Cultura fast food - Despre hamburgeri si arta de a trai pe indelete

default

Dimensiune font:

| 02-10-2012 11:43

Cultura fast food - Despre hamburgeri si arta de a trai pe indelete

 

Ne ingrasa, ne maresc colestrolul, ne otravesc cu tot felul de substante cu proprietati si efecte dubioase- pe scurt, ne fac praf sanatatea: produsele fast food – care constituie, pentru unii, baza alimentatiei – sunt vectorii a tot felul de probleme de ordin medical, denuntate de specialisti, dar luate in seama inca de prea putini consumatori.

Dincolo de colacii de grasime de pe solduri, de arterele astupate de colesterol si de amenintarea diabetului si a infarctului, fast food-ul nostru cel de toate zilele are si efecte psihice, insidioase si neasteptate.

Pentru ca, de fapt, nu mai e vorba doar despre hrana. Pornind de la acest gen de alimentatie, s-a nascut, in societatea occidentala si in mintile noastre, o intreaga cultura tip fast food, care - asa cum au descoperit recent oamenii de stiinta - ne afecteaza mentalitatile si comportamentul.
57 de studenti au luat parte, voluntar, la un sir de experimente realizate la Universitatea din Toronto, Canada, experimente ale caror rezultate au fost publicate in revista Psychological Science.
Iar rezultatele - fascinante in sine, deoarece ilustreaza o mutatie importanta petrecuta in felul de a actiona al oamenilor - i-au facut pe cercetatori sa mediteze asupra dezvoltarilor viitoare ale fenomenului.
Ca lumea se misca mai repede decat in urma cu cateva decenii, ca ritmul vietii in mediul urban contemporan este accelerat pana la frenezie, sunt lucruri care fusesera constatate mai de mult. Ceea ce e nou este constientizarea faptului ca un rol insemnat in acest fenomen il are cultura fast food.


Puterea unui logo
Incercand sa-si dea seama daca si cum influenteaza conceptul fast food anumite comportamente, cercetatorii le-au prezentat studentilor, pe un ecran, siglele a sase binecunoscute lanturi de restaurante fast food. Smecheria a fost sa le prezinte atat de rapid, incat studentii sa nu le poata recunoaste in mod constient - le-au perceput insa subliminal, iar efectul a fost surprinzator de puternic.
S-a constatat, de pilda, ca:

  • viteza de citire a fost semnificativ mai mare dupa prezentarea siglelor, decat inainte - asta n-ar fi un lucru rau, in sine, data fiind cantitatea de informatie pe care trebuie sa o procesam zilnic.
  • dupa expunerea la mesajele subliminale, studentii au fost mai inclinati sa prefere produse cosmetice de tip 3-in-1 care, in mintea lor, erau asociate unei economii de timp, in locul versiunilor separate ale acelorasi produse.
  • aceiasi studenti s-au aratat mai putin inclinati sa economiseasca bani si, intrebati daca prefera sa capete pe loc o suma mica de bani sau, peste o saptamana, una mai mare, au optat pentru castigul imediat, desi mai mic.

Fast food intruchipeaza o cultura a eficientei timpului si a rasplatei instantanee. Problema este, insa, considera oamenii de stiinta, ca acest scop - a face economie de timp - ajunge sa fie prezent permanent in mintea oamenilor, chiar si atunci cand timpul nu este un factor relevant in contextul respectiv.
Concluzia cercetatorilor a fost ca mesajul subliminal privind economisirea timpului, mesaj pe care il contin, implicit, reclamele la fast food, ii face pe oameni nerabdatori, grabiti, inclinati spre un castig imediat si mai putin dispusi sa astepte, sa amane obtinerea rasplatii si sa economiseasca bani, ceea ce, in ultima instanta, este impotriva interesului lor, din punct de vedere economic.

O generatie de oameni vesnic grabiti
Asadar, expunerea cronica la fast food (nu numai la hrana in sine, ci la publicitatea facuta produselor respective) are efecte pe termen lung - o viata de om; INTREAGA viata a unui om -, concretizate intr-un comportament vesnic grabit si intr-o preocupare obsedanta fata de ideea de a economisi timp.
Insa nu asta - sa economisim timp, oricand, in orice imprejurare, indiferent de context - ar trebui sa fie principala noastra preocupare. Calitatea vietii ar fi un lucru mai important de care sa ne interesam. De multe ori, aceste doua idei intra in contradictie: alimentatia fast food e un exemplu (mancarea capatata repede nu e neaparat mancare sanatoasa, dimpotriva), dar opozitia se extinde si in alte domenii.
De pilda, ne grabim si "ne stresam" sa ajungem mai repede undeva, chiar atunci cand, efectiv, n-avem nici un motiv sa ne grabim; ba, din contra, am avea de castigat daca ne-am bucura de drumul in sine, in chip pasnic si confortabil. Cati soferi porniti in vacanta mana nebuneste masina, preocupati doar sa ajunga mai repede la destinatie, refuzand sa opreasca pentru a lua o masa tihnita sau pentru a vizita un obiectiv interesant de pe traseu? De ce? Doar hotelul unde si-au facut rezervarea nu pleaca nicaieri.

De la mancare la cultura si inapoi la mancare
Cultura fast food si-a pus amprenta, apasat de tot, si asupra obiceiurilor noastre alimentare, dar nu numai in privinta a ceea ce mancam, ci si a ritmului in care mancam.
Mai repede, tot mai repede, ca sa… ce? Ca sa apucam sa ne uitam la televizor, unde vedem si mai multe reclame la fast food…
Dar, daca am vorbit despre efecte, sa vorbim si despre reactii. Cei care au remarcat tendinta - chiar cu multi ani inainte de studiul canadian despre care am vorbit - au reactionat deja. Asa a aparut miscarea Slow Food - avand ca simbol melcul si ca obiectiv revenirea la placerile unei mese tihnite, la cultivarea gustului autentic al preparatelor, la mancarea pregatita pe indelete si cu interes pentru calitate - pentru calitatea mancarii dar, implicit, si pentru calitatea vietii.

Miscarea Slow Food a aparut ca un protest. In 1986, la Roma, ziaristul Carlo Petrini a adunat cativa prieteni si sustinatori pentru a protesta impotriva deschiderii unui nou local al unui binecunoscut lant de restaurante fast food. Fara scandal, fara incaierari cu politia, Petrini si prietenii sai au mancat, pur si simplu, linistiti, in fata noului local, cate o farfurie de spaghetti cu sos, bune de tot, asa cum se fac in italia. Protestul lor pasnic, dar hotarat, a fost o lectie, o declaratie si o luare de atitudine.
Ei devenisera deja constienti de faptul ca industrializarea galopanta a pietelor alimentare si globalizarea distrug diversitatea culinara, parte a diversitatii culturale. Demersul lor se sprijinea pe cifre elocvente: in secolul XX, diversitatea culinara de pe continentul nord-american s-a redus cu peste 93%, iar cea europeana cu mai mult de 80%; mii de rase de animale domestice si de soiuri de plante alimentare au disparut, iar numarul alimentelor de baza prezente in dieta obisnuita a oamenilor e acum de 10 ori mai mic decat la sfarsitul secolului al XIX-lea.
Un protest patetic, fara sanse de reusita, pornit de cativa nostalgici cu obsesii paseiste? Nici vorba! O miscare vie, care in doua decenii s-a raspandit prin lume si a obtinut succese notabile. Azi, organizatia Slow Food cuprinde 80.000 de membri, activeaza in peste 50 de tari (inclusiv Romania), editeaza buletine, reviste si ghiduri culinare (peste 60 de titluri, in 6 limbi), organizeaza manifestari internationale de mare anvergura si cursuri pentru toti cei interesati, inclusiv prin infiintarea unei Universitati a Stiintelor Gastronomice, in Italia.

S-o luam mai incet
Pe urmele Slow Food, au aparut si alte miscari, tendinte si concepte care urmaresc - desi pe planuri diferite - un scop asemanator: iesirea din roata infernala - care se invarte cu o viteza nebuna - a vietii moderne si intrarea intr-un univers mai linistit, pe care, insa - aceasta e marea provocare - trebuie sa ti-l creeezi tu singur: cultura contemporana de tip occidental nu te ajuta deloc in acesta privinta.

Iata, Slow Movement e o conceptie orientata spre diminuarea vitezei si cresterea calitatii vietii: te indeamna sa constientizezi momentul, sa te bucuri de el, sa innozi legaturi mai profunde ceea ce te inconjoara - natura si oameni - pe scurt, fara a-ti uita responsabilitatile, sa treci prin viata bucurandu-te de ea, nu ca racheta proiectata doar pentru viteza si pentru supravietuirea celor din ea.
Calatoriiile, hrana, scoala, lectura - totul poate fi abordat in termeni de calitate a experientei oferite, nu numai din punct de vedere al acumularii cantitative.
Un cercetator ar recunoaste, poate, in aceste idei o influenta a budismului zen; totusi, acest concept "slow living" e o reactie occidentala, la un fenomen occidental: dezvoltarea urbana moderna, aceea de tip occidental, pe care o cunoastem prea bine…
Slow travel, slow design, chiar si slow shopping si slow Christmas si multe alte activitati de intreprins pe indelete sunt ramuri desprinse din acelasi trunchi.

Un domeniu interesant si aparte este cel al oraselor in care se poate trai "slow": in Italia, a aparut o organizatie numita Cittaslow (orase… asa, mai incete, mai ne-grabite), care reuneste mai multe asezari urbane care incearca sa se califice pentru statutul de oras slow. Criteriile sunt multe si foarte stricte; privesc zgomotul, traficul, aglomeratia, politicile de mediu, dar si promovarea produselor locale, incurajarea traditiilor, a ospitalitatii etc.).Teoretic, nici un oras cu peste 50.000 de locuitori nu poate aspira la statutul de oras "slow" , pentru ca o populatie mare implica exact acel gen de dezvoltare urbana ale carei efecte nocive asupra vietii noastre au determinat aparitia revolutiei "slow".
Insa si locuitorii marilor metropole simt - poate mai mult decat oricine - nevoia calmului. Asa incat, chiar in ditamai orasele apar miscari "slow", care incearca sa descopere un mod de viata mai senin si mai linistit in mijlocul infernului urban.
O colectie de ghiduri slow ale catorva dintre cele mai agitate orase ale lumii - aglomerari urbane cu milioane de locuitori; printre ele se numara Londra, Sydney, Melbourne… - incearca sa ne schimbe ritmul, sub deviza: Traieste mai mult, agita-te mai putin. Lasand la o parte locurile publice aglomerate, obiectivele turistice majore, asaltate de hoarde de vizitatori, aceste ghiduri descopera si arata atractiile oraselor dintr-o perspectiva holistica, integrand concepte precume natural, local, sustenabil (sau durabil - dezvoltare durabila - cum se zicea pana acum cativa ani), si, mai presus de orice, seninatate si bucurie a vietii.

In 1999, Slow Movement a marcat un moment insemnat: Geir Berthelsen, fizician si psiholog, care a cercetat multi ani conceptul de timp si felul in care timpul si perceperea lui ne influenteaza la nivel cerebral, a infiintat The World Institute of Slowness (http://www.theworldinstituteofslowness.com/ ) - o grupare de ganditori vizionari, adepti ai conceptului de Slow Life si care imagineaza o grandioasa viziune a intregii umanitati a planetei evoluand pasnic si tihnit, intr-un ritm armonios - o "Slow Planet" in care fiecare va cunoaste (invatand-o din copilarie, intocmai cum invata sa vorbeasca) arta vitala de a trai pe indelete.

http://www.descopera.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:00


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Campania #respectjurnaliștii, premiată la Romanian PR Award, la categoria „Cea mai bună comunicare în sectorul public”
27/11/2020 09:45

La un an de la lansarea campaniei #respectjurnalistii, TUDOR Communication castigă aurul la Romanian PR Award 2020, pentru categoria „Cea mai bună comunicare in sectorul public”. Juriul PR Award a ...

Top 3 zodii de bărbați care pot fi cuceriți ușor
27/11/2020 08:45

Cand vine vorba despre cuceriri, unii bărbati pot fi mai usor atrasi de către femei. Iată care sunt zodiile cele mai emotionale. Balantă E slab si usor de manipulat bărbatul din zodia Balantei. Lui nu ...

Frumusețea de zi cu zi. Beneficiile machiajului semipermanent
27/11/2020 08:00

Metodele cosmetice actuale ne permit să arătăm impecabil in fiecare secundă. Există produse de calitate, tehnici foarte bune, insă apare o altă problemă, cea a timpului alocat ingrijirii. Se intamplă ...

Depoziteaza corect pantofii din piele de dama! Iata cateva sfaturi utile
26/11/2020 13:49

Indiferent ca locuim la casa sau la bloc, traim intr-un spatiu limitat, iar colectia noastra de pantofi se mareste de la o luna la alta. Oricat am fi de chibzuite, este greu sa rezistam tentatiei de a ne cumpar ...

Meryl Streep şi concursul de televiziune Eurovision, nominalizări pentru Premiile Grammy
26/11/2020 07:36

Beyonce, Taylor Swift şi Dua Lipa domină lista artiştilor care au primit cele mai multe nominalizări la viitoarea ediţie a premiilor Grammy, o listă pe care s-au strecurat insă şi alte nume mai puţin o ...

În România, în fiecare săptămână o femeie este ucisă în bătaie
25/11/2020 18:58

Pe 25 noiembrie este Ziua Internatională a combaterii violentei impotriva femeilor, stabilită pentru a trage un semnal de alarmă pentru numărul incă ingrijorător de ridicat al cazurilor de violentă domes ...

Ministerul Afacerilor Externe vrea să apere femeile de bătăile bărbațilo
25/11/2020 11:37

Ministerul Afacerilor Externe (MAE) salută marcarea Zilei Internaţionale pentru Eliminarea Violenţei impotriva Femeilor, reiterandu-şi angajamentul "ferm" faţă de promovarea şi protejarea drept ...

YouTube a interzis canalul One America News Network, pro-Trump. Timp de  o săptămână nu va putea posta videoclipuri
25/11/2020 07:30

YouTube a interzis canalului ultra-conservator One America News Network (OAN) să posteze videoclipuri noi timp de o săptămană şi i-a interzis să obţină venituri din conţinutul deja online, a informat r ...

FOTO/VIDEO - Top BBC. Cine sunt cele 100 de femei care au influențat lumea în acest an
24/11/2020 16:00

BBC a dezvăluit lista sa cu cele 100 de femei care şi-au pus amprenta asupra lumii in anul 2020, unul dintre cei mai complicaţi pe plan internaţional. Topul conţine nume din diverse domenii, de la politici ...

  Laura Bretan, colaborare cu artiștii canadieni care au cântat pentru Barack Obama
24/11/2020 15:15

   Laura Bretan, una dintre cele mai promiţătoare artiste din noua generaţie, dar şi vocea care a cucerit publicul la emisiuni precum Romanii au talent şi America’s Got Talent, lansează s ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei