Moldovenii sunt privaţi: nu doar de A8, ci şi de M600!

Dorian Obreja

Dimensiune font:

| 09-04-2019 00:00

 Dorian Obreja

Dacă ar fi loc de glumă, aş spune, completând titlul, că, din păcate, moldovenii nu sunt privatizaţi (depinzând, pe cale de consecinţă, de cei care fac şi împart bugetul de stat), ci privaţi.Dar cum nu e, să privim lucrurile serios.

În special ieşenii se află într-o situaţie ingrată.

Există, într-adevăr, un aeroport denumit internaţional – dar la care sunt multe probleme, asupra cărora am zăbovit cu alt prilej -, ce, însă, nu e conectat cum trebuie cu reţeaua rutieră, şi deloc cu cea feroviară.

Discuţiile şi controversele, dar mai ales amânările în cazul autostrăzii A8 (Ungheni-Iaşi-Târgu Neamţ-Tîrgu Mureş) pot să rivalizeze, ca durată, cu una dintre cele mai longevive telenovele „Tânăr şi neliniştit”. Aşa încât ieşenii – şi nu doar ei – se văd, în continuare, lipsiţi de şansa ajungerii rapide în Transilvania ori mai departe, spre vest.

Culmea e că nici spre sud accesul rutier nu este mai bun: de regulă, trebuie să faci un ocol până la Roman-Bacău pentru o şosea mai frecventabilă (dar şi aglomerată).

Să rămânem la direcţia Iaşi-sud şi să trecem la o altă zonă, cea feroviară. Aici, dacă aşa ceva se poate crede, e încă şi mai rău: dacă, pe şosea, se pot parcurge cei aproape 400 km în circa 5 ore şi jumătate (cu 70/h), pe calea ferată faci, în cel mai bun caz, 7 ore!

De ce? O să încerc să explic mai jos, dar, înainte de asta, trebuie să insist, măcar pe scurt, asupra avantajelor transportului feroviar, indiferent că e vorba de cel de călători sau mărfuri. Acestea ar fi, în sinteză, costurile mai mici, siguranţa mai mare, faptul că este (mult) mai ecologic, îndeosebi cel electric, necondiţionarea duratei de trafic şi, în fine, faptul că, în general, condiţiile meteo (dacă nu ajung să fie extreme, ca la înzăpeziri sau călduri ce dilată şinele) nu influenţează aceeaşi durată a parcursului.

Şi acum, să revin la explicaţii. Un tronson din traseul care face legătura cu sudul, şi anume Ungheni-Iaşi-Făurei, se numeşte, impresionant la prima lectură, „magistrala 600” – prescurtat, M600. Potrivit unor date, e drept, nu foarte noi, această magistrală este electrificată pe porţiuni foarte mici (Socola-Iaşi, Iaşi-Nicolina), dar are, „în schimb”, numeroase zone unde există doar linie simplă: Grajduri-Rebricea, Buhăieşti-Vaslui, Vaslui-Munteni, Bîrlad-Tutova-Tecuci-Făurei. N-am stat să calculez, dar, probabil, o distanţă în jur de jumătate din total e reprezentată de linia simplă. Halal magistrală!


Încă dinainte de 2005, în strategia CFR era cuprins obiectivul « Electrificarea liniei Tecuci-Iaşi-Cristeşti-Jijia ». Cuprins a rămas, probabil, în toate planuri de atunci încoace ; în master-planul din mai 2015, era prevăzută modernizarea M600 Făurei-Iaşi-Ungheni prin dublarea liniei pe toată distanţa. Acelaşi comentariu. Orizontul realizării acestor obiective ? Undeva, după 2030. Sau, poate, nu am înţeles eu bine, şi e vorba de 2300...

Noroc de guvernanţii şi constructorii din 1892, respectiv 1980, care au realizat tunelurile de la Bârnova. Altfel, cine ştie ? trebuia făcută transbordarea peste dealul de acolo cu telescaunul. Acţionat mecanic sau manual, nu electric, desigur !

 

 


 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Finalul supremaţiei albe şi creşterea celei galbene?
24/01/2021 21:53

  Dorian OBREJA La investirea sa drept al 46-lea preşedinte al Statelor Unite ale Americii, Joe Biden a făcut mai multe afirmaţii (cine doreşte, poate să le ia ca promisiuni sau puncte din programu ...

Începe „nacht der langen Messer”  în politichia românească?
18/01/2021 22:15

  Dorian OBREJA   Tradusă din limba germană (pe care am face bine s-o invăţăm cat mai temeinic, cel puţin pe durata actualului mandat prezidenţial, extand posibilitatea ca, după Klaus, să u ...

Combatere pandemie înseamnă festivism & vorbărie?
17/01/2021 20:59

  Dorian OBREJA   „Domnul ministru a scris cu manuţa lui. Nici la clasele I-IV nu se face aşa ceva”. Afirmaţia de mai sus, făcută la o oră de mare audienţă, in direct, pe ...

În România, energie rimează cu hoţie!
11/01/2021 20:51

  Dorian OBREJA  Fără nici cea mai mică indoială, domeniul energiei este extrem de populat cu foarte multe exemplare ale categoriei cunoscute sub numele de „băieţi deştepţi”. Şi ...

Des-cântarea Americii
10/01/2021 20:23

  Dorian OBREJA Prin America, in randurile de faţă, se inţelege entitatea cunoscută sub numele de S.U.A. America nu este cea fabricată la Hollywood, ci aceea prezentă la televizor in episoade pr ...

2021 s-ar putea să fie mai rău ca 2020
04/01/2021 20:48

  Dorian OBREJA După cum notam in editorialul anterior, există persoane care susţin că unele dintre cele intimplate in 2020 – inclusiv pandemia de coronavirus – au fost profeţite, de mai ...

La ce să ne aşteptăm în 2021
03/01/2021 19:54

  Pandemia actuală  a fost profeţită de cinci secole. Cel puţin asta susţin/cred cei care iau de bune prezicerile celebrului personaj Nostradamus. Ţinand cont că prima ediţie a nu mai pu ...

Tot mai liber la droguri. Dar şi la consecinţele lor !
28/12/2020 21:50

  Dorian OBREJA    Recent, in S.U.A., Camera Reprezentanţilor a luat ceea ce presa a supranumit “o decizie istorică”: anume, pe scurt, legalizarea canabisului. Mai in detaliu, s ...

Din lac în...cîţ: cabinetul unei jumătăţi de duzină. De partide...
27/12/2020 21:37

  Dorian OBREJA Pentru a evita confuzii: lac ar putea fi prescurtarea de la numele fostului premier - avansat, intre timp, din poziţia a patra in a treia din stat (de fapt, a doua, căci persoana pusă ...

Sărbători cu un singur invitat, dar cel  mai de preţ
23/12/2020 07:38

  Dorian OBREJA  Toate au mai mers cum au mai mers pană in această perioadă, dar acum situaţia tinde spre punctele cele mai critice. E greu ca, luni după luni, să nu-ţi poţi vedea rudele ap ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei