Conferinţele în plen – noutăţi şi accente

default

Dimensiune font:

| 19-04-2013 05:00

Plenul sesiunii de conferinţe a fost deschis de doamna prof. univ. dr. Carmen Creţu, cu lucrarea: „Politici şi strategii ale educaţiei alternative de astăzi”, al cărei centru de interes a vizat incursiunea în istoricul conceptului de alternativă educaţională (educaţia dezvoltării fizice, emoţionale, morale şi spirituale; educaţia pentru eliberare politică, secularizare, eliminarea diferenţelor de clasă socială, educaţia libertariană, critica educaţiei tradiţionale); problematizări şi delimitări conceptuale din perspectiva pedagogiei contemporane, centrate pe ideea învăţământului non-tradiţional, non-convenţional, raportat la toate nivelurile de şcolarizare, de stat sau private, articulate filosofic, ideologic, educaţional; încadrări categoriale în zona inovaţiei didactice, cu exemple dintr-o varietate de medii culturale (european, american, asiatic) etc.
Partea cea mai consistentă, cu elemente inovatoare şi informaţii în premieră, s-a raportat la strategiile de lucru diferenţiat şi personalizat cu elevii talentaţi, abordate în interiorul relaţiei clasic, tradiţional (gruparea pe nivele aptitudinale, accelerarea studiilor, îmbogăţirea – enrichement – experienţelor de învăţare etc.) – modern, contemporan (mentoratul, Modelul Cluster Grouping), cu o analiză atentă a beneficiilor, oportunităţilor sau a vulnerabilităţilor acestora, concluziile convertindu-se într-o pledoarie pentru şanse egale în educaţie, adaptare a sistemului la nevoile educatului şi la particularităţile societăţii moderne.
Beneficiind de un interes evident al auditoriului, lucrarea doamnei inspector şcolar general, prof. dr. Camelia Gavrilă, „Argumente pentru o pedagogie a libertăţii şi unicităţii fiinţei umane”, s-a remarcat prin contextualizarea socială, culturală şi filosofică a temei. Conceptele identificate s-au referit, prioritar, la identitatea şi unicitatea fiinţei umane, reverberate asupra menirii şcolii de a anticipa şi pregăti soluţii de a le potenţa, într-un context actual de educaţie inter- şi multiculturală, a cărei paradigmă nu poate ignora dihotomiile: unicitate/repetabilitate; libertate/constrângere; demers centrat pe magistru/demers centrat pe elev; şcoli tradiţionale, conservatoare/şcoli deschise cultural, inovative; pedagogie tradiţională/alternative educaţionale.
Intervenţia a inclus, în continuare, o nuanţată analiză comparativă a învăţământului de stat tradiţional cu alternativele pedagogice (Step by Step, Waldorf, Montessori, Planul Jena, Pedagogia Freinet), care garantează dreptul la educaţie diferenţiată pe baza pluralismului educaţional şi „angajează, în acelaşi timp, resursele de creativitate ale procesului didactic, valorificabile la nivel de sistem, în condiţiile specifice învăţământului de stat sau particular”. Accentele puse, în final, denotă susţinerea dezvoltării alternativelor educaţionale în şcoala românească, precum şi necesitatea modernizării învăţământului de stat, prin corectarea unor deficienţe la nivelul organizării monotone a instituţiei şcolare, substituirea unor forme consacrate de realizare a activităţilor educative sau completarea lor în spirit creativ, promovarea unor metodologii didactice diferite, opuse sau complementare, adecvat vârstelor, ethosului şcolii, individualităţii elevilor sau restructurarea şi resemantizarea cadrului de funcţionare a şcolii, atenuarea rigidităţilor şi a birocraţiei.
A treia conferinţă susţinută în plen, cu temaÎnvăţământ alternativ – învăţământ particular”, aparţinând doamnei conf. univ. dr. Liliana Stan, a constituit o incursiune pertinentă şi riguros documentată în istoricul învăţământului alternativ mondial, cu ecouri în spaţiul educaţional românesc, interbelic sau contemporan, urmată de un interesant studiu al metodelor de lucru dezvoltate în aceste contexte, insistându-se asupra notelor particulare care asigură progresul şi valorizarea elevilor.
În totalitatea sa, acest ciclu de conferinţe a constituit un moment memorabil, de substanţă ştiinţifică şi de anvergură culturală, în favoarea ideii că „o pedagogie a libertăţii fiinţei va încerca să armonizeze rigorile unui învăţământ magistro-centrist, excesiv dirijist, uniformizat prin planuri de învăţământ, programe, sisteme de lecţii cu o evoluţie liberă, neîncorsetată a fiinţei care îşi caută ritmul, vocaţia adevărată, idealul de profesie şi împlinire umană” (prof. dr. Camelia Gavrilă).


 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

00:01

   Soluția lui Cristian Diaconescu în privința educației pe timp de pandemie - Vacanța mare în această perioadă și reluarea cursurilor la vară
22/10/2020 17:04

  Prim-vicepreşedintele PMP, Cristian Diaconescu, pune in dezbatere publică o propunere venită din partea profesorilor şi a părinţilor – aceea de efectuare in această perioadă a vacanţei ma ...

 Rectorii vor avea mandate pe viață
22/10/2020 14:45

  Rectorii ar putea să-si păstreze mandatul pe viată, potrivit unor modificări aduse Legii Educatiei si aprobate de Senat in calitate de for decisiv. Mai exact, un amendament propus de deputatul PSD T ...

Construire si dotare gradinita in comuna Ungheni, judetul Iasi
22/10/2020 09:40

 COMUNICAT DE PRESA DATA: 22.10.2020 UAT Comuna Ungheni, beneficiar al proiectului "Construire si dotare gradinita in comuna Ungheni, judetul Iasi", cod SMIS: 122262, proiect finantat prin PR ...

 Școlile grădinițele și piețele, obligate să aibă parcări pentru biciclete
20/10/2020 14:46

  Deputaţii au aprobat marţi, in calitate de for decizional, cu unanimitate de voturi, proiectul de lege privind adoptarea unor măsuri necesare facilitării parcării bicicletelor in spaţii publice. ...

Se închid școlile. Pentru ce localitate este valabilă decizia
19/10/2020 07:31

  Monica Anisie, Ministrul Educatiei a declarat că cel mai probabil de marti portile scolilor vor fi inchise, iar copiii vor trece in sistemul online de invătare. Ministrul asigurat că toti elevii ar a ...

 „Parsifal, în căutarea legendelor”
16/10/2020 11:01

Centrul Scolar de Educatie Incluzivă Suceava va găzdui, pe 20 octombrie, un eveniment a proiectului european „Parsifal, in căutarea legendelor”, organizat de Fundatia EuroEd. În cadrul even ...

 #Erasmus Days la Școala Primară „Carol I”
16/10/2020 06:37

  Finalul acestei săptămani este dedicat promovării valorilor europene si a tematicilor de interes identificate de Uniunea Europeană si dezvoltate prin proiecte de parteneriat de către institutiile ...

Povestea Erasmus, în șapte cuvinte, la UAIC
14/10/2020 21:17

  Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi (UAIC) se alătură evenimentului european Erasmus Days, care va avea loc in perioada 15 – 17 octombrie 2020 si care vizează promovarea Pr ...

20.000 de tablete vor ajunge în școlile ieșene
13/10/2020 17:16

Peste 20.000 de tablete vor ajunge in scolile din judetul Iasi, 14.000 dintre acestea fiind achizitionate prin Programul National Educatia in Sigurantă. Insepctoratul Scolar Iasi a achizitionat alte 3.707 de ...

 Beneficiile pandemiei de COVID: Bani mai mulți pentru profesori, învățători și personalul auxiliar
13/10/2020 08:34

  Deputatii dezbat, marti, un proiect de lege potrivit căruia cadrele didactice si personalul auxialiar din invătămant vor primi stimulente financiare pe toată perioada stării de alertă si de urgent ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei