul Observatorului cultural. De asemenea, Tania Radu i-a dedicat o cronica echilibrat-elogioasa in revista 22, iar seria de interviuri & dialoguri prilejuite de Maestro nu e tocmai scurta. Numai ca, probabil deprins cu audienta, Stelian Tanase masoara anvergura unei receptari dupa alte criterii decat cele practicate curent in sistemul literar autohton.
Nu spun ca aspiratia nu e onorabila, dimpotriva, insa, cu niciun chip, romanul sau n-a fost ignorat de presa culturala. Astfel stand lucrurile, ajungem la a doua nuanta a nemultumirii prozatorului. In cadrul recentei lansari a romanului la Literele clujene, Stelian Tanase era gata sa parieze ca recenzentii, grabiti sa dea la gazeta concluziile, nu i-au citit cartea (se referea la „un critic cu succes mediatic”). Sau daca, totusi, au citit macar partial, n-au prea inteles mare lucru… Ma-ntreb, in aceste conditii, daca nu i-ar fi fost de folos cunoscutului romancier sa intocmeasca un thomasmannian glosar Cum am scris Maestro, devreme ce tuturor le scapa sensurile de profunzime ale proiectului sau estetic. Corolar: 1. Stelian Tanase e indreptatit sa isi doreasca mai multa atentie din partea specializata a cititorilor sai; 2. Acuzele la adresa celor care scriu despre carti pe care nu le citesc mi se par intemeiate; 3. Cand foloseste retorica lipsei de vizibilitate si se ipostaziaza arogant in cel mai avizat interpret al propriei opere (doar pentru a invalui iritarea produsa de cronicile negative), Stelian Tanase isi coboara nepermis conditia de scriitor.

O porno-melodrama intertextuala

Maestro se dovedeste o carte greu de incadrat, deoarece autorul isi stratifica proza. In primul rand, el scrie o melodrama contemporana in care complica povestea, inchipuita dupa toate canoanele literaturii de consum, contrapunand personajelor schematice, sentimentalismului desuet, rasturnarilor spectaculoase de situatie sau finalului atenuat-fericit o perspectiva grotesca asupra socialului, dublata de un abundent imaginar pornografic. Emiluta, naratorul logoreic si neverosimil al acestei proze, cand nu divulga scene adulterine – picanterii de culise din lumea televiziunii – despre „gasirea rapida a pulei si scoaterea ei din chiloti”, evoca nostalgic ménage à trois-ul impreuna cu Tina si profesorul de istorie, „nefutut de zece ani”, care a lasat „un kilogram de sperma”. De asemenea, se mandreste ca, asa infirma cum e (in urma „accidentului stupid cu trabantelul”), a pacatuit cu preotul paroh care, fara sa stea pe ganduri, „i-a bagat-o in gura urgent”. Daca nici macar paralizia nu a tinut-o departe de placerile carnii, cum ar putea-o face singuratatea? Plictisita in nopti tarzii de previzibilele intrigi ale telenovelei preferate, eroina se infrupta din previzibilitatea pornografiei la „o partida de masturbat misto”.

Supralicitarea voyeurista a sexualitatii contamineaza intregul univers imaginar. Pare ca aspiratiile tuturor se leaga de felatii „ca la carte” sau de falusuri suficient de erecte, cat sa poata fi – la nevoie – „infipte si intr-o usa”. Justificarea acestui limbaj maladiv provine, cred, din nevoia corelarii dintre tema si forma. Caci lumea mediatica decazuta si vecinatatile absurd-comice ale blocului in care traieste Emiluta – toposuri sordide ale romanului – sunt zone existentiale in care amoralismul de mahala si marasmul pansexualist si-au facut ciub. Insa aici apare prima incompatibilitate a constructiei din Maestro. Daca prozatorul este interesat de o reconstructie macroscopica a lumii (mediatice) din primul deceniu de dupa ’89, adica un fel de reportaj literar care sa dea seama de monstruozitatea unei societati aflate in tranzitie, violenta limbajului/ imaginarului orchestrate de narator constituie doar o gratuitate populista, cu atat mai mult cu cat, spre deosebire de Petre Barbu, Bogdan Suceava sau Petru Cimpoesu, Stelian Tanase nu trece dincolo de locurile comune ale reprezentarii Romaniei halucinante postdecembriste. Pornografierile sale aduc exclusiv prejudicii romanului, indepartandu-i pe pudibonzi, in timp ce consumatorii de documentare vor prefera oricand lui Maestro un Bucuresti, strict secret. In fond, cum sa nu te indeparteze o poveste pe care chiar naratorul o califica pe prima pagina drept „aceeasi blenoragie netratata la timp”.

Dar melodrama – cu pattern-ul sau comercial-hipererotic – se adreseaza doar celor comozi, intrucat celalalt etaj al prozei lui Stelian Tanase este rezervat initiatilor, degustatori de mare literatura. In fapt, Emiluta si Tina nu sunt oricine, ci adevarate replici ale personajelor camilpetresciene din Patul lui Proscust. Actrita de mana a saptea din interbelic devine acum o palida si nefericita angajata a unui trust media, in opozitie cu Tina Marcu – o doamna T. recenta, vedeta de televiziune, cu rating la toti barbatii, adulata de marele public in prime time. Din acest punct de vedere, Maestro se fixeaza intr-o traditie literara prestigioasa, prozatorul luand masuri prudente sa nu se adanceasca de tot in mlastina stilistica si retorica a literaturii de consum. Nu zabovesc asupra celorlalte referinte intertextuale – veritabile capcane borgesiene ce verifica enciclopedismul literar al cititorului – grabindu-ma sa punctez o obiectie de ansamblu: imaginandu-si ca poate multumi deopotriva coafeze si literati, Stelian Tanase uita ca nu e in firea umana ca ignorantii sa alerge la biblioteca dupa lectura unui roman puternic codificat cultural – ei vor povestea, fara complicatii –, iar „mizantropii” devoratori de literatura nu vor accepta niciodata sabloane textuale facile.

Culoare infundate

In timp ce primul neajuns al romanului tine de o dimensiune a conventiei literare – mixarea neinspirata a doua registre incompatibile: unul de consum si celalalt elitist –, al doilea se refera la compozitia deficitara a cartii.

Pe de o parte, se poate vorbi de un culoar cinematografic al romanului, in sensul ca povestea propriu-zisa este organizata de Emiluta – narator-martor si deopotriva regizor – sub forma unui scenariu. Prima secventa o surprinde pe Tina Marcu in mijlocul unui platou de filmare, cerand agresiv demisia unui ministru. Incidentul starneste scandal, vedetei i se suspenda emisiunea si este exilata profesional la Paris, unde se vede nevoita sa realizeze un interviu cu celebrul scriitor roman Avram Duca, a carui carte (Maestro, iata) va fi ecranizata intr-o productie romaneasca. Practic, interviul avea sa prefateze vizita prozatorului in tara sa natala dupa mai bine de treizeci de ani. Paradoxal, Tina descopera in Duca un personaj cinic, cu un comportament bizar, care nu rosteste nicio replica antologica, ci doar platitudini despre existenta sa nefericita, dar plina de succes. Pe fondul evenimentelor dramatice din tara (veneau ortacii la Bucuresti), Dudus, mogul mediatic & amant oficial al prezentatoarei, o cheama pe Tina sa transmita in direct mineriada. Interviul e lasat balta, Tina se sacrifica frenetic in valtoarea convulsiilor sociale postdecembriste, descopera telenovelistic marele secret (Duca este tatal ei) si revine la Paris pentru momentul regasirii. Afla intreaga poveste (despre sinuciderea Iuliei, mama sa, despre exilul las al tatalui), insa nu ramane in capitala Frantei dupa acest episod, ci se reintoarce la Bucuresti pentru a realiza o ultima emisiune despre Maestro, dupa care, isi propune sa se retraga din televiziune. In mijlocul acestui show de final, se anunta ca Avram Duca s-a sinucis aruncandu-se in Sena, prin urmare emisiunea se intrerupe, intra breaking news, e scos de la naftalina – de dragul audientei – interviul Tinei cu marele scriitor, grangurii de presa sunt extaziati. Cadrul se muta in jurul controversatei morti, iar Emiluta se pregateste si ea sa moara, satula de viata fada si de mistificarile unei lumi pentru care „tot ce exista e in televizor”. Urca la ultimul nivel al imobilului si, cu o portavoce in mana, ameninta ca se va sinucide. Audienta maxima la toate televiziunile. Aproape toti producatorii isi doreau sa nu se razgandeasca, se transmitea live. Dar suntem intr-un soap opera, iar Emiluta e salvata psihologic de Tina (care apare miraculos pe terasa cladirii) si – atentie! – medical de un inger, „caruciorul ramanand pe acoperis” (?!).

Nu e de mirare ca povestea anihileaza orice interpretare coerenta. E adevarat, textul deschide cateva directii posibile – exilul ca expresie a ratarii, paternitatea disfunctionala, constructia mediatica a realitatii sau alienarea destinelor marunte –, insa corelarea sacadata si grafomana a episoadelor/semnificatiilor conduce spre o profunda desubstantializare a epicului. Preocupat mai mult de efecte cinematografice si de crearea unei atmosfere trepidante/alerte, Stelian Tanase pare dezinteresat sa exploreze vidul interior al personajelor sale – analiza psihologica e rudimentara –, transformandu-le in actanti de melodrama televizata, ale caror monologuri sunt exprimate cu voce tare pentru a intelege toata lumea ce dramatice ganduri le umbla prin minte.

Pe de alta parte, tranzitia inspre culoarul confesiv al romanului se face prin maniera, destul de uzata, a dezvaluirii pactului fictional. Elucubratiile Emilutei sunt metaliterare, prin intermediul lor autorul inserand „lectia” despre roman: „Vrei povestea Tinei, este? Te-am dus cu zaharelul, [...] Va plictisesc. V-am tinut prea mult. Secretul unei povesti bine spuse e sa tergiversezi. Amani deznodamantul, intarzii pana celalalt isi pierde rabdarea. Daca simti cand se apropie clipa asta, e zeiss. [...] In loc sa ma sinucid, prefer sa iti povestesc”. Numai ca, aceasta alternare naucitoare a macronaratiunii (despre seducatoarea Tina, tutelarul Trocan, priapicul Dudus, infidelul Nelutu, incisivul Max ori cinicul Duda) cu micronaratiunile infirmei & singuraticei Emiluta are nevoie frecvent de scurte rezumate prin care Stelian Tanase incearca sa controleze/ordoneze fluxul haotic al materiei epice. De fapt, prozatorul aglutineaza ceea ce nu poate imbina firesc, iar aici nu mai e vorba de incompatibilitate, ci de superficialitatea unei compozitii inegale asupra careia scriitorul ar mai fi trebuit sa zaboveasca editorial. De exemplu, pasajul descripiv al inmormantarii lui Duca se impunea serios redus, „monografia” minimalista a intersectiei „Bulevardul Carol colt cu Calea Mosilor” putea constitui oricand un fragment independent, proza rimata din finalul cartii e parazitara epic, iar scena spectacolului sinucigas al Emilutei – probabil cel mai bun fragment al cartii – putea fi epurata de nuantele moralizatoare ale jurnalistului Stelian Tanase.

In concluzie, rapus de vanitatea plasmuirii unei arhitecturi diegetice monumentale, autorul excelentului Corpuri de iluminat (1990) nu mai reuseste in Maestro decat un melting pot pretentios in intentie, dar deceptionant in realizare. Kitsch pornografic in vesminte de melodrama, sublimat artificial de spasme intertextuale, apoi experiment esuat in faza de montaj (cele doua culoare narative – cinematografic si confesiv – nu duc nicaieri), romanul lui Stelian Tanase nu se ridica, cu exceptia catorva fraze, peste incercarile mult mai tinerilor si necultivatilor sai colegi (pseudo)mizerabilisti Ioana Bradea, Claudia Golea ori Ionut Chiva.

review publicat in revista Vatra, reprodus cu acordul autorului

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

„EuroBusiness LRJ” S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr. 120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 20.08.2020, 10.09.2020, 24.09.2020, 08.10.2020, 22.10.2020, respectiv 05.11.2020, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd. Magheru, nr. 31, et. 1, cam. 25, Sector, licitații în vederea valorificarii următoarelor bunuri imobil și mobile, proprietatea debitoarei: BUN IMOBIL, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA). Proprietate imobiliară, teren, căsuțe de vacanță și anexe, situată în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud. Vrancea, înscrisă în CF nr. 50048 a Com. Soveja, compusă din: Teren intravilan în suprafață de 2.438,00 mp, amplasat în Sat Dragosloveni, Com. Soveja, Jud.Vrancea, CF nr. 50048 a Com. Soveja, nr. cad.50048, Construcția C1-magazie, nr. cad.50048-C1Sc=67,00 mp, Construcția C2-anexă, nr. cad.50048-C2, Sc=170,00 mp, Construcția C3-magazie, nr. cad50048-C3, Sc=12,00 mp, Construcția C4-grup sanitar, nr. cad.50048-C4, Sc=17,00 mp, Construcția C5-bucatarie, nr. cad.50048-C5, Sc=24,00 mp, Construcția C6-umbrar lemn, nr. cad.50048-C6, Sc=9,00 mp, Construcția C7-umbrar lemn, nr. cad.50048-C7, Sc=9,00 mp, Construcția C8-casă de vacanță, nr. cad.50048-C8, Sc=15,00 mp, Construcția C9-casă de vacanță, nr. cad.50048-C9, Sc=14,00 mp, Construcția C10-club, nr. cad.50048-C10, Sc=64,00 mp, Construcția C11-casă de vacanță, nr. cad.50048-C11, Sc=15,00 mp, Construcția C12-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=15,00 mp, Construcția C13-casă de vacanță, nr. cad.50048-C13, Sc=65,00 mp, Construcția C14-casă de vacanță, nr. cad.50048-C14, Sc=15,00 mp, Construcția C15-casă de vacanță, nr. cad.50048-C15, Sc=15,00 mp, Construcția C16-casă de vacanță, nr. cad.50048-C16, Sc=65,00 mp, Construcția C17-casă de vacanță, nr. cad.50048-C17, Sc=15,00 mp, Construcția C18-casă de vacanță, nr. cad.50048-C18, Sc=15,00 mp, Construcția C19-casă de vacanță, nr. cad.50048-C19, Sc=65,00 mp, Construcția C20-casă de vacanță, nr. cad.50048-C20, Sc=28,00 mp, Construcția C21-magazie, nr. cad.50048-C21, Sc=145,00 mp, Construcția C22-casă de vacanță, nr. cad.50048-C22, Sc=51,00 mp, Construcția C23-casă de vacanță, nr. cad.50048-C23, Sc=35,00 mp și Construcția C24 - wc, nr. cad.50048-C24, Sc=17,00 mp. 65.110,50 BUNURI MOBILE PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA) CARUCIOR + CUVA 7,27, MASINA GLAZURAT CIOCOLATA 3.236,26, Masina cernut faina 46,49, CARUCIOARE CU NIVELE pt cuptor 211,55, CUPTOR POLINI MOD.80100 211,55, CUPTOR POLINI MOD.8080190 211,55, CUPTOR ROTATIV ROTO 6080SR.200SC 2.531,01, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, CUPTOR WERNER REA 1280, 211,55, MASINA ROTATIVA ROTOFORM, 4.489,66, Moara ptr. Preg. Probelor, 767,59, Balanta analitica, 412,62, Echip. Ptr. Determ. Aciditatii, 570,56, Etuva, 215,59, Balanta tehnica 176,30, Sist. Automat ptr. Determ. Azot 2.761,19, Sist. Autom. Ptr. Determ. Gras 2.563,97, Distilator apa 550,82, Aparat perf. Pt.Deter. Cant. De z 1.605,07, Incinta termostatare probe 471,85, Sistem aut. Amb. Prod. Gr.IP600 21.265,94, Aparat de realiz. Mixuri pt. Ret 3.026,27, Malaxor spiral cuva rabatabil 4.821,88, Linie pentru obtinere covrigi 57.418,17, Camera racire semifabricat 3.446,86, Cuptor rotativ, 7.048,60 Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptoar rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Cuptor rotativ 7.048,60, Masina de glazurat si uscat turta dulce 8.830,77, DEDURIZATOR FD-25, 418,00, LINIE PENTRU OBTINEREA CROCHETE 105.250,22, LINIE PENTRU OBTINERE COVRIGI 74.381,28, MALAXOR 7.023,99, Oala fierbere 233,69, DULAP FRIGORIFIC 381,22, AGENT FRIGORIFIC 77,01, ECHIPAMENT MIXER PLANETAR 8.207,35, MASINA PADO PT FURSEC SI TURTA 12.311,02, Masina taiat foi nap -Doina 263,51, Masina taiat nuga 441,19, Cuptor rotativ 2.078,25, CUPTOR FOI 12.232,98. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietele de sarcini care pot fi procurate on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestora fiind de 2.380,00 RON, TVA inclus, pentru bunuri mobile și 2.380,00 RON, TVA pentru bunul imobil/caiet de vanzare, dovada achiziţiei acestora fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestora efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892 RON, deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.: RO76BUCU1032235342465 RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei (zilele de miercuri), ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietele de sarcini, urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail : vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro. Vizitarea şi prezentarea activelor se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini. Vizualizarea activului imobil, respectiv a bunurilor mobile, este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar.: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702, e-mail: vanzari@lrj.ro, telefon: 0737.242.544, e-mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, e-mail: paula.stoian@fanyon.ro.
„Underground Iași - Istorii redescoperite”
30/09/2020 14:58

  Complexul Muzeal National „Moldova” Iasi derulează, incepand cu 1 februarie 2020, proiectul „Underground Iasi - Istorii redescoperite”, finantat in cadrul Programului RO-CULTURA ...

 „Portret de femeie”, semnat de Brâncuși, vândut cu 16.000 de euro
30/09/2020 14:10

  Lucrarea „Portret de femeie (Baroneasa Renee Frachon)”, de Constantin Brancusi, vintage gelatin silver semnat si intitulat pe verso, in penită, „Brancusi, Portrait de femme”, a ...

 Premii de excelență pentru Marina Voica, Dorina Lazăr și Constantin Codrescu
30/09/2020 10:34

  La editia din acest an a Festivalului Serile Filmului Romanesc (SFR), vor fi acordate trei premii de excelentă, in semn de recunoastere a contributiei exceptionale aduse in domeniul culturii, artei si ...

Surprizele de la FITPTI, un festival în „avaria pandemică”
29/09/2020 10:12

În perioada 2-7 octombrie, Iasul va găzdui o nouă editie a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanăr Iasi (FITPTI). Superstitiosii vor zice că editia din acest an, care are numărul 1 ...

 „Teatrul radiofonic de azi e un gen cel puțin la fel de ofertant ca și filmul”
28/09/2020 05:55

În perioada 2-7 octombrie, Iasul va găzdui cea de-a XIII-a editie a Festivalului International de Teatru pentru Publicul Tanăr, organizat de către Teatrul „Luceafărul”, la initiativa direc ...

 Un film despre fanatismul religios din Georgia, marele câștigător la Festivalul Internaţional de la San Sebastian
27/09/2020 11:30

  Filmul „Beginning”, al realizatoarei georgiene Dea Kulumbegashvili, este marele triumfător al ediţiei din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la San Sebastian, fiind recompen ...

Ultima piesa de teatru scrisa de William Shakespeare, descoperita din greseala in biblioteca unui colegiu
26/09/2020 11:18

John Stone, profesor de filologie si comunicare la Universitatea din Barcelona, cerceta lucrari de filozofie din secolul al XVIII-lea, la Colegiul Regal Scotian din Salamanca, Spania, cand a dat peste un volum ...

 Valoarea Premiului Nobel, majorată cu 110.000 de dolari
24/09/2020 12:38

  Laureaţii prestigioaselor premii Nobel din acest an vor primi o sumă suplimentară de 1 milion de coroane suedeze (110.000 de dolari), a anunţat directorul fundaţiei care atribuie aceste trofee. Pr ...

Expoziția temporară „Treceri”, la Muzeul Etnografic al Moldovei
24/09/2020 09:45

 Complexul Muzeal National „Moldova” Iaşi - Muzeul Etnografic al Moldovei organizează, in parteneriat cu Departamentul de Etnologie (Arhiva de Folclor a Moldovei si Bucovinei) din cadrul Inst ...

 Un artist apreciat de Casa Christie’s expune la Iași
24/09/2020 07:01

  Complexul Muzeal National „Moldova” Iaşi, Casa de licitatii Vikart si Uniunea Artistilor Plastici din Romania invită iubitorii de artă, in perioada 23 septembrie-11 octombrie, la expoziti ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei