Scumpirile masive amenință România
Dimensiune font:
România se îndreaptă spre o perioadă de stagnare economică şi o continuare a creşterii inflaţiei. Un scenariu potenţial, cunoscut sub numele de stagflaţie, care determină companiile să îşi securizeze business-urile, în ton cu scăderea apetitului pentru investiţii şi consum.
46,7% dintre oamenii de afaceri, manageri şi angajaţi cu funcţii de conducere din companiile chestionate, partenere Moneycorp, estimează că până la finele anului, România ar putea intra în stagflaţie. 26,7% văd un scenariu chiar mai pesimist, considerând că proiecţiile macroeconomice indică o intrare în recesiune. Numai 20% dintre companii sunt optimiste şi văd o continuare a creşterii economice. Întrebaţi care sunt cele mai mari pericole pentru economia românească, în următoarele şase luni, 33.3% din executivii companiilor au trecut, pe primul loc, inflaţia – creşterea preţurilor la energie, materiale, servicii etc. Dincolo de efectele inflaţiei, investitorii sunt preocupaţi de scăderea vânzărilor (25%), accentuarea blocajului financiar (12,5%), intrarea în insolvenţă/faliment a partenerilor (12,5%), regionalizarea războiului (10,5%). Accentuarea blocajului financiar, scăderea apetitului investiţional şi creşterea dobânzilor completează topul temerilor investitorilor legate de evoluţia economică din 2022. „Anticipam încă din vara lui 2021 pericolul inflaţiei. Atunci restructurarea business-urilor a fost, în general, una de succes, multe firme reuşind să depăşească provocările cu ajutorul soluţiilor digitale, cu optimizarea fluxurilor de lucru şi a capitalului. Însă, în acest moment, creşterea tuturor costurilor operaţionale reprezintă, pe bună dreptate, principala preocupare a companiilor în 2022’’, afirmă Cosmin Bucur, Managing Director al Moneycorp România. ,,Datele Institutului Naţional de Statistică arătau, recent, că în luna aprilie preţurile producţiei industriale au crescut cu 47,1%, remarcându-se avansul de 262,7% al preţurilor din extracţia petrolului şi a gazelor naturale şi creşterea cu 136,6% a preţurilor din producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze şi alte utilităţi. Astfel, în acest context inflaţionist, este din ce în ce mai dificil să îţi dezvolţi şi să susţii un plan de business predictibil şi solid”, mai adaugă Cosmin Bucur. Potrivit estimărilor managerilor chestionaţi, 33.3% cred că inflaţia din România se va situa în acest an în intervalul 14-17% în timp ce 26,5% văd inflaţia peste acest prag, undeva între 18-20%. 13,3% estimează inflaţia la peste 20% şi numai 26.9% cred că inflaţia se va menţine sub nivelul de 14% până la finele anului.
Creşterea preţurilor, efect de domino
Majoritatea companiilor a transferat creşterea preţurilor de la utilităţi, materiale şi servicii către consumatorul final, arată rezultatele barometrului Moneycorp. În 2022, acest mecanism de transfer către consumator al riscului valutar, cumulat cu creşterea preţurilor ca urmare a avansului inflaţiei, riscă să afecteze semnificativ nivelul de competivitate şi vânzări al companiilor. „O parte semnificativă din companiile cu expunere pe cursul valutar au început să folosească activ instrumente de acoperire a riscului valutar. Este un progres semnificativ faţă de anii trecuţi, o dovadă concretă că mediul de business a înţeles şi a adoptat pe scară tot mai largă şi în tot mai multe domenii instrumentele financiare care le permit să se pună la adăpost de fluctuaţiile majore ale cursului, cele care le pot afecta semnificativ evoluţia şi competivitatea business-ului’”, a declarat Sebastian Bacioiu, Head of Dealing Moneycorp
Citeste mai mult: adev.ro/rdgduw
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau