Doina Rusti, Fantoma din moara. review de Cristina Balinte

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:04

Doina Rusti, Fantoma din moara, Polirom, Iasi, 2008

 

¿Que es un fantasma?, se intreaba vocea grava de povestitor, in prologul filmului din 2001 al lui Guillermo del Toro, El Espinazo del Diablo” (trad. rom. Spectrul razbunarii), intinzand pana la tensionare ambiguitatea sugestiva dintre semnificatiile de „fantoma” si „fantasma”. In loc sa clarifice, raspunsul cu variante multiple amplifica ezitarea: Un evento terrible condenado a repetirse una y otra vez, un instante de dolor, quiza algo muerto que parece por momentos vivo aun, un sentimiento suspendido en el tiempo, como una fotografia borossa, como un insecto atrapando en ambar.

Oscilatia din filmul lui del Toro poate fi identificata leger si in romanul Doinei Rusti, Fantoma din moara. Cu exceptia alegerii din titlu si a unor impresii de personaje-copii, majoritatea ocurentelor „fantomei” se preteaza la o lectura in cheia semnificatiei de „fantasma”, de proiectie in imaginar a dorintelor si frustrarilor tangente la indivizii unei comunitati inchise cu cel putin doua zavoare: satul si sistemul politic. Nu mai avem situatia din Zogru, fictiunea din 2005 a autoarei, cand constructia personajului hors-commun (vampirul) ducea atelajul povestirii, ci raportul invers.

„Fantoma” bantuie povestea, este punctul central de reper, nodul care strange firele; cu toate acestea, ea se genereaza din relatarea despre o realitate istorico-sociala ajunsa la un prag-limita. Doar in partea intai a romanului, Doina Rusti potenteaza, e drept firav, dimensiunea fantastica. Viata secreta a Adelei Nicolescu, mai ales in anii copilariei, poarta intentia scenariului asemanator celui din Zogru, vampirul fiind inlocuit cu duhul neimpacat al adolescentului Maxu, gasit cu teasta sparta, in moara paraginita a satului. Dar si aici, odata produsa avansarea in varsta a eroinei, fantasticul cedeaza terenul consecintelor traumelor.

Frica, lipsurile, abrutizarea, falsificarile comportamentale schimba rapid perspectiva asupra naturii referentului numit „fantoma”. Intr-un sistem inchis, imaginatia este singura capabila sa se manifeste liber, sa fie zona desfasurarii gandurilor interzise. Partea I coaguleaza in ectoplasma efectele temerilor Adelei. Pe chipul tuturor politrucilor in functie sau in devenire, aceasta detecteaza aparitia ranjitoare a lui Max. Partea a II-a este un repertoriu de fantasme, de reprimari dezlantuite cu intensitate: invatatoarea Lucica intra ritualic in moara pentru a aprinde lumanari unor „ochi”; pentru militianul Grigore, acolo salasluieste un inger pazitor; popa Butescu viseaza acuplarea cu sateanca Matei Paula; cercetatorul de la Institutul Fenomenelor Nestudiate, Gabriel Neicusoru, isi gaseste consolarea afectiva intr-un efeb vaporos strecurat dintre peretii ruinei; o vaduva se amageste ca i se alatura in asternut, noaptea, sotul s.cl.. Partea a III-a deruleaza impregnarea simbolului straniu al morii cu momentele de fericire si de amarnica suferinta ale invatatorului Ion Nicolescu.

Doina Rusti nu ii mai propune cititorului sa urmareasca aventurile personajului fantastic. Il invita, in schimb, la intelegerea problematicii acute a unei epoci infioratoare, in care traditionala „fantoma” bau-bau este un simptom al dezagregarii mintilor cetatenilor, o componenta, poate mai pitoreasca, a dublului discurs. Vampirul Zogru era insusi Mecanismul cartii; fantoma Max este una dintre rotite. De remarcat ca sub incidenta „fantomei” cad atat misticii, cat si rationalii, atat „incultii” obscurantisti, cat si „educatii” materialist-ateist-istoric. Fiecare isi poarta „fantoma” lui, ca pe un amanunt provocator de jubilatie sau de jena personala, pe care nu il atinge Partidul „din tot si din toate”.

 

Geometrizari structurale

 

Doina Rusti se numara printre optzecistii tardivi, nedoctrinari, posesori ai indemanarii de a sustine echilibrul fericit dintre tehnica si cursivitate narativa. Privit sub acest aspect, Fantoma din moara dovedeste o constructie de ansamblu impecabila, asociata apetentei fara tagada de a povesti.

Istoria lumii inchise reprezinta substanta unor circularitati formale. Romanul care dureaza de la un Pavel (Florian) la un alt Pavel (Andronache), ambii de ordinul impostorilor, este articulat de cele trei parti (Viata secreta a Adelei Nicolescu, Moara, Doua zile), fiecare descriind un mediu sub „figura” tutelara a cercului.

Fara unitate de loc, de timp, cu doua voci de prim-plan (Adela/Del si naratorul textului de pe domeniul stafia.ro), Viata secreta a Adelei Nicolescu – zona cea mai experimentala a cartii (susceptibila de tentatia de a incerca la un loc metaroman, hypertext, Bildungsroman, imersie in blogosfera) – dezvolta si termina actiunea prin episoade care se petrec in satul natal al protagonistei, la Comosteni, in apropiere de Bechet. Un cerc.

A doua parte, Moara, cea mai ampla sectiune, dar si aceea cu urzeala cea mai ingrijit tesuta prin jocul alternatelor „faptele” unora – „privirile” altora prezinta unitate de loc (satul Comosteni), de timp (sfarsitul lui aprilie 1986, cu suprapunerea: accidentul de la Cernobil, Saptamana Mare si 1 Mai – mijlocul lui iunie al aceluiasi an, marcand demolarea morii), insa diversifica personajele. Adela/Del se pierde in multime, din Comosteni ies la iveala, in cavalcada, varii povesti din genealogia localnicilor, devin vizibili o sumedenie de indivizi, interconectati prin delatiuni, marsavii oportuniste, dar mai ales prin interesul, de o patologie colectiva, pentru ce se intampla in moara veche. De la propunerea de participare a invatatoarei Lucica la un chef cu tovarasi pusi pe viol, pana la avortul si arestarea femeii, se traseaza inca un cerc.

In secventa-epilog, Doua zile – cea mai impregnata de revolta, prin efectul unei antiteze reusite (lumea veche de la 1910, civilizata, umanist-haretista, cu invatatori, primari, proprietari entuziasti/lumea noua de la 1953 a lepadaturilor, necioplitilor, brutelor de la marginea comunitatii) – exista unitate de loc, de personaj principal, si, in pofida timpului dramatic schimbat, o dispunere a evenimentelor in jurul morii. Un nou cerc.

Angrenajul solid pune in miscare povestirea. Iar in acest compartiment, Doina Rusti obtine cele mai mari realizari. Tot aici, este de apreciat calduros ca nu se lasa furata de ingrosari tehnice sau ideologice. Scrie cu placerea de a povesti si acest detaliu se observa limpede. In raportarile la perioada comunista nu se deda la critica explicita. Relateaza evenimente a caror calitate a relatarii si cota dramatica stimuleaza critica implicita. Evident, aceasta nu inseamna ca ea ar fi mai putin vehementa. Insa acestea sunt faptele, ele starnesc reactii prin natura lor de ticalosii, nu la imboldul vreunui autor deghizat in narator sau in personaj (ex.: „fata lui Nicolescu, invaluita in parul negru ca Muma Padurii”).

 

Reverente inspre maestri

 

Intr-un dialog cu una dintre prezentatoarele de la TV Cultural, postat si pe situl personal, Doina Rusti vorbeste despre „intoarcerea la romanul saizecist”, indicand trei puncte de reper: Toiu, Breban, Buzura. O intentie politicoasa de ancorare, mai degraba, decat o asumare „politica” de modele.

„Fantoma din moara” are tot atata legatura cu mega-epica Toiu-Breban-Buzura, cat are si cu Morometii lui Preda (ba chiar in privinta ultimului exemplu, nesaizecist la volumul I, balanta ar inclina nitel mai mult). Trimite aluzii prioritar tematice, fara a adera stilistic si tehnic.

Sa ne oprim la scena chefului de 1 Mai intre tovarasi, in timpul caruia Lucica este violata in reprize, de catre participanti. Acest episod este prezentat de Doina Rusti ca parte dintr-o amintire care ii trezeste protagonistei-victima sentimentul vinovatiei. Nu exista o descriere directa a momentului. Nu se detaliaza cadre si nici psihologii.

Toiu ar fi redat mai intai amanuntit scena desfasurarii actiunii (curtea, casa, camera – mobilierul, pozele de pe pereti/de pe noptiera, obiectele din preajma, lampa); in faza urmatoare, ar fi expus discutiile dintre convivi, presarate cu glume avand tenta politica ori intretaiate de cate o larga focalizare pe tacamuri si pe bucate; despre suplicierea Lucicai am fi aflat in timpul intalnirii de a doua zi dintre „grangurii” cei mai de soi, care ar fi dezbatut la o cafea metafizica suferintei. Buzura si-ar fi centrat atentia pe drama personajelor Nini si Gabriel Neicusoru, doi intelectuali, unul malefic-generos, altul generos-malefic, ambii cu deviatii majore de comportament cauzate de claustrarea la care ii supunea sistemul. Psihologiile lor ar fi aruncat in subsidiar cazul Lucicai. Iar daca Buzura ar fi preferat sa exploateze framantarile interioare ale tipului de personaj Neicusoru, Breban ar fi reflectat, in capitole intregi de carte, la personalitatea lui Nini.

Doina Rusti isi scrie romanul reverentios la mega-epica, insa pe formula de shortcut-uri. Stilul este alert, neutru, fara opriri de alimentare in pasaje ultra-descriptive ori in rationamente detaliate pe nenumarate straturi. Este o povestire prin consemnare, nu prin acumulare.

 

Cateva hibe

 

In constructia Fantomei din moara sunt si caramizi care se clatina. Cel mai afectat sector il reprezinta comparatiile. A se deschide romanul la orice pagina unde acestea apar si se vor observa stangacii, in forja absurd-ridicola, precum: „picioarele ca doua halvite”, „papucii de casa ca doua gondole”, „vocea ei ca o galeata de apa calda, aruncata in lungul soselei”, „impiedicat ca un bursuc”, „asezat pe scara casei ca o maimuta pedepsita”, „furculitele de aluminiu care inainte aratau ca niste picioare de cioara moarta” s.cl..

Exista apoi fortari explicative putin necesare publicului roman. Poate ca pentru generatiile mai tinere este util sa se precizeze ca in ’68, cu toata atitudinea lui antisovietica, Nicolae Ceausescu era perceput ca „un tembel fonfanit”, insa nu vad de ce ni s-ar da definitia cozonacului: „Restul aveau cozonac cumparat de la Segarcea, un fel de paine dulce, impanata din loc in loc cu rahat verde?”. Ca sa realizam ca este o diferenta intre cozonac si panetone, or intre cozonac si madeleine, la fel ca intre „moara rosie” si „moulin rouge”?

Desigur, calitatile romanului pot face uitate aceste accidente. La o relectura meticuloasa ar fi disparut si neglijentele „Abia prin ’79 Nini isi daduse seama ca nu putea sa avanseze decat daca avea studii superioare. Asa ca vorbise cu un superior…”, „s-a-ntamplat sa cada intai si doi mai intr-o joi”, „900 de kilograme la hectar, insa toate rapoartele triplau cifra, incat ajunsese la 3600”. Este pacat ca munca la structura de ansamblu, talentul narativ si istoria captivanta sa primeasca astfel de „virusi”. La cartea urmatoare, ar fi bine sa fie declansata din vreme operatia de scanare.

 

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei