1interviu

Dimensiune font:

Mihai Chirica„Ideea interzicerii vehiculelor poluante rămâne de actualitate”

| 25-06-2019 11:15

* dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica

- Domnule primar, Iaşul pare să respire din nou un aer mai curat, dar fericirea nu poate dura decât până în toamnă, când se reiau cursurile şcolare. Ce mai este nou pe frontul acesta al poluării? Întreb, deoarece, după ce aţi dat oarecum înapoi în privinţa variantei cu interzicerea maşinilor poluante, numărul înmatriculărilor second hand a început să crească din nou. Mai este de actualitate ideea aceasta?

- Este în continuare de actualitate şi fac apel public la toți cei care intenţionează să-şi achiziţioneze vehicule vechi să nu ia autoturisme care au un nivel de poluare sub euro 4, pentru că politica europeană privind protecţia aerului este una foarte clară şi fără echivoc. Se va interveni, prin putere de lege, asupra interzicerii utilizării vehiculelor poluante în toate aglomeraţiile urbane de pe teritoriul Europei. Nu va conta că vorbim de România, Bulgaria sau Ungaria, peste tot va fi dată cu aceeaşi putere de lege. Pe de altă parte, e adevărat, înmatriculările de vehicule vechi nu au încetat de tot, traficul nu a avut foarte mult de suferit nici în plus, nici în minus faţă de perioada anterioară, ci doar lipsa cursurilor şcolare în învăţământul gimnazial, în special, determină o scădere a indicatorilor de trafic. Asta se întâmplă, oarecum, pentru orele de dimineaţă, până la 8.30, şi pentru orele de după-amiază, până în jurul orei 18.00, în rest, pe parcursul zilei traficul a rămas, constant, cel anterior sfârşitului de an şcolar.

- În Podul de Piatră, una dintre cele mai poluate zone ale municipiului Iaşi, cetăţenii reclamă parc de joacă sau parcare. Cum va arăta zona aceea, după demolarea fostei pieţe?

- Va fi o zonă care va cuprinde, în principiu, ambele solicitări, pentru că nu ne referim doar la construcţia de beton şi metal pe care o vedem dinspre stradă, e un pachet întreg de fundaţii care au rămas abandonate pe tot arealul fostei pieţe Podul de Piatră. Nu-i mai puţin adevărat că nu a dispărut nici interesul pentru o piaţă agroalimentară volantă, în sensul că vor fi mărite suprafeţele de spaţiu verde şi zonele de odihnă pentru copii şi persoane adulte. Vom încerca să găsim un flux pentru vehiculele care ajung în zonă şi pentru parcarea acestora, dar fără a deveni o zonă sufocată de prezenţa vehiculelor şi pe o parcelă de teren să găsim posibilitatea ca, periodic, să facem o piaţă volantă necesară aprovizionării cu produse proaspete a celor care locuiesc în zonă.

„Victoria noastră cea mai mare este cu modernizarea circulaţiei de tramvai”

- Exista chiar un proiect, la un moment dat, referitor la pieţele volante în municipiul Iaşi...

- Există un proiect şi se află în atenţia noastră în momentul de faţă. Noi nu lucrăm singuri în această direcţie. Există o asociaţie a producătorilor tradiţionali, am discutat cu ei, le-am propus o colaborare pe diverse teme, la diverse momente din lună să-şi facă simţită prezenţa cu producătorii din judeţul Iaşi, în special, şi aşteptăm un feedback de la ei. Noi, în speţă, facem acest lucru şi-l vom facem în continuare în târgurile periodice pe care le facem pe Bulevardul Ştefan cel Mare - aducem şi producători cu diverse produse, în special cu produse tradiţionale, şi sperăm să vedem în Iaşi din ce în ce mai mulţi producători din lumea celor care chiar produc în cantităţi rezonabile, ca să poată sta pe piaţă un timp mai îndelungat. N-am scăpat din vedere nici posibilitate de a stimula şi atenţia producătorilor de peşte din judeţ, ştiut fiind faptul că Iaşul este cel mai mare producător de peşte de apă dulce din România. În momentul de faţă proiectăm nişte acvarii mobile pe care să le punem la dispoziţia producătorilor de peşte proaspăt, în diverse puncte din oraş, pentru a-şi putea vinde produsul în zonele de cartier.

- Este un proiect pe termen lung?

- Va funcţiona cât va exista cerere. Nu există în momentul de faţă o temporizare, dintr-un punct de vedere. Am încercat cu florarii... În principiu, ei n-au prea fost de acord să facă expuneri de produse cu vânzare pentru flori, pentru că mulţi dintre ei au deja contracte importante, semnificative cu reţele de supermarketuri, dar cred că spre produsul ţărănesc există o mai largă deschidere. O să încercăm să stimulăm prezenţa celor care produc într-o modalitate semnificativă.

- Va începe curând licitaţia pentru achiziţionarea autobuzelor electrice. Ce va aduce nou transportul electric la Iaşi? Cum credeţi că va fi influenţată aglomeraţia din momentul de faţă?

- Cred că, pentru început, va avea un efect de curiozitate, ceea ce şi pentru mine este o provocare, nu pentru că nu am circulat cu un autobuz electric, dar există această provocare să intri într-un mijloc de transport care nu miroase a motorină, nu miroase a benzină, nu miroase a uleiului, nu miroase a motor încins, în care, pur şi simplu ai o atmosferă foarte relaxantă şi liniştitoare, că e şi pe pneuri, spre deosebire de tramvai. Licitaţia vine să provoace un pic şi călătorii, în ceea ce priveşte utilizarea sistemului de transport în defavoarea vehiculului personal... Eu cred că este bine, pentru că suntem pe o traiectorie corectă, aşa cum se întâmplă în ţările nordice, de exemplu, unde Norvegia a declarat că peste 75% din parc este electric. Dar efectul a atins foarte tare şi celelalte ţări, mai ales din centrul Europei, Germania, Polonia, care încep, uşor-uşor, să schimbe parcul în parc electric, mă refer la autobuze. Sigur, victoria noastră cea mai mare este cea reprezentată de modernizarea circulaţiei de tramvai, pe şină, care este cea mai eficientă din toate punctele de vedere, la nivelul unei circulaţii pentru transport public urban.

- Salubris a pierdut definitiv procesul cu ieşeanul căruia i-a virat, din greşeală, peste 130 de mii de lei. Veţi adopta anumite măsuri vizavi de aceste fapte?

- Este un subiect pe care nu l-am abordat foarte direct, lăsând justiţia să-şi spună punctul de vedere. Dacă justiţia a considerat că aşa este corect, înseamnă că aşa a fost bine să se întâmple. Viramentul, dacă s-a petrecut din greşeala unui angajat, va trebui conducerea, consiliul de administraţie, să ia deciziile care se cuvin.

„În atenţia noastră există doar punerea în valoare a zonelor de divertisment existente”

- Multe străzi se află, în momentul de faţă, în lucru. Cele noi, modernizate, n-ar trebui prevăzute şi cu piste pentru biciclişti sau măcar cu parcări, acolo unde se pretează? Întreb deoarece sunt multe zone unde locatarii ocupă sute de metri pătraţi din domeniul public pentru a-şi înfiinţa grădini de legume...

- Toate străzile noi au prevăzute parcări. De exemplu, Şoseaua Naţională - din Podul de Piatră şi până-n Podu Roş, are tronsoane pe lungimi foarte mari cu parcări pentru autoturisme. De asemenea, splaiurile care au fost prevăzute chiar din modernizare cu parcare şi multe alte străzi, bineînţeles, acolo unde se pretează. În general, pe străzile pe care construim acum - Bucium, Păcurari, Crucea Roşie, nu vom da facilităţi de parcare la stradă, pentru că acolo e zonă de case şi se intenţionează utilizarea curţilor proprii, mai puţin a zonei de stradă. Strada trebuie să rămână liberă pentru circulaţia maşinilor în tranzit şi a pietonilor.

- Aleea Tudor Neculai va avea sens unic?

- Aleea Tudor Neculai are mai multe tronsoane, cu un profil total diferit, plecând dinspre CUG, unde intră pe două benzi şi cu posibilitatea de parcare pe o singură parte, apoi se lărgeşte, apoi iar se îngustează şi se termină pe două benzi din nou, la intersecţia cu Şoseaua Iaşi - Voineşti. Are tronsoane care se pretează pentru parcare longitudinală, are transoane în care nu se va putea parca. Nu am prevăzut-o cu circulaţie în sens unic pentru că nu avem circulaţia reversibilă, nu ştim exact cum vom veni în sensul celălalt... Nicolina rămâne cu circulaţie în ambele sensuri şi Aleea Tudor Neculai se poate preta la circulaţia în ambele sensuri.

- Sens unic modificat pe Splaiuri?

Sensurile unice modificate pe Splaiuri sunt în atenţia noastră, iar dezbaterea este în continuare la Poliţia Rutieră. Din punctul meu de vedere, sunt avantaje lesne de utilizat, mai ales în ceea ce priveşte virajele de stânga, care ar fi mult mai facile prin schimbarea sensului unic pe ambele maluri ale Bahluiului şi sperăm ca, după primirea avizului Poliţiei Rutiere, până încep studenţii cursurile, să-i dăm drumul.

- Ce veţi face în privinţa spaţiilor de divertisment, capitol la care Iaşul stă destul de modest. Aţi luat în calcul ceva în acest sens, aveţi vreun proiect?

- În momentul de faţă, în atenţia noastră există doar punerea în valoare a zonelor de divertisment existente. Şi avem, din punctul nostru de vedere, una dintre cele mai frumoase zone de acest tip din această parte a regiunii - zona Ciric, care deţine şi piscine, are şi zone de plimbare pentru biciclete, are şi parc de paintball, de căţărare, terenuri de sport, de sporturi combinate, sală de tenis de masă, parcări, absolut rezonabile ca suprafaţă pentru a putea primi mii de persoane care vor să ajungă acolo. Depinde doar de noi cum vom reuşi să le punem în valoare. În momentul în care vom descoperi că zona Ciric este supraaglomerată şi nu mai face faţă presiunii celor care vor să fie acolo, ne vom gândi să mai facem un parc de divertisment, în paralel cu cel existent. Până atunci, terminăm locurile de joacă pentru copii. Mai avem încă 40 de locuri de joacă în lucru, încă 14 terenuri de sport şcolare, care au fost deja scoase la licitaţie, ne facem celelalte programe astfel încât să nu suprapunem investiţiile.

„Am dat drumul la licitaţia pentru modernizarea sau construirea unui stadion nou”

- Trecând la sport, clubul de fotbal Politehnica Iaşi s-a înglodat din nou, se pare, în datorii. Când vom avea şi noi, la Iaşi, performanţă? Să fie oare condiţionată performanţa aceasta de construirea unui complex sportiv nou în Dealul Copoului?

- Eu cred că da. Nu ne referim neapărat la o lipsă de performanţă, pentru că, slavă Domnului, suntem în Liga I, n-am plecat chiar din pole position, dar n-am plecat nici de pe ultimul loc. Am reuşit să ne menţinem într-o stare de echilibru din acest punct de vedere. Eu cred - pentru că şi experienţa îmi spune acest lucru şi experienţa altor oraşe din România sau din lume, cred că fără o infrastructură sportivă de prim rang nu poţi cere rezultate de prim rang. Acum, bătălia nu se dă doar pe calităţile geniale ale unei echipe sau unui sportiv, ci se referă şi la posibilitatea de a-i pregăti intensiv şi posibilitatea de a oferi publicului condiţiile necesare. Am dat drumul la licitaţia pentru modernizarea sau construirea unui stadion nou şi construirea unei săli de sport.

- Ce aveţi în vedere?

- Proiectanţii vor trebui să ne prezinte, pentru stadion, trei soluţii - o soluţie care vizează modernizarea stadionului Copou cu număr de locuri cuprins între 20 şi 22 mii şi/sau construirea unui stadion nou în zona Moara de Vânt sau pe zona şes Bahlui. Iar pentru sală de sport am lăsat în lucru două variante - o sală de sport nou construită în locul garajului CTP din Tudor Vladimirescu sau pe o platformă liberă în momentul de faţă, din CET 1 Iaşi, cu acces dinspre Baza 3.

- Pentru ce aţi opta în primul rând: pentru un stadion nou sau pentru modernizarea arenei?

- În orice soluţie - modernizare sau nemodernizare, stadionul va fi nou, pentru că structura stadionului existent în Dealul Copoului nu permite, sub nicio formă, să-l poţi aduce la standarde UEFA. N-ai cum, pentru că inclusiv suprafaţa de joc trebuie desfăcută şi refăcută în totalitate, iar tribunele nu mai permit o aşezare spaţială încât să creştem numărul de locuri la 22.000. Bănuiesc că toate soluţiile propuse de proiectant vor duce spre demolare şi reconstruirea unui stadion nou.

Dan M.BREZULEANU

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

ANUNT LICITAȚIE ÎNCHIRIERE PRIMĂRIA MUNICIPIULUI ONEȘTI reorganizează licitație publică deschisă cu oferta în plic închis. 1) Informații privind locatorul: MUNICIPIUL ONEȘTI, reprezentat legal prin PRIMAR –Ing. Nicole Gnatiuc, cu sediul în B-dul Oituz, nr. 17, municipiul Onești, județul Bacău, Cod poștal 601032, Telefon: 0234/324.243, Fax: 0234/313.911, e-Mail: primarie@onesti.ro, www.onesti.ro având cont de virament nr. RO29TREZ06221A300530XXXX, deschis la Trezoreria Onești; 2) Informații privind obiectul închirierii: Informații privind obiectul închirierii conform HCL nr. 200/14.11.2019, anexa nr. 1: Nr. Crt.; Adresă amplasament; Suprafaţă mp; Preţ lei/mp/lună; Durata; Destinaţia. 1. B-dul Oituz nr. 12, 4,00 mp, 10,00 lei, 10, Amplasare totem; 2. Calea Bacăului (parte dreaptă a DN Oneşti -Bacău), 4,90 mp, 2,50 lei, 10, Amplasare panou publicitar; 3. Calea Bacăului (partea stângă a DN Oneşti -Bacău), 4,90 mp, 2,50 lei, 10, Amplasare panou publicitar; 3) Informații suplimentare si Documentația de atribuire pot fi obținute: -în format tipărit la Serviciul Patrimoniu și Pază din cadrul Primăriei Municipiului Onești, etaj VII, cam. 703, în urma achitării contravalorii de 20 lei/exemplar (în numerar la casierie sau în contul RO33TREZ0612118025XXXXX –CUI 4353250 beneficiar Municipiul Oneşti) -data limită pentru solicitarea clarificărilor: 17.02.2020, ora 16.00; 4) Informații privind ofertele: -Data limită de depunere a ofertelor: 25 februarie 2020, ora 12.00. -Ofertele se vor depune într-un număr de 1 (unu) exemplare la adresa: B-dul Oituz nr.17, municipiul Onești, județul Bacău, Cod poștal 601032; -Data licitaţiei: 26 februarie 2020, ora 12.00; 5) Locul desfăşurării şedinţei de licitaţie: la parterul Primăriei Municipiului Oneşti, la sala mică de şedinţe; 6) Denumirea, adresa, numărul de telefon, telefax și/sau adresa de e-mail a instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Bacău; Adresa: Bacău, Str. Ştefan cel Mare nr. 4 cod 600356, tel: 0234514419, fax 023452521; email: tr-bacau-reg2@just.ro; 7) Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04.02.2020..
S.C. Remat S.A., cu sediul în mun. Iaşi, str. Aurel Vlaicu, nr. 88, jud. Iaşi, O.R.C. J22/286/1991, C.U.I. RO1977144, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., potrivit Hotărârii nr. 1230/12.07.2016, pronunţată de Tribunalul Iaşi, Secția a II-a Civilă-Faliment, în dosarul nr. 9134/99/2014, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în data de 14.02.2020, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, a următoarelor active: Nr. activ Descrierea comercială a activelor - Valoare de evaluare (lei, fără T.V.A.) - Valoare de pornire (lei, fără T.V.A.). Activ 7 Teren intravilan construit în mun. Dej, str. Bistriţei, nr. 44, pe sensul către Cuzdrioara, jud. Cluj (zona industrială, la ieşire spre Bistriţa Năsăud, înainte de S.C. Someşul S.A.), St teren-7.149 m.p., curţi-construcţii, St construită-1.659,16 m.p., regim de înălţime: P+1parţial, împrejmuit, betonat (100%), învecinat cu S.C. Somtrans S.A., S.C. Samus Mex S.A., S.C. Com-Beton S.A., deschidere la stradă aprox. 53 m.l.; Identif. imobil: nr. cds. 837/2/1 în C.F. nr. 18837/N a localităţii Dej (nr. cds. nou 53437 al C.F. 53437/mun. Dej); - 2.732.400,00 lei; - 683.100,00 lei. Activ 16 PROPRIETATE IMOBILIARĂ, compusă din teren în suprafață totală de 3.914 m.p. și construcții în suprafață totală de 1.117 m.p., situată în oraş Mărăşeşti, str. Doinei, nr. 2, jud. Vrancea, la 6km de nodul rutier Tișița. Este alcătuită din: - Imobil situat în oraşul Mărăşeşti, str. Doinei, nr. 2, T25, P1735, jud. Vrancea, Imobilul a fost dobândit prin Contractul de vânzare-cumpărare autentificat sub nr. 1111/22.03.2001 de B.N.P. Tanase Rodica. - Împrejmuire depozit Mărăşeşti (degradat, nr. inv. 2088), platformă betonată 1.040 m.p. (degradat, nr. inv. 2092); Proprietatea are deschidere frontală la str. Doinei și este pretabilă pentru activități industriale având în vedere și caracterul zonei în care este amplasat imobilul. - 437.600,00 lei; - 80.000,00 lei. Activ 46 Construcție metalică demontată în mun. Iași, Șos. Iași – Tomești, nr. 6, jud. Iași. - 46.000,00 lei; - 7.000,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 13.02.2020, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, jud. Iaşi. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare, precum şi condiţiile de participare (inclusiv condiţia prezentării dovezii de depunere a garanţiei de participare în valoare de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei), sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, în fiecare zi de luni până vineri, orele 09.00 – 16.00, până pe data de 13.02.2020, ora 13.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine la e-mail vanzari@insolventa.ro, fax: 0232/212231, tel. 0232/243864, 0755132473..
10 REGULI de urmat în caz de CORONAVIRUS
25/02/2020 11:11

Departamentul pentru Situatii de Urgentă (DGSU) a transmis atentionări cu privire la posibila aparitie a Coronavirusului in Romania. "În materialele informative de mai jos, vă prezentăm măsuril ...

„În Iaşi mai există cel mult 20 de arheologi, în instituţiile de cercetare ale statului”
01/02/2020 00:22

La Facultatea de Istorie din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, studenţii au posibilitatea de a opta intre a studia activităţile umane din trecut, aplicate prin recuperarea ...

MARICEL POPA: „La toţi investitorii le spun că nu avem bani, dar o să ne descurcăm...”
22/01/2020 08:09

    * dialog cu Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi     - Domnule preşedinte, ce a pierdut şi ce a caştigat Iaşul odată cu schimbarea guvernului? - A ...

MIHAI CHIRICA VIDEO-Poluarea a dublat, la Iaşi, numărul cazurilor de boli cronice respiratorii şi al celor de astm bronşic
20/01/2020 13:01

  * dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica - Domnule primar, aţi reuşit să puneţi in dezbatere naţională – să-i spunem aşa, proiectul privind interzicerea inmatriculării a ...

„E necesar ca aşa-numiţii conducători ai unui stat să ştie carte şi să stăpânească ştiinţele politice”
12/12/2019 09:26

* dialog cu scriitorul Cassian Maria Spiridon, unul dintre iniţiatorii mişcării revoluţionare conspirative de la Iaşi, din 14 decembrie 1989 Se implinesc, peste două zile, trei decenii de cand Cassian Ma ...

„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Părintele ideal este cel care reuşeşte să îmbine stilul democrat cu cel laissez-faire şi cu cel autoritar”
14/09/2019 12:05

  * dialog cu psihoterapeutul Anda Păcurar Anda Păcurar este psihoterapeut adlerian, formator, cu multiple stagii de pregătire efectuate in Irlanda, Germania, Olanda, Spania, Ungaria, Anglia, SUA. Est ...

Mai mult de o treime dintre pacienţii internaţi zilnic la Socola suferă de alcoolism
16/08/2019 00:00

* de vorbă cu prof. univ. Vasile Chiriţă, unul dintre cei mai mari medici psihiatri din ţară, care profesează la Institutul de Psihiatrie „Socola” - Domnule profesor, au trecut aproape 30 de ...

„Iaşul va avea, pe termen mediu şi lung, o dezvoltare mai puternică decât are Clujul”
11/08/2019 23:57

  * dialog cu deputatul ieşean Costel Alexe, lider al liberalilor ieşeni, vicepreşedinte PNL la nivel naţional - Domnule deputat, aş dori să pornim discuţia noastră de astăzi de la declaraţia n ...

Dialog cu preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa: „La un profit de până la 15 la sută nu mai găsim firme care să liciteze”
21/06/2019 12:09

* dialog cu preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, Maricel Popa - Domnule preşedinte, PSD a pierdut alegerile europarlamentare la Iaşi. E o aserţiune care provoacă ingrijorare in randul membrilor de pa ...