„Vreau să fac ce-mi place, lumea oricum o să mă judece”

default

Dimensiune font:

| 19-09-2014 19:47

 Dialog cu Radu Ghilaş, un actor de teatru care a copilărit pe platourile de filmare „Moldova Film”, iar întâmplarea de a se fi „intersectat” cu Emil Loteanu l-a făcut să rămână definitiv pasionat de regie şi film.

A jucat în zeci de spectacole pe scena Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi, printre cele mai recente numărându-se „Iaşii în carnaval” (regia: Alexandru Dabija), „Focul/ 451° Fahrenheit” (regia: Irina Popescu Boieru), „Pălăria florentină” (regia: Silviu Purcărete), „Domnul Swedenborg vrea să viseze” (regia: Mihai Măniuţiu). Pe 5 octombrie, în deschiderea stagiunii 2014 – 2015, îl puteţi vedea în „Hieronymus”, spectacol regizat de Nic Ularu (SUA).
Radu Ghilaş apare tot mai des şi în postura de regizor de teatru, reunind actori din generaţii diferite, în proiecte independente. „Cerere în căsătorie”, cel mai recent spectacol pe care l-a montat pe scena Ateneului Tătăraşi, după „În container”, „Check-in” sau „Inimă de boxer”, a pornit deja prin ţară. După Festivalul Internaţional de Teatru pentru Tineret „Grigore Vasiliu Birlic”, de la Fălticeni, urmează Festivalul de Comedie de la Galaţi, din luna octombrie, precum şi un turneu în oraşele Chişinău, Bălţi şi Soroca, la începutul anului 2015, cu sprijinul ICR Chişinău.

 

  • Născut pe 27 februarie 1971, la Chişinău (Republica Moldova)
  • Absolvent al Universităţii de Arte „George Enescu” Iaşi, clasa prof. Getta Angheluţă, Sergiu Tudose, promoţia 1994
  • Actor la Teatrul „Ion Creangă” din Chişinău, în perioada 1987- 1990
  • Actor la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi, din anul 1994.

Foto: Alex Condurache

- Faceţi parte din prima promoţie care a absolvit actoria, la Universitatea de Arte din Iaşi, în 1994. Au trecut deja 20 de ani...
- Pe 28 iunie, am avut marea întâlnire, cea de 20 de ani de la absolvire. S-au făcut filmuleţe, s-au scos din sertare poze vechi, pe care puţini dintre noi le mai aveam. Am fost o promoţie foarte mare şi am fost norocoşi, pentru că toţi cei care am vrut să facem teatru, am fost automat absorbiţi de teatre. Printre colegii mei au fost Vitalie Bichir, Irina Mititelu, Doina Deleanu, Constantin Puşcaşu, Lucian Pînzaru şi mulţi alţii... Unii nu au vrut să facă teatru, au ales filmul sau au plecat din ţară. Mai era o chestie foarte faină, care se întâmpla atunci şi nu se mai întâmplă astăzi, un soi de târg, cum îi ziceam noi, aşa, „la mişto”. Directorii erau interesaţi de actori tineri. Au asistat la toate producţiile noastre, au fost patru spectacole - examene de final, unele dintre ele preluate de teatre. Eu am avut patru sau cinci oferte atunci.
- În ce spectacol aţi fost văzut?
- Jucam în „D'ale Carnavalului”, rolul „Crăcănel”, un rol de compoziţie, pentru care am luat şi premiul de interpretare masculină la Festivalul Studenţesc de Teatru „Quo Vadis”.

Concediul de paternitate – o experienţă în vecinătatea artei!
„Uneori simţi nevoia să-ţi încarci altfel bateriile pentru ce va urma. În stagiunea trecută am hotărât să urmez «directiva» autorităţilor, să-mi iau acel concediu de paternitate de o lună şi să stau cu copilul, ceea ce a fost superb. Poate financiar nu a fost prea bine, dar am vrut să o degrevez puţin pe soţia mea de un copil, aşa că am plecat, ne-am plimbat, am fost şi pe la teatru, ne-am apropiat mult mai mult, am încercat să-l scap de pampers... N-am reuşit atunci, dar asta e partea a doua! A fost frumos”.

- Proiectele regizorale sunt cele care vă atrag cel mai mult în afara teatrului pe scena căruia jucaţi?
- Nu neapărat, dar în principal regie teatru. Îmi place la fel de mult să fac regie film – fie că este vorba de spot-uri publicitare sau filme de scurt metraj. Tatăl meu fiind regizor de televiziune, probabil ceva din experienţa de acolo a fost... molipsitoare. Am jucat în câteva filme, roluri mici, pe platourile „Moldova Film”, unde am lucrat şi cu Emil Loteanu. A fost o experienţă uluitoare.

- Aţi ales oficial actoria, dar aţi rămas cu microbul pentru regie...
- Pur şi simplu cred că un creator nu trebuie să se limiteze într-un pătrat. Fac actorie, pentru că am învăţat să fac asta. Vreau să fac ce-mi place, lumea oricum o să mă judece. Să faci film, de exemplu, presupune să ai studii de specialitate. Mie doar îmi place să învăţ lucruri noi. Totul pe lumea asta se învaţă. Diferenţa e ca între un lăutar şi un muzician. Eu deocamdată în materie de film sunt un lăutar, dar încerc să fiu un lăutar bun. Am montat pe la diferite televiziuni, acum lucrez cu un scriitor de sitcom-uri, Adrian Onciu, un ieşean consacrat, care de mult are dorinţa să facă ceva în Iaşi şi să vândă Bucureştiului. Pentru că tot ce se întâmplă acum în materie de film, sitcom, reclamă se întâmplă la Bucureşti. Mergi şapte ore să ajungi la un casting şi când intri acolo mai trebuie să fii şi talentat!

- Sunt elemente care diferenţiază net statutul de actor de cel de regizor?
- Regia este ceva special. Din ce în ce mai mult simt un lucru care e în defavoarea actorului. Mulţi actori, prin prisma conjuncturii, că suntem mulţi, au devenit un fel de executanţi. Poate nu mai reuşesc, poate nu mai este timp, poate... oricum totul se învârte în jurul regizorului. Lucrul ăsta nu-mi place.

- ... Nu ca actor!
- Corect! Nu-mi place deloc şi de multe ori intru în contradicţie cu regizorii. Deci eu nu-i iubesc pe regizori. Din multe motive. Din ce în ce mai mult, ei încearcă să facă regie uitând de elementul principal, actorul! Ei fac imagine, fac 3D-uri, proiecţii, video-proiecţii şi tot ce le trece prin minte, uneori reuşit, alteori nereuşit, în orice caz ei creează, desenează, au fantezie mai mult sau mai puţin bogată. În schimb, actorii sunt supuşi la chinurile acestor fantezii, de multe ori fără vreun aport creativ în realizarea unui tablou, a unui personaj. Cei din generaţiile mai tinere mai întreabă regizorul: şi eu acum ce fac? Ce ai învăţat în facultate! Sunt lucruri care se bat cap în cap cu ceea ce ştiu eu că ar trebui să însemne actoria. Sunt şi regizori care lucrează cu actorii, iar eu ador să joc în spectacolele lor, şi aici mă refer la Măniuţiu, Dabija, Purcărete...

„Pălăria florentină”, regia Silviu Purcărete/ Teatrul Național Iași 

- Cumva, vechea gardă...
- Da, pentru că mai nou, pentru unii regizori a face regie înseamnă a abera. De aceea probabil am şi micile mele porniri de creator când vorbesc de regie, dar fără să uit că actorul este pionul principal, este acea persoană care va face acea nebunie a mea vizibilă. Îmi plac regizorii care au, dincolo de tema propusă de un dramaturg, o supratemă. Atunci piesa începe să aibă valoare. Dar acea supratemă trebuie foarte bine lucrată cu actorul, regizorul trebuie să o explice, actorul trebuie să creadă în ea şi în nebunia regizorului şi atunci este posibil să iasă un spectacol bun. Mai e un lucru foarte important de urmărit când faci regie: să nu faci varză un spectacol, stilistic vorbind. Pentru că de multe ori spectacole cu supratemă bună, într-o cheie modernă, dar cu un decor de epocă şi cu o muzică de discotecă devin o varză. Stilistic, totul trebuie să facă parte dintr-o ecuaţie iniţială.

- Aveţi o relaţie specială cu actorii din tânăra generaţie, sunt freelanceri pe care îi distribuiţi adesea în spectacolele la care lucraţi. Ce are de spus în mod special generaţia lor?
- Orice generaţie se adresează publicului. Cei tineri au ceva de spus în plus, faţă de actorii consacraţi, care sunt adesea rutinaţi de viaţă, de cotidian, şi care deşi nu sunt neapărat în vârstă, sunt „instituţionalizaţi”. Până la urmă, ei vor împinge societatea noastră spre ceva. De altfel, eu cred că teatrul se modifică în funcţie de public, în funcţie de generaţiile tinere. E normal să vrei să lucrezi cu actori tineri. Eu mă încarc de la ei, aflu lucruri noi, pe care nu neapărat că nu le ştiu, dar nu le văd, nu le simt. Ei sunt conectaţi la tot ceea ce înseamnă imediat. Tot ceea ce înseamnă acest „imediat” face să se modifice teatrul. Regizorul trebuie să fie conectat la prezent.

- Freelancerii au multe calităţi, aşadar. Totuşi, de ce e atât de dificil să fie „asimilaţi” în teatre?
- Ei au şi un mare defect, care este, de fapt, ghinion! Fiind atât de mulţi, nu au unde să joace. Şi joacă pe unde apucă. Dar dorinţa lor şi energia cu care lucrează constituie marea lor calitate. De aceea eu ca regizor vreau să lucrez cu ei. În plus, actorii tineri nu sunt comozi, ei nu se aşază şi de aceea le este mult mai greu să reuşească, să fie văzuţi, să ajungă sus. Lupta lor e mai adevărată decât a unui actor angajat.

- Pentru „Cerere în căsătorie”, la Ateneul Tătăraşi, aţi mers chiar mai departe, punând în valoare şi doi foarte tineri muzicieni.
- Cehov este un autor mare, care s-a montat şi răsmontat. „Cerere în căsătorie” e o piesă de câteva pagini, pe care dacă o citeşti la foc automat durează un sfert de oră. De obicei, această piesă e montată în cuplet sau triplet cu „Ursul”, cu „Jubileul”. Au fost foarte multe lucruri care m-au provocat, m-au incitat. Câinii „Okatai” şi „Ugadai” au devenit personaje, jucate de... instrumentişti, personaje care trimit la un neamţ şi un rus, prin intermediul viorii şi al acordeonului. Ştiam formula, ideea îmi „cocea” de mult, actorii m-au inspirat. Cu două luni înainte de a începe repetiţiile, deja lucram cu muzicienii. Daniel Bîrlescu şi Mirela Iluchianu nu sunt cântăreţi acolo, sunt actori care cântă. Am lucrat cu oameni superbi, cu Emil Coşeru, care a fost foarte aproape de noi după terminarea facultăţii, precum şi cu Cezara Fantu şi Codrin Dănilă. Apoi, aveam nevoie de un coregraf special, aşa că am apelat la o mai veche cunoştinţă a mea, profesor la UNATC Bucureşti, Lorette Enache, iar pentru scenografie l-am cooptat în echipa noastră pe Cătălin Târziu. Am avut nevoie de oameni speciali, aproape tot ce mi-am dorit s-a întâmplat pe scenă. Am găsit oamenii potriviţi şi sunt fericit că i-am putut aduce împreună.

„Cerere în căsătorie”, regia Radu Ghilaș/ Ateneul Tătărași

- Rezultatul a fost un spectacol apreciat de public, dar şi de critici. Ţineţi cont de ceea ce spun criticii?
- Mă interesează cronicile. Şi alea bune, şi alea proaste, şi alea foarte proaste! Pot să fiu sau să nu fiu de acord cu cronicarii, se pot isca discuţii, polemici, dar mă interesează. Când simt că reuşesc un lucru, cum e spectacolul acesta, la care ţin foarte mult, îmi doresc să fie văzut. Mulţi regizori spun că teatrul se face pentru cetate, pentru publicul unei instituţii. Da, trebuie văzut de cetate, dar nimeni nu e profet în ţara lui. Acel produs trebuie scos pe o piaţă mai mare decât cetatea, în festivaluri. Altfel, e trist că un spectacol pe care îl visezi, îl munceşti şi îţi provoacă multe emoţii la fiecare reprezentaţie trăieşte o stagiune, poate două-trei... (Gina POPA)

Cu Olimpia Melinte, în „Cinemateca în alb şi negru” (Copyright Bogdan Hunea Photography)

 Radu Ghilaș: „Pentru Bal la Castel, considerat cel mai important eveniment caritabil al anului în Moldova, m-au chemat să fac regie, apoi mi s-a propus să şi joc în spotul care avea ca temă „Cinemateca în alb şi negru”. Iniţial n-am vrut, dar apoi am aflat că voi fi alături de Olimpia Melinte, care mi-e foarte dragă, am avut o echipă superbă, aşa că am alergat de la aparatul de filmat în cadru şi cred a ieşit ceva bun”.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

04:09

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei