Dorian Obreja

Dimensiune font:

Trenule, maşină mică, cine te vrea nimică?

| 29-01-2019 08:43

Dorian OBREJA

 


Am mai scris, nu de mult, despre lucrurile grave ce se întâmplă pe căile ferate din ţara noastră, oferind şi date semnificative pentru o asemenea afirmaţie, precum şi posibile explicaţii.

Nu credeam să revin atât de curând, dar vremurile mă obligă. Mai exact, vremea!

Demult, prin cel de-al şaselea deceniu al secolului trecut, pe când eram mic, mergeam de la Iaşi către Bucureşti, cam două familii, ocupând un compartiment întreg la clasa a II-a. Drumul dura mult, vreo 12 ore, cu opriri prin toate locurile, dar ştiam asta şi chiar ăsta era farmecul. Eram bine aprovizionaţi cu mâncare pentru cel puţin două mese, cei mici cu apă. cei mari cu un şip-două de vin, eram bine dispuşi. Chiar şi de feţele noastre mânjite de funingine - căci deschideam geamul şi scoteam capetele afară când treceam prin tunelul de la Bârnova (precizez că trenurile mai erau tractate de locomotive cu aburi). Într-un cuvânt, era o aventură, o, vorba lui nea Iancu, călătorie de plăcere.

Mai încoace, după 90, ieşind eu prin străinătăţuri, am mers şi cu trenurile, prin Marea Britanie, Franţa şi Belgia. Prima dată, mi s-a părut că nimerisem greşit: confort, civilizaţie, chiar lux, plus viteză, chiar mare viteză. Şi pe dată, desigur, am început a visa când voi călători şi la noi în aceleaşi condiţii. Dar anii au trecut, nimic din cele aşteptate – şi necesare – în acest domeniu nu s-au întâmplat, ba dimpotrivă, aşa că şansele mele de a-mi vedea visul cu ochii tind spre zero.

Fără a avea, cîtuşi de puţin nostalgia trecutului, vreau să spun că atunci lucrurile erau simple: aveai o locomotivă cu aburi, îţi trebuiau cărbuni şi apă, un mecanic şi un fochist care alimenta maşinăria. Astăzi, lucrurile sunt mult mai complicate, mai avansate tehnologic, deci ar trebui să meargă mai bine. Da de unde! Mai multe articole apărute în presă ne informează că „trenurile din România circulă cu viteze mai mici decât cele tractate de locomotive cu aburi în urmă cu peste un secol”!.

Sunt tot felul de semne de întrebare. Astfel, ştiam că linia ferată Iaşi-Bucureşti este electrificată. Şi totuşi, am văzut trenuri plecând/venind pe această rută tractate de locomotive Diesel. Să se fi descoperit că motorina e mai ieftină decât energia electrică? Şi mai puţin poluantă?

Un soi de răspuns – deloc dorit - am primit în zilele din urmă, aflând de blocajul în circulaţia trenurilor la intrarea/ieşirea în/din Bucureşti. Trenuri tractate de locomotive electrice. Pentru că nu era curent, sau erau variaţii de tensiune. Şi atunci s-a recurs la remorcarea cu locomotive Diesel. Dar, oricum, s-au produs întârzieri de zeci de minute, chiar de ore întregi la fiecare tren, foarte mulţi călători renunţând acest mijloc de deplasare în favoarea celor auto. Încă o pagubă, încă o palmă oe obrazul unei entităţi care, altădată, era considerată a doua armată a ţării, iar acum a ajuns a n-şpea roată la locomotivă.

În mod cert, toate calculele arată că transportul – de călători şi mărfuri – pe calea ferată este mai ieftin şi mai puţin poluant decât cel de pe şosele. Dar există cineva (a se citi un grup numeros) care are interesul ca, mai întâi. să se falimenteze companiile actuale, pentru a prelua, apoi, totul pe mai nimic şi a trece la profit.

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

ULTIMA ORA
Mr  BEAN

11:27

 

 

 

 

 

PUBLICAŢIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iasi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al S.C. Danilux S.R.L., cu sediul în mun. Botoşani, str. Primaverii, nr. 25, sc. F, et. P, Jud. Botoşani, CUI RO12598561 J7/6/2000 numită conform Sentinţei nr. 144/23.02.2011, pronunţată de Tribunalul Botoşani în dosarul nr. 2715/40/2010, anunţă scoaterea la vânzare, prin licitaţie publică organizată la data de 04.07.2019, ora 14.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, a următoarelor imobile: Nr. activ Denumire activ Valoare de evaluare (lei fără T.V.A.) Valoare de pornire a licitatiei (fără T.V.A.). Activul 1 Spațiu comercial situat în mun. Botosani, str. Calea Nationala, nr. 207, jud. Botoşani cu suprafaţa construită de 251,60 mp şi suprafaţa utilă de 219,39 mp şi teren aferent construcţiei cu suprafaţa de 363 mp, înscris în Cartea Funciară nr. 50743 (provenită din conversia de pe hârtie a CF 4646/N) cu numărul cadastral 1433-4470. 1.274.300,00 78.000,00 euro*. Activul 3 Proprietatea imobiliară situată în zona marginală a loc. Cătămărești Deal, com. Mihai Eminescu, jud. Botoșani, ce include: grajd cu suprafața construită de 745 mp și teren aferent construcției cu suprafața de 2.580,76 mp, înscrise în Cartea Funciară nr. 50184 (provenită din conversia de pe hârtie a CF 357/N) cu numărul cadastral 22/21/1/2/2/2/1 și bunuri mobile aferente, respectiv telefon mobil, birouri – 10 bucăți. 1.702.400,00 89.100,00 euro*. Sumă ce va fi achitată în lei la cursul valutar BNR din ziua plății. Poate participa la licitaţie orice persoană fizică sau juridică care depune până cel târziu la data de 03.07.2019, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, str. Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, toate documentele prevăzute în caietul de sarcini, care se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, în fiecare zi de luni până vineri, orele 08.00 – 16.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la telefoanele: 0330/401589, 0758049901, 0749244377; 0232/243864, fax: 0232/212231. Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
Dacă ei nu ne vor, noi îi vrem?
14/08/2019 00:00

  Dorian OBREJA Deşi s-au scurs aproape trei decenii, imi aduc aminte ca şi cum ar fi fost ieri de Podul de Flori. Primul, şi cel mai adevărat, acela din 6 mai 1990, cand romanilor de pe malul drept ...

Şi religie, dar şi informaţie & cultură!
12/08/2019 00:44

  Dorian OBREJA Ca să evit orice posibile comentarii şi sau interpretări, readuc aminte că sunt creştin ortodox, chiar dacă nepracticant. Oricum, duşman neimpăcat şi pe vecie al principiului cre ...

Unii nu-şi fac treaba, alţii îşi primejduiesc vieţile
06/08/2019 00:00

  Dorian OBREJA E suficient să răsfoim presa ieşeană din ultimii ani pentru a ne convinge, dacă mai era nevoie, că „meseria” de pieton devine din ce in ce mai riscantă. Noiembrie, ...

Violenţa - incompatibilă cu existenţa !
05/08/2019 05:28

Tocmai ce mă aflam in momentele in care meditam ce anume subiect să abordez in editorialul de astăzi, cand m-a sunat o cititoare, care mi-a sugerat unul. Mai exact, m-a rugat mult să „comit” un ...

Vrem poliţie pe stradă!
30/07/2019 16:40

  Dorian Obreja În legea fundamentală care ar trebui să guverneze un stat civilizat, precum se consideră Romania – mă refer la Constituţie – există un articol, 23, căruia ar fi n ...

Noua conducere U.E. – o nouă direcţie?
22/07/2019 23:55

Mai intai de toate, trebuie subliniat că, potrivit inţelegerilor şi tratatelor convenite şi semnate de către statele membre ale Uniunii Europene, această entitate are nu mai puţin de trei şefi (probabil ...

Nu există ziduri antipoluare!
21/07/2019 23:55

Mă preocupă, mă intristează şi mă ingrijorează, in acelaşi timp, in mod sigur ca şi pe cei mai mulţi dintre concitadinii mei, faptul că Iaşul este considerat drept situat pe unul dintre primele dou ...

Bietele pensii ale nesimţiţilor speciali
17/07/2019 23:00

Arta de a-i păcăli pe toţi cei care te inconjoară este acceptată şi funcţionează nu doar in politică. Altfel, nu-mi explic cum, de atata vreme, mii de cetăţeni pot incasa, cu sprijinul unor legi stra ...

Bubuitura din Iaşi, mai de impact decât încălzirea globală!
15/07/2019 00:00

Duminică, 30 iunie, secretarul general al ONU, Antonio Guterres, prezent la Abu Dhabi - nu intamplător in această zonă, ci pentru că ea e una afectată de subiectul ce va fi dezvoltat in continuare, dar ş ...

Pugul ieşean, o „vietate” mai lentă ca melcul!
09/07/2019 11:22

Să nu ne plangem: iată, din cand in cand, presa ne dă şi veşti bune! Am aflat, recent, de exemplu, că pugul ieşean a intrat in linie dreaptă... Ştiu, corect ar fi fost să scriu P.U.G.-ul, sau, şi ...