Ne atacă o nouă sminteală, numită smombeală
Dimensiune font:
Dorian OBREJA
Cred că este logic şi normal ca, în abordarea acestui subiect, să pornim de la afaceri şi cifre, pentru că, de la început şi până la urmă, acestea contează şi nu individul sau societatea.
Aflăm, de exemplu, că doar pentru segmentul telefoanelor „inteligente” (deci care permit conectarea la internet, dar şi o mulţime de alte drăcii...), valoarea pieţei în ţara noastră, a fost, anul trecut, de circa un un miliard de euro. Doar în primele 10 luni se vânduseră peste 3 milioane de smartphone-uri – cu un preţ mediu, atenţie, de 1.000 bucata!
Este de remarcat faptul că, dacă în mulle alte ţări piaţa telefoanelor „inteligente” se află în stagnare sau chiar scădere, la noi asistăm la o adevărată explozie: în 2012, rata de penetrare a smartphone-urilor era de 25 la sută, pentru că în 2016 să ajungă la 63 la sută! Şi trendul continuă: comparativ cu 2017, în 2018, în ţara noastră au fost vândute cu 10 la sută mai multe asemenea dispozitive.
Dacă ar fi să facem o estimare, probabil că 85 la sută ar reprezenta, actualmente, rata de penetrare pentru smartphone-uri.
Trebuie subliniat că, în linii mari, două sunt categoriile care apelează la aparate „deştepte” (în nu puţine cazuri, cu mult mai deştepte decât posesorii lor);1.cei care între-adevăr au nevoie (pentru afaceri, comunicare şi informare cât mai rapide şi eficiente etc.) şi 2.cei/cele care trebuie, musai, să fie în pas cu moda. Şi această a doua categorie trebuie înţeleasă: aparatele clasice dădeau bătăi de cap (?!): la un moment dat, o blondă a intrat într-o cabină telefonică, a luat receptorul, a format numărul – fără niciun rezultat; dezolată, blonda iese şi întreabă un trecător: oare de ce nu merge? Nici nu sună şi mănâncă cifre, arată doar trei. Omul rerplică: Da aţi introdus bani? Blonda reacţionă rapid: da’ a zis la tv că sâmbăta şi duminica se vorbeşte gratis! E adevărat, nici noile aparate nu ne scapă de probleme. O altă blondă, posesoare de smartphone, aflată în autobuz, îl aude sunând, îl caută în buzunare, în geantă şi conchide, amărâtă: iar l-am uitat la servici!
Dincolo de această lungă introducere, şi statistică, şi glumeaţă, am intenţia să atrag atenţia asupra unei noi forme de sminteală, care face tot mai multe ravagii, îndeosebi în rândul generaţiei tinere – boala „smombie” (termen rezultat prin cuplarea dintre smartphone şi zombie). Iniţial, termenul a fost utilizat doar pentru a desemna pe cei care conduc maşina, sunt pietoni şi stau/merg pe oriunde (inclusiv carosabil, culoarea roşie etc.), atenţi doar la mobil, cu urechea sau cu ochiul. În tot mai multe oraşe s-au creat benzi speciale de mers pentru utilizatorii de asemenea dispozitive (!), dar şi semne de circulaţie speciale, avertizând asupra pericolului întâlnirii cu asemenea personaje.
Interesant este că marele scriitor Ray Bradbury a făcut o predicţie a acestui fenomen încă din 1950, mai ales în Fahrenheit 451, vorbind de stări catatonice & cataleptice!
De curând, „smombita” şi „selfita” au fost incluse pe lista dereglărilor, dacă nu chiar maladiilor psihice, iar tot mai multe voci solicită ca autorităţile să ia măsuri (ceea ce s-a şi întâmplat în vreo două ţări). Eu sunt pesimist în această privinţă: afacerile sunt mult mai importante decât sănătatea, iar oamenii alienaţi deranjează mai puţin politicienii şi prietenii lor, mafioţii...
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau