Iașul are doar 18 produse tradiționale atestate!

traditional

Dimensiune font:

| 13-01-2021 13:20

 

Consumatorii doresc să redescopere gustul de altă dată, gustul copilăriei, gustul produselor realizate de bunici iar produsele obținute în mod tradițional chiar reușesc să satisfacă această cerere * din păcate, la Iași, deliciile atestate drept Produs tradițional sunt destul de puține, doar 18 * cu toate acestea, multe dintre ele au intra cu succes pe piața națională, fiind foarte căutate * secretul constă în promovare, spun producătorii 

 

Din păcate, deși documentația pentru certificarea ca Produs tradițional nu este extrem de complicată, foarte puțini producători aleg să înceapă demersurile pentru obținerea atestatelor, mulți dintre aceștia preferând doar să invoce faptul că produc și comercializează produse tradiționale. În acest mod, consumatorii nu sunt corect informați, iar producătorii autorizați au de suferit de pe urma acestor practici neloiale. Poate acesta este și unul dintre motivele pentru care producătorii ieșeni încă nu sunt suficient de vizibili pe piața națională. „Dacă vorbim de produse atestate ca Produs tradițional este foarte dificil să fii cunoscut și să poți face față cererii de pe plan național din simplul motiv că legislația specifică acestor categorii de produse limitează cantitățile ce pot fi fabricate. Produsele tradiționale se găsesc mai ales pe plan local, puține fiind cele care penetrează piața națională, a spus Sebastian Brumă, cercetător științific gradul II la filiala Iași a Institutului de Cercetări Economice și Sociale „Gheorghe Zane” al Academiei Române. Din Iași, cele mai cunoscute produse atestate tradițional care au și distribuție națională sunt cele de la „Pofta Focului” și de la „Fabrica de Fum”. Dacă discutăm la modul general de produse alimentare obținute în județul Iași, există o sumedenie de produse cu distribuție națională sau chiar internațională. Să nu uităm de recunoașterea calităților vinurilor obținute în județ sau de preparatele din carne, a punctat Sebastian Brumă. Însă, vorbind de micii producători care nu au atestate de „tradițional”, mulți dintre ei au penetrat piața națională - Uleiul presat la rece de la Zorian, Salatele marinate de la Ograda cu Legume, Mierea de albine de la Taină Vie sau de la Bio Prisaca Moldova, unii ajungând cu produse până în Japonia, cum ar fi berea de la Capra Noastră.

2021, un alt an incert pentru afaceri

Iașul are 18 produse tradiționale, ultimele atestate fiind sărățele cu telemea și cașcaval și cornulețe fragede cu rahat, de la Cofetăria de Acasă, care au primit certificatele anul trecut. Am luat atestatele pentru a putea demonstra autenticitatea și calitatea lor. Suntem cunoscuți pentru calitatea produselor noastre, folosim doar ingrediente premium și clienții ne recomandă pentru gustul autentic și echilibrat. Am fost și încurajați de la început să pornim pe acest drum, de multe ori ni s-a părut imposibil sau dificil, alte ori ne gândeam sa renunțăm. De la bun început cel mai mult ne-au motivat clienții care continuă să revină odată ce au încercat ceva de la noi și asa au trecut trei ani, a spus zâmbind Aurelia Pănică, de la Cofetăria de Acasă. Cât privește rentabilitatea, ar fi mult de discutat, iar Aurelia Pănică preferă să folosească termenul de echilibru. „Se pare ca lucrurile încep să se echilibreze și astfel cred că devine și rentabil. Pentru a fi rentabil, pe lângă partea financiară, pentru noi este foarte important timpul liber raportat la domeniul în care activam și pentru asta avem un program mai puțin obișnuit în domeniu. Pentru 2021 nici nu știm la ce sa ne așteptăm sau dacă e bine sa ne facem planuri sau nu. Ce este sigur este ca vom face în continuare dulciuri cum am făcut și până acum. Inconfundabile, a mai spus Aurelia Pănică.

Gândul nu se duce către numărul de produse, ci către numărul de producători, iar Iașul nu are mulți

Ce ar fi de făcut pentru ca produsele tradiționale facbricate preparate la Iași să fie mult mai vizibile și la nivel național? Gica Neamțu, de la „Pofta Focului”, o firmă cunoscută care are  produse distribuite la nivel național, pariază deopotrivă pe cantitate, calitate, imagine și promovare. „Avem vizibilitate prin magazine elitiste, cele care îmbrățișează același concept de produs de top, cu o imagine grăitoare, care arată investițiile atât pe partea de calitate, cât și ca imagine. Suntem vizibili în București, Cluj, Brașov, Roman, Bacău, Constanța, Timișoara în magazine de top, am aflat de la  Gica Neamțu. Ea recunoaște că Iașul iese greu în față în ceea ce privește produsele tradiționale. „În general, gândul nu se duce către numărul de produse, ci către numărul de producători, iar Iașul nu are mulți. Avem nevoie de cantitate pentru că automat calitatea este certificată prin acel atestat și recunoaștere, după care firește este vorba despre cât de mulți sunt și aici depinde cu cine te compari. Brașovul are mulți producători, sau chiar Botoșaniul, fără a mai vorbi despre vestul țării sau curbura Carpaților. Este irelevant să vorbim despre numărul de produse, percepția publicului fiind către producători, ce iese din mâinile lor. Este greu în aceste condiții să fii la fel de vizibil. Apoi depinde de abilitatea producătorului, cu sau fără atestat, care reușeste să penetreze piața magazinelor unde este vizibil, a spus Gica Neamțu a amintind, cu părere de rău, și de Casa de Comerț „Unirea”, care s-a desființat. Era o oglindă, o imagine a producătorilor, știai că acolo aveai o pondere de vizibilitate. Așa, după ce s-a desființat, unde să fi văzut? Vă dau un exemplu - după ce s-a închs, pe noi ne-au sunat foarte mulți dintre clienți Casei de Comerț și ne-au întrebat de unde să-și cumpere produsele, a mai punctat ieșeanca. Artizanul de la „Pofta Focului” mizează deopotrivă pe calitate, dar și pe promovarea afacerii, lucru dovedit și de rezultatele obținute în 2020. „Pentru noi a fost un an foarte bun - o dată venit din politica comercială a firmei pentru că am luat pandemia ca pe o provocare, nu ca un dezavantaj. Am investit în imagine, care ne-a adus vizibilitate, de unde au venit contractele cu magazinele exclusivite, drept pentru care am crescut ca și pondere în această piață nu tocmai linilșită, a mai spus Gica Neamțu. Cât privește intrarea pe piață, nu este deloc ușor și totul ține de un efort conjugat - o dată este calitatea și imaginea produsului pentru că poate fi foarte bun, însă dacă nu atrage ochiul degeaba. Depinde cât de vizibil ești pentru că poți fi cel mai bun, însă dacă nu ai o poziționare bună și nu te știe nimeni nu ai cum să câștigi. Ea pariază deopotrivă pe priceperea producătorului, dar și investiții în imagine și marketing, segment la care, în timp de criză mulți proprietari de afaceri renunță, ceea ce este greșit: „Aceasta a fost pârghia pe care noi am accesat-o pe vreme de pandemie, au mai fost și comenzile din mediul online, datorate tot marketingului și strategiei de imagine”. 

Gust de Iași, ajutor pentru producătorii locali

Producătorii din Iași primesc sprijin și pe plan local, un exemplu fiind platforma Gust de Iași, un proiect implementat de Asociația Rural Development Research Platform, cu sprijinul unei finanțări de la Primărie. „Acest proiect a plecat de la ideea că, la nivelul municipiului Iași, consumatorii întâmpină dificultăți în ceea ce privește identificarea producătorilor locali de produse agroalimentare și, mai ales, a producătorilor care asigură livrări direct la domiciliu, această realitate fiind evidențiată în special mai ales în situații de criză, așa cum este cazul crizei sanitare și economice provocată de SARS-CoV-2 în România. Această criză cu implicații considerabile asupra tuturor sectoarelor de activitate economică, pe lângă faptul că a provocat o situație de insecuritate alimentară, a demonstrat și vulnerabilitatea lanțurilor de aprovizionare convenționale. În acest sens, lanțurile alimentare scurte pot contribui semnificativ la depășirea efectelor crizei economice și alimentare”, a punctat Sebastian Brumă, care este și coordonatorul proiectului. Pentru producători au fost inițiate degustări online, bine primite de public, fiind o premieră pentru Iași. Anul 2021 va începe cu o altă degustare comună de produse locale.

Maura ANGHEL

Cele 18 produse atestate la Iași sunt Zacuscă de vinete ș gogoșari, Zacuscă de ghebe, Zacusca de hribi și Dulceață de nuci verzi (toate de la Pofta Focului), Chișcă moldovenească și Chișcă cu orez de la Marcel SRL, Plăcinte Poale-n Brâiu de la Cabană și Alivancă de la Cabană, Pastramă de oaie de la Cimpoeșu, Ceafă de porc afumată sși coaptă, Pastramă de porc coaptă, Slăninuță afumată (toate de la Fabrica de Fum), Pâine cu maia, Pâine integrală și Vărzări (de la Magazia Morăriței), Anticum de Butea (băutură fermentată din mure), cornulețe de acasă și sărățele de acasă (de la Cofetăria de acasă).

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Neo Gaz  SRL  a demarat in luna aprilie  2024 implementarea proiectului cu titlul “Dezvoltare activitate de productie a gazelor industriale “, cod SMIS 313479, proiect finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Regional Nord Est 2021 – 2027, Priori
18/04/2024 12:00

 Neo Gaz  SRL  a demarat in luna aprilie  2024 implementarea proiectului cu titlul “Dezvoltare activitate de productie a gazelor industriale “, cod SMIS 313479, proiect finantat ...

Madis Decor SRL a demarat in luna aprilie 2024 implementarea proiectului cu titlul “Performanta si dezvoltare in activitatea de fabricare de mobila pentru birouri si magazine “, cod SMIS 313644, proiect finanțat de Uniunea Europeană prin Programul
18/04/2024 11:40

 Madis Decor SRL a demarat in luna aprilie 2024 implementarea proiectului cu titlul “Performanta si dezvoltare in activitatea de fabricare de mobila pentru birouri si magazine “, cod SMIS 31364 ...

 Neo Gaz  SRL  a demarat in luna aprilie  2024 implementarea proiectului cu titlul “Dezvoltare activitate de productie a gazelor industriale “, cod SMIS 313479, proiect finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Regional Nord Est 2021 – 2027, Prior
18/04/2024 09:49

  Neo Gaz  SRL  a demarat in luna aprilie  2024 implementarea proiectului cu titlul “Dezvoltare activitate de productie a gazelor industriale “, cod SMIS 313479,&n ...

 Madis Decor SRL a demarat in luna aprilie 2024 implementarea proiectului cu titlul “Performanta si dezvoltare in activitatea de fabricare de mobila pentru birouri si magazine “, cod SMIS 313644, proiect finanțat de Uniunea Europeană prin Programul R
18/04/2024 09:40

  Madis Decor SRL a demarat in luna aprilie 2024 implementarea proiectului cu titlul “Performanta si dezvoltare in activitatea de fabricare de mobila pentru birouri si magazine “, cod SMIS ...

Dragoș Damian: 'Marcel Ciolacu, data vitoare când mai pleci în Qatar, ia cu tine și șefii celor mai mari 10 fabrici din România'
16/04/2024 19:35

Olaf Scholtz a plecat in China cu sefii celor mai mari corporatii nemtesti, crema industriei germane si internationale. S-a dus acolo stiind că nu poate opri importurile de produse (ieftine) chinezesti, dar in ...

Peste 40 la sută dintre români sunt nemulțumiți de locul de muncă
16/04/2024 14:26

Sondaj eJobs x Up Romania: 41% dintre angajati sunt nemultumiti si foarte nemultumiti de actualul loc de muncă. Salariul, relatia cu managerul si lipsa recunoasterii profesionale sunt principalele motive de fr ...

7 din 10 români sunt conştienţi că numărul accidentelor rutiere şi valoarea despăgubirilor plătite în baza poliţelor RCA influenţează costul acestor poliţ
16/04/2024 10:54

Aproape 7 din 10 romani sunt conştienţi că numărul accidentelor rutiere şi valoarea despăgubirilor plătite in baza poliţelor RCA influenţează costul acestor poliţe, reiese din cel mai recent studiu p ...

România este al treilea mare producător de petrol din UE
16/04/2024 00:05

Cei mai mari producători de petrol din Uniunea Europeană au fost, in 2022, Italia (4,5 milioane de tone), Danemarca (3,2 milioane de tone) şi Romania (3 milioane de tone), conform datelor publicate luni de E ...

Leul, afectat de ieșirile de capital speculativ
15/04/2024 22:00

Afirmatia făcută de oficialii de la Teheran că nu mai urma un nou atac asupra Israelului si intarzierea unui răspuns armat din partea Ierusalimului a calmat intr-o anumită măsură pietele internationale, ...

Cine este fondatoarea farmaciilor Catena. Afacerista este a doua cea mai bogată femeie din România
15/04/2024 14:41

In spatele succesului uluitor pe care il au farmaciile Catena, se află Anca Vlad, a doua cea mai bogată femeie din Romania. In cadrul unui interviu, afacerista a povestit cum a reusit să facă un business de ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei