Aeroportul ieşean, un loc unde buturugile mici ameninţă carele mari
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Conform datelor oferite de către Institutul Naţional de Statistică la începutul acestui an, Iaşul a ajuns pe locul doi în România, cu peste 370.000 de locuitori, iar ecartul faţă de oraşele cu care concurează la acest capitol creşte (Timişoara avea în jur de 330.000, iar Cluj-Napoca şi Constanţa – puţin peste 320.000).
Asta e prima veste bună. Înseamnă că municipiul atrage. Despre ce oferă şi cât produce el, cu cât contribuie la PIB – constituie alte subiecte, pe care le-am abordat cu alte prilejuri, sau urmează a o face şi care conferă o imagine nu la fel de demnă de laudă şi aspiraţii.
Problema e cum ajungi şi pleci de la Iaşi – şi ca turist ori om de afecri, dar, mai ales, ca „navetist”, ţinând cont de numărul mare al românilor siliţi să muncească „afară” şi care vor să vină acasă periodic. Pe şosea (în lipsa revoltătoare a unor autostrăzi), e un chin, doar de la Bucureşti (390 km) faci vreo 6-7 ore, dar, dacă venim de la Oradea (575 km), ajungi şi în 10 ore, dacă ai noroc. Despre trenuri, ce să mai vorbesc? Pe ultima rută, de exemplu, trebuie să rezişti cam 12 ore!
Rămâne, desigur. calea aerului. Pe cale de consecinţă, potrivit declaraţiilor unor oficialităţi de la Aeroportul Iaşi, „traficul de aici este în continuă creştere” - în octombrie acest an, a fost înregistrat pasagerul cu numărul 1.000.000 din 2018, cu o lună mai devreme faţă de anul anterior. Desigur, este loc de mai bine, dacă privim topul aeroporturilor din ţară, în care cel din Cluj-Napoca are bifaţi aproape 2.700.00 pasageri, iar cel din Timişoara, peste 1.600.000. Impresionantă e dinamica în perioada 2010-2016, procentul Timişoarei fiind de 2 la sută, al Clujului, de 83 la sută, iar al Iaşului, de 453 la sută! (detronat doar de cel al Craiovei, cu aproape 800 la sută). Numărul destinaţiilor şi curselor creşte de la lună la lună, conectând tot mai mult Iaşul de lume, ceea ce este lăudabil.
Numai că, aproape potrivit tradiţiei autohtone, sunt buturugi mici ce riscă să răstoarne carele mari. Într-o şedinţă a CJ Iaşi, s-a semnalat că pista se degradează, punând în pericol siguranţa aeronavelor şi, de aici, a pasagerilor.
Apoi, dacă este să dăm crezare unui articol apărut într-o publicaţie ieşeană :”parcarea nu este luminată noaptea, cardul nu poate fi introdus în parcometru, banda de bagaje e antică, toaletele sunt subdimensionate şi insalubre, monitoarele cu informaţii nu funcţionează, în staţia de taximetre e harababură”.
De câteva dintre aceste lucruri/adevăruri m-am convins cu ochii proprii. Cea mai revoltătoare şi presantă mi se pare a fi problema parcării, mult sub capacitatea necesară. La un asemenea trafic, e un adevărat infern să intri în ea, să găseşti loc şi apoi să ieşi. Iată de ce mulţi „băieţi deştepţi” preferă să parcheze, chiar maşini de fiţe, ca la ţară, mai la vale, pe marginea şuşelei. Circulă zvonuri despre proiecte fanteziste, precum o parcare subterană, sau unele foarte profitabile, o parcare privată. Dar, până la materializarea lor, ditamai Aeroportul Internaţional are o parcare de nivel maidan comunal, ceea ce e ruşinos!
Încă un lucru: durează mai mult de ajuns din Dacia la aeroport, cu maşina, decât la acesta din Bucureşti, cu avionul. De ce, dacă există proiectul unei şosele (Podul Sf.Ioan-Hotel Basarabia-Aeroport) care să facă cinste Iaşului şi scurteze distanţele şi timpii dintre acesta şi poarta sa aeriană de intrare, nu i se dă prioritate maximă?
P.S. Doar coincidenţa a făcut ca, exact ieri, să apară un articol despre proiectele de la aeroport...Sincer, mi-aş dori să se împlinească, dar rămân, deocamdată, cel puţin circumspect!
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau