Şi „flota” feroviară dispare în triunghiul ro-bermudelor...
Dimensiune font:
Dorian Obreja
În celebrul „Triunghi al Bermudelor” au fost consemnate ciudăţenii, fenomene paranormale şi volatilizări încă de pe vremea lui Cristofor Columb. Dar, cum nu mi-am propus să o „luăm de la 48”, am să fac referire doar la o perioadă mai apropiată de zilele noastre: în zona respectivă, numai în ultimul secol s-au scufundat (au dispărut circa 50 de vapoare şi aproximativ 20 de aeronave.
Să te umfle râsul, nu alta: astea sunt cifre în faţa cărora să te cruceşti? Cu certitudine, nu. Pentru a face gestul amintit, trebuie să ne tele-portăm într-un alt triunghi, hai să-l numim al ro-bermudelor.
Din câte spune presa, înainte de 1989, ţara noastră deţinea 288 de vase comerciale , iar la capitolul flotelor de pescuit, România era pe locul 5 în lume!; astăzi, dacă informaţiile sunt corecte, cifra a ajuns la zero!!! Cum bine remarca cineva, în locul tuturor acestora a rămas un munte. Un munte de dosare penale. Nerezolvate sau amânate la infinit, până la dispariţia urmelor şi pierderea „în ceaţă” a vinovaţilor. Eu, unul, nu am auzit să plătească cineva pentru unul dintre cele mai mari furturi din istorie.
Sau, poate, nu e cel mai mare? Dacă rămânem în acelaşi spaţiu mioritic, luăm la cunoştinţă că, numai în perioada 1998-2013, s-au volatilizat – fără urme şi explicaţii, aproximativ 60.000 de vagoane (şi de marfă, şi de călători); iar, cum acestea nu aveau posibilitatea să dispară împinse sau trase cu mâna, contabilizăm soarta identică a circa 1.700 de locomotive! Chiar şi dacă toate cele amintite ar fi fost atât de uzate încât să trebuiască a fi casate, statul tot ar fi putut câştiga, prin vânzarea la fier vechi, o sumă mergând spre o jumătate de miliard de dolari.
În asemenea circumstanţe, nu trebuie să ne mai mire ce se întâmplă pe „drumurile de fier” ale patriei. Faţă de 1989, de exemplu, numărul călătorilor cu trenul a scăzut cu peste 80 la sută. Parcă nu ar mai fi loc de comentarii, numai că circumstanţele sunt mult mai multe şi de tot felul. După cum recunoştea chiar unul dintre (prea) mulţii deţinători ai portofoliului din domeniu: „1.peste 300 de km de cale ferată se strică anual şi doar 5 la sută sunt reparaţi”; „2. transportul feroviar este subfinanţat, aşa încât, azi, trenurile circulă mai încet ca în 1989 (iar în unele cazuri, ca acum 8-9 decenii!)”. După asemenea mărturisiri, personajul în discuţie trăgea concluzia siderantă că „siguranţa călătorilor nu este pusă în pericol”!!! Oare? Doar două exemple ce demonstrează că realitatea e alta: pe 25 septembrie 2017, trenul Iaşi-Timişoara a deraiat imediat după ieşirea din Dej; pe 9 septembrie 2018, trenul Bucureşti-Iaşi a trecut prin gara din Bârlad fără să oprească. Se pare că nu a făcut-o intenţionat, ci bine motivat, rămas fiind fără frâne! Şi nu sunt cazuri izolate: numai în 2017 s-au înregistrat 41 de evenimente feroviare, dintre care unul grav, 27 de accidente şi 13 incidente...
Poate nu peste mult timp, se va consemna repetarea scenariului cu flota maritimă şi în cazul celei feroviare. Adică trenurile vor dispărea cu totul, fără ca nimeni să fie tras la răspundere...
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau