„În teatru lumina este un personaj, în arhitectură este un ghid extraordinar”

default

Dimensiune font:

| 28-08-2014 05:00

Dialog cu Adrian Buliga, asistent univ. drd. la Universitatea de Arte „G. Enescu” Iaşi, despre recentul său stagiul la iLo – Light design Institute din Amsterdam - instituţie care formează specialişti în design-ul de lumină, de la arhitectură şi colecţii muzeale, până la festivaluri de cele mai diferite genuri sau spectacole de teatru şi operă

 Născut pe 3 noiembrie 1979, la Iaşi, Adrian Buliga a absolvit Universitatea de Arte „George Enescu”- Facultatea de Teatru (clasa prof.univ.dr. Emil Coşeru, 2003), Masterul în Artele spectacolului (2005), şi cursurile de Regie de Film şi T.V. ale Universităţii „Hyperion” Bucureşti (clasa Sabina Pop, Bogdan Drăgulescu, 2012).

În perioada 2003 – 2012, a fost actor la Teatrul „Luceafărul” Iaşi, iar din 2008, este asistent univ. drd. la Facultatea de Teatru a Universității de Arte „G. Enescu” Iaşi, disciplina „Arta actorului şi Improvizaţie”. A semnat regia şi light design-ul piesei „1984’’ după G. Orwell la Ateneul Tătăraşi, iar stagiunea trecută, light design-ul spectacolului „Fall” (regia, coregrafia: Alice Sfaiţer), montat la Sala Studio a Universităţii de Arte ieşene.

„Cultura imaginii trebuie să ajungă ca limbaj în vocabularul tinerilor regizori, care să poată decide modalitatea individuală de expresie, pentru că publicul român merită să descopere potenţialul luminii şi al imaginii scenice, delectându-se cu o experienţă totală”, spune Adrian Buliga, hotărât să facă demersurile necesare pentru introducerea unui curs de Light design la Facultatea de Teatru din Iaşi.

- Cum ai defini light design-ul?
- Nu i-aş spune tocmai „arta de a...”, pentru că şi vânzările pot fi o artă. Light design-ul este rezultatul unui proces de cercetare, de alegere, de know-how şi de aprofundare a ideii de lumină în spectacole, în arhitectură, spaţii comerciale, muzee, mergând până la instalaţii de lumină. Nu poţi să faci „revoluţie” cu o sursă de lumină şi un filtru, dar poţi, având ceea ce trebuie, să formezi oameni care să lucreze în domenii diverse, de la entertainment, la colecţia de patrimoniu a unui muzeu.

- Cum ai ajuns să aprofundezi acest domeniu la Amsterdam?
- Am plecat cu o aplicaţie directă pe tema „Arta actorului într-un spaţiu multimedia”. Timp de trei luni, cu o Bursă „Erasmus”, am făcut un training intens şi cercetare doctorală la iLo - Light design Institute, în Amsterdam. Subiectul studiului a fost conceptul de lumină, aplicat pe scene din Shakespeare, Molière, Beckett. Nu am avut zi de pauză, pentru că nu am vrut! Ambiţia mea a fost să învăţ cât mai multe acolo, mai ales că am fost primul român admis, institutul fiind înfiinţat în 2007. iLo nu e o şcoală, e institut de cercetare şi când ajungi acolo se consideră că ai un anumit nivel de la care pleci şi pe care te bazezi, pentru că nimeni nu va sta să-ţi spună: uite, aşa se face”.

„Dacă fiecare dintre noi ne-am asuma ideea de a vedea puţin mai departe”...

- Povesteşte-ne despre atmosfera pe care ai descoperit-o la Amsterdam!
-Atmosfera a fost mai mult decât decât prietenoasă, deşi românii, cel puţin la Amsterdam, au o reputaţie pusă sub semnul unui stigmat. Nu a fost olandez care să nu mă întrebe care e situaţia delicvenţei în România. Nu a trebuit să demonstrez ceva, dar am fost pus în situaţia de a răspund unor curiozităţi, pe alocuri exotice, despre cum suntem noi în relaţia cu minorităţile, de exemplu. Am lucrat, la un moment dat într-un spaţiu din Offenbach, într-o fostă fabrică din al Doilea Război Mondial. Acolo, era un târg de haine. Deodată, s-au închis toate porţile, s-a dat alarma şi nu înţelegeam ce se întâmplă. Mi s-a spus că în vecinătate erau nişte minoritari... de-ai noştri, care nu veniseră tocmai la cumpărături.

- Crezi că se poate schimba ceva din percepţia asupra unei ţări prin exemplul personal?
- Am fost de foarte multe ori întrebat, chiar în cadrul prezentărilor, de către personalităţi în domeniu, cum e ţara noastră. Le-am spus câte ceva, iar rezultatul a fost că şi-au exprimat dorinţa de a veni să vadă România şi chiar mi-au propus să lucrăm împreună în România. Mă bucur că oamenii au posibilitatea de a vedea şi de a discerne, până la urmă! Am avut o evoluţie personală, care m-a schimbat pe mine ca om şi sunt convins că dacă fiecare dintre noi ne-am asuma ideea de a vedea puţin mai departe, la nivel de masă, s-ar putea să prindem mai mult curaj.

- Ce te-a impresionat în modul de viaţă al olandezilor?
- M-a frapat faptul că acolo oamenii sunt, în acelaşi timp, fabulos de relaxaţi şi fabulos de eficienţi. Vorbesc mai puţin şi fac mai mult. La ei, dintr-o discuţie de cinci minute, două minute şi jumătate sunt cu aplicabilitate imediată. „Eşti bine? Ai ajuns bine? Acestea sunt laboratoarele noastre”... Tot la modul general, am constatat că olandezii nu fac niciodată compromisuri. Dacă vor să plece pe o altă ramură profesională, nu pierd niciun tren. „Antrenorul” meu de acolo, Henk van der Geest, recunoscut ca fiind primul light designer din Olanda, a fost tehnician de lumini, apoi s-a specializat în Statele Unite, pentru că a vrut să treacă la nivelul următor. Sunt convins că dacă fiecare dintre noi ne-am urma impulsurile interioare, pentru că mulţi oameni au veleităţi foarte serioase, probabil am putea avea mari surprize.

„O experienţă foarte concentrată, de care chiar aveam nevoie”

- Cum a fost structurat programul tău în cele trei luni?
- Am fost acolo zi-lumină, am participat la orice se putea, la toate colaborările pe care le-a avut iLo în acea perioadă. Am participat la festivalul „Luminale” de la Frankfurt, specializat pe instalaţii de lumină, am făcut asistenţă lighting design muzeal la Tylers Museum, la Harleem, apoi pentru spectacolul de operă „Boris Godunov”, montat la Dordrech, light design-ul fiind realizat de Henk van der Geest, coach al programului meu de studiu de la iLO. În plus, am lucrat în sistem internship la teatrul „Frascati” din Amsterdam, iar toate acestea au însemnat o superdoză de informaţie, o experienţă foarte concentrată, de care chiar aveam nevoie.

- Înainte de acest stagiu, ai semnat light design-ul pentru câteva spectacole de teatru, la Iaşi. De unde ştiai ceea ce ştiai? În ce măsură se studiază acum în România acest domeniu?
- Am o pasiune veche pentru vizual. Venind dintr-o familie cu arhitecţi, designeri vestimentari şi pictori, am avut acces la multe informaţii despre artele vizuale. Am şi urmat un liceu cu o clasă de arhitectură, iar această nouă direcţie m-a ajutat în conceptualizarea grafică, nu numai a clădirilor, dar şi a spaţiului şi a mediului în general. Mai târziu, în anii de facultate şi de masterat, am pus accent pe studiul emoţiei, al luminii şi al cromaticii în mise-en-scène. Lucrarea mea de disertaţie a fost concepută ca un spectacol-recital cu un accent pe design de lumină. Acesta a fost considerat inovator la acea vreme. Am vrut apoi ocazia, la masterat, studiind regie şi scenografie, să mă apropii mai mult de design, în mod special de lumină. Acesta este unul dintre motivele pentru care m-am gândit că a fost necesar să dedic o parte generoasă designului de iluminat scenic, în teza de doctorat la care lucrez, „Recitalul actoricesc în context multimedia”. Portofoliul pentru iLo a fost făcut pe baza a ceea ce am lucrat aici. Mi s-a precizat, şi nu de puţine ori, că nu oricine intră la iLo. A fost o experienţă minunată, foarte tensionată pe de o parte, pentru că o perioadă nu am avut unde să stau. Bursa „Erasmus” a acoperit o parte din cheltuieli, dar Amsterdam este un oraş foarte scump, a trebuit să contribui serios. Mi-am împlinit un mare vis. Mă recunosc mai mult în postura de privitor al planului general al scenei, decât ca participant în tablou...

- Iaşul a intrat în competiţia pentru titlul de Capitală Culturală Europeană 2021. În ce stadiu apreciezi că sunt instalaţiile de iluminat arhitectural existente deja în oraş?
- Iaşul este un oraş plin de posibilităţi. La iLo, am prezentat câteva obiective din Iași, printre care Universitatea „Al.I.Cuza”, o clădire de patrimoniu care este iluminată într-un mod realmente spectaculos de câţiva ani, şi Palatul Culturii – cu imagini de când încă avea instalaţie de iluminat, acum fiind şantier. Au rămas impresionaţi şi de clădiri, dar mai ales de faptul că există preocupare pentru a fi puse astfel în valoare. Light design-ul e un obiect de studiu, în fond, care ar putea fi predat la fel de bine la Facultatea de Arhitectură. Sunt experimente şi lucrări de instalaţie, se pot lumina poduri, macarale, orice! În fond, lumina este o metaforă. Ea poate căpăta valenţe interesante, trebuie doar să ştii să o înţelegi şi să o aplici. Dacă în teatru lumina este un personaj, în arhitectură este un ghid extraordinar. Sunt foarte multe posibilităţi de a atrage atenţia supra unor obiective turistice, dacă nu ne limităm capacitatea de a fi creativi, de a avea idei.
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei