Cum şi-au luat zborul aeroporturile regionale

default

Dimensiune font:

| 10-04-2013 05:00

* costurile pentru modernizarea sau construirea unui aeroport diferă de la un judeţ la altul * de exemplu, o pistă de 2.820 m ajunge la 12,7 milioane euro la Braşov, în timp ce Iaşul construieşte una de 2.400 m cu puţin peste 20 milioane euro * majoritatea aeroporturilor importante din ţară sunt în diverse etape de dezvoltare, Timişoara fiind lider în provincie

Aeroportul ieşean se numără printre puţinele aerogări din ţară care nu au beneficiat de sprijin guvernamental pentru modernizare. De-a lungul anilor, restul aeroporturilor importante din ţară au avut parte de fonduri consistente de la statul român pentru refacerea infrastructurii şi extinderi. S-au construit piste până la lungimi de 3.500 metri, în timp ce Iaşul a rămas cu aceeaşi suprafaţă de 1.800 m de peste 50 de ani. În ciuda promisiunilor actualei guvernări, aeroportul din Iaşi fiind o importantă temă de campanie electorală, nici în bugetul pe anului 2013 nu a fost inclusă vreo finanţare. În afara Capitalei, Clujul şi Timişoara sunt oraşele-campion în ce priveşte fonduri de la bugetul de stat, dar nici Sibiul sau Constanţa nu sunt mai prejos.

Braşovul are o pistă mai mare şi mai ieftină decât Iaşi
Dacă Iaşul construieşte o pistă de 2.400 m propriu-zisă (fără alte lucrări aferente) cu puţin peste 20 milioane euro, Braşovul va avea o pistă de 2.820 m pentru o sumă de 12,7 milioane euro. Proiectarea şi execuţia pistei aeroportului braşovean au fost câştigate de firma Vectra Services, contractul fiind atribuit în ianuarie 2013, după jumătate de an de la deschiderea celor cinci oferte înaintate de companiile interesate. Valoarea estimată de autorităţile judeţene a fost iniţial de 17,7 milioane euro. Durata de execuţie a lucrării ajunge la 48 de luni. Întregul proiect de construire a aeroportului din Braşov a fost estimat în jurul sumei de 100 milioane euro, realizarea pistei fiind etapa a II-a de dezvoltare, în prima fiind asigurate suprafaţa de teren.  Ultima parte a proiectului constă în construirea terminalului, autorităţile din Braşov anunţând în februarie 2013 că vor concesiona această lucrare. Estimarea făcută de CJ arată că un partener privat ar urma să investească circa 56 milioane euro.

Credite de 180 milioane lei pentru Aeroportul din Sibiu
Aerogara sibiană a fost modernizată în contextul obţinerii de către Sibiu a titlului de capitală culturală europeană în anul 2007, lucrările fiind realizate în perioada 2006 - 2008. Valoarea proiectului a ajuns la 77 milioane euro, iar, potrivit unui raport publicat la sfârşitul anului trecut, Consiliul Judeţean şi Primăria au finanţat cu 58 milioane euro, 70% din aceste fonduri provenind din credite contractate de autorităţi la instituţii bancare. La câţiva ani după finalizarea lucrărilor, în care a fost implicat şi constructorul Max Boegl (unul din adjudecatarii licitaţiei de la Iaşi), au apărut mai multe deficienţe în operarea obiectivului, inclusiv surparea unei suprafeţe de câteva zeci de metri dintr-o zonă de siguranţă aflată în capătul pistei. În prezent, există pe rol două procese în care proiectanţii şi constructori, pe o parte, şi CJ Sibiu, pe de alta, îşi cer reciproc daune. Dacă autorităţile sibiene cer despăgubiri de 15 milioane euro pentru remedierea pagubelor, executanţii proiectului solicită plata a aproape şapte milioane euro, reprezentând lucrări efectuate şi neplătite.

Clujul are proiect de 120 milioane euro
După mai multe licitaţii eşuate în 2009 şi 2010, Aeroportul Cluj a anunţat o nouă selecţie de oferte la jumătatea lunii februarie 2011, câştigătorul fiind anunţat la o distanţă de aproape şase luni (august 2011). Asocierea Construcţii Napoca - Icco Systems - Geo Arc Otopeni a avut câştig de cauză în faţă celorlalţi competitori cu o ofertă de 32,4 milioane euro, fiind vorba de o pistă de 2.100 m. Cu toate că lucrările de execuţie au fost estimate la o perioadă de 6 luni, nici în ziua de astăzi acestea nu au fost finalizate. Mai mult, constructorul a solicitat o majorare de costuri de circa 20% invocând o serie de probeme privind calitatea solului. Potrivit CJ Cluj, costurile ajung, în prezent, la aproape 40 milioane euro, respectiv valoarea estimată iniţial de autoritate pentru contractul de lucrări. La licitaţia din 2011 au existat doar două criterii de atribuire, preţul ofertei (60%) şi durata de execuţie a lucrărilor (40%). Potrivit CJ Cluj, pista de 2.100 m ar urma să fie prelungită la 3.500 m, întregul proiect având o valoare estimată la 120 milioane euro.

Investiţii masive la Timişoara încă din anii '80
Aeroportul din Timişoara are o pistă de 3.500 metri construită încă din anii 1980, înainte de acest an lungimea fiind de 2.500 m. Aerogara din vestul ţării este în clubul exclusivist al aeroporturilor din ţară din punct de vedere al posibilităţilor de operare şi a siguranţei pasagerilor, alături de Cluj şi Otopeni. În 2007, au fost finalizate lucrările la cel de-al treilea terminal al obiectivului, investiţia fiind de 50 milioane euro, iar, în 2010, a fost dat în folosinţă terminalul non-Schengen (investiţie de 3,5 milioane euro). Societatea naţională Aeroportul Internaţional Timişoara - Traian Vuia SA, administratorul aeroportului, are un plan de dezvoltare în valoare de 100 milioane euro (extindere centru pasageri şi a parcării auto, construire terminal intermodal, a unui centru cargo şi a unui spaţiu expoziţional şi de conferinţe, noi extinderi ale terminalelor etc). Investiţiile la aerogara timişoreană au reînceput în anul 1998, când a fost inaugurată o hală de depozitare mărfuri, pentru activităţi cargo şi curierat rapid. Ulterior, aerogara a fost modernizată atât pentru zboruri interne (2002), cât şi pentru cele internaţionale (2004). În 2005, autorităţile au demarat un program de dezvoltare pentru construirea terminalului intermodal şi a conexiunii dintre aeroport şi oraş pe cale ferată. În acelaşi timp, a fost extinsă platforma de staţionare aeronave (2006), iar, în 2007, obiectivul a devenit oficial nord aerian, după ce a fost inaugurată aerogara de tranzit. Capacitatea aeroportului va ajunge în anul 2015 la 45 de mişcări aeronave pe oră, în condiţiile în care, în prezent, la orele de vârf, ajunge la 16-18 mişcări/oră.

Fonduri europene pentru aeroportul din Constanţa
Ministerul Transporturilor a alocat în acest an peste 13 milioane euro pentru Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu, fondurile reprezentând partea de co-finanţare în cadrul unui proiect european. Valoarea totală a acestuia este de 40 milioane euro. Având deja o pistă de 3.500 m, la aeroport vor reabilitate platformele de staţionare a aeronavelor şi a bretelolor de acces la pistă pe o suprafaţă totală de peste 155.000 mp. Până în prezent, una din investiţiile importante a constat în realizarea unui terminal cargo în valoare de 350.000 euro.

Suceava şi Bacăul, cu un pas înaintea Iaşului
În ce priveşte regiunea Moldovei, Iaşul a pierdut startul modernizării infrastructurii aeroportuare în faţa Bacăului şi a Sucevei. Ca în cazul Constanţei, aeroportul sucevean a accesat deja fonduri europene de 40 milioane euro, contractul fiind semnat încă de la sfârşitul anului 2011. În cadrul proiectului, pista va avea o lungime de 2.460 m (de la 1.800 m) şi se vor moderniza căile de rulare, platforma de îmbarcare, sistemul de balizaj şi se va construi un turn de control. Licitaţia a fost lansată în luna octombrie 2012, dar Consiliul Judeţean nu a anunţat încă un câştigător. Bacăul a concesionat aeroportul cu o pistă de 2.500 m către Blue Air pe o perioada de 34 ani, fiind anunţate investiţii în valoare totală de 45 milioane euro. Aeroportul băcăuan are şi cel mai mare trafic de pasageri din regiune, de circa 250.000/anual.

Iaşul modernizează aeroportul cu forţe proprii
Dacă în cazul celorlalte judeţe importante din ţară, statul a finanţat mai mult sau mai puţin modernizarea aeroporturilor, Iaşul a fost neglijat din acest punct de vedere. În 2011, din cauza neînţelegerilor politice şi a proastei gestionări a aeroportului, Iaşul a ratat cursa fondurilor europene. În schimb, execedentul din bugetul judeţului pe ultimii patru ani a permis lansarea licitaţiei pentru execuţia unei piste de 2.400 m şi a altor lucrări aferente. La sfârşitul săptămânii trecute, autorităţile judeţene au anunţat câştigătorul selecţiei de oferte, fiind vorba de asocierea Max Boegl - Vega 93 - UTI, contra sumei de 31,6 milioane euro. În perspectivă, planul autorităţilor judeţene include o investiţie de peste 100 milioane euro, jumătate din această sumă reprezentând fonduri europene pentru construirea unui centru intermodal de transport marfă. Ultimele etape de modernizare ale aeroportului ieşean constau în construirea unui hangar şi a unei zone cargo. (Alex Andrei)

 *** În România există 16 aeroporturi internaţionale (Satu Mare, Baia Mare, Oradea, Cluj, Arad, Timişoara, Tg Mureş, Sibiu, Craiova, Bucureşti - două, Constanţa, Tulcea, Bacău, Iaşi şi Suceava), iar în fază de proiect sunt alte cinci (Deva, Alba Iulia, Braşov, Bistriţa şi Brăila).

 *** Singurul aeroport din Moldova care a atras fonduri europene până acum este Suceava. Iaşul se dezvoltă cu forţe proprii, în timp ce Bacăul are un partener privat

 *** La finalul planului de dezvoltare, Iaşul va avea o pistă de 3.200 m operaţională spre orizontul anilor 2020. Lungimea pistelor din ţară este cuprinsă, în prezent, între 1.800 m şi 3.500 m

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Comentarii

sandu

Apr 15, 2013

pretul la iasi este mai mare deoarece si comisionul /shpaga este mult mai mare la baronii din iasi!

ioan bibu

Apr 14, 2013

pai cum de ce? diferenta e spade lui nea fene care ne face autostrazi peste tot daca mai e prioritate pentru guvernu lu peste ponta

ioan bibu

Apr 14, 2013

pai cum de ce? diferenta e spade lui nea fene care ne face autostrazi peste tot daca mai e prioritate pentru guvernu lu peste ponta

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
 Aproape 1,4 milioane de copii din România rabdă de foame
02/11/2020 12:10

  Potrivit unui comunicat transmis luni de SOS Satele Copiilor din Romania a lansat o campanie de strangere de fonduri, „Ajută copiii cei mai afectaţi de pandemie”, pentru a atrage atenţia ...

 VIDEO - 5 ani de la tragedia Colectiv
29/10/2020 15:06

  30 octombrie 2015, Romania avea să trăiască cea mai mare tragedie din istoria postdecembristă- Incendiul din clubul Colectiv. Ora 22.30 pe scenă urcă trupa Goodbye to Gravity. În timpul conc ...

Foc de armă într-un centru comercial din Voluntari. Un bărbat, căutat de polițiști
15/09/2020 16:14

Poliţiştii din Ilfov caută un bărbat care, marti, 15 septembrie, a tras cu un pistol in incinta societătii comerciale unde lucra. După focul de armă, bărbatul a fugit cu un autoturism. Biroul de presă ...

Copil torturat de mamă, live pe Facebook. Poliția s-a autosesizat și femeia este anchetată
14/09/2020 12:34

 Sute de oameni indignati de modul in care mama isi tratează copilul au scris mesaje de revoltă pe Facebook, după ce imaginile au fost făcute publice. Imaginile au fost postate de o tanără care a ...

ULTIMA ORĂ: Doi deținuți găsiți morți în celulă
14/09/2020 11:16

Unul dintre deţinuţi este din judeţul Giurgiu, iar celălalt din Bucureşti. Autoritătile desfăşoară cercetări la faţa locului pentru a stabili cum s-a intamplat incidentul. 

Un deținut din Penitenciarul Satu Mare a murit
13/09/2020 20:41

Un detinut care ispăsea pedeapsa in Penitenciarul Satu Mare a murit, duminică, la mai bine de două luni după ce a fost internat. Reprezentantii Penitenciarului spun că decesul nu are legătură epidemia C ...

DIICOT: Percheziții în București la domiciliile unor persoane acuzate de trafic de minori și proxenetism
13/09/2020 13:54

Bărbatul, in varstă de 50 de ani, a profitat de situaţia financiară si familială problematică a minorei, promitandu-i că ii va oferi ei si mamei sale o viată lipsită de griji materiale. Pentru a-i cast ...

Bărbat MORT în Vâlcea, după ce s-ar fi aruncat de la etaj
11/09/2020 17:05

Reprezentantii IPJ Valcea au anuntat că, vineri dimineată, un bărbat in varstă de 40 de ani, care s-ar fi aruncat de la etajul cinci al unui bloc de pe Bulevardul Tineretului, a murit in faţa imobilului. ...

Sfârșit CUMPLIT pentru un maramureșean, în pădure
11/09/2020 08:54

Un muncitor forestier in varstă de 52 de ani, din Maramures, a murit după ce a fost strivit de un copac, intr-o pădure la mare altitudine. Bărbatul se afla intr-un excavator, cand colegii săi au pus la p ...

VIDEO incredibil: SCANDAL între părinți în Rahova - Bărbat LOVIT în cap cu o bâtă
10/09/2020 11:49

Scandalul a fost oprit instantaneu, la fata locului ajungand colegii nostri care au solicitat interventia unei ambulante pentru persoana rănită aflată in stare de inconstientă din cauza faptului că a pierd ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei