Din păcate, nu de puține ori, angajatorii nu plătesc toate dările la stat, dări printre care se numără și contribuțiile pentru pensiile salariaților.
De mai mulți ani, după ce au fost desființate cărțile de muncă, evidența muncii se face cu programul Registrul general de evidență a salariaților (Revisal).
În mod normal, angajatorii eliberează automat adeverința de vechime, la terminarea relațiilor de muncă cu salariații.
Digitizarea nu îi ajută pe salariați, astfel că trebuie să fie atenți și să se asigure că angajatorul lor le plătește contibuțiile, să ceară adeverințele care să ateste perioada în care acesta a lucrat și că este la zi cu plata taxelor.
Cum se obțin adeverințele de vechime
Cum am spus deja, una din adeverințe se obține atunci când o persoană încheie relațiile de muncă cu un angajat, acesta fiind obligat să elibereze documentul respectiv.
Adeverințele sunt diferite pentru companiile de stat și cele private.
Documentul trebuie să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.
O astfel de adeverință se poate obține și la cererea angajatului, documentul trebuind să fie emis de către angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării.
Informațiile pe care o adeverință de vechime trebuie să le cuprindă în cazul unui angajator privat:
-
datele de identificare ale salariatului;
-
datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii);
-
durata activității;
-
funcția/funcțiile ocupate;
-
schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
-
valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
-
vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
-
perioadele de concediu fără plată;
-
absențele nemotivate de la serviciu.
În cazul pensionării, atenție la vechime și contribuții
Conform ultimelor prevederi ale Legii muncii, vechime în muncă este considerată numai acea perioadă în care o persoană are plătite contribuțiile de asigurări sociale.
Cei care doresc să afle ce vechime au în totalitate o pot face online după ce urmează câțiva pași. Trebuie să meargă la casele de pensii de care aparțin unde trebuie depusă o cerere pentru un cont pe site-ul Casei Nationale de Pensii Publice. Prin intermediul acestui cont, fiecare angajat poate afla dacă i-au fost plătite contribuțiile, lucru esențial pentru calculul vechimii în muncă.
Lia Olguța Vasilescu declara anul trecut că: ”Am ajuns în situaţia în care anul trecut, înainte de transferul contribuţiilor, am avut 2 milioane de persoane care nu aveau plătite contribuţiile către bugetul de asigurări sociale.”
Fostul ministru al Muncii a mai făcut și următoarea precizare: „Ce se întâmplă cu cei care au lucrat în firme de stat şi private care nu au avut contribuţiile plătite de-a lungul anilor. Am spus că până în 2021, legea acţionează ca până acum, în sensul că chiar dacă nu s-au plătit aceste contribuţii şi doar s-au datorat, nu e afectat salariatul, i se va lua în calcul vechimea la pensie. După 2021, toată lumea va trebui să aibă contribuţiile datorate şi plătite, ca să i se recunoască vechimea la pensie. Dacă nu, nu va mai beneficia la pensie de calculul anilor pentru care nu s-au plătit contribuţiile respective.”
Adauga comentariul tau