„Departamentului Centenar i-a lipsit stabilitatea”

default

Dimensiune font:

| 31-03-2018 06:18

 Dialog cu Paul Claudiu Cotîrleţ, fost ministru secretar de stat şi coordonator al Departamentului Identitate Naţională din cadrul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale

 

Doctor în istorie cu o teză ce priveşte politica internaţională din Balcani la început de secol XX, cadru universitar asociat al Universităţii „Vasile Alecsandri” din Bacău şi lector al Colegiului Naţional de Apărare din Bucureşti, Paul Cotîrleţ a avut şi un mandat de 105 zile ca ministru secretar de stat şi coordonator al Departamentului Identitate Naţională din cadrul Ministerului Culturii şi Identităţii Naţionale. În plan profesional a urcat treptat în poziţiile de suport din cadrul Parlamentului României, începându-şi activitatea încă de pe băncile facultăţii din postura de consultant. În momentul de faţă este consilier al vicepreşedintelui Senatului României.

- Domnule Cotîrleţ, la 29 de ani vă număraţi printre cele mai tinere persoane din Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale desemnată să conducă un Departament nou înfiinţat. Mai mult, unul Centenar, de la care toată lumea avea aşteptări. Cum aţi primit această provocare?

- Departamentul Centenar a fost înfiinţat la nivelul Secretariatului General al Guvernului prin H.G. nr. 465/2016. Departamentul avea ca obiectiv coordonarea la nivel naţional a pregătirii, organizării şi desfăşurării manifestărilor, acţiunilor şi proiectelor de aniversare a Centenarului României (1918 – 2018) şi a Primului Război Mondial. La numirea mea în funcţia de secretar de stat, şi totodată de coordonator al Departamentului Identitate Naţională (DIN), survenită pe 22 noiembrie 2017, postul de coordonator al Departamentul se afla vacant încă din luna august 2017, când fusese destituit din funcţie domnul Cristian-Ioan Videscu.

- Cum era organizat acest Departament la acel moment?

- La preluarea mandatului, din totalul de cinci posturi de conducere aflate în organigrama DIN, şi care ar fi trebuit să asigure coordonarea activităţii departamentului, patru dintre acestea erau vacante: cea de coordonator al DIN, cea de director executiv, cea de şef serviciu Proiecte şi acţiuni aniversare şi cea de şef birou Sinteze. Singurul post de conducere ocupat era cel de şef birou Promovare. Aşadar, Departamentul de la trecerea sa la MCIN şi până numirea mea pe post, la sfârşitul lunii noiembrie, s-a aflat practic, fără o conducere efectivă, ceea ce, fără dubiu, a influenţat performanţele acestuia. Posturile vacante au fost completate prin aducerea a cinci persoane: director- Ovidiu Dumitru, având o experienţă vastă în cercetarea istorică şi în activitatea de manageriat public; şef Serviciu Proiecte şi Acţiuni aniversare - Vasile Mihail Leon, expert în securitate naţională, cu spirit organizator şi experienţa în statistică şi relaţia cu instituţiile publice; consilier Serviciu Proiecte – Constantin Florea, inginer în construcţii, expert în evaluarea proiectelor ce prevăd reabilitări şi restaurări de monumente şi construcţii noi; consilier Birou Promovare- Emilia Mirică, cu studii istorice, dubla specializare (limba şi literatura spaniolă) şi noţiuni avansate de jurnalism; consilier Ionuţ Robert Cojocaru, cu atribuţii de conducător auto al demnitarului. Menţionez faptul că ministerul nu prevedea un post de şofer pentru Departamentul Identitate Naţională datorită numărului limitat de posturi în acest sens.

- Care au fost direcţiile pe care le-aţi considerat urgente şi prioritare?

- Prima sarcină pe care, din postura de coordonator al DIN, am adus-o la îndeplinire a fost centralizarea propunerilor de acţiuni, manifestări şi proiecte de aniversare, formulate şi asumate de către autorităţile locale şi centrale, instituţiile de cultură şi învăţământ naţionale, precum şi o primă selecţie a acestora. Propunerile centralizate au fost trimise către Departament în perioada iulie-decembrie 2017, numărul acestora fiind foarte mare, iar presiunea publică, dar şi a celor care au solicitat finanţare a fost pe măsură. Selecţia acestor propuneri, urmată de includerea lor în Calendarul naţional, a fost realizată în deplină concordanţă cu cerinţele şi criteriile conducerii MCIN din acea perioadă, fiind aprobată de aceasta şi salutată la nivelul Guvernului României.

- Cum s-au concretizat cele patru luni de mandat, în condiţiile în care s-au suprapus cu evenimente importante în inimile românilor?

- O altă direcţie pe care am considerat-o a fi importantă a fost realizarea unor parteneriate şi întâlniri, alături de participarea la o serie de manifestări care să asigure atât finanţarea unor proiecte comune, cât şi o mai largă expunere în rândul societăţii româneşti asupra activităţii DIN şi aniversării Centenarului. Am pornit activitatea chiar pe 1 decembrie printr-o deplasare în locul unde inimile românilor bat cu ardoare, dar pălesc într-o majoritate cu alte simţăminte. Am ales să reprezint Guvernul României la Târgu Secuiesc, pentru a fi alături de românii ce au dorit să intre cu voioşie în Anul Centenarului Marii Uniri. Am dezvoltat apoi o relaţie de colaborare eficientă, în special cu Instituţia Prefectului din judeţul Covasna. Apoi, pe 4 decembrie, în incinta Cetăţii Oradea, a avut loc prima întâlnire de lucru a tuturor partenerilor proiectului „Urmaşii Marii Uniri”, iniţiat de către europarlamentarul Emilian Pavel. Asociaţia cu acelaşi nume a fost înfiinţată de Emilian Pavel în anul 2015, la Oradea, din dorinţa de a cinsti memoria participanţilor din judeţul Bihor la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia din decembrie 1918. Am sprijinit această iniţiativă, intermediind colaborările dintre Asociaţie şi instituţiile din subordinea Ministerului Culturii, Facultatea de Istorie a Universităţii din Bucureşti, Arhivele Naţionale.

- V-aţi întâlnit chiar şi cu reprezentanţii Misiunii Centenar din Franţa...

- Pe 6 decembrie am luat parte la întâlnirea cu doamna Geneviève Darrieussecq, secretar de stat al Ministerului Forţelor Armate din Franţa, şi cu reprezentanţii Misiunii Centenar din Franţa. Am discutat despre intensificarea cooperării între România şi Franţa, în perspectiva celebrării Centenarului Marii Uniri în anul 2018. Pe 12 decembrie a urmat Sărbătoarea de Hanuka-eveniment al Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România. În discursul meu am accentuat rolul pe care minoritatea evreiască l-a avut în realizarea idealului Marii Uniri de la 1918, precum şi importanţa păstrării identităţii fiecărei comunităţi religioase pentru continuitatea şi diversitatea tradiţiei poporului român. Pe 9 ianuarie am avut o întâlnire la sediul COSR cu George Boroi, Secretar General al Comitetului Olimpic şi Sportiv Român şi cu directorul în cadrul aceleiaşi instituţii, Carmen Trocan. Întâlnirea s-a finalizat prin semnarea unui parteneriat în care cele două instituţii se angajează să se susţină reciproc în realizarea proiectelor comune ocazionate de marcarea Centenarului Primului Război Mondial şi al Mării Uniri. Seara de 11 ianuarie a fost dedicată Centenarului Marii Uniri la Jocurile Olimpice de Iarnă de la Pyeongchang, în Coreea de Sud...

- Sunt diverse manifestări la nivel naţional, dar în Moldova ce au cuprins ele?

- Pe 16 ianuarie s-au pus bazele Trenului Unirii, o călătorie simbolică dus-întors, de la Bucureşti la Iaşi. În timpul călătoriei, pasagerii au avut ocazia să privească o parte din expoziţia fotografică intitulată ,,România în primul război mondial- imagini de arhivă”, realizată de către Departamentul Identitate Naţională în colaborare cu Muzeul Naţional de Istorie a României şi Arhivele Naţionale ale României, expoziţie ce aduce un omagiu şi în acelaşi timp o reverenţă faţă de jertfele a sute de mii de români care au căzut în timpul primului război mondial, dar şi de o generaţie de mari patrioţi, care prin diplomaţie şi perseverenţă au reuşit înfăptuirea idealului naţional: Marea Unire de la 1 decembrie 1918.

- Aţi avut şi proiecte demarate în timpul mandatului, care acum sunt abandonate?

- Da. Prin intermediul celor de la Chelgate am intrat în contact cu Societatea Energetică Electrică - lider pe piaţa de distribuţie şi furnizare a energiei electrice din România, precum şi unul din cei mai importanţi jucători din sectorul serviciilor energetice. Aceştia ne puneau la dispoziţie în mod gratuit un website dedicat Centenarului (nici în acest moment nu există unul) şi adaptat unui sistem Wordpress CMS cu cele mai noi aplicaţii disponibile în mediul virtual. De asemenea, urma să fie disponibilă şi o platformă educaţională intitulată Mică enciclopedie a Centenarului ce a fost pregătită de cei din Biroul Sinteze până la cele mai mici detalii. Totodată, alături de Peter Hurley (căruia îi mulţumesc pentru colaborare) am conceput un festival intercultural de tradiţii rurale intitulat „Satele Unite ale României”- o Arcă a lui Noe a identităţii europene. Proiectul se dorea a fi o extindere a conceptului deja testat „Satele Unite ale Maramureşului” şi propunea participarea a 100 de comunităţi rurale din toată ţara la o „întrecere centenară” de tradiţii, obiceiuri şi datini. Câştigătorii urmau să primească titlul de „Capitala Europeană a Culturii Rurale la 100 de ani de România Mare”. Evenimentul urma a fi susţinut din fonduri garantate de diferiţi sponsori, ministerul contribuind cu suma de zero lei. Vă invit să urmăriţi promo-ul realizat: Promo Satele Unite ale României 2018 şi vă veţi convinge.

- Mai sunt şi alte proiecte care, din diverse motive, au fost abandonate?

- Un alt proiect abandonat este „Centenarul în oraşul tău- istoria vine la tine”- proiect având ca scop facilitarea reconcilierii tinerei generaţii cu istoria, prin aducerea în atenţia sa, dar şi în prim planul agendei publice, a rolului identităţii naţionale, a aniversării Centenarului României Mari (1918-2018) şi a Primului Război Mondial. Grupul ţintă urmând a fi constituit din elevi de liceu şi publicul larg. Ceva informaţii privind formatul întâlnirilor. Dezbaterile urmau a fi susţinute de către profesorii de istorie din cadrul liceelor în colaborare cu istorici, muzeografi şi scriitori, împreună cu reprezentanţii Departamentului Identitate Naţională. Temele alese spre a fi discutate în cadrul întâlnirilor urmau a fi corelate cu aportul/legătura respectivei localităţi, a zonei, a unor personalităţi locale, la Primul Război Mondial şi la Marea Unire. În cadrul fiecărei dezbateri, reprezentanţii DIN urmau a lansa o invitaţie către elevi şi profesori pentru participarea la un concurs (de preferat cu o temă aflată în legătură cu subiectul abordat în cadrul dezbaterii din fiecare oraş). Cele mai interesante răspunsuri urmau a fi premiate cu abonamente la biblioteci, cărţi, excursii, tabere, iar liceele participante urmau să primească o distincţie. La finalul ciclului de dezbateri urma a fi tipărită o carte ce conţinea informaţii privind toată activitatea întreprinsă.

- Cum aţi caracteriza cele 105 zile de mandat?

- În opinia mea, Departamentului Identitate Naţională nu i-a lipsit viziunea şi nici îndrumarea, ci doar stabilitatea. Vreau să aduc mulţumiri celor care m-au sprijinit în obţinerea acestei funcţii onorante, reprezentanţilor Departamentului Identitate Naţională şi altor membri ai ministerului pentru modul în care am colaborat, precum şi partenerilor şi colaboratorilor.

Florin CRĂCIUN

 

Paul Cotîrleţ are numeroase specializări în străinătate la Institutul de Studii Internaţionale din Barcelona (Institut Barcelona D’Etudis Internationals), la RWTH Aachen. A publicat de-a lungul vremii articole în prestigioase reviste internaţionale: Inquiry- Sarajevo Journal of Social Science sau The International Journal of Social and Educational Innovation.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei