„Problema filmului românesc: sunt filme fie foarte bune, fie catastrofe”

default

Dimensiune font:

| 21-09-2012 00:00

 

- Cum a fost receptat „Despre oameni şi melci” la premiera din Capitală, care a avut loc exact cu o zi înaintea celei de la Iaşi?

- A fost o atmosferă foarte caldă, deşi era public „de premieră”, cu oameni din lumea filmului, în principal. Râdeam cu Nae Caranfil care zicea: „Domnule, în fine, o comedie la care nu îţi pare rău că dai banii de bilet”. Venind de la Nae, acesta a fost un compliment. Mulţi alţii au zis că noi trăim într-o realitate uşor psihotică - apare un film normal, cum ar trebui să fie câte trei patru pe an, şi ni se pare Wow! Oamenii râd, sunt impresionaţi că personajele sunt sensibile...

- Ce înseamnă, în accepţiunea dumneavoastră un film normal?

- Un film normal e acela la care spectatorul se identifică cu personajele, plânge, râde, se crează un fluid de emoţie între omul de pe scaun şi realitatea de pe ecran. Şi asta m-a preocupat din momentul în care am văzut scenariul: cum reuşesc să spun o poveste într-o formă care să nu fie nici de bulevard, nici scabroasă, iar oamenii să nu aibă reţineri – că, aoleu!, e poveste cu nişte bărbaţi care donează spermă... Găsirea acestui înveliş a fost cea mai mare provocare.

- Credeţi că filmul va fi bine receptat şi în afara ţării? Până acum au fost apreciate în festivalurile internaţionale poveşti mai puţin „normale”, care ilustrau un anume absurd românesc...

- Ceea ce mă interesează maxim (sic! - n.red.) este receptarea filmului în România şi cum publicul meu, publicul din ţara mea poate fi convins să se întoarcă la filmul românesc. O să mergem şi în nişte festivaluri, dar acolo se caută, în general, aşa-numitele filme de artă, filme de autor, filme care propun nişte teme interesante, care au căutări de limbaj cinematografic, ori noi nu ne-am propus să reinventăm astfel de elemente.

- S-ar putea spune că este un film comercial?

- Da, şi cred că e un comercial de bun gust. De aceea vrem să vedem dacă se poate ca, în România, filmul acesta să provoace nişte rezultate, de încasări, până la urmă. Adică este posibil să aibă un număr de spectatori care să-ţi arate că te poţi bate cu un film american? Acesta este marele pariu.

- Care au fost criteriile după care aţi ales actorii? Aveţi în distribuţie un actor foarte carismatic de la Iaşi – joaca în reclame, este pitoresc...

- În afară de Dorel Vişan şi de Andi Vasluianu, pe care îi aveam în minte de la bun început pentru rolurile lor, dar am dat şi probe, şi am încercat să găsesc alţi actori, dar mai buni ca ei n-am găsit, la toate rolurile s-au dat probe. Marea greutate a fost să găsesc un ansamblu interesant, eterogen, de personaje de plan doi, pentru că asta dă forţă filmului – în fond, eşti într-o uzină, într-un oraş de provincie, în anii '90. Am căutat, intram, nopţile, pe site-urile teatrelor din ţară, le scriam pe Facebook actorilor pe care nu-i cunoşteam. Pe Cătălin (Cucu – n.red.) l-am găsit într-o bază de date şi m-a frapat privirea asta a lui şi aerul de personaj căzut din... lună, aşa, şi habar n-aveam de reclame, nu-l mai văzusem în nimic. Se întâmplă un fenomen interesant - îţi aduni actorii, dar odată ce lucrezi, începi să te ataşezi de ei, să le dai unora mai mult să joace, aşa cum s-a întâmplat cu Cătălin, care avea nişte replici, dar personajul lui s-a îmbogăţit foarte mult în timpul filmului.

- Actorii de la Iaşi, cel puţin, spun că e greu să fii văzut de la Bucureşti şi să intri în distribuţia unui film...

- E foarte greu, ei au dreptate! E foarte greu, când nu stai în Bucureşti să intri în vizorul oamenilor care fac film sau televiziune, pentru că, în general, e o mare comoditate din parte multora, care nu mai plătesc bilete de tren sau alte cheltuieli. Nu poţi să determini un actor din Iaşi – ştim că salariile sunt cum sunt! - să vină la probe, să-şi cheltuie salariul pe drumuri la Bucureşti. Pe de altă parte, mulţi dintre cei care fac film nu se duc la teatru, nu-i văd pe actorii aceştia. Deci, da, e foarte greu, dar nu e imposibil. Realitatea este că în ultimii 5 - 10 ani au apărut actori precum Teo Corban, Adi Carauleanu, Ion Sapdaru, care aici sunt extrem de cunoscuţi şi au explodat şi în film şi unii continuă să-i caute. E o chestiune de şansă, de talent, dar cred că mai mult de şansă, să existe cineva care să te vrea pe tine într-o distribuţie, în mod deosebit, chiar dacă eşti de la Iaşi, Botoşani sau Brăila.

- Întorcându-ne la povestea cu „oameni şi melci”, Ionuţ Teianu a scris acest scenariu, stabilit fiind în Franţa. Se văd lucrurile mai bine de la distanţă?

- În mod clar a ajutat distanţa pe care a avut-o scenaristul, depărtarea pe care a avut-o faţă de subiect. Faptul că el nu trăieşte în România l-a ajutat să scrie o poveste care să nu se sprijine pe situaţii conjuncturale ieftine sau pe politică... Povestea porneşte de la un caz real, are un sâmbure de adevăr, practic, doar premisa e adevărată. În viaţa reală evident că nu s-a întâmplat nimic, nu a existat ideea asta nebunească a muncitorilor, dar în film noi construim o ficţiune, pornită de la un caz real.

- Aveţi teme favorite ca regizor? Care e punctul de plecare al unui nou film?

- Mă ghidez strict după poveşti care mă interesează, care îmi plac. Mi-aş dori să fac şi un film poliţist bun, am în plan şi un film de epocă, o biografie a unui personaj... Cred că un regizor poate arăta într-adevăr că ştie, că poate să facă această „meserie”, când e capabil să abordeze genuri diferite, de la comedie, la film de acţiune. Pare provocator...

- ... mai ales în România, în această perioadă!

- Mai ales acum! Dar faptul că banii sunt puţini este o realitate peste tot valabilă. Important este ca oamenii să-şi diversifice paleta. Problema filmului românesc, nu de ieri de azi, e această stare monocoloră – sunt filme fie foarte bune, importante, care, iată, au fost premiate în festivaluri internaţionale, fie catastrofe.

- „Despre oameni şi melci” a avut o finanţare de la Centrul Naţional al Cinematografiei, cea mai mare din sesiunea la care a fost înscris proiectul. A câta parte din bugetul filmului a reprezentat această finanţare?

- Cred că 25 – 30 la sută, apoi am „găsit” bani la co-producătorul francez, am mai avut o finanţare de vreo 180.000 de euro de la Eurimages - fondul european pentru coproducţii, am mai avut agenţii de publicitate care ne-au finanţat. Bugetul filmului a ajuns la 850.000 de euro, ceea ce pentru România, acum doi ani, era foarte bine. Acum ar fi mult mai greu să securizezi acelaşi buget.

- Cât de greu a fost să o cooptaţi pe Monica Bîrlădeanu în această distribuţie, dat fiind că lucrează foarte mult în străinătate?

- Nu a fost greu să o convingem, a citit scenariul şi i-a plăcut... Mă bucur că a avut posibilitatea să vină la casting - a dat multe probe, cu diferite perechi – pentru că nu doar actorii trebuie să fie buni, ci şi cuplurile trebuie să fie credibile. Cu cât lucra mai mult personajul, vedeai cum se transformă şi devine tot mai mult Manuela, personajul secretarei din film. Ea însăşi căuta tot mai multe mici mărci ale personajului, de la costum, machiaj, coafură – ceea ce denotă profesionalism, iar Monica este una dintre cele mai serioase persoane pe care le-am cunoscut.

- Cum au decurs filmările?

- A fost o stare foarte plăcută de lucru, o experienţă care nu prea mi s-a mai întâmplat, poate şi pentru faptul că au fost mulţi actori şi glumele au fost pe măsură. Cu Andi m-am înţeles mai mult din priviri, eu sunt Geamăn, el e Rac, ne-am potrivit foarte bine. Cu Dorel a fost o adevărată experienţă, pentru că e un actor atât de mare, că tot ce ai de făcut e să schimbi doar nişte... nici măcar nuanţe, ci accente. Ce vine dinspre el, e fabulos! Sunt, cu toţii, actori care lucrează „acasă” la personajele lor, nu aşteaptă să vină Demiurgul de undeva, de sus, şi să-i ilumineze. Îi preocupă personajele pe care le joacă.

- Când va fi gata următorul film în regia lui Tudor Giurgiu, „Cristian”?

- Sper să-l fac anul viitor, depinde tot de bani. E un film dintr-o cu totul altă familie, un thriller politic - povestea unui procuror, ultimele 20 de zile din viaţa lui, dar şi ce am trăit noi în România anilor 2000. Mi-e foarte greu să vorbesc acum despre el, pentru că sunt în dispoziţia aceasta foarte veselă din campania de promovare „Despre oameni şi melci”, dar peste o lună-două va trebui să mă resetez şi să mă gândesc foarte serios la filmul acesta, care pentru mine este unul foarte important. Trebuie să dăm şi entertainment publicului, dar cred că trebuie să şi schimbăm nişte conştiinţe. M-aş bucura dacă următorul film va naşte nişte discuţii.

- Sunteţi şi producătorul unui film care, de asemenea, ne interesează foarte tare, pentru că are la bază scenariul altui ieşean faimos, în ciuda modestiei sale, Ioan Antoci, premiat la Cannes...

- Am văzut un prim montaj, e un film adorabil, sper să fie gata la finalul acestui an, să-l trimitem în festivaluri – este o poveste atât de sensibilă despre reconciliere familială, scris de Ioan Antoci, încât am convingerea că va fi unul dintre marile filme ale anului viitor. I-a reuşit foarte bine şi regizorului, Tudor Cristian Jurgiu, apare Victor Rebengiuc într-un rol gen „Moromete după 30 - 40 de ani”,un film foarte frumos.

- Care e diferenţa de implicare, de satisfacţii, în fond, între statutul de regizor şi cel de producător?

- În calitate de producător faci toate lucrurile care presupun adunarea banilor – producătorul nu e un om care are buzunarele pline, ci unul care ştie să bată la multe uşi, până le deschide şi apoi stă pe lângă regizor şi se asigură că filmul iese aşa cum îşi doresc şi unul, şi altul. Când faci regie, e cu totul altceva şi cel mai greu este să te decuplezi total de la chestiunile financiare.

- Cum aţi caracteriza publicul de la Iaşi?

- Când am fost acum şase ani în turneu cu „Legături bolnăvicioase”, cel mai cald public l-am avut la Iaşi. Cred că e locul din ţară în care, cel puţin în ce priveşte filmele mele, publicul iubeşte, realmente, actorii.

* * *

Publicul ieşean şi-a dovedit, încă o dată dragostea pentru actori. Cu atât mai mult acum, când Dorel Vişan este „director de uzină”, dar a fost „Ion Creangă” în filmul „Un bulgăre de humă”, Monica Bîrlădeanu este originară din Iaşi, iar actorul care are – probabil! - cele mai multe admiratoare din România se numeşte Andi Vasluianu, măcar că e din Bucureşti!

Gina Popa

 

Cele două spectacole de gală ale premierei filmului „Despre oameni şi melci”, care au avut loc la Iaşi, la interval de doar o oră, la Cinematograful „Victoria” şi Cinema City”, au reunit peste 1.000 de spectatori. Echipa filmului s-a întâlnit cu publicul din ambele săli, după ce în aceeaşi seară au fost prezenţi şi la premiera de la Bacău. O campanie de promovare maraton, a cărei miză este o demonstraţie simplă: un film românesc se poate „bate” cu un film american. La încasările de „acasă”. Mai ales că este un film gândit pentru publicul din România: comedie!

Despre oameni şi melci” are la bază un scenariu al lui Ionuţ Teianu, absolvent al Universităţii de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, stabilit în Franţa din 1991. Acţiunea filmului se desfăşoară în 1992: Fabrica de maşini ARO de la Cîmpulung Muscel a dat faliment şi urmează să fie privatizată într-o săptămână. Va fi cumpărată de o companie franceză care intenţionează să o transforme într-o crescătorie de melci. Dintre muncitorii pe care fabrica îi are în prezent, doar 300 îşi vor păstra locul de muncă. Totul se schimbă când unul dintre băieţi găseşte o soluţie inedită menită să-i salveze colegii de la şomaj şi să scoată uzina din faliment.

Filmul, o coproducţie româno-franceză, este cel de-al doilea lung-metraj în regia lui Tudor Giurgiu, după „Legături bolnăvicioase”, care a avut premiera în România în 2006.

În distribuţie: Andi Vasluianu, Dorel Vişan, Monica Bîrlădeanu, Andreea Bibiri, Valeria Seciu, Ovidiu Crişan, Ion Grosu, Clara Vodă, Alina Berzunţeanu, precum şi actorul francez Jean François Stevenin, care joacă pentru prima dată într-ul film românesc, alături de fiul său, Robinson Stevenin. Vivi Drăgan Vasile semnează imaginea, iar Vlaicu Golcea este compozitorul filmului.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:36

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei