Cum sa acordati cadouri clienţilor
Dimensiune font:
Micile cadouri pe care le oferiţi clienţilor sau consumatorilor produselor dvs. pot influenţa în mod pozitiv relaţia dvs. cu aceştia. În măsura în care sunteţi interesat să vă ţineţi clienţii aproape sau să vă lărgiţi clientela, vă propunem să aveţi în vedere şi banalele cadouri.
Fie că sunt oferite sub formă unor produse inscripţionate cu mesaje publicitare, fie că ele constau în produse, întotdeauna sunt bine venite şi apreciate. Însă trebuie să aveţi în vedere nu numai beneficiile marketingului desfăşurat pe această cale, dar şi respectarea dispoziţiilor legale, în aşa fel să nu fiţi sancţionat sau penalizat din prea multă "mărinimie".
Legal, aceste "cadouri" sunt denumite "prime", iar actele aplicabile în acest domeniu sunt Ordonanţa Guvernului nr.99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor pe piaţă şi Normele Metodologice de aplicare a acesteia. Când vorbim de cadouri ne gândim la tot ce este oferit "gratis" sau sub denumirea de "cadou". Legiuitorul a încadrat aceste practici comerciale sub noţiunea de "Vânzare cu prime". Vânzarea cu prime este definită ca o practică comercială prin care la vânzarea sau oferta de vânzare de produse/servicii se oferă consumatorului, cu titlu gratuit, imediat sau la un anumit termen, prime sub forma unor produse/servicii.
Ce produse/servicii se pot oferi ca şi cadouri?
Ordonanţa mai sus amintită menţionează că se pot acorda cu titlu de cadouri în primul rând produse identice sortimental cu serviciile sau produsele achiziţionate de consumator. În acest sens, de exemplu daca un consumator vă cumpara un pachet de unt, dvs. îi puteţi acorda drept cadou un alt pachet. Normele metodologice lărgesc sfera de aplicabilitate a acestor cadouri asimilând vânzărilor cu prime, practici comerciale precum:
- "se ofera un casetofon portabil pentru orice cumpărător de combină audio model X”;
- „ pentru un set de ciorapi cumpărat primiţi gratuit o pereche”;
- „pentru 5 ciocolate cumpărate primiţi o ciocolată”;
- „pentru developarea unui film foto şi eliberarea fotografiilor se oferă gratuit un film nou”;
- „cumpăraţi un film foto X şi vă asigurăm developarea gratuită”.
De asemenea, nu sunt interzise cadourile care nu sunt legate de cumpărarea produselor/serviciilor, precum şi primele care nu sunt integral gratuite cum ar fi, dar fără a se limita la: tichetele/bonurile de reducere pentru consumatorii care cumpără produse în valoare de peste o anumită sumă/într-o zi sau cardurile de fidelitate. În afară de aceste produse, mai puteti acorda gratuit consumatorilor sau clienţilor dvs. produse sau servicii precum:
- ambalajele produselor: ambalarea produsului/produselor după ce acesta/acestea a(u) fost achitat(e) de consumator;
- produsele sau serviciile indispensabile utilizării normale a produsului sau serviciului cumpărat: bateriile pentru un radio/casetofon portabil, uleiul pentru motor/benzina pentru un anumit număr de kilometrii sau o anumită perioadă în cazul autoturismelor, detergenţii pentru o maşină de spălat rufe, imprimanta/CD-urile cu programele necesare instalării şi utilizării unui calculator personal sau alte cazuri similare;
- produsele sau serviciile a căror valoare este de până la 10% din preţurile de vânzare/tarifele produselor/serviciilor achiziţionate de către consumatori, altele decât cele prevăzute la lit.b) şi respectiv pct.37 din norme. Valoarea produselor/serviciilor oferite gratuit consumatorilor este reprezentată de preţurile devânzare/tarifele practicate în structura de vânzare respectivă, în cazul în care acestea sunt comercializate în acea structură, iar în cazul în care produsele/serviciile nu sunt comercializate în structura de vânzare respectivă şi sunt aprovizionate/furnizate de comerciant special pentru a fi oferite gratuit consumatorilor, valoarea acestora este reprezentată de costurile de achiziţie ale produselor şi respectiv de tarifele serviciilor;
- articolele personalizate, respectiv obiectele purtând mesaje publicitare, inscripţionate în mod vizibil şi care nu se găsesc ca atare în comerţ: tricouri, brichete sau pixuri inscripţionate cu marca producătorului ori a distribuitorului sau alte cazuri similare;
- servicii post-vânzare: transportul la domiciliu şi instalarea unei maşini de spălat rufe, retuşurile la un costum pentru bărbaţi efectuate în cadrul structurii de vânzare, precum şi alte asemenea servicii;
- facilităţile de staţionare oferite de către comercianţi consumatorilor: parcarea autoturismelor clienţilor în locuri special amenajate de către comercianţi, fără plata taxei de staţionare.
Ce trebuie să ştiţi atunci când acordaţi cadouri ?
- Este interzis să condiţionaţi cumpărarea unui produs de achiziţionarea altuia. În acest fel, dacă oferiţi produse sub formă de pachet trebuie să aveţi la raft, separat, fiecare produs existent şi în pachet, în aşa fel încât consumatorul interesat să poată să îşi cumpere doar produsul care îl interesează şi să nu fie condiţionat de achiziţionarea întregului pachet;
- Să nu anunţaţi că acordaţi produse gratuit, iar în realitate această afirmaţie să fie ireală. O astfel de faptă constituie practică comercială incorectă şi se sancţionează corespunzător.
Sursa: http://www.consult-avocat.ro/
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau