„O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau pe toate drumurile”

Alexandru Anghel (9)

Dimensiune font:

| 25-10-2020 21:22

* dialog cu Alexandru Anghel, noul preşedinte al Consiliului de Administraţie al Aeroportului Internaţional Iaşi

- Domnule Anghel, ați revenit în fruntea Consiliului de Administrație al Aeroportului Iași după ce, în urmă cu doi ani, ați fost forțat să părăsiți această funcție. Care sunt planurile pe care le aveți pentru viitorul aerogării ieșene, aflată în dificultate din cauza pandemiei și nu numai?

- Lucrurile merg oarecum la pachet, în sensul în care Consiliul Județean hotărăște, prin scrisorea de așteptări, Consiliul de Administrație face planul de administrare, iar punerea în aplicare o face executivul. Primul pas a fost făcut prin schimbarea domnului Mitică Rebegea, care a stat trei ani acolo, degeaba, un om care nu are nu are nici o pregătire și nici nu avea ce să caute acolo, pentru ca nu are nici o competență care să îl recomande în funcția aceea, dar a făcut echipă cu domnul Cătălin Bulgariu, care iarăși nu avea ce să caute acolo, pentru că nu a administrat în viața lui nimic. Al doilea pas va fi acela de a vedea cu cine continuăm... Eu am cerut încă din februarie să se stopeze cheltuielile inutile, să refacem planul de administrare, planul de management, ca să putem gâni o politică tarifară adecvată față de companiile aeriene. Nu s-a făcut asta, deoarece directorul Bulgariu a considerat tot timpul că il șicanăm cu astfel de sugestii. De fapt, nici nu trebuia să îi spunem noi, trebuia să vină de la un bun administrator, care avea obligația să vadă când lucrurile nu merg bine și să ia măsuri, să le îndrepte. Acum va trebui să analizăm activitatea directorului, ce a făcut și ce nu a făcut, cum a răspuns la sarcinile trasate până acum de Consiliul de Administrație.

_ Care sunt, în viziunea dumneavoastră, cauzele care au condus la pierderea unor curse externe? 

_  În primul rând, unele companii au solicitat invesiții la aeroport, iar investiția solicitată în mod permanent a fost cea legată de terminal, de capacitate de a procesa pasagerii și nu s-a făcut nimic în sensul acesta. Deci, ei au așteptat să vadă că se mișcă ceva, dar nici măcar intenție nu a fost. A doua condiție - și sunt încă discuții - a fost legată de reducerile comerciale care ar trebui să le primească Blue Air... Eu am un punct de vedere, ceilalti au un alt punct de vedere, trebuie să gândim în interesul aeroportului și în interesul de a putea ține cursele aici.

_ A fost vorba și despre unele datorii ale companiilor...

_ Normal este ca respectivele companii aeriene să plătescă exact atât cât trebuie, însă ei vor, atunci când zboară de la Iași, să aibă tarife comparabile cu cele de la Bacău sau de la Suceava. Dacă vă uitați pe schema de tarifare o să vedeți că BlueAir și Wizz Air aveau - la un trafic anual atins de 400-500 de mii de pasageri - cu reducerile care li se acordau, aveau tarife mai mai jos decât la Bacău și Suceava. Problema era că cel puțin BlueAir nu și-a primit partea de reducere comercială, iar WizzAir a fost deranjată de  faptul că nu s-au făcut investiții la Iași și nu au avut dialog cu aeroportul.

_ Există șansa de a reîntoarce cursele pierdute?

_ Există această șansă, desigur! Eu știu asta, deoarece am mai avut discuții cu ei, la Brașov. Din punctul meu de vedere, atunci când am discutat nu am vrut să amestec lucrurile, însă tot ei deschideau discuția și spuneru că ar vrea să vină să zboare de la Iași dacă lucrurile ar reveni la normal și ar avea cu cine să poarte un dialog.

_ Care sunt planurile privind modernizarea aeroportului ieșean și – lucru esențial – de unde vor veni banii?

_ Am vorbit la Ministerul Transporturilor și este vorba să prelungească programul europene de finanțare pentru aeroporturi, care avea termen final luna decembrie 2020. Din cauza faptului că a fost înregistrată o absorție slabă, cumulată cu pandemia, s-a vorbit de prelungirea termenului cu încă doi ani. În condițiile acestea, am putea să aplicăm pentru construirea unui nou terminal cu finanțare europeană 85%. Lucrul acesta se putea face încă din ianuarie 2018, când a fost instalată noua conducere la Aeroport, dar nu s-a vrut. Din punctul meu de vedere, actuala conducere este culpabilă, iar acest aspect i se poate imputa. Se putea face un terminal până acum! Dar, știți cum este, se iau mai ușor banii pe desene, pe studii. Vă spun din experiența mea – deoarece în prezent mă ocup cu ridicarea unui nou aeroport, la Brașov - este foarte greu să duci un lucru la capăt. Numai extinderea asta de platformă de la Iași trebuia să fie gata din martie 2019, deci o depășire de termene. Cu cine să ne apucăm să facem lucruri mai serioase? Nu ai cu cine...

_ Cât de greu îi va fi Iașului să se impună ca aeroprt regional principal?

_ Vom reuși. Locul Iașului este acesta de aeroport regional. Dar, totul pornește de la oameni. Uitați-vă cât de mult se greșește și cât de mult avem de suferit... Nouă ni se pare că este o treabă minoră, toată lumea o tratează în cheia discuțiilor politice, că este o luptă pentru funcții. Dar hai să ne uităm și să vedem pe cine punem în funcțiile acestea, să avem oameni care au competențele necesare, deoarece, altfel, vor avea de suferit cei din zona IT, universitățile, turismul... Este un domeniu în care impactul nu se resimte doar asupra întreprinderii, că eu le tot spuneam că are de suferit și compania aeriană, au de suferit si agenții de handling, și ăia de la combustibil, dar și restaurantele, totul pentru că ai în fruntea instituției un om care habar nu are ce e cu el acolo și se gândește numai la interesul propriu, cum să își ia el salariu și prime. Orice sfaturi i-am dat noi a râs și nu le-a pus în aplicare, în tandem cu fostul peședinte al Consiliului de Administrație. Iașul are potențial. În primul rând, să fie niște oameni serioși și care să fie dedicați, să vină la muncă cu idea de a pune lucrurile pe făgașul normal și să dezvolte aeroportul.

_ Există măcar un nume, o variantă pentru funcția de director general al aeroportului?

_ Sincer, nu am un nume. O să se constate, într-un final, că bunii manageri de aeroporturi nu stau chiar pe toate drumurile, cei care să dețină competențele, cunoștințele necesare unui asemenea post. Sincer, la modul cel mai onest, este greu să gasim un om să ocupe funcția de conducere. Am avut o discuție cu factorii de conducere care au venit în județ, am dezbătut problema și le-am explicat cum majoritatea aeroporturilor din țară s-au chinuit enorm să își găsească manageri, unii încă nu și-au gasit, au dat anunțuri și nu le-a venit nimeni. Dacă luați toate aeroporturile din țară veți vedea că au pe acolo interimari, caută soluții și nu găsesc, pentru că nu sunt oameni. Din partea mea o să fie tot sprijinul, esențial ar fi să găsim pe cineva care măcar să vină cu gândul bun, în primă fază, să zică „hai să facem treabă bună acolo!” Cred că din momentul acela putem să începem să construim.

_ Cât de greu v-a fost să acceptați propunerea de a vă reîntoarce la Iași?

_ Eu sunt la Broașov și am făcut acolo un aeroport... Chiar nu aveam nevoie de asta, dar am venit să ajut. În 2017, când m-au dat afară de la Iași, aveam 2 milioane de euro profit. Tot traficul care s-a mai înregistrat în anul următor și încă un an după a fost de pe urma mea, că avem negociat cu Blue Air să deschidă cursele în acea perioadă. Acum se vede ce a făcut Bulgariu, că nu a făcut nimic și nimeni nu a comentat. Tuturor li s-a părut normal că am fost eu dat afară, dar acum hai să vedem pe cine aducem. Prima prioritate este să facem analiza domnului director și a aechipei sale, să vedem ce e de schimbat, ce e de păstrat, să facem o echipă. Nu avem nevoie de oameni care să piardă timpul, aici nu este o intreprindere de ajutor social, iar cine nu își face treaba poate să plece să facă loc altora.

_ Aveţi susţinerea necesară, simţiţi asta?

_ Avem cele două paliere de decizie - Consiliul de Administrație, partea de execuție - hai să facem o echipă bună! Cu noua conducere a județului și cu ce va mai fi pe la Guvern, cred că am avea sprijinul necesar și ne putem apuca de treabă. Acum, ce nu înţelege lumea, care spune mereu că atunci când te duci pe o funcție te umpli de bani, eu iau aceieași bani pe care îi luam și înainte, ca membru în Consiliul de Administrație, doar că vor fi responsabilități în plus. Eu mă puteam lipsi ușor de responsabilitatea asta, că am şi Autoritatea Aeronautică pe cap, am și Bașovul, dar am zis să vin, mi-am arătat disponibilitatea să vin să ajut și să facem lucrurile bine.

Dan M.BREZULEANU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:17


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
„Odată cu apariţia sezonului rece, situaţia din spitale se va înrăutăţi”
12/10/2020 20:11

* susţine directorul Direcţiei de Sănătate Publică Iaşi, dr. Vasile Cepoi - Domnule director, cu cele 100 de cazuri inregistrate luni, municipiul Iaşi a depăşit coeficientul barieră in calea carantin ...

VIDEO - INTERVIU - Mihai Chirica: „ Am găsit profesori plângând în cancelaria unor școli, de mila copilașilor”
17/09/2020 13:37

  * dialog cu primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica - Domnule primar, scoala a debutat, problemele mari incep să se stingă, dar apar mereu altele, mai mici. A fost debutul acesta de an scolar pe m ...

 INTERVIU - Maricel POPA: „Avem o mare problemă legată de deschiderea şcolilor”
26/08/2020 00:00

* dialog cu Maricel Popa, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi - Domnule preşedinte, au mai rămas doar cateva zile pană la deschiderea unui nou an şcolar. Cat de mult s-au implicat unităţile adminis ...

INTERVIU/VIDEO - Mihai Chirica: „Dacă elevul trebuie ţinut în braţe pentru a sta în bancă şi a învăța, aşa vom face!”
24/08/2020 09:32

* dialog cu primarul municipiului Iasi, Mihai Chirica - Domnule primar, trei săptămani ne mai despart de inceperea unui nou an şcolar, poate cel mai dificil din istoria noastră recentă. A trecut vara, Guv ...

VIDEO - INTERVIU Mihai CHIRICA: „Mi-e teamă de valul trei al pandemiei, care va veni odată cu apariția bolilor de sezon”
31/07/2020 13:23

        * dialog cu Mihai Chirica, primarul municipiului Iasi   - Un oraş, importanţa sa, nu se măsoară prin lungimea şi lăţimea fizică, ci prin natura aspiraţ ...

Camelia Gavrilă: „Politica este pe voturi, pe notorietate...”
13/07/2020 00:00

  * dialog cu deputatul Camelia Gavrilă, candidat PSD la alegerile pentru funcţia de primar al municipiului Iaşi - Doamna deputat, poate avea Iaşul o femeie primar, pentru prima oară in istorie? Sau ...

„Ȋn instituţii, pe lângă cei din primul eşalon, există o mare masă de funcţionari care efectiv nu vor să muncească”
08/07/2020 21:12

  * dialog cu deputatul ieşean Petru Movilă (PMP), iniţiatorul Legii privind realizarea Autostrăzii Ungheni – Iaşi – Targu Mureş  - Domnule deputat, ce simte initiatorul unei le ...

„Trebuie să arătăm că trăim într-o economie de piață, nu într-o societate de piață”
01/07/2020 10:21

     * dialog cu Joaquín Turmo Garuz, profesor de Macroeconomie şi Economie Internaţională la Facultatea de Economie si Afaceri din cadrul Universităţii din Barcelona   ...

„Riscăm să nu mai începem școala!” Dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica
19/06/2020 11:37

  - Domnule primar, numărul tot mai mare de noi cazuri COVID-19 nu prea mai lasă mult loc relaxărilor... Alegerile locale, stabilite pentru finalul lunii septembrie, pot incurca şi mai mult sensibil ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei