Alo, Serviciul rutier al Poliţiei Iaşi?!
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Ultima dată când am verificat informaţia (pe site-ul IPJ), şef al acestui serviciu era dl. subcomisar Mihai Şoric. Sper ca informaţia să fie exactă şi valabilă în continuare. Oricum, nu domnul amintit îmi va răspunde la acest „telefon”, asta în eventualitatea în care se va produce minunea unui răspuns...
Amintesc două stări de fapt: 1. anul trecut, au murit pe şoselele din judeţul Iaşi 61 de persoane, numărul total al accidentelor cu victime în acest judeţ depăşind cifra de 1.000. 2.Iaşul se situează, deloc onorabil, pe lista primelor zece judeţe ca număr de accidente rutiere.
Şeful serviciului menţionat afirma că multe dintre evenimentele – mai ales cele tragice - de pe şosele ar fi „rezultatul indisciplinei din trafic”. Îmi permit să adaug alte două cauze: prea marea blândeţe a legilor din domeniu şi a celor care trebuie să le aplice şi slaba prezenţă a poliţiştilor rutieri în trafic.
98,7 la sută din viaţă sunt pieton. Şi, în această calitate, am întâmpinai cu entuziasm ziua de sâmbătă, 12 octombrie 2019 – până la care m-am simţit mult mai în pericol din partea unora aflaţi la volan. Pentru cei care nu ştiu, în acea zi au intrat în vigoare noi prevederi ale noului Cod rutier. Potrivit acestora, de exemplu, cei care vor fi surprinşi cu „mâţa-n sac”, adicătelea cu telefonul mobil în mână, în timp ce conduc maşina, pot „scăpa” de 9-20 de puncte, echivalând cu amenzi aproape duble faţă de perioada anterioară.
Un punct bun este că interdicţia se aplică tuturor conducătorilor de vehicule (deci şi celor aflaţi pe biciclete, trotinete, în căruţe etc.).
Un punct slab este suspendarea permisului doar când se conexează utilizarea mobilului cu alte contravenţii - depăşirea vitezei maxime, neacordarea priorităţii pietonilor, neoprirea la trecerile de nivel cu calea ferată, circulaţia pe sens opus ş.a.m.d.
Alt punct slab este formularea „pot rămâne fără permis...”, ceea ce înseamnă că pot rămâne şi cu el, interpretarea subiectivă fiind liberă!
Din perspectiva mea, cel prins cu „raţa în gură”, deci cu telefonul în mână, înseamnă că a optat pentru acesta şi, implicit, renunţarea la permis.
Nici folosirea instrumentelor de tip handsfree (-apropo, de ce nu au aşa ceva cei care dau o căruţă de bani pe maşini cât mai mari/tari, de neam prost? – ca să vadă lumea cât sunt ei de ocupaţi şi ce smartphone-uri de fiţe au) nu rezolvă problema, care constă în atenţia ce trebuie concentrată la trafic, nu la conversaţii de doi lei. Din 2015, Franţa a interzis dispozitivele de acest fel, deci, se poate!
Aşadar, am întâmpinat ziua de 12 octombrie cu entuziasm. Dar, studiind mai atent noile prevederi şi având şi memoria bună în privinţa modului cum se aplică legile la noi, văzând la volan şi mai mulţi şoferi manevrând mobilul, fără mari speranţe. Am să încerc a solicita, peste vreo două luni, din partea Serviciului rutier, o statistică referitoare la numărul contravenienţilor/infracţiunilor şi sancţiunile aplicate, să vedem dacă şi cum au fost aplicate abaterile.
P.S. Dacă nu îmi va răspunde nimeni la acest apel, va fi de înţeles: potrivit noilor prevederi, utilizarea telefonului în trafic e interzisă. Ori poliţiştii rutieri sunt, se ştie, se vede, tot timpul în trafic...
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau