Schimbare cu impact major în domeniul licitațiilor pentru grăbirea proiectelor, inclusiv cele din PNRR: Autoritățile vor fi OBLIGATE să încheie contractele cu ofertantul câștigător, fără să mai aștept

00000  breaking-46

Dimensiune font:

| 25-08-2021 21:15

 Legislația în domeniul achizițiilor publice a fost modificată de către guvernul Cîțu printr-o Ordonanță de Urgență menită să flexibilizeze și să urgenteze implementarea proiectelor majore de investiții, în special în perspectiva respectării programului pentru proiectele finanțate prin PNRR. O modificare majoră presupune că autoritățile contractate sunt obligate să încheie contractele cu ofertanții câștigători, dacă există o decizie favorabilă de la CNCS sau în primă instanță, fără să mai aștepte soluționarea definitivă a contestațiilor din instanțe. Totodată, a crescut și taxa pe care firmele vor trebui să o plătească dacă vor să înainteze contestații după desemnarea câștigătorului la procedură.

 

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în locaţia din sat Lunca Cetăţuii, comuna Ciurea, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 75899 mp (7,5899 hectare) şi un număr de 16 clădiri, având preţul de vanzare de 3.281.300 euro. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail lucicalcc@gmail.com

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE PRIN NEGOCIERE DIRECTĂ din averea debitoarei S.C. PHOENIX TREND S.R.L. Proprietatea imobiliară amplasată în municipiul Iaşi, str. Aurel Vlaicu nr.87, jud. Iaşi având suprafaţa terenului de 56.438 mp (5,6438 hectare) şi un număr de 19 clădiri cu absolut toate utilitatile, având preţul de vanzare 8.402.420 euro. Pentru terenul de 56438 mp este aprobat un PUZ pentru locuinte colective. Informații suplimentare tel. 0771103209, e-mail lucicalcc@gmail.com.
OUG-ul adoptat miercuri de către guvernul Cîțu și consultată de HotNews.ro se precizează că vine pe fondul necesității „unor masuri urgente pentru perfecționarea și flexibilizarea sistemului achizițiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, consecința cea mai grava in acest caz reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic la nivel național sau local, inclusiv a celor finanțate din Planul National de Redresare și Rezilienta (PNRR).”
 

Poate cea mai mare modificare presupune că autoritățile contractate sunt obligate să încheie contractele cu ofertanții câștigători, dacă există o decizie favorabilă de la CNCS sau în primă instanță, fără să mai aștepte soluționarea definitivă a contestațiilor din instanțe.

În prezent legislația stipulează că autoritățile contractante au acest drept, însă nu foarte multe au și făcut uz de el de când a fost introdus în lege.

Un exemplu în care acest drept a fost folosit îl regăsim la Compania de Drumuri și Autostrăzi care a decis să semneze contractele pentru execuția tronsoanelor 3 și 4 ale drumului expres DX12 Craiova Pitești fără a mai aștepta deciziile finale la contestațiile din instanțe, ci mergând doar pe decizia favorabilă de la CNSC.

 

În acel caz, povestea Lotului 3 totul s-a finalizat prin semnarea contractului, în schimb la Lotul 4 o instanță de judecată a întors de două ori rezultatul în urma contestațiilor, ca într-un final - după un an pierdut - să se ajungă tot la decizia dată din start de către CNAIR.

 
Astfel, conform textului ordonanței adoptate de guvern miercuri și consultate de HotNews.ro, articolul 9, alineatul (4) din legea 1010/2016 se modifica și va avea următorul cuprins:
 
  • ,,(4) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarat câștigător, ulterior pronunțării unei soluții de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către C.N.S.C., chiar daca împotriva respectivei decizii a fast introdusa calea de atac a plângerii și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai după expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). "


Totodată, articolul 49, alineatul (6) se modifica și va avea următorul cuprins:

  • ,,(6) Autoritatea contractanta are obligația sa încheie contractul cu ofertantul declarant câștigător ulterior pronunțării unei solutii de menținere a rezultatului procedurii de atribuire de către instanta, chiar daca respectiva hotărâre a fast atacata cu recurs și cauza nu a fast soluționată în mod definitiv și, în orice caz, numai dupa expirarea termenului legal de așteptare prevazut la art. 59 alin. (1 ). Hotărârea primei instante este executorie și nu se poate dispune suspendarea punerii 1n executare a acesteia."
În legea de până acum, la ambele articole era prevăzut că autoritatea contractantă „ARE DREPTUL”, iar de acum încolo va fi că „ARE OBLIGAȚIA”.
 
Legea prevede că în cazul în care cei care contestă mai departe în instanță câștigă definitiv, aceștia pot primi despăgubiri stabilite de instanță care vor fi suportate din bugetul autorității contractante și care, în anumite condițiții, pot fi recuperate de la angajații vinovați.
 
  • „În situația în care autoritatea contractantă a încheiat acordul-cadru/contractul de achiziție cu respectarea deciziei Consiliului sau a hotărârii judiciare de soluționare în prima instanță a contestației, eventualele despăgubiri stabilite de către instanța, în conformitate cu prevederile prezenței secțiuni, în sarcina autorității contractante vor fi suportate din bugetul acesteia, care poate dispune adoptarea de măsuri împotriva persoanei/persoanelor implicate în procesul de achiziție publică ce a făcut obiectul despăgubirilor numai dacă instanțele judecătorești constată îndeplinirea ori omisiunea îndeplinirii de către acestea, cu vinovăție, constând în culpă gravă, a oricărui act ori fapt în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuțiilor ce le revin."
 

Conform expunerii de motive a OUG-ului, „modificarea legislativă vizează eficientizarea procesului de achiziție publică și derularea investițiilor în graficul estimat, permițând semnarea contractului cu ofertantul declarat câștigător după pronunțarea deciziei CNSC/hotărârii judecătorești în primă instanță, fără a mai aștepta eventuală soluționare în instanță a plângerii/recursului. ”

O altă modificare se referă și la taxa pe care o firmă care vrea să conteste rezultatul unei licitații care rămâne 2% din valoarea contractului, dar pragul maxim crește de la 880.000 de lei în legea actuală, la 2.000.000 de lei în condițiile noului OUG adoptat.
 

Alte modificări adoptate: reducerea întregului proces de la peste 2 ani la 6 luni, limitarea probelor aduse ulterior la contestații, limitarea prejudiciilor

 

UPDATE Potrivit unui comunicat al Guvernului publicat ulterior adoptării OUG-ului sunt detaliate și celelalte modificări aprobate:

- a fost eliminată din sarcina operatorului economic declarat câștigător obligația de a prezenta certificate fiscale pentru toate sediile secundare/ punctele de lucru, aceasta fiind înlocuită cu o declarație pe proprie răspundere din care să reiasă că nu și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor sau cele privind contribuțiile la asigurările sociale, fără alte documente suplimentare. În practică, obținerea certificatelor fiscale s-a dovedit a fi o povară administrativă excesivă, mai ales în cazul operatorilor economici cu sute sau chiar mii de sedii secundare.
 
- alte modificări legislative importante vizează reducerea duratei întregului proces de achiziție publică, de la peste 2 ani (durata medie actuală) până la 6 luni, printr-o serie de măsuri cum ar fi: diminuarea perioadei maxime de prelungire a termenului de întocmire a raportului procedurii sau a raportului intermediar (spre exemplu în cazul licitației deschise și al licitației restrânse, perioada de prelungire se reduce de la 80 la 30 de zile), reducerea la jumătate a termenului de publicare a deciziei de anulare a procedurii și, respectiv, eliminarea posibilității de prelungire a termenului stabilit pentru depunerea documentelor în susținerea DUAE, în cazul procedurii simplificate.
 
- o noutate o reprezintă introducerea posibilității pentru autoritatea contractantă sancționată contravențional să poată dispune măsuri împotriva persoanei responsabile, în cazul în care o instanță judecătoarească constată culpa gravă a respectivei persoane în legătură cu exercitarea, în condițiile legii, a atribuților ce îi revin.

- a fost clarificată situația în care deciziile CNSC sunt atacate cu plângere la instanța de judecată, situație în care nu se mai pot depune probe noi față de cele care au fost depuse în cadrul contestației inițiale.
 
- o altă prevedere se referă la limitarea reparației prejudiciului încercat la valoarea cheltuielilor de elaborare a ofertei și de participare la procedura de atribuire.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Idei de investiții care nu necesită cunoștințe financiare complexe
29/03/2024 15:01

Idei de investitii care nu necesită cunostinte financiare complexe    Ideea de a investi poate fi intimidantă atunci cand nu ai cunostinte financiare complexe, care să te ajute să iei cele ma ...

M2: “INVESTITII IN CREAREA SI DEZVOLTAREA DE INTREPRINDERI NON-AGRICOLE IN MICROREGIUNEA „ASOCIATIA LEADER COLINELE MOLDOVEI”
29/03/2024 13:16

 M2: “INVESTITII IN CREAREA SI DEZVOLTAREA DE INTREPRINDERI NON-AGRICOLE IN MICROREGIUNEA „ASOCIATIA LEADER COLINELE MOLDOVEI”

PNRR: anunt de incepere proiect – Infiintarea unui centru de colectare prin aport voluntar in comuna CORBASCA, JUDETUL BACAU
29/03/2024 12:20

 Comunicat de presă “PNRR: Fonduri pentru Romania moderna si reformata!” - ANUNT DE INCEPERE PROIECT - „INFIINTAREA UNUI CENTRU DE COLECTARE PRIN APORT VOLUNTAR IN COMUNA CORBASCA, JU ...

Inovații financiare: schimbările ce redefinesc lumea afacerilor
29/03/2024 10:09

Inovatii financiare: schimbările ce redefinesc lumea afacerilor Paradigma de business se schimbă spectaculos, pe măsură ce tehnologiile digitale rescriu modul in care afacerile isi gestionează resursele f ...

Guvernul oferă 500 de milioane de euro pentru susţinerea investiţiilor mediului de afaceri
29/03/2024 09:47

Guvernul a aprobat o schemă de ajutor de stat pentru activităţi productive şi pentru industria prelucrătoare, o schemă mult aşteptată pentru mediul de afaceri, in valoare de 500 de milioane de euro, de ...

LOTO 6/49 din 28 martie 2024. Numerele extrase la Loto 6 din 49, Joker, 5/40, Noroc
28/03/2024 20:27

  Rezultatele la tragerea Loto 6/49 din 28 martie 2024 Loto 6 din 49: 15 33 17 44 1 46  Loto 5 din 40: 38 31 20 26 40 10 Joker: 34 16 9 10 36 + 7 Noroc Plus: 4 2 8 8 3 7 0  Noroc: 882 ...

Guvernul a prelungit cu trei luni plafonarea tarifelor pentru poliţele RCA
28/03/2024 14:50

Executivul a aprobat in şedinţa de joi actul normativ privind prelungirea cu trei luni, pană la 30 iunie 2024, a plafonării tarifelor pentru poliţele de asigurare auto obligatorie (RCA), informează MF pri ...

Ministrul Agriculturii vine în apărarea fermierilor, în scandalul puiilor vopsiți în galben
28/03/2024 14:36

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, spune că nu crede că fermierii romani "vopsesc" puii, subiect care a fost intens discutat in ultimele zile, el arătand că Romania exportă carne de pui inclus ...

Antibiotice Iași a pus în funcțiune o centrală fotovoltaică de 2,5 MW, finanțată prin PNRR, ce va asigura peste 25% din necesarul de energie electrică
28/03/2024 10:20

  * centrala fotovoltaică la sol de 2,5 MV va asigura 26,4% din necesarul de energie electrică a companiei    * noua facilitate va produce in medie 3.500 MWh/an, contribuind la r ...

PNNR: Antibiotice Iași a pus în funcțiune o centrală fotovoltaică de 2,5 MW, finanțată prin PNRR, ce va asigura peste 25% din necesarul de energie electrică
28/03/2024 09:49

 Comunicat de presă „PNNR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” Antibiotice Iasi a pus in functiune o centrală fotovoltaică de 2,5 MW, finantată prin PNRR, ce va asigura peste ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei