default

Dimensiune font:

Mircea Pricăjan, scriitor şi traducător: „Inspiraţia vine când n-o caut”

| 29-09-2017 05:15

Unul dintre invitaţii ediţiei din acest an a FILIT este scriitorul şi traducătorul Mircea Pricăjan * într-un interviu acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, acesta vorbeşte despre munca şi pasiunea autorului de proză, dar şi despre aşteptările de la publicul ieşean 

- Cum ar putea fi caracterizat, în câteva cuvinte, scriitorul Mircea Pricăjan?

- În adolescenţă, când am început să scriu proză, veteranii scrisului îmi spuneau că asta e treabă de care să te apuci la maturitate. Sigur că i-am contrazis, în sinea mea! Eram convins că proza ţine de invenţie, de poveste. Aşa am scris atunci, aşa am şi debutat. Cu poveşti de varii dimensiuni. Unele chiar monstruoase, cum este primul roman, de 700+ pagini. Acum, apropiindu-mă de 40 de ani şi după ce am trecut, ca traducător, prin zeci de experienţe narative, sunt convins că proza ţine de... prozator. Arta aceasta, dacă se limitează doar la subiectul ei, îşi ratează miza. De aceea spun că al doilea roman, Calitatea luminii, publicat la 14 ani după primul, este tot un debut. Adevăratul meu debut. Prin urmare, o definiţie posibilă ar fi aceasta: Mircea Pricăjan este autorul a două debuturi, unul ca povestitor, altul ca scriitor.

- Ce aşteptări aveţi de la publicul ieşean?

- Sunt pregătit să mă surprindă. E-un soi special de aşteptare aceasta. E prima dată când ajung în Iaşi şi despre cititorii de aici ştiu că sunt, după Bucureşti, cei mai numeroşi din ţară. Sunt convins de acest adevăr. De aceea, întâlnirea cu ei, cu o parte din ei, nu poate fi decât o încântare. Şi o provocare, totodată. Emoţiile cu care vin la FILIT aşa se explică. Va fi ca o reuniune a unei mari familii.

- Care consideraţi că sunt elementele ce pot atrage un cititor în faţa unei opere literare?

- Expresivitatea. În aceasta stau grămadă multe alte atribute care fac un cititor să se „lipească” de literatură. Când autorul atinge cel mai înalt grad de expresivitate, realizează ceea ce, în lumea fizică, este încă o imposibilitate: teleportarea. Raptul pe care îl produce textul bine scris este marea provocare a oricărui scriitor. Astfel se explică şi ce spuneam la primul răspuns. Nu subiectul primează. Marii autori continuă să fascineze cititorii, în ciuda faptului că operele lor vorbesc despre situaţii cu care cititorul modern nu se mai întâlneşte. Însă, prin felul în care ei au reuşit să le exprime, le-au esenţializat, le-au transformat în portaluri prin care vor putea călători cititorii din toate timpurile.

- Credeţi că fiecare nouă traducere aduce un plus de înţeles unei opere sau se pierde din savoarea limbii în care a fost creată?

- La modul ideal, o traducere este o rescriere pentru un public nou, aparţinând unei culturi diferite, cu referenţi diferiţi. Discutăm, deci, despre două lucruri distincte. Originalul este de neînlocuit, este punctul fix. Traducerea, în schimb, se adresează momentului. De aceea avem traduceri succesive, adaptate sensibilităţilor aflate într-o continuă evoluţie. Aşadar, despre înţelesuri poate fi, într-adevăr, vorba când analizăm o traducere, nu însă şi când ne referim la originalul unei opere anume. Savoarea limbii – deşi diferită în ambele cazuri, fatalmente – este elementul comun. Ce se pierde şi ce se câştigă printr-o traducere – iată subiectul unei discuţii mai ample.

- Sunteţi pasionat de SF? Aţi debutat cu o teză despre Stephen King, la absolvirea cursurilor Facultăţii de Litere. Cum explicaţi legătura?

- Sunt pasionat de fantastic, de acel element care sparge graniţele firescului, ale realităţii unanim convenite, pentru a-i potenţa valorile, valenţele, dimensiunile... Nu-mi dau seama cum s-a ajuns să fiu asociat cu aria SF, poate datorită unor traduceri pe care le-am făcut. În mod cert, legătura cu opera lui Stephen King (pe care am studiat-o, pe care am tradus-o) nu explică asta. Stephen King, cu foarte puţine excepţii, deloc notabile, nu este un scriitor de science-fiction. Nu e un inventator de lumi tehnologizate. Lumile lui, în afara toposului propriu subscris statului real Maine (descris de localităţi imaginare precum Derry, Castle Rock, Salem’s Lot etc.), sunt profund fantastice. A se vedea în special seria „Dark Tower” şi operele conexe. Aşadar, şi în ceea ce mă priveşte, n-am avut vreodată înclinaţie spre elementul ştiinţific din SF.

- Ce alt autor v-a impresionat în mod deosebit?

- Greu de dat un singur nume! Sunt un cititor care-şi recunoaşte slăbiciunea pentru literatura Occidentului. În special cea nord-americană. Anglo-saxonă. Probabil explicabil prin prisma dominantelor din copilăria generaţiei mele. Noi, cei născuţi în jurul deceniului VIII al secolului trecut, ne-am trăit „trezirea la conştiinţă” în anii nouăzeci, iar, atunci, cultura americană curgea prin toate fisurile realităţii româneşti. Şi fisurile astea erau adevărate crevase! În mod normal, psihicul nostru a fost puternic amprentat. De aceea, faţă de operele autorilor americani simt o apropiere specială. Hemingway, Updike, Roth, Oates, Capote, Faulkner, Heller, Irving... Lista e prea lungă! Prin ei am ajuns apoi, fireşte, la autorii britanici, la cei din (fostele) colonii, la francezi şi germani...

- Cum vedeţi locul ideal pentru dumneavoastră pentru a scrie? Ce vă inspiră?

- Nu am nevoie atât de un loc, cât de un timp anume. Şi, desigur, de o imagine obsedantă (care uneori nici nu ajunge transpusă în text!). Am nevoie de câteva ore, două-trei, în care să nu simt vreo presiune. Dacă lucrurile se pun bine pe roate cu un text anume, mi-e mai uşor după aceea să mă concentrez şi în intervale mai scurte, fie şi numai pentru un singur paragraf. Inspiraţia vine când n-o caut. Şi am învăţat să nu o mai caut. Mă las surprins.

- Vă consideraţi un om al contrastelor, judecând după „lumina” şi „umbrele” care dau titlurile a două opere de-ale dumneavoastră?

- Da, evident, contrastele mă interesează mereu. Mi-am dat seama că asta şi caut în ceea ce scriu. Nu e un artificiu pe care îl urmăresc neapărat, dar am remarcat că, de cele mai multe ori, într-acolo mă poartă scrisul. E vorba despre acel adversativ drag autorilor americani, punerea în balanţă, binele şi rău, frumosul şi urâtul... Marea capcană în care mă lupt să nu cad este declarativul, sentenţiozitatea, acel element moralizator care, dintr-un singur cuvânt, poate dinamita şansele ca un text să fie literatură.

- Cât de greu este să scoţi o carte astăzi în România?

- E mai uşor ca oricând! Este uşor chiar, în România fiind, să scoţi o carte în America, de pildă, prin opţiunea print-on-demand de la Amazon! A devenit un serviciu ca oricare altul. E o nevoie pe care găseşti oricând un întreprinzător dornic s-o satisfacă. Nu asta este problema. Sau poate chiar asta este problema, dacă privim lucrurile mai de aproape. Într-o piaţă la care, teoretic, toată lumea are acces, cumpărătorul neavizat nu are decât de pierdut. Şi piaţa - la fel, neavând mecanisme de autoreglare. E atât de uşor să pierzi un cititor care a avut proasta inspiraţie să se lase păcălit de-un subprodus literar. Cred că, pentru aceasta, mai avem de crescut. Mult! Şi am putea grăbi acest proces sprijinind – chiar de la nivel de Stat – eforturile editurilor serioase.

- Credeţi că apetitul românilor pentru lectură s-a diminuat în vreun fel, odată cu expansiunea Internetului?

- Îmi pare rău să constat că s-a diminuat, din acest motiv, apetitul pentru lectură al celor din generaţia mea şi chiar din generaţiile mai vechi. Pentru ei, Internetul a devenit cea mai nouă jucărie, după filmele pe casete video şi, apoi, cinematograful, şi televiziunea prin cablu. În rândul celor mai tineri, adică cei care s-au născut cu această „jucărie” la îndemână, lectura văd cu bucurie că este o plăcere în rând cu celelalte.

- Ce preferaţi? Cartea pe hârtie sau pe Kindle e-book?

- Încă prefer cartea pe hârtie, dar îmi dau seama că suportul nu ar trebui să conteze. Şi nici nu cred că va conta în viitor. Citesc cărţi electronice doar când mi-ar fi imposibil să citesc pe hârtie: la sala de sport (timpul trece mai plăcut când citeşti în timp ce alergi pe bandă) sau noaptea, pentru a nu-mi deranja soţia cu lumina veiozei. În rest, prefer hârtia.

- Dacă ar fi să faceţi un top al celor mai interesante cinci cărţi, care ar fi acesta şi de ce?

- Aş începe cu Misery, de Stephen King, pentru că descrie foarte bine, mai ales pentru un autor, chinurile prin care treci când nu scrii ceea ce simţi că trebuie să scrii cu adevărat. Brutalitatea metaforei din acest roman aici se situează. Apoi, povestirile lui Poe, pentru frumuseţea barocă a prozei gotice. Nostalgia lui Mircea Cărtărescu, pentru frumuseţea gotică a prozei postmoderne. Teodosie cel Mic, de Răzvan Rădulescu, pentru măiestria scriiturii şi pentru că este un roman pur şi simplu fantastic. Jurnalul lui Mihail Sebastian, pentru că face dreptate, după foarte mulţi ani, unui autor foarte bun. Şi pentru că a venit exact când trebuia în parcursul meu de cititor.

Acestea sunt doar cinci titluri extrase la voia memoriei din totalul de sute care şi-ar afla rostul aici.

- Ce sfaturi i-aţi da unui tânăr care vrea să devină scriitor?

- Să-i citească înainte pe marii autori ai lumii, începând de la cei încă în viaţă şi mergând înapoi în timp, măcar câteva zeci de titluri, la propria alegere, după care să citească doi, trei veleitari. Şi să compare. Apoi să încerce să scrie cât mai sincer cu sine însuşi, evitând greşelile pe care le-a observat la cei din urmă. Să nu deznădăjduiască şi să nu se grăbească. Şi să scrie, obligatoriu, măcar de zece ori mai puţin decât citeşte.

- Are importanţă, până la urmă, vârsta la care te apuci de scris?

- Are. Proza, în special, cere o anumită maturitate de gândire, un anumit „comportament mental” cultivat din timp, proza se sprijină pe lecturi solide, pe acumulare. Aceasta nu înseamnă că, pentru a scrie proză, trebuie să aştepţi un număr de ani. Înseamnă doar că exerciţiile pe care le face un prozator aspirant la o vârstă fragedă rămân, de cele mai multe ori, doar ceea ce sunt: exerciţii. Foarte importante pentru stăpânirea unor tehnici indispensabile mai încolo, dar inevitabil imature. O spun din experienţă.

- Care subiect credeţi că nu a fost abordat suficient în vreun roman?

- Nu subiectul ar trebui să ne intereseze. Reiau ideea din primul răspuns. În literatură, subiectul este un pretext. Jucându-ne cu această familie lexicală, putem spune că textul se sprijină pe acest pretext pentru a ne deschide calea spre subtext. Riscul major este tocmai ca subiectul să ocupe centrul scenei, să se transforme într-un paravan opac dincolo de care nimeni nu mai zăreşte nimic. Marile best-seller-uri ale ultimilor ani asta fac. Creează pe orizontală şi, de aceea, îşi epuizează potenţialul de la prima lectură.

A consemnat Ciprian NEDELCU

 

* * *

Mircea Pricăjan s-a născut pe 2 septembrie 1980, în Oradea. A absolvit Facultatea de Litere din oraşul natal, cu o teză despre Stephen King. A debutat editorial în 1997, cu proză scurtă, în suplimentul unui ziar local. În 2002 a publicat romanul „În umbra deasă a realităţii” (Editura Universităţii din Oradea), iar, în 2016, „Calitatea luminii” (Editura Polirom). A tradus din limba engleză peste 50 de volume. A îngrijit apariţia mai multor reviste literare electronice şi a fondat în anul 2012 „Revista de suspans”. A editat două antologii tematice de proză scurtă. Din anul 2003 este redactor la revista de cultură „Familia”. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

ULTIMA ORA

ANUNT LICITATIE. SC TOPCAR SRL- in faliment, prin lichidator judiciar CII Burcoveanu Laura Mihaela, cu sediul in Iasi, str. A.Panu nr. 13-15, mezanin, telefon 0741232516, e-mail laura.burcoveanu@yahoo.ro, in dosarul 3299/99/2017, anunta scoaterea la vanzare prin licitatie publica cu strigare, la data de 29.07.2020, ora 10, la sediul lichidatorului judiciar din Iasi, strada Anastasie Panu nr. 13-15, mezanin, a bunului mobil AUTOTURISM MARCA BMW 740D BERLINA, culoare albastra, an fabricatie 2003, motorina, nr. locuri 5, capacitate cilindrica 3901 cmc, tapiterie scaune piele, stare buna de functionare. Bunul poate fi vazut in parcarea restaurantului La Castel. Valoarea pornire de licitatie - 22765 lei, fara TVA, reprezentand 100% din pretul de evaluare. Daca bunul nu va fi adjudecat, o a doua licitatie va avea loc la data de 30.07.2020 – ora 10.00, la acelasi sediu si la acelasi pret. Daca bunul nu va fi adjudecat, alte licitatii vor avea loc la 10.08.2020- ora 10.00 si la 11.08.2020 - ora 10.00, la 90% din pretul de evaluare, la valoarea de pornire de 20488,5 lei, iar ulterior la 31.08.2020- ora 10.00 si la 01.09.2020-ora 10.00, la 80% din pretul de evaluare, la valoarea de pornire de 18212 lei. Persoanele care pretind vreun drept real asupra bunului au obligatia, sub sanctiunea decaderii, sa faca dovada acestui fapt pana la data de 28.07.2020, ora 12, la sediul lichidatorului judiciar. Caietul de sarcini se poate procura de la sediul lichidatorului judiciar, in baza unei cereri prealabile formulate cu 24 de ore inainte, la pretul de 50 de lei. Garantia de participare este de 10% din valoarea de pornire. Informatii suplimentare la telefon 0741232516 sau la sediul lichidatorului judiciar.
ANUNT privind organizarea licitatiei publica-pasune domeniul public. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta: UNITATEA ADMINISTRATIV TERITORIALA MIRONEASA cu sediul administrativ in Mironeasa, cod postal 707300, judetul Iasi, cod fiscal 4540453, telefon 0232228600, fax: 0232228652, e-mail: contact@primariamironeasa.ro. 2. Informatii generale privind obiectul inchirierii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Proprietati publice, teren pasune, 2 loturi, identificate astfel: 1. Lotul I - 30.00 ha - CF 61847/1; 3. Lotul III - 0.45 ha CF 60701. Inchirierea se face conform art. 333, art. 335 din O.G. 57/2019 si conform HCL nr. 84/07.06.2020; 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Primariei Comunei Mironeasa. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul autoritatii contractante, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Secretariatul Primariei Comunei Mironeasa, comuna Mironeasa, judetul Iasi. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 150 lei, ce se achita cu numerar la casierie. 3.4. Data limita privind solicitarea clarificarilor: 31.07.2020, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data limita de depunere a ofertelor: 07.08.2020, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Primaria Comunei Mironeasa, registratura. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 07.08.2020, ora 10.00, Primaria Comunei Mironeasa, judetul Iasi. 5. Instanta competenta in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalulu Iasi, Strada Elena Doamna, nr. 1A, cod postal 700398, telefon: 0332403642, fax: 0332435700, email: tr-iasi-reg@just.ro. 6. Data transmiterii anuntului de licitatie catre instantele abilitate, in vederea publicarii: 16.07.2020.
Primăria Comunei Tomeşti, Judeţul Iaşi, scoate la vânzare în data de 14.08.2020, ora 10, la sediul său din Comuna Tomeşti, suprafaţa 268 mp, situată în intravilan extins conform PUG Sat Tomești, Comuna Tomești, Județul Iași, Tarlaua 10, Parcela Arabil 455/5, nr. cadastral 66629, la ora 10:30, suprafața de 247 mp, situată în intravilan extins conform PUG Sat Tomești, Comuna Tomești, Județul Iași, Tarlaua 47, Parcela Arabil 2489/8, nr. cadastral 66957, iar la ora 11, suprafața de 147 mp, situată în intravilan Sat Vlădiceni, Comuna Tomești, Județul Iași, Tarlaua 5, Parcela Arabil 114. Terenurile se află în domeniul privat al Comunei Tomeşti. Documentația de atribuire se pune la dispoziție pe suport de hârtie, contra unui preț de 50 de lei. Ofertele se pot depune până la data de 13.08.2020, ora 15, la sediul Primăriei Tomești, într-un exemplar. Taxa de participare la licitaţie este de 50 lei. Garanţia de participare este de 3% din preţul de pornire la licitaţie pentru întreaga suprafaţă. Preţul de pornire al licitaţiei este de 7000 EURO pentru întreaga suprafață, pentru terenul de 268 mp,3000 EURO pentru întreaga suprafață, pentru terenul de 247 mp, și 3292 EURO pentru întreaga suprafață, pentru terenul de 147 mp. Prezentul anunț se va transmite pentru publicare instituțiilor publice abilitate, în data de 14.07.2020. Relaţii suplimentare se pot obţine la sediul Primăriei Comunei Tomeşti, Judeţul Iaşi. Tel. 0232/290434, int.211.
VIDEO - INTERVIU Mihai CHIRICA: „Mi-e teamă de valul trei al pandemiei, care va veni odată cu apariția bolilor de sezon”
31/07/2020 13:23

        * dialog cu Mihai Chirica, primarul municipiului Iasi   - Un oraş, importanţa sa, nu se măsoară prin lungimea şi lăţimea fizică, ci prin natura aspiraţ ...

Camelia Gavrilă: „Politica este pe voturi, pe notorietate...”
13/07/2020 00:00

  * dialog cu deputatul Camelia Gavrilă, candidat PSD la alegerile pentru funcţia de primar al municipiului Iaşi - Doamna deputat, poate avea Iaşul o femeie primar, pentru prima oară in istorie? Sau ...

„Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească”
08/07/2020 21:12

  * dialog cu deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), iniţiatorul Legii privind realizarea Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Targu Mureş  - Domnule deputat, ce simte initiatorul unei le ...

„Trebuie să arătăm că trăim într-o economie de piață, nu într-o societate de piață”
01/07/2020 10:21

     * dialog cu Joaquín Turmo Garuz, profesor de Macroeconomie şi Economie Internaţională la Facultatea de Economie si Afaceri din cadrul Universităţii din Barcelona   ...

„Riscăm să nu mai începem școala!” Dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica
19/06/2020 11:37

  - Domnule primar, numărul tot mai mare de noi cazuri COVID-19 nu prea mai lasă mult loc relaxărilor... Alegerile locale, stabilite pentru finalul lunii septembrie, pot incurca şi mai mult sensibil ...

Mihai CHIRICA: „Traversarea munților cu autostrada, în zona Ditrău, va dura șapte ani!” VIDEO
09/06/2020 06:31

* dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica - Domnule primar, in urmă cu cateva zile, primarii din regiunea Moldovei au fost convocaţi la Ministerul Transporturilor, unde li s-a prezentat tema &bd ...

VIDEO - MIHAI CHIRICA: „În competiția pentru ridicarea Spitalului Regional de Urgență vor veni 19 mari companii”
11/05/2020 14:32

  - Domnule primar, numărul persoanelor infectate este intr-o usoară crestere in regiunea Moldovei... Ce ne poate aduce această perspectivă deloc imbucurătoare, mă refer la anuntatele măsuri de rel ...

INTERVIU - „Este important ca imunizarea populaţiei să nu se facă prin trecerea prin boală, ci prin vaccinare”
07/04/2020 22:10

  * dialog cu prof. univ. dr. Doina Azoicăi, coordonatorul disciplinei de Epidemiologie din cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie „Gr.T.Popa” Iasi, presedinte al Societătii Rom ...

INTERVIU îSoţii nu mai pot conveni divorţul doar prin încheierea unui acord de mediere
03/03/2020 20:42

Cuplurile care doreau să divorţeze şi aveau puse la punct toate aspectele legale, puteau apela la un mediator pentru o procedură simplificată. Însă, decizia de săptămana trecută a Înaltei C ...

„Va fi dificil ca oraşul să se dezvolte cu voturi pe criterii politice în Consiliul Local”
02/03/2020 00:00

- Domnule Botez, incheiaţi, in curand, un mandat de patru ani, care se adaugă celor 16 ani de activitate in slujba administraţiei ieşene. Dacă e să faceţi bilanţul acestor ultimi patru ani, cum i-a ...