Trenule, maşină mică, cine te vrea nimică?

Dorian Obreja

Dimensiune font:

| 29-01-2019 08:43

Dorian OBREJA

 


Am mai scris, nu de mult, despre lucrurile grave ce se întâmplă pe căile ferate din ţara noastră, oferind şi date semnificative pentru o asemenea afirmaţie, precum şi posibile explicaţii.

Nu credeam să revin atât de curând, dar vremurile mă obligă. Mai exact, vremea!

Demult, prin cel de-al şaselea deceniu al secolului trecut, pe când eram mic, mergeam de la Iaşi către Bucureşti, cam două familii, ocupând un compartiment întreg la clasa a II-a. Drumul dura mult, vreo 12 ore, cu opriri prin toate locurile, dar ştiam asta şi chiar ăsta era farmecul. Eram bine aprovizionaţi cu mâncare pentru cel puţin două mese, cei mici cu apă. cei mari cu un şip-două de vin, eram bine dispuşi. Chiar şi de feţele noastre mânjite de funingine - căci deschideam geamul şi scoteam capetele afară când treceam prin tunelul de la Bârnova (precizez că trenurile mai erau tractate de locomotive cu aburi). Într-un cuvânt, era o aventură, o, vorba lui nea Iancu, călătorie de plăcere.

Mai încoace, după 90, ieşind eu prin străinătăţuri, am mers şi cu trenurile, prin Marea Britanie, Franţa şi Belgia. Prima dată, mi s-a părut că nimerisem greşit: confort, civilizaţie, chiar lux, plus viteză, chiar mare viteză. Şi pe dată, desigur, am început a visa când voi călători şi la noi în aceleaşi condiţii. Dar anii au trecut, nimic din cele aşteptate – şi necesare – în acest domeniu nu s-au întâmplat, ba dimpotrivă, aşa că şansele mele de a-mi vedea visul cu ochii tind spre zero.

Fără a avea, cîtuşi de puţin nostalgia trecutului, vreau să spun că atunci lucrurile erau simple: aveai o locomotivă cu aburi, îţi trebuiau cărbuni şi apă, un mecanic şi un fochist care alimenta maşinăria. Astăzi, lucrurile sunt mult mai complicate, mai avansate tehnologic, deci ar trebui să meargă mai bine. Da de unde! Mai multe articole apărute în presă ne informează că „trenurile din România circulă cu viteze mai mici decât cele tractate de locomotive cu aburi în urmă cu peste un secol”!.

Sunt tot felul de semne de întrebare. Astfel, ştiam că linia ferată Iaşi-Bucureşti este electrificată. Şi totuşi, am văzut trenuri plecând/venind pe această rută tractate de locomotive Diesel. Să se fi descoperit că motorina e mai ieftină decât energia electrică? Şi mai puţin poluantă?

Un soi de răspuns – deloc dorit - am primit în zilele din urmă, aflând de blocajul în circulaţia trenurilor la intrarea/ieşirea în/din Bucureşti. Trenuri tractate de locomotive electrice. Pentru că nu era curent, sau erau variaţii de tensiune. Şi atunci s-a recurs la remorcarea cu locomotive Diesel. Dar, oricum, s-au produs întârzieri de zeci de minute, chiar de ore întregi la fiecare tren, foarte mulţi călători renunţând acest mijloc de deplasare în favoarea celor auto. Încă o pagubă, încă o palmă oe obrazul unei entităţi care, altădată, era considerată a doua armată a ţării, iar acum a ajuns a n-şpea roată la locomotivă.

În mod cert, toate calculele arată că transportul – de călători şi mărfuri – pe calea ferată este mai ieftin şi mai puţin poluant decât cel de pe şosele. Dar există cineva (a se citi un grup numeros) care are interesul ca, mai întâi. să se falimenteze companiile actuale, pentru a prelua, apoi, totul pe mai nimic şi a trece la profit.

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

Bancul Zilei

05:36

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Mizerabilul nostru sistemul educaţional a eşuat definitiv!
25/11/2019 01:00

    Dan M.BREZULEANU     După ştiinţa celor cu aplecare către aritmetică şi după adevărul faptelor, preşedintele a fost ales nu ieri, ci in chiar primul tur de scrutin ...

Bietele pensii ale nesimţiţilor speciali
17/07/2019 23:00

Arta de a-i păcăli pe toţi cei care te inconjoară este acceptată şi funcţionează nu doar in politică. Altfel, nu-mi explic cum, de atata vreme, mii de cetăţeni pot incasa, cu sprijinul unor legi stra ...

Pantofii mortului lăcomos
27/04/2019 14:09

Îi poţi intalni, astăzi, pe unde mai puţin te aştepţi. Îi recunoşti după umerii bătătoriţi de atata impins la căruţele unor guvernări ruinoase. Angrenaţi in campanii electorale, de a ...

Eram liberi, dar ne-au venit salvatorii
22/07/2018 07:30

 În ţara acesta in care, zi de zi, fotbalul pare mai ostenit, mai dezorientat ca un politician şi mai nestatornic decat o madamă, Politehnica Iaşi a izbutit să rămană un brand. Şi nu unul oar ...

Domnule preşedinte, daţi-i afară pe toţi!
05/05/2018 12:00

Consiliul Judeţean Iaşi, care păstoreşte cum ştie, sau cum poate mai bine Spitalul Clinic de Pneumoftiziologie din Iaşi, s-a luptat şi a reuşit chiar să facă unele lucruri declarate, altădată, impos ...

Ca Vasile Roaită, cu mâna pe sirenă
08/02/2018 00:00

Politica se transformă, din ce in ce mai mult şi sub privirile strivite de spaimă ale celor ivolucraţi, intr-un tribunal de execuţie doctrinară. O mascaradă menită a asigura, in cazul nostru, tranziţia ...

Colb peste Moldova
24/01/2018 00:00

Acolo de unde sufletul romanului şi-a astampărat mereu setea de cultură şi de blajinătate, unde istoria, zvacnind cindva de prin toate ungherele, s-a cuibărit definitiv in braţele unui mare ideal naţion ...

Liberce? Egalicum? Fraternicând?
18/01/2018 04:00

Vremea premierilor cu capul acoprit cu bască din mucava şi scuipand seminţe a apus. Asta am inţeles eu din caznele fonetice ale domnilor imbuibaţi cu social-democraţie, ale pururi perdanţilor liberali de ...

Atelierul de sfeteriseală şi curăţat caziere
11/01/2018 00:00

Cand caţiva prieteni din lumea normală mi-au cerut să le povestesc ce se intamplă cu reforma fiscală şi alte asemenea treburi nelumeşti din ţară, au rămas cu un zambet delirant in colţul gurii... Cum ...

Ne-a cântat cucul în pungă
16/12/2017 07:00

Soarta banilor noştri, botezată buget, a trecut prin comisiile parlamentare cu o grabă nemaiintalnită de la iuţeala caravanelor electorale care, mai ieri, starneau imaginaţia şi colbul de pe uliţele mol ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei