Lucian Dan Teodorovici, Celelalte povesti de dragoste

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:09

Lucian Dan Teodorovici, Celelalte povesti de dragoste, Editura Polirom, 2009, 244 pagini, 30 lei

Proza lui Lucian Dan Teodorovici din Celelalte povesti de dragoste imi aminteste de critica lui Cosmin Ciotlos: cuviincioasa, prudenta, egala, deferent-ironica, pozitiva, implicita, agreabila, nesurprinzatoare. Mi se pare o comparatie mai buna decat aceea cam lipsita de masura pe care Antonio Patras o ofera pe coperta a patra: „Teodorovici a lasat pana acum impresia ca viseaza exclusiv la o comedie umana, in cel mai curat spirit balzacian. Ei bine, fara a contrazice ambitiosul proiect, volumul de fata este o proba de maiestrie mai degraba flaubertiana”.

 

Desi avem de-a face mai curand cu un „roman modular”, cum l-a descris Bianca Burta-Cernat, decat cu un volum de povestiri, prefer sa spun de la inceput ca mi-au placut mai mult textele Copilul-lup, O noapte la hotel, Dupa gaste, Tramvaiul care canta si ceva mai putin Sobolanul e mai viu decat testoasa, Pe catalige si Cu mai multi kilometri in urma.

Pe catalige si Cu mai multi kilometri in urma imi displac nu pentru ca folosesc acelasi truc, ci pentru ca folosesc acel truc: un soc (moartea cuiva – nu in priza directa) plasat la sfarsitul povestii inerveaza si resemnifica traseul de pana atunci al textului. In contextul volumului, vad in acest procedeu atat un mijloc facil, cat si o insuficienta incredere a lui Lucian Dan Teodorovici in tipul de proza pe care a ales sa o scrie aici. Poti sa faci un text in care doi tip merg pur si simplu cu masina, inregistrandu-le zgomotul? Sigur ca poti, raspunde implicit  Lucian Dan Teodorovici, care chiar poate; dar la sfarsit, spune tot el prin tipul de solutie aleasa (de doua ori) e nevoie de un pic de extra. Or, astfel Lucian Dan Teodorovici intra in conflict cu sine insusi: pe de o parte, mizeaza pe o proza cu fund dublu, disimulata in naivitate si pespectiva alba, in care fondul problemei nu se reduce aproape niciodata la felul in care problema este etalata de naratorul desaturat al cartii. Este intotdeauna o distanta, de care cititorul trebuie sa se prinda (si arta lui Lucian Dan Teodorovici consta tocmai in a echilibra denotativul si conotativul), intre ceea ce se intampla si ceea ce se intampla cu adevarat: intre cele doua nivele nu este o diferenta de versiuni anecdotice (nu se intampla altceva decat ni se spune ca se intampla), ci de coloratie emotionala. Naratorul ofera o perspectiva de regula stinsa: dar luminozitatea reala este mai puternica, si cel care il citeste pe Teodorovici trebuie sa joace tot timpul dupa aceasta regula dinamica, acoperind distanta de la explicit la implicit, si sa o resimta ca suficient de agreabila. Or, in momentul in care Lucian Dan Teodorovici recurge, la sfarsitul unei povestiri, la solutii precum cele amintite inainte, el isi brutalizeaza propria formula, tradandu-si angoasa ca ea nu ar fi suficient de entertaining sau de clara. Revenind la comparatia de la inceput, e ca si cum Cosmin Ciotlos si-ar incheia o cronica construita pana atunci numai din fente, ocoluri si preteritii cu cuvintele: „Pe scurt, cartea e de tot rahatul”.

 

Desi domeniul lui Teodorovici are limite destul de evidente (le enumar cu intentii mai mult preventive decat definitive: atmosfera si tipologia cam pasteurizate, de almanah; calificarea pentru distributii simple si desfasurari minimaliste, respectiv competenta maximizata in regim de primitiv infantil-rural; inteligenta provinciala; lipsa de versatilitate care poate produce plafonarea), calitatile sunt superioare si suficiente.

In primul rand, volumul, asa cum este construit, face masa critica. Fragmentarea linearitatii cronologice si regizarea acestei fragmentari prin anticipari enuntiative sau reveniri augmentative e de fapt nu operatiunea cea mai nimerita pentru a deturna lipsa unei actiuni, ci o operatiune de montaj inteligent, care speculeaza cu fler materialul. Luate separat, piesele par corecte si atat; impreuna, sunt semnificativ mai tusante. Romanul e mai bun decat povestirile luate separat.

In al doilea rand, Lucian Dan Teodorovici are un instinct sigur (un bun-simt, i-as zice in dublu sens) al punctelor de presiune (ele pot fi un cuvant, un gest, o alegere narativa) care, odata apasate, insufletesc un text si personajele lui. Nu fac din Teodorovici un maestru in five point palm exploding heart technique, doar un ins care stie ce nuanta sa introduca sau cum sa te plimbe (O noapte la hotel) intre fata de la chiosc, urmarita (cautata) pe geam si fata din camera, evitata.

In cronica lui la volum, Daniel Cristea-Enache nota satisfacut ca „Lucian Dan Teodorovici abandoneaza tematica loser-ului perfect si gesticulatia sinucigasului ratat”. Parca nu m-as grabi sa afirm asta despre un volum care inregistreaza o sinucidere, ce-i drept, reusita, plus una ratata (vezi scena de balcon cu tatal lui Sticlosu – cumva ambidextra, intrucat tatal lui Sticlosu este si „un loser perfect”, ca de altfel nu putine alte personaje de pe-aci), dar retin din afirmatia criticului pozitivarea unui proces subtil de interiorizare care a intervenit in proza lui Lucian Dan Teodorovici, fara ca aceasta sa se schimbe fundamental. Prozatorului nu-i ramane decat sa gaseasca drumul care duce afara din minor: in rest, e bine.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

10:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei