„Riscăm să nu mai începem școala!” Dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica

104201569_2074616572671277_3430961636244427728_o

Dimensiune font:

| 19-06-2020 11:37

Dialog cu primarul municipiului Iaşi, Mihai Chirica

 


- Domnule primar, numărul tot mai mare de noi cazuri COVID-19 nu prea mai lasă mult loc relaxărilor... Alegerile locale, stabilite pentru finalul lunii septembrie, pot încurca şi mai mult sensibila problemă a pandemiei?

- Da. Din punctul meu de vedere, relaxarea pe care a impus-o Parlamentul, la fel ca multe alte greșeli pe care le-au făcut până în prezent, arată foarte clar că nu s-au gândit deloc. Au urlat de fiecare dată că iau aceste măsuri suplimentare de relaxare pentru faptul că Guvernul nu reușește să le ofere unele informații științifice asupra situației în care se află România, dar acele informații sunt publice și pot fi consultate oricând. A fost, din punctul meu de vedere, o grabă nemeritată, deoarece, prin această relaxare, care a dus la creșterea nepermis de mare a numărului de cazuri de noi infecții, riscăm să nu mai începem școala pentru copii. Până la alegeri mai avem timp, este adevărat, acolo se pot găsi soluții, dar ce facem dacă amânăm din nou școala? Deja nivelul de educație din România este foarte jos. Au pierdut copiii, dar și studenții, un semestru complet, riscă să piardă şi un semestru din viitorul an școlar. După părerea mea s-a comis o mare greșeală că nu s-a abordat cu rațiune această problemă a relaxării.

 

Nu știm să folosim această oportunitate de a învăța la distanță. De fapt, rezultatele sunt cele pe care le știm – 47 la sută dintre români sunt analfabeți funcțional. Credeți că prin învățământul la distanță va scădea acest procent? Eu sunt convins că nu, din contră, va crește!”

 

- Totuși, ce putem face în condițiile în care viitorul an şcolar nu va putea începe în septembrie?

- Probabil vom fi nevoiți din nou să apelăm la învățământul la distanță. România nu este pregătită pentru învățământul la distanță, nu pentru că nu am avea tehnologie, căci tehnologie există pentru toată lumea, ci pentru faptul că nu avem această cultură, nu știm să folosim această oportunitate de a învăța la distanță. De fapt, rezultatele sunt cele pe care le știm – 47 la sută dintre români sunt, în momentul de față, analfabeți funcțional. Credeți că prin învățământul la distanță va scădea acest procent? Eu sunt convins că nu, din contră, va crește.

- Când aţi discutat ultima dată cu Ludovic Orban? Vă întreb deoarece sunt curios dacă premierul se interesează constant de necesităţile investiţionale ale celui mai mare oraş al României, după capitală...

- Vă spun cu sinceritate că astăzi de dimineață (miercuri, n.r.) am fost sunat de la cabinetul doamnei director general de la Compania Națională de Investiții și am trecut în revistă toate proiectele pe care Iașul le-a prezentat Companiei pentru a începe prioritizarea lor. Deci, este clar că toată lumea abordează cu seriozitate acest aspect.

- Foarte multă lume este interesată în a afla nouăţi despre investiţiile „protejate” de dumneavoastră, să le spunem aşa, în special de stadion şi de sala polivalentă. Se întâmplă lucruri notabile în această direcţie?

- Da, se întâmplă lucruri notabile pentru că săptămâna trecută am avut Comisia tehnică de recepție a studiilor propuse de către cele două echipe de proiectanți, iar în cursul acestei luni vom intra în Consiliul Local cu aprobarea indicatorilor tehnico-economici, documente obligatorii pentru a ne putea prezenta în vederea finanțării ulterioare. Deci, echipele muncesc în continuare și, sigur că da, pe măsură ce vedem că se concretizează bugetul anului 2021 vom insista din ce în ce mai mult pe lângă Guvernul României, pentru a prinde în buget stadionul, așa cum a promis.

 

 

Intersecțiile acestea sunt supraaglomerate și nici un sistem de trafic nu ar putea să le echilibreze, astfel încât autovehiculele să treacă în mod fluent”.

 

 

- Aveți un pachet de 300 proiecte pe care intenţionaţi să le depuneţi în viitorul exerciţiu financiar, POR 2021-2027. Putem creiona, aici, câteva priorităţi pe care le aveţi în vedere pentru municipiul Iaşi?

- În momentul de față am structurat tot pachetul de proiecte pe care Iașul îl deține, pe diferite categorii. Avem deja proiecte de infrastructură, avem terminate trei poduri, cu proiect tehnic de execuție - cele din Podu Roș, podurile care traversează dinspre bulevardul Sarmisegetuza către platforma Cicoare și podul care traversează dinspre bulevardul Dacia către platforma complexului comercial Era. Apoi, avem un pachet de peste 40 de străzi deja proiectate, aflate în modernizare, avem numeroase proiecte pe partea de reabilitări termice de clădiri publice și aici vorbim de câteva zeci de clădiri. Lucrăm la proiectul tehnic pentru modernizarea iluminatului public, în afara programului pe care deja l-am accesat, cu 4.800 puncte luminoase, mai avem în lucru 14.000 de puncte luminoase, inclusiv extinderea iluminatului public. Să nu uităm nici proiectele pe domeniul social, în sectorul locuințe sociale, dar și proiectele despre care am discutat până acum - proiectul Spitalul Regional de Urgență, proiectul pentru stadion, cel pentru sală polivalentă și variantele de ocolire ale municipiului. Pentru acestea din urmă, am și depus documentație la Ministerul Transporturilor, în vederea predării acestor obiective către noi, pentru a le gestiona împreună cu Ministerul Fondurilor Europene, iar noi să fim unitatea de implementare.

- În privința reabilitărilor termice de care ați amintit, ar trebui să luăm în calcul și rebranşările la vechea reţea de termoficare? Aţi afirmat că ieşenii vor face coadă la rebranşări. Ce le puteţi oferi acestora pentru a da năvală, să spunem, la acest serviciu al municipalităţii?

- Siguranță. Le putem oferi siguranță, în condițiile în care sistemele de termoficare centralizată sunt singura opțiune de încălzire validată de către Comisia Europeană pentru localitățile mari. Sigur, nu spune toată lumea că trebuie să existe un singur sistem, centralizat. Pot fi sisteme centralizate de cvartal, unice, cum sunt la noi, dar ele reprezintă unica soluție pentru a putea gestiona și condițiile de mediu. Se vor îngrămădi la branșare, de asta le-am și recomandat asociațiilor de proprietari să nu distrugă instalațiile, căci le va fi mult mai ușor pe viitor. De la 1 iulie se liberalizează prețul gazelor naturale, asta va fi prima măsură, nu știm ce se va întâmpla mai departe... Dar, între a utiliza o centrală termică care are deja câțiva zeci de ani de folosire și care nu-ți mai oferă siguranță pentru tine și familia ta și posibilitatea de a avea ceea ce-ți trebuie, apă caldă și căldură în condiții moderne, la timp și la un preț rezonabil, fără să te doară capul cum se gestionează o asemenea rețea, sigur că va avea câștig de cauză sistemul de termoficare.

- Managementul traficului a reprezentat o investiţie de câteva zeci de milioane de euro. Sunteţi mulţumit de felul în care a fost implementat acest proiect, ar putea fi reactualizat, să spunem? Vă întreb deoarece din ce în ce mai mulţi şoferi consideră că semafoarele nu sunt corelate pentru a asigura un trafic fluent...

- Sigur, șoferii au și ei dreptate, dar și noi avem dreptate. De ce? Pentru că monitorizăm cele mai importante intersecții din Iași în momentul de față și vă dau un singur exemplu: avem multe intersecții care au peste 275.000 de treceri pe săptămână. Acest lucru arată că intersecțiile acestea sunt supraaglomerate și nici un sistem de trafic nu ar putea să le echilibreze, astfel încât autovehiculele să treacă în mod fluent. De aceea apar blocaje la anumite ore din zi, datorită faptului că ele depășesc capacitate reală de preluare a intersecției. Dau un singur exemplu: 278.000 de mașini pe zi în intersecția de pe zona Cotnari; asta echivalează, la 7 zile pe săptămână, cu 32-33.000 de mașini pe zi. Este mai mare decât traficul care se măsoară pe o autostradă, care este dimensionată la un trafic zilnic de până în 30.000 de autoturisme. Prin urmare, credem că sistemul face față, poate fi îmbunătățit, este util și ori de câte ori va fi nevoie să-l actualizăm, o vom face.

 

Nu cred că există o problemă cu locurile de parcare, ci există o problemă cu numărul de mașini. O spun cu maximă responsabilitate că sunt enorm de multe maşini, la ceea ce poate primi Iașul în momentul de față.”

 

- Lipsa locurilor de parcare constituie o nouă mare problemă pentru oraş, în condiţiile în care numărul de autovehicule este într-o evidentă creştere. Varianta unor parcări subterane sau supraterane mai este de actualitate, în condiţiile în care cele propuse la UMF şi în strada Muşatini nu atrag interesul firmelor constructoare?

- Rămâne de actualitate și acest lucru. Pentru strada Mușatini, am luat decizia de a începe noi să construim parcarea supraterană și acum lucrăm la documentația tehnică finală, să putem da drumul la licitație. În privinţa parcării subterane din zona centrală, probabil că timpul va rezolva și această problemă de atractivitate. Dar, repet ceea ce spun de ani de zile, cunoscând orașul acesta cum îmi cunosc propria casă: nu cred că există o problemă cu locurile de parcare, ci există o problemă cu numărul de mașini. O spun cu maximă responsabilitate că sunt enorm de multe maşini, la ce capacitate poate primi Iașul în momentul de față.

- Și ce se poate face?

- Ele se vor elimina. Deja programul de ridicare a mașinilor abandonate pe străzi lucrează intensiv pentru că tot mai multă lume le abandonează și ușor-ușor măsurile de curățire a mediului, pe care le va impune și Comisia Europeană, măsuri fiscale suplimentare pe care le impune statul român, dezvoltarea rețelelor de transport public în care se investește foarte mult, pot determina renunțarea la acestea.

- Iaşul a devenit, în timp, un Big Brother enorm. Totuşi, cartierele mărginaşe, străzile periferice nu beneficiază în totalitate de un astfel de serviciu de monitorizare video, deşi se impune, luând în considerare numărul incidentelor petrecute acolo în ultimii ani...

- Avem monitorizare video aproape în fiecare colț din oraș. Dar străzile se monitorizează și în funcție de incidența zilnică privind prezența populației. Monitorizăm toate intrările, care sunt, în același timp, și ieșiri, avem fiecare intersecție monitorizată. Știți foarte bine că am descoperit crima comisă de un recent eliberat condiționat pe strada Cetățuia, undeva spre capăt CUG, tot cu ajutorul camerelor video. Sistemul va fi actualizat și pe zonele de locuri de joacă pentru copii, pe toate locațiile și mai are și Poliția Locală un program cu 320 de camere pe care le va instala, de asemenea, în puncte vulnerabile. La acestea se adaugă și cele 241 puncte gospodăreşti monitorizate de Salubris, unde licitația este în curs și până la final de an le vom avea instalate camere video, iar ele vor permite monitorizarea întregului areal.

- Toate acestea vor fi direcționate într-un unic centru de monitorizare?

- Vor fi trei dispecerate în care vom lucra: dispeceratul Poliției, dispeceratul pentru managementul traficului și dispeceratul Salubris, dar ele se pot interconecta, ca bază de date. Fiecare își va observa arealul său, iar când vor fi probleme se vor conecta între ele.

 

În creşe, prioritate vor avea cei care locuiesc în Iaşi, deoarece ei îşi plătesc aici taxele şi impozitele... Acolo unde ieşenii nu vor mai găsi loc în creşe, le vom plăti o parte din costurile cu bone”.

 

- Primăria Municipiului Iași redeschide, începând de vineri, cele trei baze de agrement ale municipalității: Ștrandul Municipal, Plaja Nicolina și Baza de agrement Ciric. Normele de distanţare socială obligă la asigurarea unei suprafețe de minim 12 metri pătrați pentru fiecare utilizator, atât la plajă (pe șezlonguri), cât și în bazine, precum și a unei suprafețe de minim 7 metri pătrați în celelalte spații comune. În aceste condiţii, capacitatea de primire se va reduce la mai puţin de jumătate...

- Ca și la creșe, dealtfel, căci aș aminti un lucru foarte important, că de luni vom deschide creșele. Noi avem în momentul de față 370 de copii care pot fi reînscriși, în sensul că vin din grupe mai mici. Toţi copiii care pot fi reînscrişi vor fi primiţi la creşe începând de luni, în cele 11 creşe pe care le avem în momentul de faţă şi cu această ocazie inaugurăm şi creşa numărul 10, care a fost finalizată. Asta înseamnă că pe lângă deschiderea bazelor de agrement, cu măsurile pe care le ştim – luarea temperaturii, înscrierea în tabele, nu primim copii mai mici de 10 ani, nu primim copii până în 14 ani neînsoţiţi, deoarece nu au carte de indentitate şi nu-i putem identifica, vom deschide şi creşele.

- În privinţa creşelor, vor rămâne şi în acest an foarte mulţi copii de pe dinafară. Când vom putea spune că avem suficiente locuri în creşele ieşene?

- Anul acesta avem cu 320 de locuri mai mult decât în urmă cu un an. Deocamdată, nu ştim dacă rămân sau nu copii pe dinafară. Noi am stabilit unele criterii care au intrat în dezbatere publică şi vrem să facem o selecţie între ieşeni şi cei care locuiesc în afara Iaşului. Prioritate vor avea cei care locuiesc în Iaşi, deoarece ei îşi plătesc aici taxele şi impozitele. Cred că vom putea compensa lipsa locurilor şi prin Hotărârea de Consiliu Local care reglementează activitatea bonelor, deoarece acolo unde ieşenii nu vor mai găsi loc în creşe, vom interveni cu această hotărâre, să le plătim o parte din costurile cu bone, să-şi poată ţine copilul acasă, aproape de familie.

A consemnat Dan M.BREZULEANU

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

%ANUNTSPECIAL%
Lichidatorul judiciar desemnat în dosarul nr. 200/89/2011, aflat pe rolul Tribunalului Vaslui şi C.E.C. Bank Sucursala Vaslui, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006, privind procedura insolvenţei, precum şi a Codului de procedură civilă, a bunurilor din patrimoniul debitoarei S.C. „GENIALUL” S.R.L. Vaslui, cu sediul în mun. Vaslui, str. Alexandru cel Bun, bl. 187, sc. C, et. 2, ap. 12, judeţul Vaslui, cât şi terenul proprietatea lui Cordunianu Tudorel, după cum urmează: Nr. crt. DENUMIRE ACTIV, ADRESA, Componenţa/Observaţii, Valoare - lei- 1. Construcţia C2 – magazin, birou, spaţiu odihnă, Loc. Secuia, com. Muntenii de Jos, jud. Vaslui, suprafaţă construită 130,96 m.p., iar terenul pe care este amplasată construcţia nu aparţine debitoarei, 24.720,00 2. Bunuri mobile, Loc. Secuia, com. Muntenii de Jos, jud. Vaslui Vitrină frigorifică Mondial Elite, Rafturi PAL, Birou-masă PAL, Raft pâine lemn, Cântar electronic, Casă de marcat Datecs MP55A, 1.165,00. Preţul de pornire la licitaţie este cel de mai sus, iar vânzarea se va face conform hotărârii Adunării creditorilor din data de 23.03.2021. Vânzarea prin licitaţie publică pentru bunurile debitoarei va avea loc la data de 18.06.2021, ora 1000 şi se vor organiza 5 şedinţe săptămânale, respectiv la până la data de 16.07.2021. Până la data şi ora licitaţiei, ofertanţii vor depune la sediul lichidatorului judiciar dovada achitării taxei de participare de 5% din preţul de pornire al licitaţiei pentru bunurile mobile şi 2.000 lei din valoarea activului licitat, a garanţiei de participare la licitaţie de 30% din preţul de pornire al licitaţiei şi a caietului de sarcini, cât şi documentele de înfiinţare şi împuternicirea dată persoanei fizice de către persoana juridică pentru participare la licitaţie, iar pentru persoanele fizice buletinul de identitate. Preţul caietului de sarcini este 500,00 lei pentru bunurile imobile şi 50,00 lei pentru bunurile mobile şi este obligatoriu pentru participanţii la licitaţie. Neplata bunurilor la termenul stabilit prin procesul-verbal de licitaţie, duce la pierderea garanţiei de participare la licitaţie, cât şi a celorlalte sume achitate în contul bunurilor, iar bunurile vor fi scoase din nou la vânzare în contul adjudecatarului. Toţi cei care pretind vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, au obligaţia să anunţe lichidatorul judiciar înainte de data stabilită pentru vânzare. Informaţii suplimentare se pot obţine la sediul lichidatorului judiciar din Huşi, str. 1 Decembrie nr. 32, localitatea Huşi, judeţul Vaslui sau la telefonul 0335/566.035, 0727/850.575, fax 0335/814.103. Lichidator judiciar, Estconsult I.P.U.R.L. Huşi
1. Informații generale privind autoritatea contractantă, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax și/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Zemeș, str. Principală, nr. 200, Zemeș, judeţul Bacău, telefon 0234383037, fax 023438330, email adp@zemes.ro, persoană de contact Alupei Teofil. 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie închiriat: Spațiu nr. 1 (boxă), în suprafață de 16,03 m.p., ce face parte din imobilul Piață Zemeș, strada Principală nr.160, proprietate publică a Comunei Zemeș, pentru activități economice comerț sau servicii. Închirierea se face conform H.C.L. 82/17.05.2021, si O.U.G. nr. 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc in Caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: de pe site-ul www.zemes.ro sau de la sediul U.A.T. Comuna Zemeș. 3.2. Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul instituției de la care se poate obține un exemplar din documentația de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, U.A.T. Comuna Zemeș, strada Principală nr. 200, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.3. Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 10 lei, se poate achita numerar la casieria UAT Comuna Zemeș. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 14/06/2021, ora 13.00. 4. Informații privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 23/06/2021, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Zemeș, strada Principală, nr. 200, județul Bacău. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: un exemplar. 5. Data și locul la care se va desfășura ședința publică de deschidere a ofertelor: 24/06/2020, ora 10.00, la sediul UAT Comuna Zemeș, str. Principală nr. 200, județul Bacău. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Bacău, Str. Ştefan cel Mare nr. 4, tel: 0234/514419, fax 0234/525211, email tr-bacau-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunțului de licitație către instituțiile abilitate, în vederea publicării: 26/05/2021
 „Un tânăr artist țintuit departe de scenă și de public este ca și condamnat, riscul profesional la care este supus este imens!”
10/06/2021 09:45

  - Maria, cum ai decis să intri in competitia „Romanii au talent”? - După un an 2020 foarte trist, in care proiectele prin care trebuia să cant la Operă si la Ateneu, s-au anul ...

„În spatele unui personaj, poţi să oferi din tine unele trăiri de care ştii doar tu”
06/06/2021 15:26

  Nu ştiu cum o fi să canţi in duet pe scenă cu soprana Diana Bucur, ştiu doar cat de frumos umple sala de concerte şi cat de savuros poate fi un dialog cu ea. Ieşeanca pasionată de muzică nu est ...

„În Iaşi mai există cel mult 20 de arheologi, în instituţiile de cercetare ale statului”
06/06/2021 15:22

La Facultatea de Istorie din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, studenţii au posibilitatea de a opta intre a studia activităţile umane din trecut, aplicate prin recuperarea ...

„Creativitatea este o stare pe care nu o poți controla răsucind vreun comutator”
06/06/2021 14:00

  Pandemia de coronavirus a adus nu doar probleme mari in sănătate, ci si schimbări profunde in toate aspectele vietii si a redefinit multe domenii de activitate, inclusiv pe cel al afacerilor. Oamenii ...

 „Femeile folosesc cuvântul, după caz, ca spadă sau ca floretă, într-o luptă deschisă cu mentalitățile, cu stereotipiile, cu discriminarea”
04/06/2021 14:23

  - Martie este, prin excelentă, o lună dedicată femeilor. Sunteti de acord cu această afirmatie? Pare cumva limitativ... - Dacă ne gandim la ziua de 8 martie care a devenit sărbătoare internatio ...

 „Drumul deschis de pasiunea pentru fotografie este, de fapt, un drum către mine”
04/06/2021 11:44

Pe Oana Dăian o cunoastem de la Teatrul National „Vasile Alecsandri”, unde se ocupă de tot ceea ce inseamnă relatii publice. Are o meserie frumoasă, trăieste in lumea artei, aproape de scenă s ...

„Dintre toţi factorii perturbatori, cel mai toxic este gândul”
04/06/2021 09:45

 * interviu cu dr Valerica Volosan Ilieş, specialist in medicină tradiţională chineză Dr Valerica Volosan Ilieş a absolvit Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa” din ...

„Mediul în care îmi cresc copilul e mai important decât influenţa genelor”
03/06/2021 17:35

* interviu cu terapeutul Daniela Bercu, specialist in terapie cranio-sacrală Un şoc emoţional, un stres puternic sau pur simplu o supărare aparent minoră care nu e decat picătura care a umplut paharul ...

„Cei mai mulţi dintre oameni sunt nişte bio-roboţi”
03/06/2021 16:15

„Tu eşti un 2, o cifră care arată legătura. Orice ai face şi cum ai face, mereu vei fi in mijlocul oamenilor. Îi vei lega şi vei strange firele unei comunităţi. Mă intrebi de unde iţi ş ...

 „Peste 100 de kilometri de drumuri județene pe care i-am făcut la Iași sunt din furăciuni”
10/05/2021 15:13

* dialog cu senatorul Maricel Popa, presedintele PSD Iasi - Domnule senator, la Iasi, tensiunile dintre principalii actori politici ai momentului - PNL si USR, se accentuează si nu prea par a se domoli curand ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei