Moldovenii sunt privaţi: nu doar de A8, ci şi de M600!

Dorian Obreja

Dimensiune font:

| 09-04-2019 00:00

 Dorian Obreja

Dacă ar fi loc de glumă, aş spune, completând titlul, că, din păcate, moldovenii nu sunt privatizaţi (depinzând, pe cale de consecinţă, de cei care fac şi împart bugetul de stat), ci privaţi.Dar cum nu e, să privim lucrurile serios.

În special ieşenii se află într-o situaţie ingrată.

Există, într-adevăr, un aeroport denumit internaţional – dar la care sunt multe probleme, asupra cărora am zăbovit cu alt prilej -, ce, însă, nu e conectat cum trebuie cu reţeaua rutieră, şi deloc cu cea feroviară.

Discuţiile şi controversele, dar mai ales amânările în cazul autostrăzii A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ-Tîrgu Mureş) pot să rivalizeze, ca durată, cu una dintre cele mai longevive telenovele „Tânăr şi neliniştit”. Aşa încât ieşenii – şi nu doar ei – se văd, în continuare, lipsiţi de şansa ajungerii rapide în Transilvania ori mai departe, spre vest.

Culmea e că nici spre sud accesul rutier nu este mai bun: de regulă, trebuie să faci un ocol până la Roman-Bacău pentru o şosea mai frecventabilă (dar şi aglomerată).

Să rămânem la direcţia Iaşi-sud şi să trecem la o altă zonă, cea feroviară. Aici, dacă aşa ceva se poate crede, e încă şi mai rău: dacă, pe şosea, se pot parcurge cei aproape 400 km în circa 5 ore şi jumătate (cu 70/h), pe calea ferată faci, în cel mai bun caz, 7 ore!

De ce? O să încerc să explic mai jos, dar, înainte de asta, trebuie să insist, măcar pe scurt, asupra avantajelor transportului feroviar, indiferent că e vorba de cel de călători sau mărfuri. Acestea ar fi, în sinteză, costurile mai mici, siguranţa mai mare, faptul că este (mult) mai ecologic, îndeosebi cel electric, necondiţionarea duratei de trafic şi, în fine, faptul că, în general, condiţiile meteo (dacă nu ajung să fie extreme, ca la înzăpeziri sau călduri ce dilată şinele) nu influenţează aceeaşi durată a parcursului.

Şi acum, să revin la explicaţii. Un tronson din traseul care face legătura cu sudul, şi anume Ungheni-Iaşi-Făurei, se numeşte, impresionant la prima lectură, „magistrala 600” – prescurtat, M600. Potrivit unor date, e drept, nu foarte noi, această magistrală este electrificată pe porţiuni foarte mici (Socola-Iaşi, Iaşi-Nicolina), dar are, „în schimb”, numeroase zone unde există doar linie simplă: Grajduri-Rebricea, Buhăieşti-Vaslui, Vaslui-Munteni, Bîrlad-Tutova-Tecuci-Făurei. N-am stat să calculez, dar, probabil, o distanţă în jur de jumătate din total e reprezentată de linia simplă. Halal magistrală!


Încă dinainte de 2005, în strategia CFR era cuprins obiectivul « Electrificarea liniei Tecuci-Iaşi-Cristeşti-Jijia ». Cuprins a rămas, probabil, în toate planuri de atunci încoace ; în master-planul din mai 2015, era prevăzută modernizarea M600 Făurei-Iaşi-Ungheni prin dublarea liniei pe toată distanţa. Acelaşi comentariu. Orizontul realizării acestor obiective ? Undeva, după 2030. Sau, poate, nu am înţeles eu bine, şi e vorba de 2300...

Noroc de guvernanţii şi constructorii din 1892, respectiv 1980, care au realizat tunelurile de la Bârnova. Altfel, cine ştie ? trebuia făcută transbordarea peste dealul de acolo cu telescaunul. Acţionat mecanic sau manual, nu electric, desigur !

 

 


 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Mizerabilul nostru sistemul educaţional a eşuat definitiv!
25/11/2019 01:00

    Dan M.BREZULEANU     După ştiinţa celor cu aplecare către aritmetică şi după adevărul faptelor, preşedintele a fost ales nu ieri, ci in chiar primul tur de scrutin ...

Bietele pensii ale nesimţiţilor speciali
17/07/2019 23:00

Arta de a-i păcăli pe toţi cei care te inconjoară este acceptată şi funcţionează nu doar in politică. Altfel, nu-mi explic cum, de atata vreme, mii de cetăţeni pot incasa, cu sprijinul unor legi stra ...

Pantofii mortului lăcomos
27/04/2019 14:09

Îi poţi intalni, astăzi, pe unde mai puţin te aştepţi. Îi recunoşti după umerii bătătoriţi de atata impins la căruţele unor guvernări ruinoase. Angrenaţi in campanii electorale, de a ...

Eram liberi, dar ne-au venit salvatorii
22/07/2018 07:30

 În ţara acesta in care, zi de zi, fotbalul pare mai ostenit, mai dezorientat ca un politician şi mai nestatornic decat o madamă, Politehnica Iaşi a izbutit să rămană un brand. Şi nu unul oar ...

Domnule preşedinte, daţi-i afară pe toţi!
05/05/2018 12:00

Consiliul Judeţean Iaşi, care păstoreşte cum ştie, sau cum poate mai bine Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie din Iaşi, s-a luptat şi a reuşit chiar să facă unele lucruri declarate, altădată, impos ...

Ca Vasile Roaită, cu mâna pe sirenă
08/02/2018 00:00

Politica se transformă, din ce in ce mai mult şi sub privirile strivite de spaimă ale celor ivolucraţi, intr-un tribunal de execuţie doctrinară. O mascaradă menită a asigura, in cazul nostru, tranziţia ...

Colb peste Moldova
24/01/2018 00:00

Acolo de unde sufletul romanului şi-a astampărat mereu setea de cultură şi de blajinătate, unde istoria, zvacnind cindva de prin toate ungherele, s-a cuibărit definitiv in braţele unui mare ideal naţion ...

Liberce? Egalicum? Fraternicând?
18/01/2018 04:00

Vremea premierilor cu capul acoprit cu bască din mucava şi scuipand seminţe a apus. Asta am inţeles eu din caznele fonetice ale domnilor imbuibaţi cu social-democraţie, ale pururi perdanţilor liberali de ...

Atelierul de sfeteriseală şi curăţat caziere
11/01/2018 00:00

Cand caţiva prieteni din lumea normală mi-au cerut să le povestesc ce se intamplă cu reforma fiscală şi alte asemenea treburi nelumeşti din ţară, au rămas cu un zambet delirant in colţul gurii... Cum ...

Ne-a cântat cucul în pungă
16/12/2017 07:00

Soarta banilor noştri, botezată buget, a trecut prin comisiile parlamentare cu o grabă nemaiintalnită de la iuţeala caravanelor electorale care, mai ieri, starneau imaginaţia şi colbul de pe uliţele mol ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei