Autostrada Unirii, ignorată! Asociaţiile civice ieşene vor să cheme Guvernul în judecată
Dimensiune font:
* Opoziţia acuză Guvernul că în proiectul de Lege a bugetului de stat pe anul 2019, lansat în dezbatere publică, nu este inclusă şi finanţarea pentru Autostrada Unirii * iniţiatorul Legii Autostrăzii Unirii susţine că Guvernul are o atitudine sfidătoare la adresa Moldovei, de vreme ce studiile de fezabilitate „vor fi refăcute după 2022”
Reprezentanţii asociaţiilor civice care duc o luptă continuă pentru infrastructură ameninţă că, în aceste condiţii, pe lângă protestele masive care vor urma, vor lua în considerare şi darea în judecată, în contencios administrativ, a Guvernului pentru nerespectarea Legii Autostrăzii Unirii, votată în Parlament şi promulgată de preşedintele României. Chiar iniţiatorul legii, deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), a declarat că situaţia este „inadmisibilă”, întrucât avem o lege care obligă statul român să construiască Autostrada Iaşi - Târgu Mureş, iar „PSD şi ALDE au alocat zero lei pentru revizuirea studiilor de fezabilitate”.
Reamintim faptul că proiectul privind construcţia Autostrăzii Unirii, Iaşi – Târgu Mureş a fost iniţiat de către doi parlamentari PMP, Petru Movilă (Iaşi) şi Marius Paşcan (Mureş), în luna mai 2017. Acesta a fost susţinut de către alţi 70 de colegi parlamentari, senatori şi deputaţi, printre care o parte şi din Iaşi. „Conform propunerii de buget pentru anul 2019, studiile vor fi refăcute după 2022, şoseaua de centură a Municipiului Iaşi a primit 200.000 lei, iar pentru modernizarea drumurilor judeţene, Iaşul a primit printre cei mai puţini bani din ţară, aproximativ 6 milioane lei, cu 2,7 milioane lei mai puţin decât Teleormanul”, a spus Movilă.
Acesta susţine că atitudinea celor de la guvernare este revoltătoare faţă de ieşeni. „Dar şi mai revoltătoare mi se pare atitudinea parlamentarilor şi preşedintelui PSD de Iaşi care nici măcar nu au bătut la uşa celor de la Bucureşti să ceară bani. Ne mint cu zâmbetul pe buze, fără să le pese de ce se întâmplă cu noi. În urmă cu o lună am solicitat preşedintelui PSD Iaşi şi primarului Municipiului Iaşi să convoace o întâlnire cu toţi parlamentarii pentru a discuta de amendamente. Este ultima şansă de a mai avea fonduri pentru revizuirea studiilor de fezabilitate. Îi voi contacta pe toţi pentru a avea un amendament comun şi de a-l susţine săptămâna viitoare în Parlament”, a declarat Petru Movilă, deputat PMP de Iaşi.
Pe de altă parte, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa, s-a abţinut de la declaraţii, precizând doar că Autostrada care ar putea scoate Moldova din sărăcie, Târgu Mureş – Ditrău – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni, a adunat în timp nenumărate studii de prefezabilitate şi fezabilitate, care s-au dovedit în cele din urmă fără utilitate, şi care au consumat resurse importante financiare. „Domnul Petru Movilă de ce nu a ridicat problema atunci când Relu Fenechiu a revizuit studiul de fezabilitate, iar de la Paşcani până la Iaşi sunt 8 tuneluri şi 110 poduri, viaducte, poduri de peste 1200 de metri. Este prevăzut un tunel inclusiv Leţcani - Bogonos, ori nu este niciun munte sau deal deosebit pe acolo. Sunt multe lacune, s-au cheltuit foarte mulţi bani pe aceste studii de fezabilitate, iar domnul deputat Petru Movilă, deşi era atunci la guvernare, nu a spus nimic”, a afirmat preşedintele CJ Iaşi, Maricel Popa.
„O nouă acţiune sfidătoare a Guvernului la adresa Moldovei”
Cei de la asociaţiile civice care luptă pentru realizarea de infrastructură au declarat că temerile repetate public de către aceştia s-au confirmat, ieri, precizând că această acţiune a Guvernului este una sfidătoare la adresa Moldovei. „Construcţia Bugetului Naţional pe anul 2019, anunţat astăzi, confirmă temerile repetate public de către asociaţiile civice ce luptă pentru realizarea de infrastructură mare în regiune: ignoră cu desăvârşire o urgenţă regională şi naţională, Autostrada A8, Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş. Alocarea bugetară pentru acest proiect este zero. Masterplanul General de Transport al României (MPGTR) şi Legea privind aprobarea obiectivului de investiţii Autostrada Unirii, Iaşi - Târgu Mureş, ultima adoptată la sfârşitul anului trecut, în urma unui lung şir de proteste publice, acţiuni de stradă şi presiuni ale societăţii civile din Moldova, nu au contat absolut deloc în structura bugetară pentru anul în curs.
Potrivit celor de la Mişcarea pentru Dezvoltarea Moldovei, Împreună pentru A8 şi Moldova Vrea Autostradă, Guvernul Dăncilă-Dragnea-Vâlcov „a ales să continue apăsat şirul de gesturi sfidătoare la adresa a peste patru milioane de români, locuitori ai regiunii, care consideră conexiunea urgentă cu Vestul ca fiind condiţia esenţială pentru anularea subdezvoltării”. „Lipsa alocării bugetare amână pe termen nedefinit sau chiar anulează şansa Moldovei – o zonă cu rată de emigrare de 25%, în pericol major de colaps demografic – de a-şi regăsi drumul spre bunăstare. Această acţiune a Guvernului Dăncilă – Dragnea - Vâlcov, inconştientă şi umilitoare, este pe deplin antinaţională şi poate genera grave dezechilibre sociale”, susţin reprezentanţii asociaţiilor civice.
Ei protestează împotriva actualei construcţii bugetare şi cer imperativ amendarea actualului proiect şi alocarea resurselor financiare necesare pentru pornirea lucrărilor.
„Construirea urgentă a Autostrăzii A8, Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş este categoric şi fără tăgadă o problemă de siguranţă naţională”, au mai adăugat aceştia. Florentina SANDU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau