Moldovenii sunt privaţi: nu doar de A8, ci şi de M600!
Dimensiune font:
Dorian Obreja
Dacă ar fi loc de glumă, aş spune, completând titlul, că, din păcate, moldovenii nu sunt privatizaţi (depinzând, pe cale de consecinţă, de cei care fac şi împart bugetul de stat), ci privaţi.Dar cum nu e, să privim lucrurile serios.
În special ieşenii se află într-o situaţie ingrată.
Există, într-adevăr, un aeroport denumit internaţional – dar la care sunt multe probleme, asupra cărora am zăbovit cu alt prilej -, ce, însă, nu e conectat cum trebuie cu reţeaua rutieră, şi deloc cu cea feroviară.
Discuţiile şi controversele, dar mai ales amânările în cazul autostrăzii A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ-Tîrgu Mureş) pot să rivalizeze, ca durată, cu una dintre cele mai longevive telenovele „Tânăr şi neliniştit”. Aşa încât ieşenii – şi nu doar ei – se văd, în continuare, lipsiţi de şansa ajungerii rapide în Transilvania ori mai departe, spre vest.
Culmea e că nici spre sud accesul rutier nu este mai bun: de regulă, trebuie să faci un ocol până la Roman-Bacău pentru o şosea mai frecventabilă (dar şi aglomerată).
Să rămânem la direcţia Iaşi-sud şi să trecem la o altă zonă, cea feroviară. Aici, dacă aşa ceva se poate crede, e încă şi mai rău: dacă, pe şosea, se pot parcurge cei aproape 400 km în circa 5 ore şi jumătate (cu 70/h), pe calea ferată faci, în cel mai bun caz, 7 ore!
De ce? O să încerc să explic mai jos, dar, înainte de asta, trebuie să insist, măcar pe scurt, asupra avantajelor transportului feroviar, indiferent că e vorba de cel de călători sau mărfuri. Acestea ar fi, în sinteză, costurile mai mici, siguranţa mai mare, faptul că este (mult) mai ecologic, îndeosebi cel electric, necondiţionarea duratei de trafic şi, în fine, faptul că, în general, condiţiile meteo (dacă nu ajung să fie extreme, ca la înzăpeziri sau călduri ce dilată şinele) nu influenţează aceeaşi durată a parcursului.
Şi acum, să revin la explicaţii. Un tronson din traseul care face legătura cu sudul, şi anume Ungheni-Iaşi-Făurei, se numeşte, impresionant la prima lectură, „magistrala 600” – prescurtat, M600. Potrivit unor date, e drept, nu foarte noi, această magistrală este electrificată pe porţiuni foarte mici (Socola-Iaşi, Iaşi-Nicolina), dar are, „în schimb”, numeroase zone unde există doar linie simplă: Grajduri-Rebricea, Buhăieşti-Vaslui, Vaslui-Munteni, Bîrlad-Tutova-Tecuci-Făurei. N-am stat să calculez, dar, probabil, o distanţă în jur de jumătate din total e reprezentată de linia simplă. Halal magistrală!
Încă dinainte de 2005, în strategia CFR era cuprins obiectivul « Electrificarea liniei Tecuci-Iaşi-Cristeşti-Jijia ». Cuprins a rămas, probabil, în toate planuri de atunci încoace ; în master-planul din mai 2015, era prevăzută modernizarea M600 Făurei-Iaşi-Ungheni prin dublarea liniei pe toată distanţa. Acelaşi comentariu. Orizontul realizării acestor obiective ? Undeva, după 2030. Sau, poate, nu am înţeles eu bine, şi e vorba de 2300...
Noroc de guvernanţii şi constructorii din 1892, respectiv 1980, care au realizat tunelurile de la Bârnova. Altfel, cine ştie ? trebuia făcută transbordarea peste dealul de acolo cu telescaunul. Acţionat mecanic sau manual, nu electric, desigur !
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau