Retrospectivă 2019. OUG 114. Electricitate din import, prețuri record la gaze

Mai-multe-localitati-din-Romania-vor-ramane-fara-curent-electric-1024x683-538x332

Dimensiune font:

| 23-12-2019 11:16

Ordonanţa de Urgenţă 114/2018, aprobată la finalul anului trecut, a modificat radical activitatea în sectorul energetic, introducând noi taxe, plafonând preţuri sau reglementând din nou pieţe liberalizate, lucruri care au determinat România să devină importator net de electricitate, din exportator, cum era până atunci, în timp ce preţul gazelor pe bursă a ajuns la recorduri istorice.

Actul normativ a fost aprobat în şedinţa de Guvern din 21 decembrie 2018, a apărut în Monitorul Oficial din 29 decembrie şi a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2019. În sectorul energiei electrice, ordonanţa a prevăzut revenirea la piaţa reglementată, deşi sectorul fusese complet liberalizat la 1 ianuarie 2018, şi plafonarea preţurilor pentru consumatorii casnici până în anul 2022.

În privinţa gazelor, preţul de vânzare la producător a fost fixat la 68 de lei pe MWh, tot până în 2022, atât pentru consumatorii casnici, cât şi pentru cei industriali (iniţial). Totodată, ordonanţa a introdus şi o contribuţie de 2% din cifra de afaceri pe care companiile trebuie să o plătească la bugetul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Noii "băieţi deştepţi" din energie

Ce s-a întâmplat de fapt? Pentru aplicarea ordonanţei, ANRE a elaborat o metodologie prin care a obligat producătorii de energie să livreze electricitate mai ieftină către furnizorii consumatorilor casnici (de ultimă instanţă), adică Enel, E.ON, CEZ şi Electrica. Însă facturile populaţiei nu au scăzut.

Astfel că diferenţa a rămas în conturile furnizorilor, numiți deja "noii băieţi deştepţi din energie" chiar de ministrul Economiei, Virgil Popescu, dar şi de şeful Hidroelectrica, Bogdan Badea, nevoit să vândă acestor companii energie la un preţ mult mai mic decât cel al pieţei, cu prejudicii foarte mari.

Şi pe partea de gaze, puternic loviţi au fost tot producătorii. Iniţial, OUG a prevăzut plafonarea preţului la 68 de lei pe MWh pentru toată cantitatea de gaze, ceea ce l-a făcut să se înscrie pe lista beneficiarilor inclusiv pe Ioan Niculae, proprietarul combinatelor chimice din grupul Interagro. Aceasta deşi el mai fusese condamnat tocmai pentru că a cumpărat gaze la preţ preferenţial de la Romgaz. Însă era limpede că măsura reprezenta ajutor de stat ilegal, astfel că, în martie, prin OUG 19/2019, Guvernul a menţinut măsura preţului plafonat doar pentru consumatorii casnici.

Nici la gaze, factura populaţiei nu a scăzut. Diferenţa dintre preţul cu care au vândut producătorii, mai mic, şi preţul final a rămas tot în buzunarul furnizorilor, adică E.ON şi Engie. În februarie, Niculae Havrileţ, consilier al ministrului Energiei la acea dată şi secretar de stat în prezent, a arătat că aceşti furnizori sunt marii câştigători ai OUG 114.

"Ordonanţa a fost solicitată de cei care câştigă din ea. Aşa cum avem un mix al energiei, aşa avem şi un mix al intereselor. Dacă vrem să vedem cine este câştigător, nu o să-l vedem aici, aici au venit cei care pierd din ordonanţă, cei care câştigă nu sunt aici. Câştigă cei care au piaţa reglementată asigurată şi venitul asigurat. Ei sunt marii câştigători şi pentru că îşi păstrează piaţa îngheţată şi îşi recuperează nişte costuri în cazul în care se reintroduce piaţa reglementată. Ei pot solicita recuperarea unor costuri de capital pe care le-au avut la privatizare. Au fost şi vocali când au cerut măsuri de recuperare a costurilor', a spus Havrileţ, la o dezbatere, în februarie.

OUG 114 şi directivele europene

De altfel, şefii celor două companii, E.ON şi Engie, afirmau, tot în februarie, că OUG 114/2018 era necesară pentru ca facturile românilor să nu crească. "Piaţa din România este una imatură, ceea ce a dus la creşterea preţului reglementat anul trecut. Fără OUG 114, preţul ar fi continuat să crească", a spus Eric Stab, CEO al Engie. El a arătat că, pe bursă, preţurile spre sfârşitul anului trecut erau de 115-125 de lei pe MWh. Ordonanţa respectivă a plafonat preţul de producţie la 68 de lei pe MWh.

Pe de altă parte, el a arătat că actul normativ aduce incertitudine. "OUG nu conţine nicio referire la ceea ce se va întâmpla după ce se va ridica plafonarea, ce vom face a doua zi. Trebuie să vedem cum putem face trecerea între preţul plafonat şi preţul de piaţă, ceea ce nu apare în OUG", a adăugat oficialul Engie. În opinia acestuia, o măsură corectă ar fi fost ca doar clienţii vulnerabili să fie protejaţi.

La rândul său, directorul general al E.ON România, Frank Hajdinjak, a apreciat că intervenţia statului pe piaţa gazelor era necesară, ca urmare a preţurilor foarte mari înregistrate pe bursă. "Situaţia nu mai era sustenabilă. Fără intervenţia statului, exista riscul să rămânem fără lichiditate, deci clar era nevoie de intervenţia statului", a spus reprezentantul E.ON. El a arătat că modul în care s-a făcut această intervenţie poate fi îmbunătăţit şi a subliniat că există un risc mare de intervenţie din partea Comisiei Europene în ceea ce priveşte această măsură luată de Guvern.

 

Şeful E.ON avea dreptate. În martie, Executivul european a declanşat procedura de infringement, întrucât intervenţiile statului în piaţa de energie şi gaze erau contrare directivelor europene din sector. Procedura de infringement s-a derulat rapid, pentru că România avea deja o procedură similară în stadiul de suspendare, pentru interzicerea exporturilor de gaze, astfel că în iulie autorităţile române au primit avizul motivant, având ca termen 26 septembrie pentru abrogarea prevederilor din ordonanţă. Ulterior, termenul a fost extins la 26 decembrie, moment în care România ar fi ajuns în faţa Curţii Europene de Justiţie.

Într-un final, Guvernul şi-a asumat răspunderea pe modificarea OUG 114, astfel că preţul de producţie al gazelor va fi liberalizat din nou la 1 iulie 2020, iar preţul energiei, la 1 ianuarie 2021, cu acordul Comisiei Europene.

Importurile cresc, Gazprom câştigă

Pentru că energia şi gazele ieftine au fost direcţionate către populaţie, pe piaţa liberă preţurile au crescut foarte mult. Astfel că a fost mai rentabil pentru România să importe energie decât să o producă, ceea ce a transformat ţara dintr-un exportator într-un importator net de electricitate.În plus, firmele plătesc facturi mai mari la electricitate, iar costul se va răsfrânge, inevitabil, în preţul produselor lor.

La fel s-a întâmplat şi pe piaţa gazelor, unde preţul de producţie internă pe bursă ajunsese în luna august la 110 lei pe MWh, dublu faţă de cel de pe bursa Baumgarten din Austria (56 de lei pe MWh), de referinţă pentru Europa Centrală şi de Sud-Est. Efectul direct a fost creşterea exponenţială importurilor. La un moment dat, în lunile de vară, ţara noastră aducea din afara graniţelor un volum de gaze de peste 300 de ori mai mare decât anul precedent. Astfel că un alt mare câştigător al OUG 114 a fost Gazprom, principalul furnizor de gaze din regiune.

Despre majorarea importurilor de gaze, fostul ministru de resort, Anton Anton, spunea că este un lucru bun. "Am mai comentat chestia asta şi o să mai comentez de 100 de ori. Eu cred că în sfârşit ne-a venit mintea la cap şi luăm gaze ieftine ca să le introducem în rezervoare, în depozite, să avem gaze la iarnă. De foarte multe ori s-a întâmplat să ne trezim că prin septembrie, noiembrie, începem să acumulăm şi atunci preţul gazelor este mult mai mare. Deci mie mi se pare o chestie cu plus faptul că importăm", afirma Anton, în august.

Câinii care pleacă de la măcelărie

Deşi un proverb spune că "niciun câine nu pleacă de la măcelărie", iar responsabilii statului român l-au invocat de oricâte ori voiau să demonstreze că nu există niciun risc ca vreun investitor străin să părăsească România, iată că americanii de la ExxonMobil au anunţat că scot la vânzare participaţia de 50% din perimetrul petrolifer Neptun Deep din Marea Neagră, unde explorările din anii trecuţi au revelat rezerve de 42-84 de miliarde de metri cubi de gaz. Aceasta din cauza condiţiilor din piaţă, ca urmare a OUG 114 şi a Legii offshore, dar şi din cauza impredictibilităţii măsurilor legislative.

Referitor la acest aspect, de remarcat sunt declaraţiile fostului ministrul al Finanţelor, Eugen Teodorovici, care spunea, după şedinţa de Guvern din 21 decembrie, când a fost adoptată OUG 114: "Sincer, nu cred că vor fi astfel de retrageri de companii străine din România, pentru că România reprezintă, totuşi, un punct de atracţie în Europa. Ştiţi foarte bine, comparativ cu alte state europene, sunt multe argumente pentru care o companie străină poate decide să facă o investiţie în România".

La rândul său, Darius Vâlcov, consilierul pe probleme economice al premierului Viorica Dăncilă, la acea vreme, a adăugat, în aceeaşi conferinţă: "România, aşa mică cum este, este al doilea producător de gaz din Uniunea Europeană şi România, aşa mică cum este, are cel mai mare randament pe piaţa bancară, de trei ori peste media europeană. Acum, dumneavoastră credeţi că ar pleca cineva de aici, şi mă refer la bănci şi la producătorii de gaz... Ameninţarea că pleacă companiile nu o luaţi în serios. Noi am avut astăzi discuţii cu toate aceste sectoare şi cred că românii vor avea surprize plăcute după Crăciun şi după Anul Nou".

Un alt investitor care a tras obloanele, cel puţin temporar, este ArcelorMittal Hunedoara, de data aceasta un mare consumator de energie. Compania a anunţat că suspendă activitatea, ca urmare a preţurilor mari la energie din România, care le-au depăşit până şi pe cele din Germania.

Întrebaţi care au fost efectele pozitive ale OUG 114, unii operatori din piaţă, precum furnizorul de servicii Adrem, au indicat creşterea salariului minim în construcţii, care a rezolvat cât de cât problema forţei de muncă. Însă reversul acestei măsuri a fost faptul că unii beneficiari ai lucrărilor nu au recunoscut noile costuri şi unii nici nu puteau face asta, în condiţiile în care, la rândul lor, aveau un buget deja stabilit pentru respectiva investiţie.

Astfel că măsura a dus, în final, la mari întârzieri pentru unele proiecte vitale, precum construcţia centralei noi pe gaze de la Iernut, aparţinând Romgaz. Şi Hidroelectrica a avut un an dezastruos din punctul de vedere al investiţiilor, tot din aceeaşi cauză. În concluzie, OUG 114 a fost "pentru unii mumă, pentru alţii ciumă", aşa cum a spus şi noul ministrul al Economiei, Virgil Popescu.

"Deci aplicarea Ordonanţei 114 nu a diminuat preţul la clientul casnic, la noi, toţi românii, acasă, ci a fost pentru unii mumă şi pentru alţii ciumă. Ciumă pentru români şi mumă pentru o parte din cei din lanţul de furnizare-distribuţie. Producătorii au pierdut, şi pentru ei a fost ciumă, pentru că li s-a impus un preţ de vânzare mai mic pentru energia electrică şi gazele naturale care au fost vândute către consumatorul casnic, iar pentru furnizori a fost mumă pentru că, scăzând preţul la producător, rămânând în partea cealaltă constant la clientul casnic, s-a mărit adaosul pe care furnizorii îl au. Şi culmea este că, cel puţin cei din energie electrică, CEZ şi Enel, vor să iasă de pe piaţă. Şi-au recuperat din pierderi şi acum vor să vândă în profit", a spus Popescu. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 200/89/2011, aflat pe rolul Tribunalului Vaslui şi C.E.C. Bank Sucursala Vaslui, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006, privind procedura insolvenţei, precum şi a Codului de procedură civilă, a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „GENIALUL” S.R.L. Vaslui, cu sediul în mun. Vaslui, str. Alexandru cel Bun, bl. 187, sc. C, et. 2, ap. 12, judeţul Vaslui, cât şi terenul proprietatea lui Cordunianu Tudorel, după cum urmează: Nr. crt. DENUMIRE ACTIV, ADRESA, Componenţa/Observaţii, Valoare - lei- 1. Construcţia C2 – magazin, birou, spaţiu odihnă, Loc. Secuia, com. Muntenii de Jos, jud. Vaslui, suprafaţă construită 130,96 m.p., iar terenul pe care este amplasată construcţia nu aparţine debitoarei, 24.720,00 2. Bunuri mobile, Loc. Secuia, com. Muntenii de Jos, jud. Vaslui Vitrină frigorifică Mondial Elite, Rafturi PAL, Birou-masă PAL, Raft pâine lemn, Cântar electronic, Casă de marcat Datecs MP55A, 1.165,00. Preţul de pornire la licitaţie este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform hotărârii Adunării creditorilor din data de 23.03.2021. Vânzarea prin licitaţie publică pentru bunurile debitoarei va avea loc la data de 18.06.2021, ora 1000 şi se vor organiza 5 şedinţe săptămânale, respectiv la până la data de 16.07.2021. Până la data şi ora licitaţiei, ofertanţii vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 5% din preţul de pornire al licitaţiei pentru bunurile mobile şi 2.000 lei din valoarea activului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al licitaţiei şi a caietului de sarcini, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitaţie, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Preţul caietului de sarcini este 500,00 lei pentru bunurile imobile şi 50,00 lei pentru bunurile mobile şi este obligatoriu pentru participanţii la licitaţie. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitaţie, duce la pierderea garanţiei de participare la licitaţie, cât şi a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligaţia să anunţe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefonul 0335/566.035, 0727/850.575, fax 0335/814.103. Lichidator judiciar, Estconsult I.P.U.R.L. Huşi
1. Informații generale privind autoritatea contractantă, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax și/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Zemeș, str. Principală, nr. 200, Zemeș, judeţul Bacău, telefon 0234383037, fax 023438330, email adp@zemes.ro, persoană de contact Alupei Teofil. 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie închiriat: Spațiu nr. 1 (boxă), în suprafață de 16,03 m.p., ce face parte din imobilul Piață Zemeș, strada Principală nr.160, proprietate publică a Comunei Zemeș, pentru activități economice comerț sau servicii. Închirierea se face conform H.C.L. 82/17.05.2021, si O.U.G. nr. 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc in Caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: de pe site-ul www.zemes.ro sau de la sediul U.A.T. Comuna Zemeș. 3.2. Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul instituției de la care se poate obține un exemplar din documentația de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, U.A.T. Comuna Zemeș, strada Principală nr. 200, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.3. Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 lei, se poate achita numerar la casieria UAT Comuna Zemeș. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 14/06/2021, ora 13.00. 4. Informații privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 23/06/2021, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Zemeș, strada Principală, nr. 200, județul Bacău. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: un exemplar. 5. Data și locul la care se va desfășura ședința publică de deschidere a ofertelor: 24/06/2020, ora 10.00, la sediul UAT Comuna Zemeș, str. Principală nr. 200, județul Bacău. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Bacău, Str. Ştefan cel Mare nr. 4, tel: 0234/514419, fax 0234/525211, email tr-bacau-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate, în vederea publicării: 26/05/2021
EuroBusiness LRJ ”S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei ”FANYON”S.R.L., conform Hotărârii nr.120/02.04.2018, pronunțată în dosarul nr. 2172/113/2017, de către Tribunalul Brăila, organizează în zilele de 24.06.2021, 01.07.2021, 08.07.2021, respectiv 15.07.2021, ora 14:00, la sediul ales al lichidatorului judiciar din Bucuresti, Bd.Magheru, nr.31, et.1, cam.25, Sector 1, licitații în vederea valorificarii următoarelor bunuri imobile, proprietatea debitoarei: BUNURI IMOBILE, PREȚ DE PORNIRE LA LICITAȚIE (EUR, fără TVA), Proprietate imobiliară, cu destinație industrială, situată în Mun. Brăila, Calea Galați nr.146, Lot 2, Jud. Brăila, CF nr. 77045 a Mun. Brăila, compusă din: Teren intravilan, categoria curți–construcții, în suprafață de 96,00 mp, amplasat în Mun. Brăila, Calea Galați nr.146, Lot 2, Jud. Brăila, nr. cad. 77045,CF nr. 77045 a Mun. Brăila și Construcția C1-grup social, nr. cad. 77045-C1, CF nr. 77045 a Mun. Brăila, Sc la sol=93,00 mp și Sc desf=279,00 mp, cu regim de înălțime S+P+1E; 19.279,60. Proprietate imobiliară, cu destinație industrială, s ituată în Mun. Brăila, Str. Costache Negruzzi nr.63-65, Jud. Brăila, CF nr.72141 a Mun. Brăila, compusă din: Teren intravilan, categoria curți–construcții, în suprafață de 580,00 mp, amplasat în Mun. Brăila, Str. Costache Negruzzi nr.63-65, Jud. Brăila, nr.cad.3362, CF nr.72141 a Mun. Brăila, Construcția C1-spațiu producție și sediu, nr.cad.3362-C1, CF nr.72141 a Mun. Brăila, Sc la sol=367,89 mp și Sc desf=735,78 mp, cu regim de înălțime P+1E,Construcția C2-centrală electrică, nr.cad.3362-C2, CF nr.72141a Mun. Brăila, Sc la sol=13,99 mp, cu regim de înălțime P și Construcția C3-atelier, nr.cad.3362-C3, CF nr.72141 a Mun. Brăila, Sc la sol=36,67 mp, cu regim de înălțime P. 43.048,00. Proprietate imobiliară, teren și construcții cu destinație nerezidențială, situată în Localitatea Eforie Sud, Str. Eternității nr.1, Jud. Constanța, CF nr.102530 a localității Eforie Sud, compusă din: Teren intravilan în suprafață de 950,00 mp din acte (972,00 mp măsurat), amplasat în Loc.Eforie Sud, Str. Eternității, nr.1, Jud. Constanța, CF nr.102530 a localității Eforie Sud, nr.cad.102530, Construcția C1(construcție fără acte)-locuință, nr.cad.102530-C1, Sc=123,00 mp, Construcția C2(construcție fără acte)-magazie, nr.cad.102530-C2, Sc=8,00 mp, Construcția C3(construcție fără acte)-spații cazare, nr.cad.102530-C3,Sc=32,00 mp, Construcția C4-anexă gospodarească, nr.cad.102530-C4, Sc=43,00 mp, Construcția C5-umbrar, nr.cad.102530-C5, Sc=26,00 mp, Construcția C6-grup sanitar, nr.cad.102530-C4, Sc=10,00 mp; Construcția C7-anexă gospodarească, nr.cad.102530-C4,Sc=6,00 mp, Construcția C8-spații de cazare, nr.cad.102530-C8, Sc=90,00 mp, Construcția C9-magazie, nr.cad.102530-C9, Sc=5,00 mp, Construcția C10-spațiu comercial și locuință, nr. cad.102530-C10, Sc=57,00 mp și Construcția C11(construcție fără acte)-spații de cazare, nr.cad.102530-C11, Sc=58,00 mp. 79.807,60. Prețurile nu includ TVA, urmând a fi făcută aplicabilitatea dispozițiilor art.292, (alin.2),l it.F, din Codul Fiscal,în măsura aplicabilității. Toate condiţiile de participare la licitaţie şi condiţiile de adjudecare se regăsesc în caietul de sarcini care poate fi procurat on-line de la lichidatorul judiciar, contravaloarea acestuia fiind de 2.380,00 RON,TVA inclus, dovada achiziţiei acestuia fiind obligatorie pentru participarea la licitaţie, plata acestora efectuându-se în contul lichidatorului judiciar, nr.:RO93BUCU1031215949892RON,deschis la Alpha Bank Iaşi. Persoanele care doresc să se înscrie la licitaţie au obligaţia de a depune garanţia de participare la licitaţie de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, plata acesteia efectuându-se în lei, la cursul BNR din data plății în contul de lichidare al ”FANYON”S.R.L., nr.:RO76BUCU1032235342465RON, deschis în lei la Alpha Bank S.A. Înscrierile la licitație se pot face până în preziua licitaţiei, ora 14:00, scrisoarea de participare la licitaţie, împreună cu toate documentele menţionate în caietul de sarcini,urmând a fi trimise on-line pe adresele de e-mail :vanzari@lrj.ro și stefania.nitu@insolvency.ro.Vizitarea şi prezentarea activelor se poate face doar în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în fiecare zi de luni până vineri, cu acceptul lichidatorului judiciar, la locul în care acestea se află. Lichidatorul judiciar va permite accesul ofertanţilor care vor achiziţiona caietul de sarcini, doar în prezenţa unui reprezentant al acestuia şi la solicitarea scrisă prealabilă însoţită de o programare în acest sens. Reprezentanţii lichidatorului judiciar vor furniza toate informaţiile suplimentare disponibile către cei care au achiziţionat caietul de sarcini.Vizualizarea activelor imobile este o condiție obligatorie pentru participarea la licitații. Informaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul lichidatorului judiciar.: www.lrj.ro, telefon: 0733.683.702, 0729.292.746, mail: vanzari@lrj.ro, office.is@lrj.ro, telefon:0737.242.544, mail: stefania.nitu@insolvency.ro, telefon: 0747.012.820, mail:paula.stoian@fanyon.ro.
Moldova, în colaps - Economia gâfâie, tinerii nu ajută, iar societăţile comerciale dispar!
30/12/2019 01:19

  În lipsa investiţiilor consistente, in special a celor in infrastructură, economia Regiunii de Dezvoltare Nord-Est pare mai degrabă in pragul colapsului, decat pe drumul revirimentului. Nici ...

Ajutor de deces. Ce se întâmplă de la 1 ianuarie 2020
26/12/2019 11:59

Proiectul de buget pe 2020 prevede modificări si in privinta ajutorului de deces. Vestea este una bună dat fiindcă proiectul de buget prevede majorarea acestui ajutor. Ajutorul de deces se va se acordă as ...

Mister greu de deslușit. Băncile centrale nu știu unde dispar banii
23/12/2019 11:37

Volumul de bancnote emise de bănci a atins cote fără precedent, dar care, in mod paradoxal, par să dispară de pe faţa pămantului. Fenomenul reprezintă un mister greu de deslusit pentru băncile centrale ...

Schimbare radicală! Cum se vor acorda sporurile la toti bugetarii
22/12/2019 12:32

Potrivit unei propuneri legislative emisă de Guvern modul de acordare a sporurilor pentru conditii deosebite de muncă va suporta modificări. În noua propunere, pentru care Guvernul isi va asuma răspu ...

Indicele ROBOR a atins cel mai mare nivel din ultimele 6 luni
20/12/2019 14:29

Indicele ROBOR la 3 luni, in funcţie de care sunt calculate dobanzile la majoritatea creditelor in lei, a crescut, ajungand la 3,22%, cel mai mare nivel din ultimele 6 luni, potrivit informatiilor publicate, v ...

Lista sporurilor la pensie în funcție de vechimea în muncă
19/12/2019 15:22

Noua Lege a pensiilor cuprinde mai multe schimbări, printre care si modul de acordare a sporurilor in functie de vechimea in muncă. Persoanele care nu fac dovada venitului total lunar realizat anterior datei ...

 Parlament. Decizie VOT FINAL eliminare pensii speciale
18/12/2019 13:47

Potrivit Romania TV, s-a luat o decizie de ultim moment la votul eliminării pensiilor speciale din plenul Camerei Deputatilor din Parlament. Votul pentru eliminarea pensiilor speciale s-a amanat! Acesta nu se ...

Curs valutar BNR, miercuri, 18 decembrie. Cât costă euro și dolarul la casele de schimb
18/12/2019 13:21

Specialistii de la Banca Natională a Romaniei emit un nou curs valutare. Care sunt cotatiile de azi, 18 decembrie si care a fost evolutia monedelor de circulatie internatională in perioada aceasta? Curs valu ...

Camera Deputaţilor, decizie privind reducerea de TVA
18/12/2019 13:14

Plenul Camerei Deputatilor a decis, miercuri, retrimiterea la comisie pentru raport suplimentar a proiectului care prevede reducerea TVA. În timpul dezbaterii, deputatul PSD Nicolae Bacalbasa l-a acuzat p ...

 Valentin Ionescu: Strategia ASF privind educația financiară, pilon în dezvoltarea piețelor financiare nebancare
18/12/2019 10:12

Directorul Directiei de Strategie si Stabilitate Financiară in cadrul ASF, domnul Valentin Ionescu, a declarat:   "Strategia ASF de educatie financiară se bazează in principal pe 4 directii princ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei