Buget 2019 - Moldova a rămas neconectată la toate proiectele majore

1Dan Chirleşan1

Dimensiune font:

| 20-03-2019 00:00

Economistul ieşean Dan Chirleşan, cadru didactic la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor a Afacerilor (FEAA) Iaşi, a disecat, pentru cotidianul Evenimentul Regional al Moldovei, cifrele bugetului de stat pe anul în curs. Concluzia? „Avem un buget de asistenţă socială, construit doar pentru a plăti salarii şi pensii”. Prin urmare, „este posibil ca situaţia financiară a ţării să se înrăutăţească faţă de anul anterior”.

  Bugetul de stat este configurat pe un cadru economic cu o creştere economică de 5,5% prevăzută pentru anul 2019 şi un ritm mediu anual de 5,2% pe întreg orizontul 2020-2022, semnificativ mai mare comparativ cu cea estimată a fi înregistrată la nivelul ţărilor UE.Din perspectiva economistului Dan Chirleşan, cadru didactic la Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor a Afacerilor (FEAA), bugetul pe acest an este unul ambiţios, dar nerealist. „În accepţiunea mea de analist, lumea merge în cicluri economice. Există o perioadă în care economia creşte, se încălzeşte, după care, în mod constant, vine o criză care generează corecţiile erorilor întreprinse în perioada creşterii. Criza aceasta este trecerea de la o bucurie exaltată şi generalizată la nivelul societăţii la momentul de panică, şi atunci când panica trece de la un individ la mai mulţi indivizi şi devine colectivă, apare criza, care corectează. Astfel încât creşterea de 5,2% pe care ei o prognozează ca fiind constantă nu are probitate, nu se dovedeşte”, consideră Dan Chirleşan.

  Nu există potenţial de creştere economică care să depăşească 4%”

 Potrivit acestuia, pe anul bugetar fiscal 2018, Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză şi Guvernul României au prezentat tot o creştere de 5,5%, la fel ca anul acesta, însă, după cum susţine Chirleşan, pe datele statistice publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS) creşterea a fost de doar 4,1%. „Dacă ne referim la cifre brute, observăm tot de pe publicaţiile INS că PIB-ul a fost mai mic cu aproape 9 miliarde de lei, adică 2 miliarde de euro. Dacă ar trebui să facem o trecere în revistă a datelor pe care le avem acum la îndemână, privitoare la execuţia bugetului de stat pe anul anterior, ar trebui să ne uităm şi pe partea de investiţii. Şi acolo vedem că pe anul 2018 toate investiţiile realizate în România de actorii publici şi privaţi, cu bani care proveneau din bugetul statului sau din bugetele companiilor, a fost undeva în jur de 80 de miliarde de lei, mai precis 17 miliarde de euro. Din această sumă, doar 40% a fost asumată de stat. Deci, statul, care este cel mai mare actor de pe piaţa investiţiilor, şi-a asumat sub jumătate din investiţiile realizate pe anul 2018 în România”, a explicat acesta.

În opinia sa, bugetul este configurat „pe o dorinţă a Guvernului de a avea o creştere economică care, din păcate, este peste potenţial”. „Nu există potenţial de creştere economică care să depăşească 4% la zona geografică la care ne situăm noi. Ne uităm la ţările care ne înconjoară şi vedem că cele care au o creştere mai consistentă pe ultimii 10 ani de zile nu au o medie care să sară peste 4%”, susţine Dan Chirleşan. „Aşadar, când tu îţi propui creşteri de 5%, 7% eşti nerealist şi rămâi şi necredibil în faţa celor care te pot analiza coerent şi corect”, a adăugat analistul economic. Din perspectiva sa, propunerea de buget adoptată de către Parlament şi devenită Lege „va suferi cu siguranţă modificări pe parcursul anilor, în sensul scăderii veniturilor pe care cei de la guvernare şi-au propus să le colecteze”.

Este posibil ca situaţia financiară a ţării să se înrăutăţească”

În ceea ce priveşte capcanele bugetului de stat pe anul 2019, acestuia i se pare că structura urmează aceleaşi tehnici şi trucuri pe care le-a presupus şi execuţia anului bugetar anterior. „Veniturile care urmează a fi încasate de către stat sunt exagerat de mari şi nerealiste. Statul nu are de unde să încaseze aceste venituri. Diferenţa pe care o aduce anul 2019 comparativ cu cel anterior este faptul că avem parte de un an electoral. Partidele politice vor marja pe cartea populismului, şi anume vor împărţi bani ieftini unor clase sociale pe care ei le consideră captive şi aducătoare de voturi. Este posibil ca situaţia financiară a ţării să se înrăutăţească faţă de anul anterior”, ne avertizează Dan Chirleşan.

Unii privesc bugetul drept o balanţă de venituri şi cheltuieli, alţii ca pe un instrument de politică economică şi, pentru a înţelege cele două aspecte, analistul ne recomandă să îl privim „ca pe o masă, care pentru a sta în echilibru ar trebui să aibă cel puţin 3 picioare”. „Atunci când tăiem un picior şi rămân doar două, masa este într-un dezechilibru şi va cădea. Picioarele mesei sunt date de partea de venituri şi de cheltuieli a bugetului. Pentru a fi în echilibru, ar trebui ca partea de venituri pe care statul speră să le colecteze să fie egale cu partea de cheltuieli. De ce statul prognozează exagerat de mult venituri peste potenţial? Pentru a ne induce nouă ideea că va fi în echilibru şi că îşi permite să facă şi cheltuieli mai mari decât ne arată nouă indicele de echilibru. Cu alte cuvinte, pentru a putea cheltui cu anticipaţie mai mult decât va produce, statul ne induce nouă o stare de echilibru nenaturală, dincolo de ceea ce faptele şi istoricul altor bugete ne-au arătat că poate să se întâmple. Este o tactică de adormire a pacientului, a adăugat acesta.

 Zona Moldovei este an de an ţinta unui experiment politic - economic - social tragic: astfel, prin alocările infime de la bugetul de stat, judeţul Iaşi a ajuns printre cele mai sărace judeţe ale României. Ceea ce ne duce cu gândul la faptul că nu ne sunt reprezentate interesele în Parlament aşa cum ar trebui, zona Moldovei fiind, după cum menţionează şi Chirleşan, „doar un bazin electoral care furnizează în general ecartul necesar pentru preluarea guvernării”, ca ulterior să fie ignorată.

Zona Moldovei este considerată doar un bazin electoral” 

Analistul economic Dan Chirleşan caracterizează bugetul pe anul 2019 drept „un buget de asistenţă socială, construit doar pentru „a plăti salarii şi pensii”. „Nu are reflectată partea de contribuţii pentru absorbţia fondurilor europene, nu vedem reflectat în acest buget nici începerea marilor şantiere, printre care am putea aminti şi proiectul Autostrăzii Unirii... Zona Moldovei este considerată doar un bazin electoral care furnizează în general ecartul necesar pentru preluarea guvernării. După ce îşi obţin voturile, partidele care ajung la guvernare ignoră, uită că Moldova face parte din aceeaşi naţiune. Efectul este că Moldova a rămas neconectată la toate proiectele majore care ar conduce la dezvoltarea zonei”, consideră Chirleşan.

  Un loc aparte în bugetul de stat îl ocupă transferurile către bugetele locale. Vorbim despre cheltuielile prin care statul ar trebui să le asigure indemnizaţiile lunare şi salariile asistenţilor personali, care au fost mutate în sarcina autorităţilor locale. Până anul trecut, 90% din costuri erau suportate de la centru. Aşadar, se va accentua şi mai mult suferinţa ieşenilor, Chirleşan catalogând această mişcare drept „o tehnică a Guvernului de a păcăli că redistribuirile de la bugetul central spre bugetele locale au crescut, dar nu au crescut fără a primi şi fişa de cheltuieli”. „Primarii au constatat că primesc mai mulţi bani, dar pe de altă parte au mai multe cheltuieli, iar pentru anumite comunităţi sunt disproporţional mai mari decât veniturile pe care le-au primit. Adică există comunităţi în care funcţia aceasta de asistenţă socială consumă mult mai mulţi bani decât veniturile pe care statul ar trebui să şi le asume”, a conchis Dan Chirleşan.

  Acesta a adus în discuţie şi Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză, care elaborează prognoze privind dezvoltarea economico-socială a României pe termen scurt, mediu şi lung, în corelare cu prevederile Programului de guvernare, ale strategiilor naţionale, sectoriale şi regionale, precum şi pe baza tendinţelor din economia naţională şi cea mondială, dar analistul economic pune la îndoială credibilitatea şi calitatea statisticilor pe care le produce şi diseminează acest comitet.

 INS este cel care calculează şi oferă indici care ar trebui să rămână necontestaţi de actorii de pe piaţa politică. Ei au inventat, însă, o Comisie de Prognoză, l-au scos de la naftalină pe veteranul Ion Ghizdeanu şi fac din pix indicatori care nu sunt credibili. Guvernul care va fi în anul 2021 nu va putea să pună în practică acele fantasmagorii, pentru că nu vor avea resurse”, a precizat Dan Chirleşan.

Florentina SANDU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei