Cezara Fantu: „Teatrul e un loc în care ne povestim şi pe noi, printre replici”

default

Dimensiune font:

| 11-06-2015 06:15

 Dialog cu actriţa Cezara Fantu, despre cel mai nou spectacol din distribuţia căruia face parte, „Steaua fără nume”, pe care îl puteţi vedea astă-seară, de la ora 19.00, la Ateneul Tărăraşi, dar şi despre lecţii de viaţă, întâlniri memorabile, fluturi, aripi, uragane, despre nopţile nedormite şi... cafeaua amară a tinereţii pe scenele anului 2015.

 Născută pe 26 decembrie 1992, la Botoşani, Cezara Fantu este absolventă a Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi, Facultatea de Teatru, clasa prof.univ.dr. Emil Coşeru, conf.univ.dr. Octavian Jighirgiu. În prezent, urmează cursurile de Master (anul I) ale aceleiaşi universităţi şi este implicată constant în diverse proiecte teatrale. A jucat în „Spectatorul condamnat la moarte”, „Trafic de oameni”, „Zăpezile de altădată”, la Teatrul „Mihai Eminescu” din Botoşani (2012), în „Check-in”, montat de Radu Ghilaş la Ateneul Tătăraşi (2012) şi preluat apoi de Teatrul Naţionalul „Vasile Alecsandri” Iaşi. A fost „Petra - băieţoasa din Chemnitz”, în „Creeps”, după Lutz Hübner (regia Radu Ghilaş), la Centrul Cultural German, în aceeaşi perioadă în care a intrat în grupul „Femeilor troiene”, în unul dintre spectacolele montate de regizorul Andrei Şerban, la Opera Naţională Română Iaşi.
„Cerere în căsătorie” (regia Radu Ghilaş) i-a adus Premiul pentru cel mai bun rol principal feminin, la Gala „Ateneului Tătăraşi” 2015.

- Eşti ceea ce se numeşte un „freelancer”. Cum ai caracteriza acest „personaj” în... spectacolul teatrului românesc?

- E cel mai ofertant personaj pe care îl cunosc. Îţi lasă o libertate deplină. Ei, cum e să joci în locuri diferite, să întâlneşti oameni noi, oameni care iubesc teatrul şi vorbesc cu poftă despre el, să vezi spectacole, să scrii, să ai timp să citeşti cărţi bune, să te plimbi şi alte sfinte mărunţişuri cotidiene şi să nu trebuiască să stai într-un teatru, să te plângi?! Cât despre partea financiară, îmi place cum Elif Shafak descrie modul în care viermele de mătase distruge firele pe care le ţese când iese din gogoaşă. „De aceea ţăranii sunt siliţi să aleagă între mătase şi vierme. Cel mai adesea omoară viermele cât este încă înăuntrul gogoşii ca să scoată mătasea întreagă”. Am înţeles că e de preferat mătasea. Viermii trebuie să moară.

- „Cerere în căsătorie” a fost desemnat cel mai bun spectacol din ultimele stagiuni la Ateneu, a avut succes de public, a fost selectat în câteva festivaluri. Care este „secretul” acestui spectacol de succes?

- Da, pe lângă faptul că a luat premiul publicului, eu am primit Premiul pentru cel mai bun rol principal feminin şi Radu Ghilaş, pentru cel mai bun spectacol şi cea mai bună regie. Rămâne spectacolul nostru de suflet, cred. Ţinem mult la el, pentru că aşa a fost construit. Oameni cu care am lucrat într-o dispoziţie convergentă, cu o energie şi cu o bucurie cum mai rar vezi. Prietenia, credinţa şi sinceritatea te inspiră şi te motivează şi e minunat când ele reprezintă temelia unei colaborări, aşa cum s-a petrecut la noi.

Am jucat „Cerere în căsătorie” la Festivalul Naţional de Comedie de la Galaţi, la Festivalul de Teatru „Săptămâna Comediei” la Braşov, am jucat în afara Festivalului Internaţional de Teatru pentru Tineret „Grigore Vasiliu Birlic”, la Teatrul „Victor Ion Popa” din Bârlad şi, bineînţeles, visăm la Germania şi la Republica Moldova, dar multe nu ţin de noi...

„Cerere în căsătorie”, regia Radu Ghilaş/ Ateneul Tătăraşi

- Cum este să joci pe aceeaşi scenă cu profesorul tău, cu Emil Coşeru, în cazul „Cererii în căsătorie”? Te-a copleşit vreo secundă ideea aceasta?

- A fost o mare şansă. Eu, de fapt, am avut doi profesori: prof.univ.dr. Emil Coşeru şi Radu Ghilaş, care sper să revină într-o zi şi ca profesor la Facultatea de Teatru. M-au ajutat să descopăr lucruri pe care nu le ştiam la mine. Spuneam eu, când lucram cu ei, că au pus bazele unei statui, pe care până la finalul carierei sper să o termin de construit. Ei i-au construit picioruşele ca să poată merge, chiar dacă nu are ochi şi nu ştie încotro, încă!

- Care este cel mai important lucru pe care l-ai învăţat în facultate? Dar cel mai inutil cu putinţă, exasperant?

- În facultate am întâlnit doi oameni minunaţi, care nu cred că ştiu, dar mi-au schimbat viaţa: prof.univ.dr. Anca-Maria Rusu şi lector univ.dr. Ioana Petcu. Teatrul e un loc în care ne povestim şi pe noi, printre replici. Ne descoperim şi ne dezvoltăm. Există oameni pe care-i admiri şi pentru care faci lucrurile cu o mai mare dăruire şi care te observă, ca apoi să-ţi schimbe viaţa cu o idee, doar spunând: „Cezara, pune mâna şi scrie, că scrii bine!” Am publicat o povestioară în Antologia „Conexiuni”- Sibiu 2015, am scris la Gazeta „Spectacool” a Festivalului VedeTeatru de la Buzău, de anul acesta: articole, interviuri, cronici şi o să mă axez serios şi pe asta.

„Visul meu rămâne o casă cu ferestre şi pereţi înalţi, cu o pisică şi o bibliotecă imensă. Munţi întregi de cărţi. Iubesc mirosul de carte veche, de hârtie pe care parcă şi literele sunt călduţe, mici şi prietenoase. Visez să am parte de dimineţi în care simplul fapt că vezi ibricul cu coadă albastră să te facă să zâmbeşti şi să te simţi fericit. Visez să călătoresc, să descopăr oameni simpli şi frumoşi. Şi să scriu. Să-l rog pe Schmitt să-mi dea voie să-mi numesc prima carte «Pe când casa mea era o operă de artă». La toate acestea mă gândesc când îmi vine să renunţ” - Cezara Fantu

- Care a fost cea mai solicitantă, cea mai provocatoare colaborare cu un regizor?

- Cea mai mare provocare cred că a fost proiectul de anul acesta de la Master, „Poziţia misionarului”, în regia lui Octavian Jighirgiu, scenariu colectiv, cu care de altfel am şi fost la Festivalul „Exceptio” - Teatru de Stradă, Studio şi Spaţii neconvenţionale. Mă atrage forma asta de teatru social. Şi scrii, şi joci. Plus că partea de documentare e fascinantă. Fiecare om are o poveste şi abia aşteaptă s-o spună. Şi „Steaua fără nume” a fost o provocare, dar din alt punct de vedere...

- Provocarea a venit din modul în care ai construit personajul din acest spectacol?
- Toţi suntem o „Mona” a lui Mihail Sebastian, la un moment dat, în viaţa noastră. Toţi căutăm ceva..., nu ştim ce. Dar când îl găsim, durează o secundă. Şi atunci suntem atât de absorbiţi de delicioasele himere, încât uităm de tot. Dar nu avem curaj. Nu avem destul curaj. Nici să ne abandonăm total, nici să renunţăm definitiv şi irevocabil.

Cezara Fantu şi Bogdan Matei (Teatrul „Bacovia”, Bacău) în „Steaua fără nume” (regia Andrei Ciobanu)/ Ateneul Tătăraşi, stagiunea 2014 - 2015

Îl iubesc pe Sebastian şi îl admir, pentru ce-a putut să scrie, în condiţiile în care se afla. Cred că şi eu am fost absorbită de delicioasele himere când am zis definitiv şi irevocabil că joc „Mona”, dar nu m-am abandonat total, pentru că nu mi s-a oferit totul. Suntem atât de mici, nici nu ne dăm seama. În lumea asta actorii, regizorii, scenografii fac nişte spectacole de nu-ţi vine să crezi. Ok, nu sunt bani... 

Despre altceva e vorba, nu ştiu cum să o numesc. Ba ştiu! Actorii sunt ca şi „Purtătorii de flacără” a lui Jacques Chenevière. „Şi lumina pe care-o poartă/ luminează feţele apropiate/ din mulţime... cu cât mai mult îşi risipesc fericirea/ cu-atât e sufletul lor mai bogat”. Ei bine, cine aprinde această lumină?...
Nu cad în stereotipuri şi şabloane de spectacol, nu cred în ele. „Steaua fără nume” se face aşa, Mona e aşa, Miroiu e aşa, Grig e aşa. A fost prima colaborare cu Bogdan Matei şi sper să nu fie ultima. Cine ştie? „Stelele nu se abat niciodată din drumul lor”... Am muncit mult împreună. Şi cu Genovel Alexa, şi cu Ionuţ Gînju, şeful gării, pe care îl aud şi acum: „Ia ascultă cucoană...”

- Cât este de important pentru un spectacol să aibă şi alt public decât cel din oraşul în care este pus în scenă?

- E foarte important, pentru că oamenii au alte reacţii. Deşi locuim în aceeaşi ţară, avem moduri de percepţie şi „of-uri” total diferite. E şi normal. Depinde de spectacol. „Cerere în căsătorie” nu e perceput, simţit, trăit, dacă vreţi, în alte părţi, cum e în Moldova. Probabil că în Republica Moldova ar fi şi mai şi... În comparaţie cu „Poziţia misionarului”, de exemplu. În România sunt 18.300 de biserici.

- Cât durează viaţa unui spectacol? Ţi-ai fi dorit ca unul dintre titluri să rămână mai multă vreme pe afiş?

- Tocmai ce-am văzut „Gaiţele” lui Dabija, a cărui premieră a fost în 2002 la Teatrul Odeon şi mă întrebam şi eu, cum e să joci într-un spectacol atâţia ani... Sigur, sunt şi spectacole care se joacă de trei ori şi gata. În ceea ce priveşte Ateneul Tătăraşi din Iaşi, spectacolele mor repede, foarte repede.

- Ce loc ocupă în cariera ta rolul din „Troienele”? Cum a fost experienţa de a lucra cu Andrei Şerban?

- Nu poţi decât să te bucuri enorm, când ştii că alături de distribuţia din 1974 şi cea din 1990, ai intrat şi tu, în 2012. Am intrat în istoria unui spectacol, cred. Spectacolul acesta m-a făcut să-mi doresc mult mai mult de la teatru şi de la viaţă. Monodii, ritmuri obsedant-repetitive, adesea sincopate, declamaţii, tânguiri, şoapte, sunete animalice, mituri tragic afro-asiatice sau balcanice, nu poţi decât să te simţi recunoscător că eşti acolo, să crezi mai mult în visele tale legate de teatru, să munceşti şi mai mult şi... să şi pleci din ţară! Şi dacă mai ai şi ocazia să o cunoşti pe Liz Swados, îţi doreşti şi mai mult asta. Iar ea a fost acolo, alături de noi.

- Îţi iei energia dintr-o sală de teatru sau o dăruieşti acolo? Cum relaţionezi cu publicul?
- Căldura este o formă de schimb de energie, nu? Cam asta iese la final. Fiecare pleacă acasă cu nişte căldură.

- Eşti, la rândul tău spectator? Care sunt actorii pe care îi urmăreşti, ale căror apariţii pe scenă le cauţi?

- În „Teoria Haosului”, Edward Lorenz vorbeşte despre fluturele a cărui bătaie de aripă poate provoca un uragan. Da, merg la teatru ca un simplu spectator. Caut fluturi, nu actori, nu regizori. Iar când joc, încerc să fiu şi eu un fluture. Dacă aş putea stârni o furtună în mintea şi-n sufletul unui om, fie şi a unui singur om!... Aceasta ar fi cea mai mare realizare în seara respectivă. Acesta e teatrul pentru mine.

- Care sunt atuurile unui om care se înconjoară de artă? Se poate trăi fără artă?

- E ca în copilărie, în zilele în care tot ce vedeai te umplea de fascinaţie şi de uimire. Totul era magic şi cele mai mărunte lucruri te umpleau de entuziasm, pentru că erai liber. Toţi copii sunt creatori, deoarece creativitatea în primul rând are nevoie de libertate şi de credinţă. Din păcate, pe măsură ce creşti şi te transformi în adult, problemele de zi cu zi încep să te copleşească. Nopţi nedormite, cafea amară, planuri pe hârtie. Magia dispare. Dar magia vieţii chiar există şi arta ne arată asta din când în când. Cum să trăieşti fără bucuriile astea?!

Gina POPA


Ţara în care ai vrea să ajungi? Ţara în care ai putea să rămâi pentru totdeauna?
„Vreau o casă de vacanţă la Polul Nord, pentru că iubesc frigul şi zăpada, şi o vacanţă o dată, de două ori, pe an într-un ashram din India. Aş vrea să văd toată lumea, ce vorbesc eu aici!?Trebuie! Îmi place cum zice Pippo Delbono, că dacă nu călătoreşti fizic, o faci cu mintea. Şi e mult mai bine, mai sănătos, cel puţin pentru mine acum, să călătoresc mai mult în exterior decât în interior” - Cezara Fantu

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei