MIHAI CHIRICA-Iaşul se dezvoltă, nu stă să mă aştepte nici pe mine, nici pe domnul Popa!

default

Dimensiune font:

| 14-05-2018 09:24

 

Primarul municipiului Iaşi a venit în redacţia cotidianului Evenimentul Regional al Moldovei pentru a vorbi despre recentele sale dispute cu PSD, generatoare de criză politică în interiorul Consiliului Local, despre multitudinea de proiecte pe care Iaşul le dezvoltă în momentul de faţă, despre viitorul urbei şi, nu în ultimul rând, despre una dintre marile dileme ale momentului: modul de finanţare a sportului de performanţă.

 

- Domnule Chirica, cât de dificil este de dus, în ziua de astăzi, un război cu PSD?

- Nu poate fi o bătălie uşoară, pentru că PSD este un partid mare, cu un istoric destul de bine evidenţiat în istoria recentă a României. Dar aceasta este o falsă problemă. Eu nu duc un război cu PSD; nu cu oamenii cu care am mers în campania electorală, cu cei cu care am intrat pe listele de consilieri şi cu care am acces în Consiliul Local... Ne ei sunt duşmanii mei! Dimpotrivă, eu încă îi mai consider prieteni, pentru că ne-au unit interese comune în slujba cetăţenilor. Eu am o problemă cu cei care conduc destinele PSD. Părerea mea de rău este că ceea ce am remarcat la centru remarc şi în teritoriu: oameni obedienţi, fără vreo sclipire - unii dintre ei chiar şi intelectuală, fără dorinţa de a urmări interesele comunităţii, care nu vor, de fapt, decât să aibă un post călduţ pe un scaun moale şi cu un salariu foarte generos. Astfel de oameni nu schimbă destinele unei ţări decât în rău o înfundă, iar rezultatul muncii lor se vede: România se prăbuşeşte! Traversăm cea mai mare criză morală din ultimii 28 de ani. Medicii se bat cu medicii, asistenţii cu medicii, profesorii între ei, profesorii cu societatea şi guvernul, clasa politică cu restul lumii, restul lumii cu clasa politică...

Adevărul este că PSD nu mai are 14 voturi în Consiliul Local!

- „În proiecte să ne luptăm, în bani atraşi pentru comunitate!” - acesta este îndemnul lansat de liderul social-democraţilor ieşeni. Aţi acceptat rămăşagul preşedintelui PSD Iaşi, Maricel Popa?

- Eu nu am timp de ceartă cu domnul Maricel Popa şi nu pentru faptul că nu accept orice provocare. L-am învins de prea multe ori ca să-mi creeze o emoţie, dintr-un anumit punct de vedere şi nu o spun neapărat în maniera de a-i tulbura liniştea. Iaşul se dezvoltă, merge pe drumul cel bun - şi n-o spun eu, că aş fi subiectiv, dar o spun cei care trăiesc aici, dar şi cei care ne vizitează. Iaşul are şantiere... Câte oraşe din România au şantiere, peste tot? Iaşul îşi dezvoltă proiectele pe care le-am propus în urmă cu doi ani şi nu am ratat niciunul! Iaşul este un oraş care se dezvoltă de la o zi la alta. Creştem în clasamente privind dezvoltarea, devenim tot mai atractivi, avem cele mai multe şantiere imobiliare din această ţară, de fabrici şi uzine, raportat la teritoriul pe care-l administrăm.

- Există şantiere peste tot?

- La Iaşi se construiesc trei fabrici, în momentul de faţă, sunt aproximativ o sută de investiţii pentru birouri, locuinţe şi alte utilităţi, se dezvoltă reţeaua stradală nu doar în zona centrală, cum eram obişnuiţi, ci peste tot. Cele mai multe şantiere sunt în Bucium, Păcurari şi pe splaiurile Bahluiului. Cele mai asidue lucrări de refacere a trotuarelor sunt în Ciurchi şi Grădinari, unde am terminat deja, dar şi în zona Nicolina I, un cartier uitat din 1988 încoace. Apoi, cum terminăm, cum ne mutăm în alte părţi. Deci, Iaşul se dezvoltă, nu stă să mă aştepte nici pe mine, nici pe domnul Popa, să primească lumina din sudul ţării pentru a se dezvolta!

- Cum veţi gestiona relaţia cu Consiliul Local, unde aţi pierdut majoritatea? Sunt în pericol proiectele oraşului?

- Ceea ce nu a remarcat PSD este faptul că a ajuns în minoritate în Consiliul Local! Eu i-am adus în majoritate, cu 14 consilieri, într-o echipă făcută şi condusă de mine, iar acum nu mai au această majoritate. PSD a pierdut majoritatea şi nu vorbesc aici de consilierii locali, pentru că ei îşi vor continua munca în relaţia cu cetăţenii. Eu am făcut din PSD un partid majoritar în Consiliul Local, iar actuala conducere l-a făcut minoritar. Adevărul este că PSD nu mai are 14 voturi în Consiliul Local!

Eu şi pentru funcţia de preşedinte de scară îl bat pe Bodea

- Sunteţi din ce în ce mai atacat, în ultima vreme, pe teme imobiliare. Vi se reproşează în special fapte cu tentă penală, iar majoritatea vin dinspre PNL, cu precădere dinspre fostul - şi, probabil, viitorul adversar la Primăria Iaşului, Marius Bodea. Credeţi că este acesta speriat de perspectiva de a pierde din nou disputa cu dumneavoastră, la viitoarele alegeri, sau doar se teme pentru locul său în partid, de cînd cu zvonurile că PNL vă curtează intens?

- Hai s-o luăm de la mic la mare! În primul rând, domnul Bodea se teme de el însuşi. A fost mereu o personalitate fricoasă, chiar şi atunci când era conducătorul Aeroportului, are o relaţie total neprincipială în interiorul PNL, dar nu e problema mea. Mai mult decât atât... da, se simte ameninţat de un posibilă ataşament al meu pe lângă PNL şi, desigur, cu pierderea unor avantaje în structurile de conducere. Niciuna dintre aceste teorii nu mă interesează în momentul de faţă. Mai mult mă interesează punctul lor de vedere, al liberalilor, faţă de proiectele imobiliare. O pare dintre proiectele pe care ei le-au trâmbiţat au fost nişte falsuri grosolane împotriva legii şi nu aveau nimic de a face cu realitatea lucrurilor petrecute în teren şi mă îndrept îndeosebi asupra unor drepturi pe care proprietarii le au în conformitate cu prevederile legii. Pe de altă parte, am avut şi eu observaţii mai profunde şi am găsit între cele spuse de liberali lucruri care reprezentau adevăruri şi pe care m-am dus să le corectez. Se cunosc foarte bine declaraţiile mele şi în relaţia dintre vecinătăţi şi viitorii investitori, dar şi în relaţia dintre investitori, între ei, însă nu pe principiul „îl omor pe Popescu ca să câştige Ionescu”. Regula trebuie să fie una pentru toţi.Sunt probleme în zona Oancea pentru circa 200 de locatari de acolo, dar iau aceeaşi măsură pentru toţi investitorii, nu că unul e prieten cu liberalii şi altul nu.

- Cât despre disputa cu Marius Bodea...

- Nu am nici un fel de teamă sau de frică într-o confruntare cu Bodea, nu doar pentru funcţia de primar. Eu şi pentru funcţia de preşedinte de scară îl bat pe Bodea! Problema este în ce manieră abordează el acest subiect. Dacă dânsul crede că este loial unui principiu, abia atunci începe să-mi fie frică, dar atâta vreme cât pendulează de la stânga la dreapta prin negocieri subterane cu prietenul său din Consiliul de Administraţie de la Aeroport, actual secretar la organizaţia PSD Municipiul Iaşi, este clar că nu are nici măcar principiile elementare. Nu eu sunt pericolul lui Bodea şi nu voi fi niciodată un pericol pentru el. Pericolul pentru Bodea este însuşi Bodea. El nu are profilul pentru a conduce o comunitate, să o reprezinte cu succes. Iar de aici încolo discuţia mea despre Bodea a luat sfârşit. Pentru totdeauna!

Proiectul pasajelor supraterane din Podu Roş este finalizat

- Bahlui navigabil, benzile unice pentru transportul în comun, sportul în cartiere, noua Autogară... Aţi renunţat la unele proiecte din lipsa finanţării sau nu se mai pretează ele realităţilor?

- Benzile unice pentru transportul în comun vor continua în planul nostru de măsuri, dar facem totul gradual. Nu putem pune benzi unice până nu aducem autobuze, cum nu putem da drumul la parcul de autobuze în bandă unică până nu-i ataşăm şi abonamentul unic, că am hotărât să le legăm. S-a terminat programul de achiziţie pentru mijloacele de transport noi, autobuze, acum suntem în dezbatere publică pentru abonamentul unic... Abonament unic, traseu unic, încercăm să-i vedem eficienţa, fără a-i prejudicia însă pe ceilalţi parteneri, să le spunem aşa, care sunt conducătorii auto, parteneri la trafic. Apoi, pentru Bahluiul navigabil există proiectul, însă avem o ordine a priorităţilor. Până îl facem navigabil, trebuie să-i facem malurile, să avem pe unde asigura transportul cu cele mai multe mijloace de transport... Să nu uităm că nu s-a pus niciodată problema unui Bahlui navigabil în sensul transportului de persoane... era vorba doar de noţiunea de agrement. Desigur, mai există o promisiune la care eu ţin foarte mult şi care se referă la construirea unor bretele cu supratraversarea Podului Roş... ştiţi foarte bine că au fost două teorii - cu pasaje subterane şi cu pasaje supraterane. Proiectul pasajelor supraterane este finalizat, a ieşit superb şi acum căutăm finanţare, astfel încât ieşenii să beneficieze de o intersecţie cât mai fluidă.

- Vorbim de un proiect revoluţionar pentru Iaşi?

- Revoluţionar din punct de vedere tehnic, pentru că încercăm să utilizăm cât mai bine rezerva foarte mică de teren pe care Iaşul o are... Suntem un oraş mai mic decât comuna Schitu Duca, mă refer la suprafaţă, iar la noi gestionarea suprafeţelor de pământ reprezintă una dintre cele mai mari provocări, în momentul de faţă.

Jumătate din parcul auto al Iaşului are autovehicule sub norma de poluare euro 3

- Aş îndrăzni să spun că cea mai mare provocare este traficul, în momentul de faţă... De la Târgu Frumos la Iaşi se ajunge în 40 minute, iar din CUG în centrul vechi, în special dimineaţa, în aproximativ o oră. Aveţi idee cum se poate soluţiona problema traficului în oraş, cum va arăta Iaşul peste un deceniu sau două, din această perspectivă?

- Într-adevăr, este un trafic foarte aglomerat acolo, în CUG, însă există probleme şi în alte zone, precum Păcurari, Centru, Bucium...Din păcate, la noi vehiculele vechi domină substanţial vehiculele ecologice sau cu un grad scăzut de poluare. Părerea mea este că se va ajunge la interzicerea vehiculelor poluante în oraş, în zona centrală a oraşului, iar faptul acesta va conduce la eliminarea a cel puţin jumătate din praful existent. Cel puţin jumătate din parcul auto existent la Iaşi este unul cu autovehicule sub norma de poluare euro 3. Din datele noastre, peste 12.500 de maşini au norma de poluare până în euro 1, 25.000 - norma euro 2, aproape 35.000 de maşini au norma euro 3, iar restul de la norma de poluare euro 4 în sus. Deci, avem un fond de autovehicule poluante extrem de mare şi nu este vina autorităţii locale din Iaşi. Aici vina aparţine autorităţilor statului, care, prin lipsa de vigilenţă, au permis importul haotic de autovehicule vechi.

- Iar consecinţele încep să se resimtă, dramatic...

- Consecinţele sunt că a fost prejudiciată producţia de autorurisme interne, mă refer la Dacia-Renault, respectiv Ford... Apoi, s-au scos din vestul Europei nişte focare de poluare, care au fost transportate în România. Deci, ni s-a produs un prejudiciu de mediu. Totodată, s-a contribuit şi la diminuarea generală a producţiei de autoturisme, la nivel mondial, care se produc astăzi la nivele tehnologice şi ecologice mult mai performante.

- Dacă ar fi să vorbim despre o plajă de aşteptare în privinţa acestor modificări despre care vorbiţi, un deceniu ar reprezenta un termen realist?

- Nu! Se vor face mult mai devreme, pentru că presiunea din Europa de vest vine cu o viteză colosală. Paris, Barcelona, Milano au luat deja măsuri în privinţa acceptării în trafic pentru autovehiculelel cu norma euro 3 sau euro 4, Copenhaga interzice vânzarea şi utilizarea motoarelor diesel şi a oricărui model sub norma euro 4... Lucrurile se schimbă, iar măsurile vor veni într-o viteză mai mare decât credem noi.

Am fost cel mai mare susţinător al sportului ieşean din ultimul deceniu

- Una dintre marile doleanţe ale Iaşului rămâne performanţa sportivă. Se vehiculează tot mai des, în ultima perioadă, ideea cxă vă opuneţi dezvoltării sportului ieşean...

- Chiar am dorit să clarific aici unele aspecte. Primul lucru care este fals este faptul că eu aş fi împiedicat dezvoltarea sportului. Dimpotrivă, cred că am fost cel mai mare susţinător al sportului ieşean din ultimul deceniu, dacă nu chiar din istoria recentă a Iaşului şi eu am probe pentru asta. Este pentru prima dată în istoria recentă a Iaşului în care am avut cluburi în prima ligă la fotbal masculin, fotbal feminin, în handbal masculin, în baschet masculin, ca să nu mai amintim de celelalte echipe, de divizie secundă, de rugby şi, de ce nu?, de tenis masă, scrimă, popice, sporturi în care implicarea Primăriei a fost oarecum tangenţială. Dar este prima oară în istoria ultimilor 28 de ani cînd s-a produs atâta haos cu legea sportului. Să spunem că nu am fost foarte ataşat de finanţarea sportului, dar de ce cei de la Consiliul Judeţean nu şi-au preluat sarcina nici măcar pentru un club de sport, pentru handbal masculin, aşa cum a spus?

- De ce?

- Pentru simplul motiv că legislaţia care ne-a fost transmisă nouă au primit-o şi ei. Aceeaşi contradicţie între declaraţia Ministerului Tineretului şi Sportului şi cea a Consiliului Concurenţei a fost transmisă şi către noi şi către Consiliul Judeţean, în calitate de autorităţi publice locale. Calitatea unor oameni, din punct de vedere profesional, managerial şi uman, se observă la criză. Când masa este plină, toţi sunt buni, deştepţi şi frumoşi. Când masa este goală, abia atunci vezi cine este performant, inteligent şi de bun simţ. Cum am intrat în criza finanţării sportului, mulţi au început să-şi dea în vileag, că nu vrea primarul, că e bună legea, dar mai trebuie modificată şi nu se iau măsuri pentru a fi modificată... Dar tu, în calitate de manager, una este să stai cu mâna întinsă, să-ţi vină zilnic suma de bani de la autorităţile locale şi alta este să te duci să te promovezi, cum se face peste tot în lume. Este important să-ţi cauţi sponsori, parteneri, să-ţi găseşti echipe partenere în România, în Europa sau în lume, parteneri care îţi pot împrumuta jucători, de unde pot veni jucătorii cu sponsorii lor, din ţara de provenienţă şi multe alte lucruri normale în lume. La noi, însă, a rămas povestea cu mâna întinsă. Dacă ar fi să judecăm altfel, câte un duş din acesta rece mai trebuie, uneori, că te aduce cu picioarele pe pământ şi te face performant.

- Legea sportului este un haos, dar lucrurile se pot soluţiona. Există deschidere la nivel central pentru asta?

- În momnetul de faţă nu există capacitatea guvernamentală de a pune la aceeaşi masă toţi actorii care trebuie să participe într-o dezbatere referitoare la viitorul sportului românesc. Este necesară o astfel de dezbatere, să luăm fiecare problemă şi să bifăm care lege rezolvă problema respectivă, unde apare vidul legislativ, unde se contrazice... La o întrebare privind posibilitatea de finanţare a sportului, după ultima modificare a legii, Ministerul Tineretului şi Sportului răspunde că da, se poate face,

Consiliului Concurenţei răspunde că este total interzis, iar Ministerul de Finanţe... nu răspunde! Ce să facă o autoritate locală pentru a nu intra în contradicţie cu legea? Este uşor să vorbeşti, dar este foarte greu să faci ceva. Un lucru este clar: Primăria Iaşi sprijină sportul în continuare, avem listele de finanţare la sporturile faţă de care nu am găsit nicio interpretare care să arunce dintr-o parte în alta şi vom continua să le finanţăm. Speranţa noastră este să se ajungă la un echilibru legislativ care să permită finanţarea sportului în condiţiile legii.

- Cum, rămâne, în aceste condiţii, cu fotbalul?

- Deocamdată, cu toată supărarea personală pe care o am, fotbalul rămâne pe propriul său destin. nu se poate legal interveni acolo, pentru că nu există lege. Aşteptăm să vedem modificările care se vor face în legislaţie. Răspunsul Consiliului Concurenţei a fost către mine, către parlamentari şi către alte agenţii guvernamentale, iar acolo se prevăd şi soluţiile. S-a spus că da, se poate finanţa sportul şi de către autorităţile locale, în condiţiile în care se aplică regula schemei de minimis, regula schemei de ajutor de stat, iar toate aceste reguli sunt reguli pe care trebuie să le facă Guvernul, împreună cu autorităţile locale, că autorităţile locale singure nu pot.

- Concluzionând, vom avea fotbal privat la Iaşi, din toamnă?

- În proporţie de 80 la sută, da!

 

A consemnat Dan M.BREZULEANU

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
„O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau pe toate drumurile”
25/10/2020 21:22

* dialog cu Alexandru Anghel, noul preşedinte al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Iaşi - Domnule Anghel, ati revenit in fruntea Consiliului de Administratie al Aeroportului Iasi d ...

„Odată cu apariţia sezonului rece, situaţia din spitale se va înrăutăţi”
12/10/2020 20:11

* susţine directorul Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi, dr. Vasile Cepoi - Domnule director, cu cele 100 de cazuri inregistrate luni, municipiul Iaşi a depăşit coeficientul barieră in calea carantin ...

VIDEO - INTERVIU - Mihai Chirica: „ Am găsit profesori plângând în cancelaria unor școli, de mila copilașilor”
17/09/2020 13:37

  * dialog cu primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica - Domnule primar, scoala a debutat, problemele mari incep să se stingă, dar apar mereu altele, mai mici. A fost debutul acesta de an scolar pe m ...

 INTERVIU - Maricel POPA: „Avem o mare problemă legată de deschiderea şcolilor”
26/08/2020 00:00

* dialog cu Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi - Domnule preşedinte, au mai rămas doar cateva zile pană la deschiderea unui nou an şcolar. Cat de mult s-au implicat unităţile adminis ...

INTERVIU/VIDEO - Mihai Chirica: „Dacă elevul trebuie ţinut în braţe pentru a sta în bancă şi a învăța, aşa vom face!”
24/08/2020 09:32

* dialog cu primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica - Domnule primar, trei săptămani ne mai despart de inceperea unui nou an şcolar, poate cel mai dificil din istoria noastră recentă. A trecut vara, Guv ...

VIDEO - INTERVIU Mihai CHIRICA: „Mi-e teamă de valul trei al pandemiei, care va veni odată cu apariția bolilor de sezon”
31/07/2020 13:23

        * dialog cu Mihai Chirica, primarul municipiului Iasi   - Un oraş, importanţa sa, nu se măsoară prin lungimea şi lăţimea fizică, ci prin natura aspiraţ ...

Camelia Gavrilă: „Politica este pe voturi, pe notorietate...”
13/07/2020 00:00

  * dialog cu deputatul Camelia Gavrilă, candidat PSD la alegerile pentru funcţia de primar al municipiului Iaşi - Doamna deputat, poate avea Iaşul o femeie primar, pentru prima oară in istorie? Sau ...

„Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească”
08/07/2020 21:12

  * dialog cu deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), iniţiatorul Legii privind realizarea Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Targu Mureş  - Domnule deputat, ce simte initiatorul unei le ...

„Trebuie să arătăm că trăim într-o economie de piață, nu într-o societate de piață”
01/07/2020 10:21

     * dialog cu Joaquín Turmo Garuz, profesor de Macroeconomie şi Economie Internaţională la Facultatea de Economie si Afaceri din cadrul Universităţii din Barcelona   ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei