Taxa pe sticle si borcane se aplica din aprilie. O vom plati? Iata ce spun producatorii si comerciantii

000000   05500

Dimensiune font:

| 21-03-2019 08:13

 Desi e deja in vigoare, ordonanta de urgenta care ii obliga pe comercianti sa preia, in regim de garantie, sticle returnabile si alte ambalaje reutilizabile de la populatie, incepand cu 31 martie, s-ar putea sa nu se aplice prea curand.

Motivul - au explicat surse din piata consultate de Ziare.com- este ca Guvernul a creat un sistem de reciclare greoi, care cel putin pe termen scurt s-ar putea sa nu-i foloseasca romanului la nimic...

Potrivit OUG 74/2018, incepand cu data de 31 martie, magazinele care vand produse in ambalaje reutilizabile - adica acele ambalaje create si puse pe piata special pentru a fi refolosite - vor avea o serie de noi obligatii. Mai exact, aceste magazine trebuie:

- sa il informeze pe client ca valoarea fiecarui ambalaj reutilizabil este de 0,5 lei si sa evidentieze pe bon aceasta valoare;

- sa preia, la cerere, ambalajele reutilizabile de la client, in regim de garantie;

- sa-i returneze clientului, la cerere, in baza bonului fiscal, 0,5 lei pentru fiecare ambalaj reutilizabil returnat.

Ce este, de fapt, ambalajul reutilizabil? OUG 74/2018 nu ofera o lista exhaustiva cu aceste ambalaje - pe care sa figureze, spre exemplu, sticle, borcane sau butoaie cu diverse gramaje etc. - ci il lasa pe producator sa stabileasca singur care dintre ele merita refolosite.

In plus, ordonanta prevede ca producatorul trebuie sa scrie pe eticheta daca ambalajul este reutilizabil, astfel incat sa stie si clientul ca il poate returna, contra garantiei de 0,5 lei.

Guvernul a considerat ca acest sistem merita impus prin ordonanta de urgenta pentru ca va creste rapid numarul de ambalaje care - in loc sa ajunga la gunoi si sa polueze - vor fi repuse in circuitul de productie.

In realitate - desi ideea de a reutiliza ambalaje e buna - nu exista niciun motiv ca ea sa fie impusa prin ordonanta de urgenta, de vreme ce oricum acest nou sistem de reciclare gandit de Guvern nu va putea fi aplicat peste noapte. Iata de ce.

Supermarketurile nu au inca nici spatii si nici circuite de lucru pentru preluarea ambalajelor reutilizabile

Ca sa preia ambalajele reutilizabile, in regim de garantie, magazinele ar trebui sa aiba spatii in care sa le depoziteze. Iar cele mai multe nu dispun de asa ceva.

In plus, aceleasi magazine ar trebui sa aiba oameni care sa se ocupe de preluarea ambalajelor, de trierea lor si de returnarea catre producatori. In plus, ar fi nevoie ca parte dintre angajati sa plateaca garantiile catre clienti. Practic, preluarea ambalajelor ar reprezenta o noua ramura de activitate de care magazinele ar trebui sa se ocupe.

Contactat de Ziare.com, directorul executiv al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), George Badescu, a spus ca reciclarea, in sine, este necesara. Dar ca pentru implementarea sistemului impus de OUG 74/2018 va fi nevoie de o perioada de adaptare.

"Nu cred ce ar fi de folos sa ne asteptam ca data de 31 martie sa fie ceva.. apocaliptic (...)

Noi speram ca va exista si o perioada de adaptare. Sigur, marile magazine vor face, din punct de vedere legal, ceea ce se va impune. Fiecare retailer isi va crea, probabil, propriul sistem.

Cu siguranta ca o mare problema este cea a spatiului de depozitare a ambalajelor reutilizabile. De aceea, ne-am putea gasi solutii. Sa spunem ca ne-am putea gandi la predarea ambalajelor reutilizabile intr-o singura zi a saptamanii, fapt care ar permite si transportul lor imediat catre producator, fara depozitare de durata... Sunt aici o serie de provocari care vor trebui rezolvate.

Nu trebuie sa uitam, insa, ca, de fapt, cel care declara ca un ambalaj este reutilizabil nu este comerciantul, ci producatorul. Ramane sa vedem daca producatorii vor alege sa foloseasca ambalaje reutilizabile si daca, intr-o perioada de timp, preferintele consumatorilor se vor orienta catre produsele prezentate in ambalaje reutilizabile sau nu..."
, a declarat George Badescu.

Producator de conserve: Sticlele si borcanele nu mai sunt rezistente ca sa le refolosim. Ordonanta n-o sa aiba niciun efect!

Laurentiu Capmare, directorul fabricii tecucene de conserve Contec Foods, spune ca toate borcanele pe care le foloseste la ambalare sunt de unica folosinta.

"Nimeni nu va putea aplica aceasta ordonanta. Nici producatorul, nici supermarketul.

Si va spun de ce. Oamenii care au creat-o s-au gandit ca producatorul va refolosi sticlele si borcanele. Problema este ca acestea nu mai sunt la fel de rezistente cum erau odata. Acum bagi 100 de sticle in masina de spalat si esti norocos daca mai scoti 60! Si-atunci, de ce sa te mai chinui sa le refolosesti?

In ordonanta scrie ca producatorul trebuie sa declare ca ambalajul e reutilizabil. Dar de ce ar face-o? Credeti ca o va face vreunul? Eu nu cred.

La mine scrie clar, in specificatiile tehnice ale borcanului 'OW' - 'One Way' (de unica folosinta -n.red.) . Daca el e de unica folosinta, pot sa-l declar altfel?

Si va mai spun ceva. Eu inteleg ca s-a dat ordonanta de urgenta si e in vigoare. Dar normele de aplicare le-ati vazut? Eu n-am vazut sa se fi publicat si norme, care sa spuna cum se aplica ordonanta. Asa ca... ramane imposibil de aplicat, asa cum am zis"
, a declarat pentru Ziare.com Laurentiu Capmare.

Producatorii de bere: Capacitatea de reutilizare a ambalajelor exista. Dar functionarea sistemului nu tine doar de noi

Julia Leferman, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei, a explicat pentru Ziare.comca deja in industria pe care o reprezinta sistemul de reutilizare a ambalajelor functioneaza. Daca el se va putea si extinde ramane de vazut.

"Noi suntem industria care are cea mai mare pondere a ambalajelor reutilizabile aflata in piata in acest moment. Motivul: producatorii de bere au pastrat liniile de productie care permit folosirea ambalajelor reutilizabile.

Sistemul de returnare a ambalajelor functioneaza cu predilectie in sectorul Horeca (restaurantelor si hotelurilor fiindu-le usor sa-i returneze producatorului sticlele - n.red.) si in magazinele mici, de proximitate.

De fapt, singurul loc in care sistemul nu functioneaza in acest moment este retailul, zona de comert modern. Cumva, motivul adoptarii acestor noi norme (cele ale OUG 74/2018 - n.red.) a fost extinderea folosirii acestui tip de ambalaje si pe sectorul retail. Daca acest lucru se va intampla intr-adevar sau nu depinde de mai multi factori.

Cu alte cuvinte, producatorii vor putea creste ponderea berii in ambalaj reutilizabil in functie de capacitatea lor tehnica, dar si daca produsele astfel ambalate vor fi preluate de retail si puse la vanzare pe scara mai larga"
, a declarat Julia Leferman.

Ambalajul e reutilizabil doar cand ii convine producatorului?

Din intelegerea nostra, legea spune ca o sticla de bere sau un borcan, spre exemplu, indiferent de caracteristicile tehnice, sunt considerate reutilizabile numai daca producatorul le declara ca atare.

Asa se face ca producatorul poate declara ca o sticla de 0,5 litri cu bere sau un borcan de 800 de ml cu muraturi livrate unui restaurant sunt reutilizabile (pentru ca si le poate recupera usor), dar ca alte ambalaje similare, livrate unui magazin, nu sunt reutilizabile (din cauza ca ar fi greu sau chiar imposibil de recuperat).

Potrivit legii, in 2019, atat producatorii cat si comerciantii se vor putea acomoda cu sistemul de returnare a ambalajelor. Incepand cu anul 2020, insa, producatorii vor fi obligati sa foloseasca din ce in ce mai multe ambalaje reutilizabile. Iar pana 2025, un sfert dintre ambalajele folosite de producatori vor trebui sa fie reutilizabile. Asta, daca intre timp legea nu se va mai imblanzi...

Sistemul de garantie ar putea scumpi produsul

Pana la acest moment, nici producatorii, nici comerciantii n-au reusit sa ne ajute sa intelegem ce se va intampla cu pretul produsului cu ambalaj reutilizabil.

Va ramane acesta neschimbat? Va creste el cu 0,5 lei (contravaloarea ambalajului reutilizabil), suma care sa fie ulterior recuperata de client de la comerciant, in regim de garantie?

Nimeni n-ar putea spune cu certitudine, momentan, ce si cand se va intampla, in acest sens. S-ar putea chiar sa mai dureze o vreme pana sa primim raspunsuri clare la aceste intrebari.

Motivul: in conditiile in care sistemul de returnare a ambalajelor nu e inca pus la punct, e foarte posibil sa nu vedem prea curand, pe rafturile marilor magazine, produse in ambalaje reutilizabile. In consecinta, am putea scapa, cel putin in acest an, de taxa pe sticle si borcane.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:08

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei