Dorian Obreja

Dimensiune font:

Moldovenii sunt privaţi: nu doar de A8, ci şi de M600!

| 09-04-2019 00:00

 Dorian Obreja

Dacă ar fi loc de glumă, aş spune, completând titlul, că, din păcate, moldovenii nu sunt privatizaţi (depinzând, pe cale de consecinţă, de cei care fac şi împart bugetul de stat), ci privaţi.Dar cum nu e, să privim lucrurile serios.

În special ieşenii se află într-o situaţie ingrată.

Există, într-adevăr, un aeroport denumit internaţional – dar la care sunt multe probleme, asupra cărora am zăbovit cu alt prilej -, ce, însă, nu e conectat cum trebuie cu reţeaua rutieră, şi deloc cu cea feroviară.

Discuţiile şi controversele, dar mai ales amânările în cazul autostrăzii A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ-Tîrgu Mureş) pot să rivalizeze, ca durată, cu una dintre cele mai longevive telenovele „Tânăr şi neliniştit”. Aşa încât ieşenii – şi nu doar ei – se văd, în continuare, lipsiţi de şansa ajungerii rapide în Transilvania ori mai departe, spre vest.

Culmea e că nici spre sud accesul rutier nu este mai bun: de regulă, trebuie să faci un ocol până la Roman-Bacău pentru o şosea mai frecventabilă (dar şi aglomerată).

Să rămânem la direcţia Iaşi-sud şi să trecem la o altă zonă, cea feroviară. Aici, dacă aşa ceva se poate crede, e încă şi mai rău: dacă, pe şosea, se pot parcurge cei aproape 400 km în circa 5 ore şi jumătate (cu 70/h), pe calea ferată faci, în cel mai bun caz, 7 ore!

De ce? O să încerc să explic mai jos, dar, înainte de asta, trebuie să insist, măcar pe scurt, asupra avantajelor transportului feroviar, indiferent că e vorba de cel de călători sau mărfuri. Acestea ar fi, în sinteză, costurile mai mici, siguranţa mai mare, faptul că este (mult) mai ecologic, îndeosebi cel electric, necondiţionarea duratei de trafic şi, în fine, faptul că, în general, condiţiile meteo (dacă nu ajung să fie extreme, ca la înzăpeziri sau călduri ce dilată şinele) nu influenţează aceeaşi durată a parcursului.

Şi acum, să revin la explicaţii. Un tronson din traseul care face legătura cu sudul, şi anume Ungheni-Iaşi-Făurei, se numeşte, impresionant la prima lectură, „magistrala 600” – prescurtat, M600. Potrivit unor date, e drept, nu foarte noi, această magistrală este electrificată pe porţiuni foarte mici (Socola-Iaşi, Iaşi-Nicolina), dar are, „în schimb”, numeroase zone unde există doar linie simplă: Grajduri-Rebricea, Buhăieşti-Vaslui, Vaslui-Munteni, Bîrlad-Tutova-Tecuci-Făurei. N-am stat să calculez, dar, probabil, o distanţă în jur de jumătate din total e reprezentată de linia simplă. Halal magistrală!


Încă dinainte de 2005, în strategia CFR era cuprins obiectivul « Electrificarea liniei Tecuci-Iaşi-Cristeşti-Jijia ». Cuprins a rămas, probabil, în toate planuri de atunci încoace ; în master-planul din mai 2015, era prevăzută modernizarea M600 Făurei-Iaşi-Ungheni prin dublarea liniei pe toată distanţa. Acelaşi comentariu. Orizontul realizării acestor obiective ? Undeva, după 2030. Sau, poate, nu am înţeles eu bine, şi e vorba de 2300...

Noroc de guvernanţii şi constructorii din 1892, respectiv 1980, care au realizat tunelurile de la Bârnova. Altfel, cine ştie ? trebuia făcută transbordarea peste dealul de acolo cu telescaunul. Acţionat mecanic sau manual, nu electric, desigur !

 

 


 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

 

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iasi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al S.C. Danilux S.R.L., cu sediul în mun. Botoşani, str. Primaverii, nr. 25, sc. F, et. P, Jud. Botoşani, CUI RO12598561 J7/6/2000 numită conform Sentinţei nr. 144/23.02.2011, pronunţată de Tribunalul Botoşani în dosarul nr. 2715/40/2010, anunţă scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică organizată la data de 04.07.2019, ora 14.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, a următoarelor imobile: Nr. activ Denumire activ Valoare de evaluare (lei fără T.V.A.) Valoare de pornire a licitatiei (fără T.V.A.). Activul 1 Spațiu comercial situat în mun. Botosani, str. Calea Nationala, nr. 207, jud. Botoşani cu suprafaţa construită de 251,60 mp şi suprafaţa utilă de 219,39 mp şi teren aferent construcţiei cu suprafaţa de 363 mp, înscris în Cartea Funciară nr. 50743 (provenită din conversia de pe hârtie a CF 4646/N) cu numărul cadastral 1433-4470. 1.274.300,00 78.000,00 euro*. Activul 3 Proprietatea imobiliară situată în zona marginală a loc. Cătămărești Deal, com. Mihai Eminescu, jud. Botoșani, ce include: grajd cu suprafața construită de 745 mp și teren aferent construcției cu suprafața de 2.580,76 mp, înscrise în Cartea Funciară nr. 50184 (provenită din conversia de pe hârtie a CF 357/N) cu numărul cadastral 22/21/1/2/2/2/1 și bunuri mobile aferente, respectiv telefon mobil, birouri – 10 bucăți. 1.702.400,00 89.100,00 euro*. Sumă ce va fi achitată în lei la cursul valutar BNR din ziua plății. Poate participa la licitaţie orice persoană fizică sau juridică care depune până cel târziu la data de 03.07.2019, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, toate documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, orele 08.00 – 16.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: 0330/401589, 0758049901, 0749244377; 0232/243864, fax: 0232/212231. Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
Cu televizorul, se duce de nas poporul (I)
19/08/2019 23:50

Aş porni la drumul celor două episoade ale acestui mini-serial plecand de la – tot – două realităţi relevate de către presă. 1.Potrivit unor informaţii credibile şi destul de recente, Roma ...

Dacă ei nu ne vor, noi îi vrem?
14/08/2019 00:00

  Dorian OBREJA Deşi s-au scurs aproape trei decenii, imi aduc aminte ca şi cum ar fi fost ieri de Podul de Flori. Primul, şi cel mai adevărat, acela din 6 mai 1990, cand romanilor de pe malul drept ...

Şi religie, dar şi informaţie & cultură!
12/08/2019 00:44

  Dorian OBREJA Ca să evit orice posibile comentarii şi sau interpretări, readuc aminte că sunt creştin ortodox, chiar dacă nepracticant. Oricum, duşman neimpăcat şi pe vecie al principiului cre ...

Unii nu-şi fac treaba, alţii îşi primejduiesc vieţile
06/08/2019 00:00

  Dorian OBREJA E suficient să răsfoim presa ieşeană din ultimii ani pentru a ne convinge, dacă mai era nevoie, că „meseria” de pieton devine din ce in ce mai riscantă. Noiembrie, ...

Violenţa - incompatibilă cu existenţa !
05/08/2019 05:28

Tocmai ce mă aflam in momentele in care meditam ce anume subiect să abordez in editorialul de astăzi, cand m-a sunat o cititoare, care mi-a sugerat unul. Mai exact, m-a rugat mult să „comit” un ...

Vrem poliţie pe stradă!
30/07/2019 16:40

  Dorian Obreja În legea fundamentală care ar trebui să guverneze un stat civilizat, precum se consideră Romania – mă refer la Constituţie – există un articol, 23, căruia ar fi n ...

Noua conducere U.E. – o nouă direcţie?
22/07/2019 23:55

Mai intai de toate, trebuie subliniat că, potrivit inţelegerilor şi tratatelor convenite şi semnate de către statele membre ale Uniunii Europene, această entitate are nu mai puţin de trei şefi (probabil ...

Nu există ziduri antipoluare!
21/07/2019 23:55

Mă preocupă, mă intristează şi mă ingrijorează, in acelaşi timp, in mod sigur ca şi pe cei mai mulţi dintre concitadinii mei, faptul că Iaşul este considerat drept situat pe unul dintre primele dou ...

Bietele pensii ale nesimţiţilor speciali
17/07/2019 23:00

Arta de a-i păcăli pe toţi cei care te inconjoară este acceptată şi funcţionează nu doar in politică. Altfel, nu-mi explic cum, de atata vreme, mii de cetăţeni pot incasa, cu sprijinul unor legi stra ...

Bubuitura din Iaşi, mai de impact decât încălzirea globală!
15/07/2019 00:00

Duminică, 30 iunie, secretarul general al ONU, Antonio Guterres, prezent la Abu Dhabi - nu intamplător in această zonă, ci pentru că ea e una afectată de subiectul ce va fi dezvoltat in continuare, dar ş ...