EXCLUSIV Involuţia transportului public ieşean

default

Dimensiune font:

| 23-12-2015 11:45

Lipsa de viziune în ceea ce priveşte transportul local, manifestată de edilii care s-au perindat la conducerea oraşului, a făcut ca în decursul anilor să asistăm la o involuţie a transportului public ieşean, privită sub aspectul numărului de trasee din municipiu. Pe alte considerente, cum ar fi sporirea gradului de siguranţă în ceea ce priveşte transportul ieşenilor, modernizarea liniei de tramvai sau achiziţionarea unor mijloace de transport mult mai confortabile şi mai fiabile, nu putem vorbi de regrese, însă dincolo de acestea, ieşenii şi-au dorit întotdeauna legături directe între diferite zone ale oraşului, multe dintre acestea dispărând de-a lungul anilor din raţiuni mai mult sau mai puţin obiective.

Perioada 1986-1989 poate fi considerată apogeul transportului public, dat fiind faptul că Iaşul beneficia la acea vreme de, atenţie, 23 trasee de tramvai, şase trasee de autobuz şi 15 de autobuz, fără operatori privaţi sau capacităţi de transport de dimensiuni reduse de genul maxi-taxi-urilor sau a actualelor microbuze Iveco. Existau tranvaie pe traseele 1 (Copou-P.Roş-Ţutora), 1 barat (Copou-P.Roş-Baza 3), 2 (Canta-Gara Nicolina-Ţutora), 2 barat (Canta-Gara Nicolina-Baza 3), 3 Gară-Tătăraşi-Dancu, 4 şi 4 barat (Copou-Tătărşaşi-Tudor Vladimirescu-Copou), 5 (Dacia-P.Roş-Ţutora), 5 barat (Dacia-P.Roş-Baza 3), 6 (Dacia-Tg.Cucu-Tudor Vladimirescu-Baza 3), 6 barat (Dacia-Tg.Cuc), 7 (Canta-Tg. Cucu-P.Roş-Tătăraşi), 7 barat (Canta-Tg.Cuc-P.Roş-Baza 3), 8 (Copou-Tudor Vladimirescu-Tătăraşi-Copou), 8 barat (cu capăt la Grădina Copou), 9 (Gara-Tg.Cuc-P.Roş-CUG), 10 (Dacia-P.Roş-CUG), 10 barat (Dacia-Gara Nicolina-CUG), 11 (Canta-Tg.Cucu), 12 (Tătăraşi - Ţuţora), 13 (Copou-Tătăraşi Sud), 14 (Canta-Gara Nicolina-CUG) şi 15 (Tătăraşi-CUG). La rândul lor, troleibuzele operau pe şase trasee, dintre care trei au funcţionat până în 1987: 41 (Păcurari-P.Eminescu), 42 (P.Eminescu-CUG 4), 44 (Dacia-CUG 2, la care se adaugă traseele 43 (P.Eminescu-CUG 2), 45 (Păcurari-Tudor Vladimirescu) şi 46 (P.Eminescu-Bucium).
În fine, autobuzele operau pe traseele 22 (Gară-Antibiotice), 23 (Gară-Miroslava), 25 (Tg.Cucu-Dorobanţ), 25 barat (Tg. Cucu – Aroneanu), 26 (Copou-Horleşti), 27 (Dancu-Baza 3-CUG 2), 29 (Tomeşti-P.Roş), 29 barat (Tomeşti vale-P.Roş)  31 (Ţutora – Cristeşti), 32 (Ţutora-Chicerea), 33 (Tg. Cucu – Popricani), 33 barat (Tg.Cuc-Vânători), 34 (Bucium-Păun), 35 (CUG-Ciurea) şi 37 (Baza 3-Bârnova). „La începutul anilor '80 existau foarte multe trasee urbane de autobuz, plus cele periurbane. Criza combustibililor a făcut ca după 1985 să rămână în exploatare doar traseele exterioare. Înainte de 1985, parcul de autobuze număra peste 300 de vehicule. Măsura a dus la un dezechilibru major în funcţionarea acestui serviciu public, tramvaiele preluând aproape în totalitate călătorii afectaţi. Introducerea troleibuzelor s-a vrut a compensa eliminarea autobuzelor din oraş, însă obiectivul acesta a fost atins doar în foarte mică măsura. Astfel, foarte multe zone au rămas deficitare în privinţa accesului la transportul public”, îşi amintesc angajaţii RATP.
Tramvaiele, preferatele ieşenilor
Interesant este faptul că, la aceea vreme, responsabilii IJTL (fosta denumire a RATP) se „plângeau” de faptul că ieşenii folosesc din ce în ce mai des tramvaiele. „Orientarea publicului către transportul electric ne-a găsit nepregătiţi, nereuşind să asigurăm numărul de unităţi necesare unui transport civilizat. Nici eforturile depuse de conducerea întreprinderii de a crea personal de exploatare tramvai nu au dat rezultate, din 121 de elevi înscrişi la cursuri terminând doar 82, din care s-au încadrat 59 şi au plecat 13”, se arată într-un raport al Autobazei 2, cea care se ocupa de transportul electric.
Microbuzele maxi-taxi au ucis transportul public
Decizia municipalităţii din perioada 2001-2002 de a permite intrarea pe piaţă a operatorilor privaţi de maxi-taxi a fost pe placul ieşenilor, însă, totodată, a constituit semnalului dispariţiei unor trasee pe care opera RATEC-ul (RATC-ul) de atunci. În primul rând, este vorba de dispariţia totală a troleibuzelor din oraş (până în martie 2006). „Practic, tramvaiele şi troleibuzele au fost sufocate de microbuzele particulare care nu respectau trasee, dispecerizarea lor era realizată rudimentar şi fără grafice de circulaţie, dar cu toate acestea continuau să circule supraaglomerate”, mai spun vechii angajaţi ai regiei. La acea vreme, au fost concesionate nu mai puţin de 25 de trasee de maxi-taxi, cu indicativele de 101 la 125, care, însă, aveau să opereze doar doi-trei ani.
Ultimele trasee desfiinţate: 2 şi 5
La 10 martie 2006, pe harta traseele din oraş nu se mai regăseseau decât traseeele de tramvai 1, 3, 5, 6, , 7, 8, 11 şi 13, cele de autobuz 30, 41, 42 şi alte cinci de microbuz (14, 20, 28, 42 şi 46), configuraţie oarecum apropiată de cea din zilele noastre, fără a ţine cont de recenta revenire a tramvaielor  pe linia 9 şi a traseelor pe care operează Unistil. Cumva, dispariţia totală a unor trasee a fost compensată de eforturile şefilor regiei de a înlocui total parcul de tramvaie şi a modernizării şinei de tramvai, cu beneficii evidente în ceea ce priveşte costurile de operare. Din păcate, criterii bazate pe rentabilitatea regiei de transport public au dus la dispariţia altor trasee, cum ar fi traseul 2 (Ţuţora – Canta).
Ultimul traseu de tramvai dispărut – 5 – a fost eliminat tot prin „bunăvoinţa” edililor ieşeni. De altfel, anul acesta, modul în care edilii oraşului se gândesc să reabiliteze zona Podu Roş - Şoseaua Naţională, principalul element constituindu-l desfiinţarea liniei de tramvai, a generat reacţii în mediul virtual. Un site de legătură între cetăţeni şi administraţia locală abundă în comentarii exprimate de ieşenii care doresc menţinerea actualei rute a tramvaiului 5, mare parte dintre acestea conţinând argumente solide. „Acest traseu este tot timpul aglomerat şi ar fi o bătaie de joc să-l eliminaţi. Chiar dacă acea bucată de linie nu e în cea mai bună stare, asigură parcurgerea distanţei în 5 minute, faţă de 15-20, cât ar dura pe Şoseaua Naţională la oră de vârf. Vă rog să nu distrugeţi ceva ce există”, spun cititorii site-ului.
Un alt ieşean crede că lucrurile nu trebuie complicate şi mai mult, atât timp cât, în viziunea sa, oraşul este plin de trasee întortocheate. „Mai degrabă s-ar demola blocul PNL şi s-ar face o intrare civilizată spre Splai Bahlui dreapta, caz în care s-ar putea amenaja o bandă cu sens unic în direcţia Podul de Piatră, măcar până la Podul Cantemir, pentru decongestionarea Şoselei Naţionale”, spune ieşeanul Victor Stanciu. Tudor DAMASCHIN

Timişoara are mai multe trasee ca Iaşul
În concluzie, din 45 de trasee existe înainte de Revoluţie au mai rămas 10 de autobuz (5, 19, 28, 30, 41, 42, 43, 46, 50 şi 51, opt de tramvai (1, 3, 6, 7, 8, 9, 11, 13) şi 3 de microbuze (14 b, 20, 49), la care se adaugă şase trasee operate de Unistil (27, 29, 44, 47, 6b şi 18). Între timp, a apărut, ce-i drept, cu titlul experimental, traseul de autobuz 52. Timişoara, însă, bate Iaşul la capitolul traseele, dat fiind faptul că bănăţenii operează pe 9 trasee de tramvai, 6 de troleibuz şi 23 de autobuz, dintre care 11 urbane, 8 exprese şi 4 metropolitane.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Jumătate de secol în spital!
07/09/2016 18:21

Cine nu are bătrani, să-şi cumpere, spune o vorbă veche. Atat de veche, incat acum a căpătat un sens opus. Cine are bătrani, le vinde casele şi-i abandonează. Aceasta e realitatea cruntă infruntată d ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei