default

Dimensiune font:

Mircea Pricăjan, scriitor şi traducător: „Inspiraţia vine când n-o caut”

| 29-09-2017 05:15

Unul dintre invitaţii ediţiei din acest an a FILIT este scriitorul şi traducătorul Mircea Pricăjan * într-un interviu acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, acesta vorbeşte despre munca şi pasiunea autorului de proză, dar şi despre aşteptările de la publicul ieşean 

- Cum ar putea fi caracterizat, în câteva cuvinte, scriitorul Mircea Pricăjan?

- În adolescenţă, când am început să scriu proză, veteranii scrisului îmi spuneau că asta e treabă de care să te apuci la maturitate. Sigur că i-am contrazis, în sinea mea! Eram convins că proza ţine de invenţie, de poveste. Aşa am scris atunci, aşa am şi debutat. Cu poveşti de varii dimensiuni. Unele chiar monstruoase, cum este primul roman, de 700+ pagini. Acum, apropiindu-mă de 40 de ani şi după ce am trecut, ca traducător, prin zeci de experienţe narative, sunt convins că proza ţine de... prozator. Arta aceasta, dacă se limitează doar la subiectul ei, îşi ratează miza. De aceea spun că al doilea roman, Calitatea luminii, publicat la 14 ani după primul, este tot un debut. Adevăratul meu debut. Prin urmare, o definiţie posibilă ar fi aceasta: Mircea Pricăjan este autorul a două debuturi, unul ca povestitor, altul ca scriitor.

- Ce aşteptări aveţi de la publicul ieşean?

- Sunt pregătit să mă surprindă. E-un soi special de aşteptare aceasta. E prima dată când ajung în Iaşi şi despre cititorii de aici ştiu că sunt, după Bucureşti, cei mai numeroşi din ţară. Sunt convins de acest adevăr. De aceea, întâlnirea cu ei, cu o parte din ei, nu poate fi decât o încântare. Şi o provocare, totodată. Emoţiile cu care vin la FILIT aşa se explică. Va fi ca o reuniune a unei mari familii.

- Care consideraţi că sunt elementele ce pot atrage un cititor în faţa unei opere literare?

- Expresivitatea. În aceasta stau grămadă multe alte atribute care fac un cititor să se „lipească” de literatură. Când autorul atinge cel mai înalt grad de expresivitate, realizează ceea ce, în lumea fizică, este încă o imposibilitate: teleportarea. Raptul pe care îl produce textul bine scris este marea provocare a oricărui scriitor. Astfel se explică şi ce spuneam la primul răspuns. Nu subiectul primează. Marii autori continuă să fascineze cititorii, în ciuda faptului că operele lor vorbesc despre situaţii cu care cititorul modern nu se mai întâlneşte. Însă, prin felul în care ei au reuşit să le exprime, le-au esenţializat, le-au transformat în portaluri prin care vor putea călători cititorii din toate timpurile.

- Credeţi că fiecare nouă traducere aduce un plus de înţeles unei opere sau se pierde din savoarea limbii în care a fost creată?

- La modul ideal, o traducere este o rescriere pentru un public nou, aparţinând unei culturi diferite, cu referenţi diferiţi. Discutăm, deci, despre două lucruri distincte. Originalul este de neînlocuit, este punctul fix. Traducerea, în schimb, se adresează momentului. De aceea avem traduceri succesive, adaptate sensibilităţilor aflate într-o continuă evoluţie. Aşadar, despre înţelesuri poate fi, într-adevăr, vorba când analizăm o traducere, nu însă şi când ne referim la originalul unei opere anume. Savoarea limbii – deşi diferită în ambele cazuri, fatalmente – este elementul comun. Ce se pierde şi ce se câştigă printr-o traducere – iată subiectul unei discuţii mai ample.

- Sunteţi pasionat de SF? Aţi debutat cu o teză despre Stephen King, la absolvirea cursurilor Facultăţii de Litere. Cum explicaţi legătura?

- Sunt pasionat de fantastic, de acel element care sparge graniţele firescului, ale realităţii unanim convenite, pentru a-i potenţa valorile, valenţele, dimensiunile... Nu-mi dau seama cum s-a ajuns să fiu asociat cu aria SF, poate datorită unor traduceri pe care le-am făcut. În mod cert, legătura cu opera lui Stephen King (pe care am studiat-o, pe care am tradus-o) nu explică asta. Stephen King, cu foarte puţine excepţii, deloc notabile, nu este un scriitor de science-fiction. Nu e un inventator de lumi tehnologizate. Lumile lui, în afara toposului propriu subscris statului real Maine (descris de localităţi imaginare precum Derry, Castle Rock, Salem’s Lot etc.), sunt profund fantastice. A se vedea în special seria „Dark Tower” şi operele conexe. Aşadar, şi în ceea ce mă priveşte, n-am avut vreodată înclinaţie spre elementul ştiinţific din SF.

- Ce alt autor v-a impresionat în mod deosebit?

- Greu de dat un singur nume! Sunt un cititor care-şi recunoaşte slăbiciunea pentru literatura Occidentului. În special cea nord-americană. Anglo-saxonă. Probabil explicabil prin prisma dominantelor din copilăria generaţiei mele. Noi, cei născuţi în jurul deceniului VIII al secolului trecut, ne-am trăit „trezirea la conştiinţă” în anii nouăzeci, iar, atunci, cultura americană curgea prin toate fisurile realităţii româneşti. Şi fisurile astea erau adevărate crevase! În mod normal, psihicul nostru a fost puternic amprentat. De aceea, faţă de operele autorilor americani simt o apropiere specială. Hemingway, Updike, Roth, Oates, Capote, Faulkner, Heller, Irving... Lista e prea lungă! Prin ei am ajuns apoi, fireşte, la autorii britanici, la cei din (fostele) colonii, la francezi şi germani...

- Cum vedeţi locul ideal pentru dumneavoastră pentru a scrie? Ce vă inspiră?

- Nu am nevoie atât de un loc, cât de un timp anume. Şi, desigur, de o imagine obsedantă (care uneori nici nu ajunge transpusă în text!). Am nevoie de câteva ore, două-trei, în care să nu simt vreo presiune. Dacă lucrurile se pun bine pe roate cu un text anume, mi-e mai uşor după aceea să mă concentrez şi în intervale mai scurte, fie şi numai pentru un singur paragraf. Inspiraţia vine când n-o caut. Şi am învăţat să nu o mai caut. Mă las surprins.

- Vă consideraţi un om al contrastelor, judecând după „lumina” şi „umbrele” care dau titlurile a două opere de-ale dumneavoastră?

- Da, evident, contrastele mă interesează mereu. Mi-am dat seama că asta şi caut în ceea ce scriu. Nu e un artificiu pe care îl urmăresc neapărat, dar am remarcat că, de cele mai multe ori, într-acolo mă poartă scrisul. E vorba despre acel adversativ drag autorilor americani, punerea în balanţă, binele şi rău, frumosul şi urâtul... Marea capcană în care mă lupt să nu cad este declarativul, sentenţiozitatea, acel element moralizator care, dintr-un singur cuvânt, poate dinamita şansele ca un text să fie literatură.

- Cât de greu este să scoţi o carte astăzi în România?

- E mai uşor ca oricând! Este uşor chiar, în România fiind, să scoţi o carte în America, de pildă, prin opţiunea print-on-demand de la Amazon! A devenit un serviciu ca oricare altul. E o nevoie pe care găseşti oricând un întreprinzător dornic s-o satisfacă. Nu asta este problema. Sau poate chiar asta este problema, dacă privim lucrurile mai de aproape. Într-o piaţă la care, teoretic, toată lumea are acces, cumpărătorul neavizat nu are decât de pierdut. Şi piaţa - la fel, neavând mecanisme de autoreglare. E atât de uşor să pierzi un cititor care a avut proasta inspiraţie să se lase păcălit de-un subprodus literar. Cred că, pentru aceasta, mai avem de crescut. Mult! Şi am putea grăbi acest proces sprijinind – chiar de la nivel de Stat – eforturile editurilor serioase.

- Credeţi că apetitul românilor pentru lectură s-a diminuat în vreun fel, odată cu expansiunea Internetului?

- Îmi pare rău să constat că s-a diminuat, din acest motiv, apetitul pentru lectură al celor din generaţia mea şi chiar din generaţiile mai vechi. Pentru ei, Internetul a devenit cea mai nouă jucărie, după filmele pe casete video şi, apoi, cinematograful, şi televiziunea prin cablu. În rândul celor mai tineri, adică cei care s-au născut cu această „jucărie” la îndemână, lectura văd cu bucurie că este o plăcere în rând cu celelalte.

- Ce preferaţi? Cartea pe hârtie sau pe Kindle e-book?

- Încă prefer cartea pe hârtie, dar îmi dau seama că suportul nu ar trebui să conteze. Şi nici nu cred că va conta în viitor. Citesc cărţi electronice doar când mi-ar fi imposibil să citesc pe hârtie: la sala de sport (timpul trece mai plăcut când citeşti în timp ce alergi pe bandă) sau noaptea, pentru a nu-mi deranja soţia cu lumina veiozei. În rest, prefer hârtia.

- Dacă ar fi să faceţi un top al celor mai interesante cinci cărţi, care ar fi acesta şi de ce?

- Aş începe cu Misery, de Stephen King, pentru că descrie foarte bine, mai ales pentru un autor, chinurile prin care treci când nu scrii ceea ce simţi că trebuie să scrii cu adevărat. Brutalitatea metaforei din acest roman aici se situează. Apoi, povestirile lui Poe, pentru frumuseţea barocă a prozei gotice. Nostalgia lui Mircea Cărtărescu, pentru frumuseţea gotică a prozei postmoderne. Teodosie cel Mic, de Răzvan Rădulescu, pentru măiestria scriiturii şi pentru că este un roman pur şi simplu fantastic. Jurnalul lui Mihail Sebastian, pentru că face dreptate, după foarte mulţi ani, unui autor foarte bun. Şi pentru că a venit exact când trebuia în parcursul meu de cititor.

Acestea sunt doar cinci titluri extrase la voia memoriei din totalul de sute care şi-ar afla rostul aici.

- Ce sfaturi i-aţi da unui tânăr care vrea să devină scriitor?

- Să-i citească înainte pe marii autori ai lumii, începând de la cei încă în viaţă şi mergând înapoi în timp, măcar câteva zeci de titluri, la propria alegere, după care să citească doi, trei veleitari. Şi să compare. Apoi să încerce să scrie cât mai sincer cu sine însuşi, evitând greşelile pe care le-a observat la cei din urmă. Să nu deznădăjduiască şi să nu se grăbească. Şi să scrie, obligatoriu, măcar de zece ori mai puţin decât citeşte.

- Are importanţă, până la urmă, vârsta la care te apuci de scris?

- Are. Proza, în special, cere o anumită maturitate de gândire, un anumit „comportament mental” cultivat din timp, proza se sprijină pe lecturi solide, pe acumulare. Aceasta nu înseamnă că, pentru a scrie proză, trebuie să aştepţi un număr de ani. Înseamnă doar că exerciţiile pe care le face un prozator aspirant la o vârstă fragedă rămân, de cele mai multe ori, doar ceea ce sunt: exerciţii. Foarte importante pentru stăpânirea unor tehnici indispensabile mai încolo, dar inevitabil imature. O spun din experienţă.

- Care subiect credeţi că nu a fost abordat suficient în vreun roman?

- Nu subiectul ar trebui să ne intereseze. Reiau ideea din primul răspuns. În literatură, subiectul este un pretext. Jucându-ne cu această familie lexicală, putem spune că textul se sprijină pe acest pretext pentru a ne deschide calea spre subtext. Riscul major este tocmai ca subiectul să ocupe centrul scenei, să se transforme într-un paravan opac dincolo de care nimeni nu mai zăreşte nimic. Marile best-seller-uri ale ultimilor ani asta fac. Creează pe orizontală şi, de aceea, îşi epuizează potenţialul de la prima lectură.

A consemnat Ciprian NEDELCU

 

* * *

Mircea Pricăjan s-a născut pe 2 septembrie 1980, în Oradea. A absolvit Facultatea de Litere din oraşul natal, cu o teză despre Stephen King. A debutat editorial în 1997, cu proză scurtă, în suplimentul unui ziar local. În 2002 a publicat romanul „În umbra deasă a realităţii” (Editura Universităţii din Oradea), iar, în 2016, „Calitatea luminii” (Editura Polirom). A tradus din limba engleză peste 50 de volume. A îngrijit apariţia mai multor reviste literare electronice şi a fondat în anul 2012 „Revista de suspans”. A editat două antologii tematice de proză scurtă. Din anul 2003 este redactor la revista de cultură „Familia”. 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

COMUNA ION NECULCE, cu sediul în strada Principală, nr. 1, localitatea Războieni, jud. Iaşi, cod poştal 705311, CUI 4541050, telefon/fax 0232/710880, 0232/710780, email: achizitii@primaria-ionneculce.ro, anunţă: Organizarea unei licitaţii deschise la sediul Comunei Ion Neculce din strada Principală, nr. 1, localitatea Războieni, jud. Iaşi, cod poştal 705311, în data de 15.03.2019. Obiectul licitaţiei îl constituie ÎNCHIRIEREA PĂŞUNII aflată în domeniul privat al comunei Ion Neculce în suprafaţă de 323,3466 ha. Închirierea se poate face pe tarla şi parcele, conform anexei. Durata minimă a închirierii este de 7 (şapte) ani. Documentaţia de atribuire, în vederea participării la licitaţie (aprobate prin H.C.L. nr. 19/28.02.2019), poate fi solicitată de la autoritatea contractantă Comuna Ion Neculce, prin înaintarea unei solicitări în acest sens, achitând suma de 50 lei de la caseria Primăriei Ion Neculce. Documentaţia de atribuire se pune la dispoziţie celor interesaţi pe suport hârtie/ suport magnetic, după achitarea taxei de 50 lei, de către compartimentul de achiziţii. Clarificări cu privire la documentaţia de atribuire vor fi solicitate cel mai târziu până la data de 05.04.2019. Persoanele interesate vor depune la sediul Comunei Ion Neculce actele doveditoare privind calităţile cerute ofertanţilor, în conformitate cu criteriile de eligibilitate prevăzute în documentaţia de atribuire. Garanţia de participare este de 150 lei şi se achită la casieria Primăriei Ion Neculce. Ofertele se vor primi într-un exemplar original, introdus într-un plic închis şi sigilat, până la data de 09.04.2019, ora 09.00 inclusiv, la sediul Comunei Ion Neculce. Plicurile conţinând ofertele se vor deschide la data de 09.04.2019, ora 10.00, la sediul Comunei Ion Neculce. Instanţa competentă în soluţionarea litigiilor apărute Tribunalul Iaşi, adresa Palatul de Justiţie din Iaşi: România, Iaşi, judeţul Iaşi, strada Elena Doamna, nr. 1A, cod poştal 700398, telefon 0232/260600, 0232/248000, 0332/403666. Informaţii suplimentare vor fi solicitate la sediul Comunei Ion Neculce sau la nr. de telefon 0232/710880. Prezentul anunţ cu privire la licitaţia publică pentru închirierea păşunii va fi transmis spre publicare la data de 01.04.2019. Primar, Valeanu Gheorghe
ANUNŢ DE VÂNZARE Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., cu sediul în mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, tel: 0232-243.864; fax: 0232-212.231, e-mail: iasi@insolventa.ro, în calitate de lichidator judiciar al Com-Beton S.A. Iași, cu sediul social în mun. Iaşi, B-dul Chimiei nr. 14, jud. Iaşi, C.U.I. RO5551582, O.R.C. J22/189/1994, numită potrivit Încheierii nr. 349/15.03.2017, pronunţată de Tribunalul Iași, Secţia II Civilă - Faliment, în dosarul nr. 8380/99/2014, anunţă în data de 16.04.2019, ora 12.00, scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, la sediul lichidatorului judiciar din mu. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, a următoarelor active: Nr. activ – Descrierea comercială – Valoare de evaluare (lei, fără T.V.A.) – Valoare de pornire (lei, fără T.V.A.) Activ 2 – Teren intravilan, situat în zona periferică a orașului Moineşti, str. Pct.„ Rampa Utilaje‟, jud. Bacău, lângă pădure, cu sonde de jur-împrejur, St teren de 8.928 mp, categoria „Curți construcții‟, neîmprejmuit, utilități, pretabil la construirea unei fabrici, hale. Identif. imobil: CF nr. 388/N a loc. cds. Moineşti, jud. Bacău (nr. CF nou nr. 60594/oraş Moineşti) cu nr. cds. 521. – 332.400,00 lei – 166.200,00 lei Activ 8 – Fostă autobază amplasată în mun. Dej, str. Bistriței nr. 44, jud. Cluj, în zona industriala a Dejului la iesire spre Bistrita Nasaud, la limita Combinatului de Celuloză și Hârtie Dej și a intreprinderii Mobexpert, ce include teren intravilan, categoria „curți construcții‟, St teren: 3.793 mp, St construită: 27,00 m.p., împrejmuit, betonat (aprox. 90%), utilități, deschidere la DN 17, pretabil pentru spatii depozitare sau productie. Identif. imobil: nr. cds. vechi 749 (top 3475/2/2/2), CF nr. 18837/N (nr. cds. nou 51984-C1 al C.F. nr. 51984) a loc. Dej, nr. cds. 837/2/3, CF. nr. 18837/N (nr. C.F. nou 51987) a loc. Dej, nr. cds. 749 (top 3475/2/2/2); nr. cds. vechi 837/2/2 (nr. cds. nou 51984 al C.F. 51984/Mun. Dej) – 686.800,00 lei – 240.380,00lei Activ 25 – Bunurile mobile situate în mun. Iași, B-dul Chimiei, nr. 14, jud. Iași, compuse din: Echipament tipografie (demontat): Echipament tipografie Korad (nr. inv. 20296), Echipament procesare tipografica (nr. inv. 20322), Echipament procesare tipografica (nr. inv. 20323), Roland VP 540 (nr. inv. 20337), Aparat automat indosariat (nr. inv. 20417), Laminator Roll Lam E 160c (nr. inv. 20338); – 42.700,00 lei – 21.350,00lei Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 15.04.2019, ora 12.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, C.P. 700221, jud. Iaşi. Bunurile se vând libere de sarcini. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare, precum şi condiţiile de participare (inclusiv condiţia prezentării dovezii de depunere a garanţiei de participare în valoare de 10% din valoarea de pornire a licitaţiei), sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, de luni până vineri, orele 09.00 – 16.00, până pe data de 15.04.2019, ora 12.00, în baza unei cereri prealabile (24 de ore). Relaţii suplimentare se pot obţine de pe site-ul www.insolventa.ro și la numerele de telefon: Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L.: E-mail: secretariat@insolventa.ro, fax: 0232/212231; tel.: 0232/243864, 0755132473, 0751083082
„Drumul Iaşi – Suceava va fi scos la licitaţie în această lună”
15/04/2019 08:49

* dialog cu Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi - Domnule preşedinte, după o aşteptare care părea că nu se mai termină, bugetul de stat a fost deblocat. Iaşul are, aşadar, posibilit ...

„Justiţia e plină de păcate!”
30/03/2019 07:30

* de vorbă cu Vasile Lupu, fost deputat, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor şi preşedinte al PNŢCD - Domnule Lupu, PNŢCD a semnat, joi, un protocol de colaborare cu PSD, pentru alegerile europarlam ...

VIDEO - Mihai Chirica: „Iaşul are, de la an la an, o provocare suplimentară”
03/03/2019 09:00

- Domnule primar, se pare că veţi miza, in acest an, pe un buget de 820 milioane de lei. E mult, e puţin? Ce se poate face cu banii aceştia la un oraş ca Iaşul? - Nu e puţin, dar nici nu e mult, a ...

„Sintagma apetit scăzut pentru lectură nu este corectă în relaţie cu tinerii de astăzi”
04/02/2019 00:00

 Gustul ieşenilor pentru lectură este dominat de cărţile de dezvoltare personală şi de istorie recentă, de cele din literatura şcolară, precum şi de cele care răspund nevoii de distracţie, de d ...

VIDEO - Ion Solcanu: „Sistemul de alegere a preşedintelui trebuie modificat, odată cu Constituţia”
07/01/2019 09:41

  * dialog cu prof. univ. dr. Ion Solcanu, fost senator social-democrat, vicepreşedinte PSD şi al Senatului Romaniei, astăzi preşedinte al Secţiei de Ştiinţe Istorice şi Arheologice a Academiei Oa ...

„Masa de Crăciun este minunată cu oamenii dragi alături, nu cu platouri pline de grăsimi”
22/12/2018 00:00

Potrivit Institutului Naţional de Sănătate Publică (INSP), in Raportul Naţional al Stării de Sănătate a Populaţiei pe anul 2017 se arată că in Iaşi sunt inscrise in evidenţa medicilor 35.902 de per ...

INTERVIU - MIHAI CHIRICA: „Mai bine de jumătate din populaţia activă a marilor oraşe nu are încă o opţiune politică”
14/12/2018 07:55

* dialog cu Mihai Chirica, primarul municipiului Iaşi - Domnule primar, Clujul, Oradea, Aradul şi Timişoara au semnat, de cateva zile, Alianţa Vestului, un acord privind cooperarea in materie de mari pro ...

„În lumea aceasta a subiectivităţii au apărut prea mulţi vânzători de piei de cloşcă”
10/12/2018 00:00

    Sculptorul Liviu-Adrian Sandu este iniţiatorul şi fondatorul, in 2016, al Societăţii Artiştilor Figurativi din Romania şi, din 2013, Membru al Societăţii Sculptorilor Portretişti din ...

EXCLUSIV - Nicolae Dabija: „Trebuie să facem în aşa fel încât graniţa din capul basarabeanului să cadă”
30/11/2018 00:00

Nicolae Dabija este omul indrăgostit de cuvant, indrăgostit de limba romană, este cel care a luptat cu indarjire pentru ca generaţiile de astăzi din Republica Moldova să poată vorbi o limbă frumoasă, p ...

„Administraţia actuală nu vede Iaşul ca pe un actor regional relevant”
27/11/2018 08:22

  Cei 320 kilometri ai noii Autostrăzi Iaşi – Targu Mureş, care ar duce la realizarea unei mai bune legături intre localităţi urbane şi rurale din această zonă a ţării, au starnit nenumă ...