Megastructuri comuniste din România care au ajuns faimoase în lume Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8

0000 88881193500

Dimensiune font:

| 22-05-2021 13:02

În timpul regimului comunist s-a construit mult. Megalomania liderilor comunişti pe de o parte, dar şi necesitatea de modernizare a României, a condus la apariţia unor megastructuri care au ajuns faimoase în toată Europa, dar şi în lume. Ştiri pe aceeaşi temă Drama copiilor deportaţi în Bărăgan: Mâinile erau numai răni, trebuia ... Încă de la început regimul comunist şi-a propus schimbarea radicală a societăţii româneşti. La 1948, România era o ţară preponderent agrară cu o populaţie majoritar rurală.

Comuniştii au venit cu noi concepte împrumutate din Uniunea Sovietică. În primul rând a fost vorba de colectivizarea în agricultură, suprimarea proprietăţii private şi industrializarea masivă a României. Industrializarea era o necesitate în România acelor vremuri dar comuniştii au făcut-o brutal, forţat, prin dislocări de populaţii şi problemele sociale aferente care s-au prelungit până astăzi. În spiritul progresului socialist, proclamat de liderii comunişti, în România de dinainte de 1989 s-a construit mult. Nu întotdeauna şi bine sau necesar dar în orice caz mult. Cu ocazia industrializării masive dar şi a hei-rup-ului socialist alimentat de megalomania lui Ceauşescu au apărut în România comunistă mega-structuri care au ajuns faimoase în toată lumea.

Trei dintre acestea se află în top-uri europene şi mondiale. Uriaşul de beton şi fier care a îmblânzit Dunărea Unul dintre cele mai mari proiecte naţionale din perioada comunistă a fost construirea Sistemului Hidroenergetic şi de Navigaţie Porţile de Fier I. Pe scurt, este vorba despre Hidrocentrala de la Porţile de Fier. Este un adevărat mastodont, una dintre cele mai impresionante amenajări de acest fel din întreaga lume. Este şi cea mai mare centrală hidroenergetică de pe Dunăre. Aceste sisteme au fost proiectate în anii 60 şi au fost realizate printr-o colaborare între România lui Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Serbia lui Tito. Amenajările au fost făcute pentru a îmbunătăţi navigaţia pe Dunăre dar mai ales pentru a produce energie electrică.

Construcţia hidrocentralei cu tot cu sistemul de ecluze a început pe 7 septembrie 1964. S-au folosit tehnologiile foarte moderne la aceea vreme. Prin amenajarea barajului, valea Dunării a fost transformată în lac de acumulare, comunităţi întregi fiind strămutate. A rezultat o suprafaţă uriaşă de apă cu un volum de peste 2 miliarde de metri cubi şi o lungime de 120 de kilometri cuprinzând tot Defileul Dunării. Lucrările au fost terminate în 1971 iar pe data de 16 mai 1972 a fost pus inaugurat oficial în prezenţa lui Nicolae Ceauşescu şi Tito. Sistemul hidroenergetic Porţile de Fier I avea două centrale hidroelectrice, dotate cu turbine Kaplan de capacitate mare, două ecluze uriaşe dar şi un baraj deversor cu 14 câmpuri. Este şi astăzi una dintre cele mai mari construcţii hidrotehnice din Europa şi transformă energia hidraulică în energie electrică. După retehnologizare, Porţile de Fier I, asigură 10% din producţia energetică a ţării cu peste 5.200.000 de Mwh pe an. Drumul dintre nori Una dintre cele mai spectaculoase artere rutiere din lume a fost construită în România comunistă.

Este vorba despre faimosul Transfăgărăşan sau mai precis, DN 7 C care începe de la Bascov, Argeş şi se opreşte la intersecţia cu DN 1 care face legătura dintre Braşov şi Sibiu. Este o şosea uriaşă care trece prin munţi sau printre nori cum spun cei care trăiesc această experienţă. Transfărăgăşanul are o lungime de 91 de kilometri şi străbate crestele montane la o altitudine de 2045 metri. Pe Transfăgărăşan a fost amenajat şi cel mai lung tunel rutier din România, Capra-Bâlea, pe o lungime de 887 de metri. Pentru construcţia Transfăgărăşanului au fost sparţi efectiv munţii Făgăraş fiind dislocate 3 milioane de tone de piatră, cu peste 20 de tone de dinamită. Totodată au avut loc amenajări impresionate cu 830 de transversări şi 290.000 de metri cubi de zidărie, zeci de tone de oţel beton, zeci de mii de acore, mii de metri cubi de nisip, pietriş şi cribluri. Construcţia Transfăgărăşanului a început în 1970 şi a fost ideea lui Ceauşescu.


 Transfăgărăşanul FOTO playtech.ro

Deşi erau mai multe trecători prin Carpaţii Meridionali care făceau legătura între Muntenia şi Ardeal, Ceauşescu şi-a dorit ceva impresionant, măreţ, tipic noii sale orientări către cultul personalităţii în anii 70. Transfăgărăşanul a avut şi rol practic din punct de vedere rutier, celelalte căi fiind greu accesibile, dar şi din punct de vedere militar. Pentru construcţia acestei şosele uriaşe au fost folosiţi în mare parte tinerii români luaţi în armat, ţărani dar şi muncitori civili. S-a muncit într-un ritm alert fără prea multe condiţii de siguranţă. Din această cauză, deşi statisticile oficiale ridicau numărul celor morţi în timpul construcţiei la câteva zeci, în realitate au fost sute de oameni care au murit în timpul detonărilor sau construcţiei Transfăgărăşanului. Şi astăzi este considerat unul dintre cele mai impresionante drumuri montane din lume.

 

Barajele plătite în aur În România comunistă s-au construit şi cele mai impresonante şi scumpe baraje din istoria acestei ţări. Unul dintre acestea a fost Vidraru, în judeţul Argeş. Construcţia a început în 1960 odată cu hidrocentrala şi barajul care zăgăzuia Argeşul. Lacul de acumulare era situat între munţii Ghiţu şi Frunţii, la întâlnirea Argeşului cu râurile Capra şi Buga. Are o lungime de 14 kilometri , întins pe o suprafaţă de 870 de hectare, cu o adâncime de 155 de metri. Barajul este la rândul său impresionant, cu o înălţime de 166 de metri, fiind cel mai înalt din România, al cincilea ca dimensiuni în Europa şi pe locul nouă, la vremea aceea, în lume. Lucrările la Vidraru au fost finalizate în 1966 iar raţiunea acestei mega-structuri era prevenirea inundaţiilor dar şi producerea de curent electric.

 

 

Barajul de la Stânca Costesti FOTO botosaneanul.ro Un alt baraj impunător este cel de la Stânca-Costeşti judeţul Botoşani. Acesta baraj situat pe râul Prut, în dreptul localităţilor Stânca( jud Botoşani-România) şi Costeşti( republica Moldova) era o necesitate pentru a stăvili inundaţiile şi viiturile devastatoare de pe Prut, viituri care făceau ravagii până la Galaţi. La fel ca Vidraru, şi barajul de Stânca-Costeşti producea electricitate pentru ambele maluri ale Prutului. A fost realizat pe baza unei colaborări între România şi URSS iar lucrările au început în 1971. Au fost finalizate în 1977 când barajul a fost dat în folosinţă. Pentru formarea lacului de acumulare de la Stânca, întins pe o suprafaţă de 6000 de hectare, au fost strămutate 11 sate iar Lunca Prutului inundată. Barajul este înalt de 43 de metri şi cu o lungime a coronamentului de peste 300 de metri. Este un colos din beton şi fier întărit cu o serie de contraforţi şi cu un deversor în formă de pod. Pentru construirea barajului s-au cheltuit 60 de tone de aur.

Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8
Barajul de la Stânca Costesti FOTO botosaneanul.ro Un alt baraj impunător este cel de la Stânca-Costeşti judeţul Botoşani. Acesta baraj situat pe râul Prut, în dreptul localităţilor Stânca( jud Botoşani-România) şi Costeşti( republica Moldova) era o necesitate pentru a stăvili inundaţiile şi viiturile devastatoare de pe Prut, viituri care făceau ravagii până la Galaţi. La fel ca Vidraru, şi barajul de Stânca-Costeşti producea electricitate pentru ambele maluri ale Prutului. A fost realizat pe baza unei colaborări între România şi URSS iar lucrările au început în 1971. Au fost finalizate în 1977 când barajul a fost dat în folosinţă. Pentru formarea lacului de acumulare de la Stânca, întins pe o suprafaţă de 6000 de hectare, au fost strămutate 11 sate iar Lunca Prutului inundată. Barajul este înalt de 43 de metri şi cu o lungime a coronamentului de peste 300 de metri. Este un colos din beton şi fier întărit cu o serie de contraforţi şi cu un deversor în formă de pod. Pentru construirea barajului s-au cheltuit 60 de tone de aur.

Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8

Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:39

BANCUL ZILEI

06:00

 

Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., cu sediul în mun. Iași, șos. Aleea Nicolina, nr, 82, jud. Iași, tel: 0232-243.864; fax: 0232-212.231, e-mail: iasi@insolventa.ro, prin asociat coordonator Mititelu Corneliu, în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. Starmod S.A. Suceava cu sediul social în mun. Suceava, str. Universității, nr. 29, jud. Suceava, nr. înregistrare în Registrul Comerţului J33/69/1991 , C.U.I. RO3177717, numită potrivit Sentinţei Civile nr. 19 din data de 25.01.2022, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 9819/86/2010**, invită toți agenții economici interesați ca, până la data de 11.11.2022, ora 16:00, să depună o ofertă financiară și o ofertă tehnică pentru efectuarea lucrărilor cadastrale de reglementare a situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. Condiții de formă: Ofertele vor fi depuse la sediul lichidatorului judiciar MANAGEMENT REORGANIZARE LICHIDARE IAȘI S.P.R.L., din Iași, str. Aleea Nicolina, nr. 82, într-un plic închis şi sigilat prin aplicarea ștampilei ofertantului, ce va conţine documentele de participare mai jos menţionate. Plicul va menţiona în mod obligatoriu şi limitativ: numele/denumirea ofertantului, adresa domiciliului/sediului social al ofertantului, precum şi menţiunea „ofertă servicii cadastrale, a nu se deschide înainte de data de 11.11.2022, ora 16.00”. Solicităm ca oferta financiară să conţină următoarele elemente obligatorii: -Preț (va fi exprimat în lei, fără T.V.A.); -Acordul expres al ofertantului ca plata prețului să se efectueze în conformitate cu dispozițiile Legii 85/2006, pe măsură ce se vor obține fonduri din valorificari de active din patrimoniul societății debitoare. Solicităm ca oferta tehnică să conţină următoarele elemente obligatorii: -Termen de execuţie; -Lista serviciilor cadastrale ce vor fi prestate pentru reglementarea situațiilor tehnico-cadastrale pentru bunurile imobile din patrimoniul societății Starmod S.A. Suceava. -Certificatul de atestare din care reiese că ofertantul este calificat şi atestat în vederea efectuării de operațiuni/servicii cadastrale. Va fi descalificată automat orice ofertă care nu conţine toate documentele sus-menţionate. Pentru cuantificarea preţului de executare a lucrării, accesul în incinta societăţii debitoare se face cu programare (48 de ore) şi este condiţionat de semnarea unui Protocol de vizitare a acesteia care cuprinde clauze de confidenţialitate. Pentru programare ofertanţii trebuie să-şi anunţe prin fax la 0232-243.864 sau e-mail iasi@insolventa.ro intenţia de vizitare. Relații suplimentare se pot obține de la: -tel. 0232-243.864 0755.132.473 -fax: 0232-212.231 -email: secretariat@insolventa.ro
VANZARE TEREN SI CONSTRUCTII PIATA NEAMT str. Piata Garii, nr.7, loc. Piatra Neamt, jud. Neamt. Subscrisa BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. desemnata in calitate de administrator judiciar al debitoarei PERLA INVEST S.R.L., in reorganizare, prin Incheierea de sedinta nr. 236 din data de 19.04.2016, pronuntata in Dosarul nr. 2699/103/2015/a4, de Tribunalul Neamt – Sectia a II-a Civila, de Contencios Administrativ si Fiscal, organizeaza in data de 23.11.2022, ora 13:00, la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., din Bucuresti, Str. Invingatorilor nr. 24, Victory Business Center, Et. 4, Sector 3, sedinta de licitatie publica cu strigare pentru vanzarea, in bloc, a proprietatii imobiliare compuse din: -teren intravilan, in suprafata de 1.000 mp, inscris in CF nr.54618 a Mun.Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618; -constructie in suprafata utila de 567,46 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U1 a Mun. Piatra Neamt, avand nr. cadastral 54618-C1-U1; -constructie in suprafata utila de 1.707,65 mp, inscrisa in CF nr.54618-C1-U2 a Mun. Piatra Neamt, avand nr.cadastral 54618-C1-U2 situate in Mun. Patra Neamt, str. Piata Garii, nr.7, jud. Neamt. Pretul de pornire al sedintei de licitatie 1.379.000 EUR, exclusiv TVA. Detalierea componentei acelor blocuri de active poate fi solicitata administratorului judiciar la adresa de e-mail business.restructuring@bdo.ro. Ofertantii care doresc sa participe la licitatie trebuie sa depuna la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L., cel tarziu cu o zi lucratoare inaintea sedintei de licitatie publica la care doresc sa participe, personal sau prin curier, ora 17:00, toate documentele specificate in cuprinsul Caietului de sarcini, ce poate fi achizitionat de la sediul BDO BUSINESS RESTRUCTURING S.P.R.L. pentru suma de 1.000 Lei, exclusiv TVA. Plata Caietului de sarcini se va realiza prin transfer bancar in contul unic de insolventa al societatii PERLA INVEST S.R.L., pe baza facturii comunicate de catre administratorul judiciar. Pentru informatii suplimentare va rugam sa ne contactati la numarul 021.319.94.76 sau e-mail business.restructuring@bdo.ro.
Greșeala uriașă care crește factura la căldură cu 25% pe lună. Secretul care te ajută să economisești
27/11/2022 13:17

Pe măsură ce cresterea costurilor la energie continuă să afecteze familiile din intreaga tară, multi romani caută modalităti de a-si reduce facturile acolo unde pot. Desi există atatea lucruri pe care o ...

Se scumpesc țigările . Bruxelles-ul va propune creșterea taxelor pe țigări și prima taxă pentru vaping la nivelul UE
27/11/2022 11:20

UE urmează să propună o taxă pentru vaping la nivelul blocului european, intr-un efort de a reorganiza impozitarea industriei tutunului. Măsura ar dubla accizele in statele membre cu taxe reduse pe tigări ...

”Fenomenul” Hidroelectrica: ”Primim și 5.000 de cereri pe zi”. Ce spune compania despre prețurile de pe piață și întârzierile la facturare
27/11/2022 10:10

Hidroelectrica, compania care ”vinde” energie la cel mai mic pret de pe piată, va continua politica de atragere a clientilor casnici, in ciuda informatiilor din ultima vreme. Hidroelectrica, cel m ...

3.000 de lei, salariul minim din 2023. Cum se vor da banii
26/11/2022 08:45

Guvernul a anuntat faptul că ar fi căzut de acord cu Patronatele si sindicatele in privinta majorării salariului minim brut garantat in plată de la 1 ianuarie 2023. „Guvernul si partenerii sociali au ...

O companie germană anunță investiții de 50 milioane euro la Brașov
25/11/2022 16:09

Compania germană Diehl Controls va construi la Brasov o unitate de producţie a componentelor de control electronic, in principal pentru aparate electrocasnice. Numărul de angajati va fi de 600, iar investi ...

Informația momentului pentru românii cu pensii până în 2000 de lei: pentru ei, majorarea nu va fi cea anunțată
25/11/2022 15:50

Informatia momentului pentru romanii cu pensii pană in 2000 de lei. Coalitia de la guvernare a anuntat mărirea pensiilor cu 12,5 % de la 1 ianuarie 2023. Concret, această inseamnă doar cateva sute in plus ...

Decizie. Ce prețuri plafonate la energie vor plăti populația și firmele de la 1 ianuarie 2023
25/11/2022 15:38

Camera Deputatilor a adoptat, miercuri, in calitate de cameră decizională, noile modificări la ordonanta din energie care stabileste preturile plafonate pe care le vor plăti populatia si firmele de la 1 i ...

Naționaliștii ruși îl atacă pe „generalul Armageddon” și îi cer să justifice retragerea din Herson
25/11/2022 15:36

Desi initial au sustinut retragerea din Herson, nationalistii rusi din linia dură ii cer acum comandantului trupelor din Ucraina, Serghei Surovikin, supranumit „generalul Armageddon”, să justifice retra ...

Grindeanu: Contractele pentru execuţia celor 3 loturi ale Autostrăzii Focşani-Bacău au fost câştigate de un constructor român
25/11/2022 15:22

Contractele pentru execuţia celor trei loturi ale Autostrăzii Focşani-Bacău au fost caştigate de un constructor roman, iar după semnarea documentelor acesta are la dispoziţie 30 de luni pentru finalizare ...

Fermierii care au suferit din cauza secetei vor primi despăgubiri
25/11/2022 14:22

Ministrul Agriculturii, Petre Daea, a dat asigurări că fiecare fermier care a avut de suferit de pe urma secetei pedologice va primi despăgubiri in baza legislatiei in vigoare. Într-o interventie in e ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei