Dorian Obreja

Dimensiune font:

Trenule, maşină mică, cine te vrea nimică?

| 29-01-2019 08:43

Dorian OBREJA


Am mai scris, nu de mult, despre lucrurile grave ce se întâmplă pe căile ferate din ţara noastră, oferind şi date semnificative pentru o asemenea afirmaţie, precum şi posibile explicaţii.

Nu credeam să revin atât de curând, dar vremurile mă obligă. Mai exact, vremea!

Demult, prin cel de-al şaselea deceniu al secolului trecut, pe când eram mic, mergeam de la Iaşi către Bucureşti, cam două familii, ocupând un compartiment întreg la clasa a II-a. Drumul dura mult, vreo 12 ore, cu opriri prin toate locurile, dar ştiam asta şi chiar ăsta era farmecul. Eram bine aprovizionaţi cu mâncare pentru cel puţin două mese, cei mici cu apă. cei mari cu un şip-două de vin, eram bine dispuşi. Chiar şi de feţele noastre mânjite de funingine - căci deschideam geamul şi scoteam capetele afară când treceam prin tunelul de la Bârnova (precizez că trenurile mai erau tractate de locomotive cu aburi). Într-un cuvânt, era o aventură, o, vorba lui nea Iancu, călătorie de plăcere.

Mai încoace, după 90, ieşind eu prin străinătăţuri, am mers şi cu trenurile, prin Marea Britanie, Franţa şi Belgia. Prima dată, mi s-a părut că nimerisem greşit: confort, civilizaţie, chiar lux, plus viteză, chiar mare viteză. Şi pe dată, desigur, am început a visa când voi călători şi la noi în aceleaşi condiţii. Dar anii au trecut, nimic din cele aşteptate – şi necesare – în acest domeniu nu s-au întâmplat, ba dimpotrivă, aşa că şansele mele de a-mi vedea visul cu ochii tind spre zero.

Fără a avea, cîtuşi de puţin nostalgia trecutului, vreau să spun că atunci lucrurile erau simple: aveai o locomotivă cu aburi, îţi trebuiau cărbuni şi apă, un mecanic şi un fochist care alimenta maşinăria. Astăzi, lucrurile sunt mult mai complicate, mai avansate tehnologic, deci ar trebui să meargă mai bine. Da de unde! Mai multe articole apărute în presă ne informează că „trenurile din România circulă cu viteze mai mici decât cele tractate de locomotive cu aburi în urmă cu peste un secol”!.

Sunt tot felul de semne de întrebare. Astfel, ştiam că linia ferată Iaşi-Bucureşti este electrificată. Şi totuşi, am văzut trenuri plecând/venind pe această rută tractate de locomotive Diesel. Să se fi descoperit că motorina e mai ieftină decât energia electrică? Şi mai puţin poluantă?

Un soi de răspuns – deloc dorit - am primit în zilele din urmă, aflând de blocajul în circulaţia trenurilor la intrarea/ieşirea în/din Bucureşti. Trenuri tractate de locomotive electrice. Pentru că nu era curent, sau erau variaţii de tensiune. Şi atunci s-a recurs la remorcarea cu locomotive Diesel. Dar, oricum, s-au produs întârzieri de zeci de minute, chiar de ore întregi la fiecare tren, foarte mulţi călători renunţând acest mijloc de deplasare în favoarea celor auto. Încă o pagubă, încă o palmă oe obrazul unei entităţi care, altădată, era considerată a doua armată a ţării, iar acum a ajuns a n-şpea roată la locomotivă.

În mod cert, toate calculele arată că transportul – de călători şi mărfuri – pe calea ferată este mai ieftin şi mai puţin poluant decât cel de pe şosele. Dar există cineva (a se citi un grup numeros) care are interesul ca, mai întâi. să se falimenteze companiile actuale, pentru a prelua, apoi, totul pe mai nimic şi a trece la profit.

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

 

 

 

ANUNŢ DE VÂNZARE Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitorului S.C. ALDO S.R.L. Vaslui, cu sediul social în mun. Vaslui, str. Traian, bl. 228, sc. A, etaj 2, ap. 9, jud. Vaslui, C.U.I. RO 3337184, nr. de înreg. O.R.C. J37/918/1992, potrivit Sentinţei nr. 924/2013 din data de 23.10.2013, pronunţată de Tribunalul Vaslui – Secţia Civilă, în dosarul nr. 2980/89/2012, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare pentru data de 08.03.2019, ora 13.00, respectiv 25.03.2019 ora 13.00 a următorului activ proprietatea S.C. Aldo S.R.L. Vaslui: Nr. crt. - Denumire activ - Valoare pornire (lei fără T.V.A.) Activul Nr.1 - Proprietate imobiliară comercială – Magazin Mixt: Construcţie – "Magazin Mixt" situată în mun. Vaslui, str. Ştefan cel Mare, nr. 279, jud. Vaslui, în vecinătatea benzinăriei Bemoil, cu suprafaţa construită de 40,50 mp şi supr. utilă de 38,50 mp – EXTRATABULARĂ – construită pe terenul unei persoane fizice - 14.190,00 Persoanele care pretind vreun drept asupra activelor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 07.03.2019, ora 14.00, respectiv 22.03.2019, ora 14.00 la sediul lichidatorului judiciar M.R.L. Iaşi din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr.82, jud. Iaşi. Relaţii suplimentare se pot obţine la: Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.: tel: 0755132474; 0757545545; 0232/243864, fax: 0232/212231, e-mail: vanzari@insolventa.ro Lichidator judiciar, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.
COMUNA MOVILENI, cu sediul în sat Movileni, str. Speranţei nr.40, comuna Movileni, judeţul Iaşi, cod fiscal: 4540410, cont deschis la Trezoreria Iaşi, tel./fax: 297777, 297878 (tel. şi fax), e-mail: movileni_iasi@yahoo.com, persoană de contact: Ancuta Carmen, organizează licitaţie publică în vederea concesionării: - suprafeţei de 20.000,00 mp., teren intravilan situat în sat Iepureni, comuna Movileni, T.62/1 - parcela Cc 454/2/4, proprietate privată a comunei Movileni, judeţul Iaşi - în vederea desfăşurării de activităţi agricole. - suprafeţei de 25.900,00 mp., teren intravilan situat în sat Iepureni, comuna Movileni, T.62/1 - parcela Cc 454/2/1, proprietate privată a comunei Movileni, judeţul Iaşi, în vederea desfăşurării de activităţi agricole. - suprafeţei de 1211,00 mp., teren intravilan situat în sat Iepureni, comuna Movileni, T.138 - parcela A 1723/3/229, proprietate privată a comunei Movileni, judeţul Iaşi - în vederea desfăşurării de activităţi agricole. - suprafeţei de 1005,00 mp., teren intravilan situat în sat Iepureni, comuna Movileni, T.138 - parcela A 1723/3/230, proprietate privată a comunei Movileni, judeţul Iaşi, în vederea desfăşurării de activităţi agricole. - suprafeţei de 73.787 mp de teren, proprietate privată a comunei Movileni, parcelat în 76 de loturi, în vederea construirii de locuinţe, în sat Iepureni, comuna Movileni. - suprafeţei de 330,00 mp., teren intravilan situat în sat Movileni, comuna Movileni, T.5 - parcela Cc 45/2, proprietate privată a comunei Movileni, judeţul Iaşi, în vederea contruirii anexelor gospodăreşti. - suprafeţei de 3.830,00mp, din domeniul privat al comunei Movileni, situat în T 7 parcela 2 în intravilanul satului Movileni, comuna Movileni, în vederea desfăşurării activităţi agricole. Caietul de sarcini se poate procura în perioada 25.02.2019–18.03.2019, între orele: 08.00–16.00, de la secretariatul Primăriei comunei Movileni, contra sumei de 50 lei. Data limită de solicitare a clarificărilor: 19.03.2019, ora 12.00. Data limită de transmitere a răspunsului la clarificări: 20.03.2019, ora 16.00. Depunerea ofertelor se face la sediul Primăriei comunei Movileni din satul Movileni, str. Speranţei, nr.40, judeţul Iaşi, până la data de 21.03.2019, ora 10.00. Număr exemplare depunere ofertă: 1(unu) exemplar. Data desfăşurării licitaţiei publice: 21.03.2019, ora 12.00, sala mare de şedinţe din cadrul Primăriei comunei Movileni.
Complicii criminalului în serie „gripă!”
22/02/2019 00:00

Să presupunem, pentru cateva clipe, că apare un criminal in serie. După care să ne amintim că, printre „campionii” acestei infame categorii, se numără un german (fost asistent medical, care ...

Majorităţile, minoritare în propriile ţări?
18/02/2019 00:00

Din mulţimea de scenarii care circulă de o bună bucată de vreme, se numără şi acela al cărui rezultat ar putea să fie sintetizat in titlul acestor randuri (mai puţin semnul intrebării, desigur...). ...

Încurcate sunt...autostrăzile domnilor şi doamnelor!
12/02/2019 00:00

La prima vedere, o ştire apărută in presa de ieri, vine, prin titlul ei – „Guvernul şi-a asumat construcţia autostrăzii A 8 pană in anul 2016” - să insufle ceva speranţă locuitoril ...

Cine investeşte într-o poiană de rai?
11/02/2019 00:00

M-a interesat, dintotdeauna, fenomenul ce ar putea fi sintetizat in bineştiuta expresie „omul sfinţeşte locul”, după cum m-a intristat reversul medaliei, adică situaţia in care un om/grup de o ...

Anomalii fel de fel, de la Iaşi pân’la Bruxelles
06/02/2019 00:01

Potrivit dicţionarelor, anomalia poate să insemne o abatere de la normal, de la regulă sau chiar un defect patologic. Anomalii pot fi considerate, de ce nu?, şi formele fără fond (sintagmă care, potrivi ...

Milion(I)aşul - mulţi, da’ săraci...
05/02/2019 00:00

Cand nu se pot lăuda/impăuna cu oarece realizări, roade ale iniţitivelor şi activităţilor proprii (situaţie ce poate fi consemnată mult mai des decat ne-am dori), autorităţile locale de pe cuprinsul ...

Săracii noştri sunt mai săraci ca ai lor...
22/01/2019 00:00

  Dorian OBREJA Aşa, dacă mergem pe străzi şi ne uităm la maşinile care trec ori sunt parcate, dacă intrăm prin mall-urile ce impanzesc in număr din ce in ce mai mare tot mai multe localităţi, ...

To be or not to B(r)E(xit)?
21/01/2019 08:19

    Dorian OBREJA   Mai intai e nevoie, pentru cei mai puţin familiarizaţi cu subiectul „Brexit” (termenul traducandu-se prin „British exit” din UE), de o incurs ...

Creşterea intoleranţei = scăderea gradului de civilizaţie
15/01/2019 00:00

Dacă şi pentru cine mai era nevoie, aş incepe amintind că toleranţa este definită drept „un termen social, etic şi religios aplicabil unei colectivităţi sau unui individ, care defineşte respectu ...

Limba şi literatura română, braţ la braţ, spre final?
14/01/2019 00:00

Într-o reccntă luare de poziţie pe o reţea de socializare, scriitorul Nichita Danilov deplangea declinul literaturii, sub titlul „Amurgul cărţilor”, afirmand că asistăm la finalul epoc ...