default

Dimensiune font:

Dispariţia liniei de tramvai 5

| 02-09-2015 05:30

Emblematic pentru transportul public local, traseul de tramvai 5 este, începând din acest an, istorie. Ultimul tramvai care a circulat pe tronsonul dinspre Podu de Piatră spre Podu Ros a fost GT 4 cu numărul de parc 423 (vatman Mihai Marin), între 22:27 şi 22:32, iar istoria s-a încheiat la 23:01, când vagonul GT 4 cu numărul de parc 418 (vatman Petru Herghelegiu) a părăsit tronsonul la Podu de Piatră, venind dinspre Podu Roş, unde a intrat la ora 22:54. Vagoane de pe traseul 5 au rulat în Iaşi timp de 36 de ani, locul liniei de tramvai urmând a fi luat de o stradă care va aglomera şi mai mult intersecţia din Podu Roş

Cu o singură excepţie - amenajarea esplanadei din faţa Teatrului Naţional - majoritatea proiectelor municipalităţii nu sunt regândite în urma amendamentelor formulate de cetăţeni. Este şi cazul proiectului vizând reabilitarea malului drept al Bahluiului, care va fi implementat prin desfiinţarea liniei de tramvai 5, un traseu util şi intens circulat şi pe care ieşenii l-au cerut cu insistenţă a fi menţinut. Practic, va fi desfiinţată o rută care, timp de 36 de ani, şi-a dovedit din plin utilitatea pentru a se face loc unei aberaţii care nu numai că nu va rezolva problema aglomeraţiei din Podu Roş, ci o va acutiza.
Se circula între vagoane
Apariţia tramvaielor pe tronsonul Podu Roş - Podul de Piatră datează de la sfârşitul anului 1979. Pe 30 decembrie au circulat primele vagoane de tip ITB pe un traseu creat ca urmare a dării în funcţiune a pasarelei Alexandru cel Bun. „Era un traseu foarte util. La acea vreme foarte mulţi ieşeni lucrau în Zona Industrială, iar tramvaiul 5 era singura legătură cu oraşul. Îmi amintesc că era o adevărată aventură să te urci într-un tramvai spre Alexandru la ora 14, când ieşea schimbul doi. Staţiile erau ticsite de oameni, tramvaiele circulau cu uşile deschise, cu pasageri pe scară. Cei mai tineri se suiau chiar pe tampoanele tramvaielor sau între vagoane”, îşi aminteşte Gheorghe Pascu, fost angajat la Tepro.
Într-o prima fază, tramvaie au circulat până în dreptul restaurantului Zimbru, unde întorceau. Ulterior, traseul a fost prelungit până la capătul cartierului Dacia

Interesant este faptul că apariţia liniei 5 coincide cu înfiinţarea Întreprinderii Judeţene de Transport (IJTL) Iaşi – 1 septembrie 1979 - cea mai cunoscută denumire a actualei RATP.

Tragedia din 1996
Traseul 5 nu a fost ferit de incidente. Cel mai dramatic episod a avut loc în ianuarie 1996, când vagonul 315, de tip Timiş, a deraiat la macazul de la baza pasarelei Alexandru. „Vagonul cobora pasarela cu viteză mare, iar macazul era schimbat spre dreapta. Vagonul a intrat în patinaj şi a deraiat. S-a spus că vinovat pentru acest accident a fost vatmanul”, îşi amintesc salariaţii RATP. Accidentul s-a soldat cu rănirea a 16 persoane, dintre care una a decedat.
Tronson util şi pentru alte două linii
Dincolo de faptul că traseul 5 a fost unul dintre cele mai aglomerate din oraş, linia de tramvai de pe splai Bahlui a fost extrem de utilă, permiţând crearea, în trecut, a două legături. Este vorba de traseele 10 (Dacia - CUG) şi 14 (Canta - CUG), folosite în special de angajaţii actualului Fortus.
19 iulie 2015, data oficială a eliminării liniei 5
Ultimul tramvai care a parcurs tronsonul dinspre Podu de Piatră spre Podu Roş, pe traseul 6 barat (Dacia - Podu de Piatră - Podu Roş – CET - Tudor Vladimirescu - Târgu Cucu – Gară - Dacia), a fost GT 4 cu numărul de parc 423, pe 19 iulie 2015 între 22:27 şi 22:32, iar istoria s-a încheiat la 23:01, când vagonul GT 4 cu numărul de parc 418 de pe traseul 6 (Dacia-Gară-Târgu Cucu-Tudor Vladimirescu-CET-Podu Roş-Podu de Piatră-Dacia), a părăsit tronsonul la Podu de Piatră, venind dinspre Podu Roş, unde a intrat la ora 22:54.
„Nu distrugeţi ceva ce există”
Modul în care edilii oraşului au gândit să reabiliteze zona Podu Roş - Şoseaua Naţională, principalul element constituindu-l desfiinţarea liniei de tramvai, a generat reacţii în rândurile ieşenilor. „Acest traseu este tot timpul aglomerat şi ar fi o bătaie de joc să-l eliminaţi. Chiar dacă acea bucată de linie nu e în cea mai bună stare, asigură parcurgerea distanţei în 5 minute, faţă de 15-20, cât ar dura pe Şoseaua Naţională la oră de vârf. Vă rog să nu distrugeţi ceva ce există”, spunea un student ieşean.
Un alt ieşean crede că lucrurile nu trebuie complicate şi mai mult atât timp cât, în viziunea sa, Iaşul este plin de trasee întortocheate. „Mai degrabă s-ar demola blocul PNL şi s-ar face o intrare civilizată spre Splai Bahlui dreapta, caz în care s-ar putea amenaja o bandă cu sens unic în direcţia Podul de Piatră, măcar până la Podul Cantemir, pentru descongestionarea Şoselei Naţionale”, afirma ieşeanul Victor Stanciu.
Partizanii ideii de păstrare a tronsonului aduc încă un argument în favoarea lor: mutarea traseului 5 pe Nicolae Iorga este ilogică atâta vreme cât pe aici deja circulă tramvaiul 11. „Ce să caute 5 pe Iorga, când pe acolo trece 11 şi ar avea traseu comun pe mai bine de 80% din parcurs?! Iar legătura Podu Roş – Alexandru - Dacia cu ce rămâne să fie făcută? Vă cam bateţi joc de zona Podu Roş în ultima vreme în privinţa transportului public. Lăsaţi tramvaiul 5 în pace pe unde merge acum! Faceţi Şoseaua Naţională cu sens unic şi pe unde circulă tramvaiul amenajaţi zona verde să arate omeneşte, dar lăsaţi tramvaiul în pace, că lumea are nevoie de el pe acolo”, crede Sorin Mânzat.
La trântă cu municipalitatea
Cei mai vehemenţi în ceea ce priveşte menţinerea liniei de tramvai s-au dovedit a fi reprezentanţii Asociaţiei „Prietenii Tramvaiului. Aceştia au atras atenţia în repetate rânduri că reabilitarea căii de rulare, se poate realiza şi fără dezactivarea liniei duble de tramvai, prin aplicarea, de exemplu, a sistemului Gauntlet: utilizarea aceluiaşi amplasament pentru ambele sensuri de mers. Interesant este faptul că proiectul celor de la APT ţine cont şi problematica locurilor de parcare, tradiţionala carenţă a actualei administraţii locale, dincolo de faptul că vine şi cu soluţii pentru ceea ce înseamnă transport ecologic şi reducerea gradului de poluare. „Nu mă deranjează faptul că nu s-a ţinut cont de propunerile noastre, la urma-urmei e firesc ca decizia să aparţină municipalităţii. Mă deranjează faptul că nu au răspuns la adresele noastre. Din ianuarie, de când am prezentat propunerile, nu au catadicsit să ofere niciun răspuns”, a spus Adrian Crengăniş, preşedintele ATP.

„Desfiinţarea acestui segment de cale de rulare ar însemna ruperea unei legături directe între Podu Roş - Gară şi Podu Roş - Dacia. Pe lângă acest lucru, în cazul unei defecţiuni sau accident, tramvaiele vor putea fi redirecţionate pe bulevardul Nicolae Iorga sau pe segmentul Podul de Piatră - Podu Roş, funcţie de locaţia incidentului” - Adrian Crengăniş, preşedintele Asociaţiei „Prietenii Tramvaiului

Linie de tramvai eliminată pentru o stradă
Modernizarea celor două maluri ale Bahluiului au fost votate în octombrie 2014. Pe Splai Drept Bahlui, pe tronsonul Podul de Piatră – Podu Roş, se va înlocui linia de tramvai cu o arteră rutieră cu sens unic, paralelă cu Şoseaua Naţională. Reabilitarea va continua şi pe tronsonul următor, din Podu Roş până la Podul Tudor Vladimirescu, arteră care rămâne cu sens unic, iar de aici în continuare până la Pod Metalurgie, apoi Pod Sf. Ioan, în lungul bulevardului Chimiei, unde se vor îngropa în subteran şi cablurile de pe ambele părţi ale străzii. În paralel, şoseaua Naţională va fi reabilitată şi transformată ulterior în sens unic dinspre Podu Roş spre Podul de Piatră.

Dispariţia liniei 5 nu va fi singura din următorii ani. Potrivit unor surse din interiorul RATP ar urma să se renunţe şi la linia de pe tronsonul Metalurgie - Ţuţora, locul tramvaielor fiind deja luat de autobuze.
Tudor DAMASCHIN
 

 

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

Subscrisul Cabinet Individual de Insolvenţă Opriş Irina, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. SALIX FARM IMPEX S.R.L, conform Încheiere nr. 137 din data de 16.10.2018, emisă de Secţia a II a Civilă a Tribunalului Iaşi-Faliment, anunţă, scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică cu strigare, în data de 09.03.2020, orele 14.00, a imobilului situat în localitatea Popeşti, parter, ap.1, judeţul Iaşi, la 9.037,50 euro fără TVA, reprezentand 75% din valoarea de piaţă stabilită prin Raportul de evaluare. Licitaţia se va desfăşura la sediul lichidatorului judiciar din Iaşi, str. Pictor Octav Băncilă, nr.1, jud. Iaşi în conformitate cu regulamentul de vânzare, ce va fi afişat la loc vizibil, cu cel puţin 5 zile înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie. Preţul de la care începe licitaţia este echivalentul în Ron la cursul BNR din ziua licitaţiei a 75% din valoarea stabilită prin Raportul de evaluare a imobilului, la care se adaugă TVA. În cazul în care la licitaţia din data de 09.03.2020 nu se va reuşi valorificarea imobilului, se vor organiza noi licitaţii, în aceleaşi condiţii, pe 16.03.2020, respectiv 23.03.2020 orele 14,00. Toţi cei care posedă un drept real asupra imobilului scos la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, de a face lichitatorului dovada acestuia, până în preziua licitaţiei. Imobilul se va vinde liber de orice sarcini conform art. 91 alin. 1 din Legea 85/2014. Poate participa la licitatie orice persoană fizică sau juridică care depune cu cel puţin o zi înaintea ţinerii şedinţei de licitaţie, până la ora 12.00, la sediul lichidatorului documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, între orele 08.00-16.00. Garanţiei de participare este în procent de 20% din preţul de pornire la licitaţiei. Informaţii suplimentare se pot obţine la telefon 0751103771.
Tribunalul Iaşi, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 4383/99/2017 (210/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum și a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Ago – Parus” S.R.L. Iaşi, cu sediul în municipiul Iaşi, str. Sf. Lazăr nr. 4, bl. Peneş Curcanu, tronson 5, biroul 9, în NH Bussiness Company, la sediul Cabinetului de Avocat Daniela Arhire, etj. 1, județul Iași, după cum urmează: Nr. crt. - DENUMIRE ACTIV – Componenţa – Valoare -lei- 1. Bunuri mobile - Aparate de joc electronice slot machine - 22.605,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2019. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 16.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 23.04.2020, 30.04.2020, 07.05.2020, 14.05.2020 și 21.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanţiei de participare la licitație, cât și a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035 şi 0727/850575..
Tribunalul Iași, prin lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 8669/99/2017 (526/2017), în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014, privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, precum şi a Codului de procedură civilă, anunță scoaterea la vânzare prin licitație publică cu strigare a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „Tutun și Ziare” S.R.L. Iași, cu sediul în municipiul Iași, str. Bălţii nr. 6, judeţul Iaşi, după cum urmează: Nr. crt. DENUMIRE ACTIV – Valoare -lei- 1. Chioşcuri ziare dezafectate - 10.906,00; 2. Utilitare dacia Logan - 10.230,00. Preţul de pornire al licitației pentru bunurile scoase la vânzare este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform regulamentului de vânzare și hotărârea Adunării creditorilor din data de 10.03.2020. Vânzarea prin licitație publică va avea loc la data de 13.04.2020, ora 10.00 și se vor organiza 6 ședinţe la un interval de 7 zile, respectiv la data de 27.04.2020, 04.05.2020, 11.05.2020, 18.05.2020 și 25.05.2020, la sediul lichidatorului judiciar. Până la data și ora licitației, ofertanții vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 10% din prețul de pornire al bunului licitat, a garanției de participare la licitație de 30% din prețul de pornire al bunului licitat și a caietului de sarcini, respectiv 100 lei, cât și documentele de înființare și împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitație, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitație, duce la pierderea garanției de participare la licitație, cât şi a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toți cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligația să anunțe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informații suplimentare se pot obține la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, localitatea Huşi, județul Vaslui sau la telefoanele 0335/566035, 0727/850575 și 0744/291653..
IGPR ANULEAZĂ demiterea polițistului Valer Kovacs
21/05/2020 18:14

Politistul demis de conducerea IPJ Timis prin aplicarea unor sanctiuni revine la muncă. Acesta a contestat măsura demiterii sale la IGPR, care a dispus anularea sanctiunilor care au făcut posibilă eliberare ...

Un politist care s-a opus amenzilor COVID-19, instiintat ca va fi trecut in rezerva!
14/05/2020 21:10

Despre agentul sef Valer Kovacs, politistul de la IPJ Timis care s-a opus public amenzilor Covid-19 (amenzi care au fost declarate ilegale de catre Curtea Constitutionala), s-ar putea spune ca n-a “dansat ...

Ion Cristoiu, despre efectele negative ale autoizolării: Omul nu mai are unde să scape de el / Foarte multe cupluri se vor destrăma
30/03/2020 07:37

Jurnalistul Ion Cristoiu spune că autoizolarea are ca efect pozitiv redescoperirea lucrurilor simple, a familiei. În emisiunea “Gandurile lui Cristoiu”, jurnalistul a vorbit si despre efectel ...

OUG anticipate. CCR, decizie de ULTIMĂ ORĂ
12/03/2020 11:14

Curtea Constitutională a Romaniei a dezbătut, joi, exceptia de neconstitutionalitate a Avocatului Poporului in legătură cu ordonanta de urgentă 26/2020 privind alegerile anticipate. CCR ar fi decis că o ...

DIICOT, anunț despre dosarul furturilor din camioane aflate în mers
10/03/2020 14:51

DIICOT anuntă că 25 de persoane au fost retinute pentru 24 de ore in dosarul furturilor din camioanele aflate in mers. Potrivit unui comunicat al DIICOT, transmis marti, cei 25 de inculpati au fost retinuti ...

DNA, REACȚIE la imaginile cu Sorina Pintea în cătușe
05/03/2020 19:04

Directia Natională Anticoruptie a avut o primă reactie fată de imaginile cu Sorina Pintea in cătuse. "Cu referire la imaginile in care inculpata Pintea Sorina, arestată prin decizie a Tribunalului B ...

Arestare Mario Iorgulescu. Tribunalul București ia astăzi decizia
05/03/2020 14:47

Tribunalul Bucureşti decide joi dacă emite mandat de arestare pe numele lui Mario Iorgulescu. Tribunalul Bucureşti a dezbătut marţi cererea procurorilor de arestare in lipsă a lui Mario Iorgulescu, fiul ...

Motivare dosarul Colectiv:
05/03/2020 13:52

Tragedia din Colectiv este rezultatul unei activităţi infracţionale in lanţ, se arată in motivarea sentintei Tribunalului Bucuresti. Judecătorii au fost de părere că atitudinea ulterioară a unor inculp ...

EXCLUSIV! Câți ani de închisoare riscă Axinte de la Vacanța Mare. Detalii nebănuite din dosarul de șantaj
21/02/2020 15:07

Umoristul Florin Petrescu, parte a grupului de comedie ”Vacanta Mare”, a fost, miercuri, la DNA, unde s-au reluat investigatiile intr-un dosar deschis in urmă cu 8 ani, pentru trafic de influentă, ...

Bărbat din Blaj, prins la pescuit pe Târnava Mare cu metoda ”greblare”. A rămas fără ustensile și s-a ales cu dosar penal
20/02/2020 17:47

Politistii Sectiei 5 Politie Rurală Blaj l-au depistat, pe malul raului Tarnava Mare, pe un bărbat de 43 de ani, din Blaj, in timp ce pescuia prin metoda ”greblare”. Fapta s-a petrecut in data de ...