Drumurile noastre toate se vor umple chiar de mâine...
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
...asta în cazul în care nu sunt deja pline de azi sau ieri. Titlul de mai sus aparţine celui de al doilea episod al subiectului „traficul ieşean – extremă urgenţă!”.
Subliniez, reluând şii dezvoltând o serie de date apărute în prima parte, că la situaţia dezastruoasă care e de prevăzut că se va agrava şi mai mult) din acest domeniu s-a ajuns din cauza a trei factori principali. Primul: faţă de 1990, numărul maşinilor înmatriculate la Iaşi a crescut de 5-6 ori, depăşind cu mult cifra de 100.000 şi sporind cu câteva sute pe săptămână (precizez că peste 90 la sută sunt second hand, ceea ce, printre altele, face ca oraşul nostru să fie cel mai poluat din ţară!). Al doilea: faţă de acelaşi an de referinţă, structura rutieră a rămas cam aceeaşi - ba, mai degrabă, spaţiul rezervat deplasării maşinilor a scăzut, din pricina parcării pe benzile destinate traficului. Al treilea factor este, din păcate (pentru că aici s-ar putea acţiona cel mai repede şi eficient) cel uman. După cum remarcau specialiştii în psihologia transportului, „românii au tendinţa de a epata, cumpărând şi etalând valoarea maşinii, ceea ce e produsul unei contaminări sociale”.
Într-un comentariu la prima parte, o colegă de breaslă spunea că aşteaptă soluţii şi verdictul. Îi răspundeam, punctual, că: 1.ar trebui un cuplu care să aibă puterea şi curajul demonstrate de către Napoleon şi Haussmann, care au reformulat din temelii Parisul în secolul XIX, făcându-l, printre altele, circulabil şi astăzi. Soluţiile realiste se referă, în primul rând, la infrastructură. Trebuie terminate centurile ocolitoare ale Iaşului şi, mai ales, lărgite bulevardele şi străzile principale– dar nu prin diminuarea spaţiilor verzi, ci a trotuarelor (aşa de late, de parcă s-ar pregăti importarea cîtorva milioane de chinezi). Ar trebui abandonată nefericita ideea de transformare a Bulevardului Ştefan cel Mare în pietonal (loc de expus kitsch-uri de plastic, cârnaţi şi brânză), şi încercată o străpungere înspre Moldova dinspre strada Agatha Bârsescu; nu în ultimul rând, specialiştii trebuie să se pronunţe privind posibilitatea realizării unor magistrale de metrou. Al doilea capitol se referă la interzicerea cu desăvârşire (încălcarea interdiciţiei soldându-se cu ridicare maşinii, o amendă de neuitat şi suspendarea carnetului pe cel puţin trei luni) a staţionării sau parcării pe arterele importante, precum Păcurari, Canta Independenţei, Elena Doamna, Anastasie Panu, Sfântu Lazăr, Palat, Tudor Vladimirescu, Nicolina, Socola, Bucium, Dimitrie Mangeron, Nicolae Iorga, Dimitrie Cantemir, Alexandru cel Bun şi multe altele. În fine, a treia categorie face apel la oameni: dacă, precum în Vest, aceştia ar înţelege că doar utilizarea cât mai masivă a mijloacelor de transport în comun scuteşte marile oraşe de paralizarea traficului.
2. verdictul meu este unul mai degrabă pesimist; pe cât mi-e de drag Iaşul, pe atât mi-e de teamă pentru el şi locuitorii lui că, din nefericire, cel puţin în următorul deceniu nu se va face nimic, mai importante fiind disputele politice şi satisfacerea intereselor şi orgoliilor personale sau de partid.
P.S. Să nu uit: mai ales acum, că a dat căldura, poliţiştii rutieri ar trebui să iasă din birouri şi să mai patruleze, se se mai implice, să mai dirijeze, să mai dea amenzi; altfel, cum îşi justifică salariile (am înţeles că, în medie, 3.000 lei/lună)?
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau