„În lipsa elementelor de bază în ale învățatului este greu să faci educație”

interviu mihaela ivancia

Dimensiune font:

| 17-03-2024 21:12

Dialog cu conf. univ. dr. Mihaela Ivancia, prodecanul Facultății de Ingineria Resurselor Animale și Alimentare din cadrul Universității pentru Științele Vieții Iași

Alimentația este aspect esențial pentru sănătatea și bunăstarea tuturor, de aceea educația în acest domeniu are un rol crucial în formarea viitorilor specialiști care vor contribui la îmbunătățirea calității vieții. Ei vor avea nevoie nu doar de
cunoștințe de specialitate, dar și de mentorat și consiliere din partea cadrelor didactice. Acest tip de implicare nu numai că îi ajută pe studenți să-și dezvolte abilitățile practice și teoretice, dar îi încurajează și să își asume roluri de lideri în domeniul lor de activitate. Despre toate aceste detalii am discutat cu dialog cu conf. univ. dr. Mihaela Ivancia, prodecanul Facultății de Ingineria Resurselor Animale și Alimentare din cadrul Universității pentru Științele Vieții Iași.
- Ați fost reconfirmată de curânnd în funcția de prodecan al unei importante facultăți din cadrul Universității pentru Științele Vieții, vă bucurați și de o nouă postură ca și cadru didactic. Cum vă simțiți având în vedere recentele tale realizări academice și profesionale?
- Realizările despre care vorbim înseamnă gradul didactic de conferențiar universitar și cel de prodecan cu activitatea didactică și cu studenții la Facultatea de Ingineria Resurselor Animale și Alimentare din Universitatea pentru Științele Vieții Iași. Ambele au însemnat și înseamnă foarte mult și m-au bucurat în aceeași măsură. Pentru activitatea de prodecan cred că au contat celelate două mandate în care am început câteva proiecte pentru studenți și pentru activitatea didactică și sunt încântată că pot să le continuu și să încep altele pe care mi le-am propus și pe care deja le-am discutat cu noua conducere a facultății și universității. Pentru titlul de conferențiar am așteptat mulți ani, poate chiar prea mulți, și mi l-am dorit știind că pot face față provocărilor acestei poziții academice. În concluzie, ca să răspund întrebării, mă simt extraordinar de bine și împlinită fiindu-mi recunoscută munca, dar și foarte obosită!
„Viitorul tinerilor este, de fapt, viitorul meu, al nostru”
- Care credeți că sunt cele mai mari provocări în educarea și îndrumarea studenților în domeniul ingineriei produselor alimentare?
- Educarea tinerilor noștri este cu aceleași probleme și chiar provocări ca la toți ceilalți de vârsta lor. Sunt niște copii (așa cum îi alint eu!) extraordinari, fiecare în felul său, dar care, din păcate, nu știu cum să își folosească mintea. Este foarte greu să reușești să îi ții într-un dialog în care trebuie să își folosească logica, memoria, cunoștințele, să facă tot felul de conexiuni pentru că ei nu au acest exercițiu. Cred că sistemul acesta de a face portofolii pentru câte o notă nu este cel mai util pentru ei. În plus, mintea trebuie antrenată, inclusiv prin memorarea unor lucruri. În lipsa acestor elemente, de bază, în ale învățatului, este greu să faci educație. Repet, ei sunt capabili de lucruri mărețe, din discuțiile cu ei îmi dau seama că pot foarte multe, doar că le lipsește baza. Nu aș vrea să supăr pe nimeni dintre colegii din preuniversitar generalizând, dar, din păcate, cei mai mulți sunt în situația pe care am descris-o. Este foarte adevărat că sunt și studenți care au un bagaj de cunoștințe foarte bogat, dar ei sunt excepțiile care reprezintă bucuria momentului!
- Ce aspect al lucrului cu studenții vă bucură cel mai mult și vă face să vă simțiți împlinită?
- (zâmbește cald) Ooooo, sunt multe aspecte care mă bucură! În primul rând mă bucură când îi văd atenți și receptivi și participă la dezbaterile la care îi provoc. Mă bucur teribil când mă provoacă intelectual, atunci când vin cu soluții, atunci când își exprimă curiozitățile și mai ales când recunosc că au venit la școală și spun „astăzi am mai învățat ceva nou”! Felul acesta al lor de recunoaștere, că au mai învățat ceva nou, îmi dă satisfacția muncii împlinite și bine făcute.
- Cum reușiți să creați legături puternice cu studenții dvs?
- Fără a considera că mă alint, dar oare chiar am creat astfel de legături? Încă simt că mai trebuie să lucrez la mine pentru a fi în pas cu studenții mei, în așa fel încât să înțeleagă că școala și, implicit, eu, profesorul, nu le suntem dușmani, dar nici nu putem fi în relații nerespectuoase. Este printre primele lucruri pe care le transmit studenților noștri, că respectul reciproc și dialogul trebuie să stea la baza relațiilor noastre. Dacă aceste două lucruri sunt înțelese și acceptate, atunci putem construi o relație cadru didactic-student sănătoasă și solidă. Întotdeauna am considerat că parteneriatul acesta este unul avantajos pentru ambele părți: ei mă învață să mă adaptez la noua societate, eu îi ajut să se descopere și să realizeze ce pot face cu tot ce acumulează în școală.
„Cred în onestitate, corectitudine și nepărtinire”
- Există vreun moment special cu un student care a rămas întipărit în memorie și care v-a inspirat în munca de cadru didactic universitar?
- Momente speciale am în fiecare serie nouă. Sunt multe și este greu să aleg doar unul. Cert este că de la fiecare dintre aceste situații am învățat câte ceva. De exemplu, mi-a spus un student că ținuta mea cernită îl împiedică să se concentreze la ce predau! O studentă a reacționat la o glumă, pe care eu o considerasem nevinovată, dar care pe ea, fiind într-un moment emoțional delicat, a afectat-o. Am avut o studentă care venea cu micuța ei copilă la ore fiindcă nu avea cu cine să o lase acasă. Am întâlnit studenți despre care se spunea că sunt incapabili de lucruri bune, or eu lucrasem cu ei în tot felul de proiecte în care erau brilianți. Mai sunt multe de povestit și mai ales mai sunt multe din care eu am învățat câte ceva, pornind de la cum să mă îmbrac când merg în fața lor și până la cât de atentă trebuie să fiu la stările lor.
- Care sunt valorile dvs personale și cum se reflectă acestea în modul în care vă implicați în educație?
- Valorile pe care eu le promovez și în care cred sunt onestitatea, corectitudinea, nepărtinirea, respectul față de ceilalți și încrederea în oameni!
- Ce vă motivează să vă implicați în viitorul tinerilor?
- Viitorul tinerilor este, de fapt, viitorul meu, al nostru. Nu pot fi indiferentă la ce se întâmplă cu ei și, totodată, mi se pare un gest egoist să îi las să se lovească de niște ziduri fără să le arăt că există uși. Îmi place să lucrez cu tinerii, îmi place să cred că am o contribuție la schimbat mentalități și la găsit drumuri. Eu cred că ajutându-i pe ei nu putem să ne plângem că „ăștia tineri” duc lumea de râpă! În plus, nimeni nu a sărăcit din a oferi!
„Femeile pot fi dure în aceeași măsură în care și bărbații pot fi empatici”
- Cum vedeți rolul femeilor în conducerea academică și în promovarea unei abordări mai sensibile și mai empatice în facultate?
- Am fost mulți ani președinte la o organizație de femei și această experiență mi-a dovedit că rolul lor, în orice domeniu, este exact același cu al bărbaților. Ar trebui să se obișnuiască toată lumea că există egalitate de gen, că și femeile pot fi dure în aceeași măsură în care și bărbații pot fi empatici, că și femeile pot lua decizii responsabile așa cum și bărbații pot greși în conducere. Până când nu vor fi convinși că suntem la fel de bune ca bărbații și până nu se uită de misoginism, va fi greu să considerăm că suntem o societate modernă și echitabilă. Oricât de multe legi ar fi de discriminare pozitivă (despre care eu nu am o părere bună) în favoarea femeilor, cel mai greu va fi cu încrederea societății în femei.
- Sunteți implicată și în multe proiecte caritabile. Ce v-a atras în această direcție?
- Proiectele caritabile sunt pentru mine o floare care anunță primăvara: este de bine, dar nu este suficient. De fiecare dată când mă implic în astfel de proiecte, îmi dau seama cât sunt de neputincioasă și cât de mult mă doare că nu pot face mai mult. Am avut ocazia să întâlnesc mai multe persoane aflate în diferite situații de risc, economic sau social și am înțeles că și ele au exact aceleași griji și nevoi ca toți ceilalți. Pentru unii mă întreb cât de mult le folosește ce fac eu pentru ei, iar pentru alții sunt convinsă că o mână întinsă înseamnă extraordinar de mult. Dar și pentru unii și pentru ceilalți, mi se pare că nu e suficient. De aceea am încercat, ca și dvs, să atrag atenția asupra nevoilor persoanelor acestora.
- Ce planuri de viitor are femeia Mihaela Ivancia? Dar profesionistul?
- Am ajuns la experința și la vârsta la care nu îmi mai fac planuri! Iau fiecare moment al zilei și fiecare eveniment cu aceeași bucurie și cu aceeași recunoștință. Sper doar să îmi dea Dumnezeu putere să reușesc să mai fac câte ceva bun!
A consemnat Maura ANGHEL


„Încă simt că mai trebuie să lucrez la mine pentru a fi în pas cu studenții mei, în așa fel încât să înțeleagă că școala și, implicit, eu, profesorul, nu le suntem dușmani, dar nici nu putem fi în relații nerespectuoase. Este printre primele lucruri pe care le transmit studenților noștri, că respectul reciproc și dialogul trebuie să stea la baza relațiilor noastre. Dacă aceste două lucruri sunt înțelese și acceptate, atunci putem construi o relație cadru didactic-student sănătoasă și solidă. Întotdeauna am considerat că parteneriatul acesta este unul avantajos pentru ambele părți: ei mă învață să mă adaptez la noua societate, eu îi ajut să se descopere și să realizeze ce pot face cu tot ce acumulează în școală” - Conf. univ. dr. Mihaela Ivancia

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Urecheni, cu sediul in comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com, cod fiscal 2614260. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu in suprafata totala de 80,13 mp, compus din: Depozit -14,70 mp, Hol -2,75 mp, Oficina -25,72 mp, Birou -9,76 mp, Grup sanitar -2,40 mp, Hol comun -24,80 mp, avand ca destinatie desfasurarea unor activitati de Farmacie (Comert cu amanuntul al produselor farmaceutice), situat in incinta imobilului Dispensar medical uman, Str. Dealul Hanului nr. 55, sat Urecheni, comuna Urecheni, judetul Neamt, inscris in CF 50559 Urecheni, nr. Cadastral 50559-C1, care apartine domeniului public al Comunei Urecheni. Concesiunea se face conform O.U.G. nr. 57/03.07.2019 si a Hotararii Consiliului Local Urecheni nr. 85/16.12.2024. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: Documentatia de atribuire se poate ridica la cerere de la sediul Comunei Urecheni. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Financiar -contabil, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 26.02.2025, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 06.03.2025, ora 15.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, telefon/fax 0233/784.005, e-mail: primaria_urecheni@yahoo.com. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 (un) exemplar in original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.03.2025, ora 11.00, Comuna Urecheni, comuna Urecheni, sat Urecheni, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.02.2025.
C.I.I. DOBOS BERNARD vinde mijloace auto: BMW 520D, Mercedes Sprinter, Mercedes Vito 108 CDI Societatea ADVENTURE GROUP CONSTRUCT SRL in faliment, in bankruptcy, en faillite, prin lichidator judiciar C.I.I. DOBOS BERNARD anunta scoaterea la vanzare prin licitatie publica cu strigare, a bunurilor mobile/mijloace auto apartinand societatii: Lot 1: BMW 520D, fabricatie 2003, 1995 cm3, 163 CP, Euro 4, serie sasiu WBANJ31010CP78550, rulaj 355.000 km, val. de piata estimata(lei)= 13.435,00; val. de incepere a licitatiei (lei)= 13.435,00; Lot 2: Mercedes Sprinter 311 CDI, fabricatie 2005, 2148 cm3, 110 CP, Euro 3, serie sasiu WDB9036632R849466, rulaj cca. 200.000 mile /321.868 km, val. de piata estimata(lei)= 11.942,00; val. de incepere a licitatiei (lei)= 11.942,00; Lot 3: Mercedes Vito 108 CDI, fabricatie 2002, 2148 cmc, 82 CP, Euro 3, serie sasiu WDF63809413457036, rulaj 277.971 km, val. de piata estimata(lei): 5971,00, val. de incepere a licitatiei (lei)= 5971,00; Lot 4: Mercedesl Sprinter, fabricatie 2007, 2148 cmc, 150 CP, Euro 4, serie sasiu WDB9066351S232649, rulaj 367.850 km; val. de piata estimata(lei)= 19.904,00, val. de incepere a licitatiei (lei)= 19.904,00. Activele se vand individual, pe loturi de active. Pretul de pornire a a licitatiilor este reprezentat de 100% din valoarea de lichidare stabilita prin Raportului de evaluare nr.230/20.01.2025, respectiv sumele mentionate in coloana 4 din tabelul de mai sus, la care se adauga TVA. Licitatia va avea loc la data de 24 Februarie 2025 ora 11.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iasi, str. A. Panu nr.1, bl.A2, mezanin, spatiu comercial, corp 1A, jud. Iasi, si se va desfasura dupa regulile stabilite prin regulamentul aprobat de creditori, ce poate fi consultat in integralitate la sediul lichidatorului judiciar, pe internet la adresa www.insolventaiasi.ro, sau poate fi comunicat prin e-mail, la cerere, persoanelor interesate. In caz de neadjudecare, licitatia publica se va repeta in aceleasi conditii in datele de: 03 Martie 2025 ora 11.00, 10 Martie 2025 ora 11.00, 17 Martie 2025 ora 11.00, respectiv 24 Martie 2025 ora 11.00. Inscrierea la licitatie, si constituirea garantiei de participare de 10% din pretul de pornire a licitatiei se fac cel mai tarziu pana in preziua licitatiei, ora 16.00. Informatii suplimentare se pot obtine la tel: 0745366885, ori prin e-mail: office@insolventaiasi.ro.
Daniel David: Elemente de educație s-ar putea face pe TikTok, acolo unde se află mintea copiilor
09/02/2025 19:01

Elemente de educatie s-ar putea face pe TikTok, sustine ministrul Educatiei Daniel David, care spune că educatia trebuie dusă acolo unde se află mintea copiilor. Ministrul Educatiei a fost intrebat duminic ...

Daniel David: Pseudoştiinţa în şcoală se manifestă prin predarea proastă a ştiinţei
09/02/2025 18:41

Daniel David, psiholog, profesor universitar şi ministru al Educaţiei, este de părere că pseudoştiinţa in şcoală se manifestă „prin predarea proastă a ştiinţei”. El consideră că elitele sunt d ...

 Adrian Cioroianu l-a pus la punct pe Daniel David: E foarte interesant că lăsăm la alegere „Istoria românilor“ și băgăm lege cu „Istoria evreilor“. Cine a făcut planul ăsta, că doar nu e secretul bombei atomice?
09/02/2025 18:17

Ministerul Educatiei a propus recent, pentru elevii claselor a XI-a si a XII-a de la anumite profiluri, eliminarea Istoriei si Geografiei din trunchiul comun. Această intetie a generat un val de reactii negati ...

E România sau Israel? Ministerul Educației vrea eliminarea istoriei și geografiei din trunchiul comun, pentru elevii de la uman, real și tehnologic. Aceștia vor fi obligați, în schimb, să învețe Istoria evreilor
09/02/2025 17:41

Pentru elevii de la uman, real si tehnologic, disciplinele „Geografie” si „Istorie” au fost eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a si a XII-a, potrivit proiectului de planuri-cadru de liceu, d ...

Le Monde nimicește facultățile de Medicină din România: Aici vin studenții care pică în Franța
09/02/2025 12:23

Romania găzduieşte in prezent peste 2.600 de studenţi francezi la Medicină, dintre care majoritatea au picat examenul de admitere in Franţa. Deşi mulţi dintre ei şi-au părăsit ţara de origine cu inte ...

Când se plătesc alocațiile pentru copii în luna februarie 2025. Ce sume vor primi
09/02/2025 11:17

Cand se plătesc alocatiile pentru copii in luna februarie 2025. Potrivit calendarului oficial, alocatiile de stat pentru copii sunt plătite, de obicei, pe data de 8 a fiecărei luni. Însă, in a doua lu ...

Limba rusă introdusă ca limbă modernă 3 pentru elevii de la liceele militare, în curriculumul la decizia elevului din oferta școlii
08/02/2025 08:39

Elevii care vor invăta la un liceu militar vor putea alege limba rusă in cadrul curriculumului la decizia elevului din oferta scolii, potrivit noilor planuri cadru puse in dezbatere publică de Ministerul Edu ...

PENIBIL. Președintele Academiei Române și 12 decani de la Istorie au ajuns să facă petiție online pentru ca ministrul Educației să reintroducă Istoria Românilor
07/02/2025 16:07

Academia Romană condusă de Ioan Aurel Pop a ajuns in postura extrem de jenantă de a face o petitie online către ministrul Educatiei, Daniel David, pentru a reintroduce studierea Istoriei romanilor in liceu. ...

Care este cea mai căutată facultate din România: 61 de studenți s-au bătut pe un singur loc
06/02/2025 19:38

  Desi mai este timp pană la examenul de bacalaureat si admiterea la facultate din acest an, elevii din Romania se pregătesc deja pentru viitor si caută informatii despre ofertele u ...

Câtă istorie să învețe liceenii? Crin Antonescu intervine în disputa dintre ministrul Educației și Adrian Cioroianu
06/02/2025 13:29

Candidatul la prezidentiale, Crin Antonescu, comenteza reforma propusă de ministrul Educatiei, Daniel David. El a plecat de la disputa dintre Daniel David si Adrian Cioroianu, de miercuri, dandu-i dreptate in ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei