Lucian Dan Teodorovici, Celelalte povesti de dragoste

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 18:09

Lucian Dan Teodorovici, Celelalte povesti de dragoste, Editura Polirom, 2009, 244 pagini, 30 lei

Proza lui Lucian Dan Teodorovici din Celelalte povesti de dragoste imi aminteste de critica lui Cosmin Ciotlos: cuviincioasa, prudenta, egala, deferent-ironica, pozitiva, implicita, agreabila, nesurprinzatoare. Mi se pare o comparatie mai buna decat aceea cam lipsita de masura pe care Antonio Patras o ofera pe coperta a patra: „Teodorovici a lasat pana acum impresia ca viseaza exclusiv la o comedie umana, in cel mai curat spirit balzacian. Ei bine, fara a contrazice ambitiosul proiect, volumul de fata este o proba de maiestrie mai degraba flaubertiana”.

 

Desi avem de-a face mai curand cu un „roman modular”, cum l-a descris Bianca Burta-Cernat, decat cu un volum de povestiri, prefer sa spun de la inceput ca mi-au placut mai mult textele Copilul-lup, O noapte la hotel, Dupa gaste, Tramvaiul care canta si ceva mai putin Sobolanul e mai viu decat testoasa, Pe catalige si Cu mai multi kilometri in urma.

Pe catalige si Cu mai multi kilometri in urma imi displac nu pentru ca folosesc acelasi truc, ci pentru ca folosesc acel truc: un soc (moartea cuiva – nu in priza directa) plasat la sfarsitul povestii inerveaza si resemnifica traseul de pana atunci al textului. In contextul volumului, vad in acest procedeu atat un mijloc facil, cat si o insuficienta incredere a lui Lucian Dan Teodorovici in tipul de proza pe care a ales sa o scrie aici. Poti sa faci un text in care doi tip merg pur si simplu cu masina, inregistrandu-le zgomotul? Sigur ca poti, raspunde implicit  Lucian Dan Teodorovici, care chiar poate; dar la sfarsit, spune tot el prin tipul de solutie aleasa (de doua ori) e nevoie de un pic de extra. Or, astfel Lucian Dan Teodorovici intra in conflict cu sine insusi: pe de o parte, mizeaza pe o proza cu fund dublu, disimulata in naivitate si pespectiva alba, in care fondul problemei nu se reduce aproape niciodata la felul in care problema este etalata de naratorul desaturat al cartii. Este intotdeauna o distanta, de care cititorul trebuie sa se prinda (si arta lui Lucian Dan Teodorovici consta tocmai in a echilibra denotativul si conotativul), intre ceea ce se intampla si ceea ce se intampla cu adevarat: intre cele doua nivele nu este o diferenta de versiuni anecdotice (nu se intampla altceva decat ni se spune ca se intampla), ci de coloratie emotionala. Naratorul ofera o perspectiva de regula stinsa: dar luminozitatea reala este mai puternica, si cel care il citeste pe Teodorovici trebuie sa joace tot timpul dupa aceasta regula dinamica, acoperind distanta de la explicit la implicit, si sa o resimta ca suficient de agreabila. Or, in momentul in care Lucian Dan Teodorovici recurge, la sfarsitul unei povestiri, la solutii precum cele amintite inainte, el isi brutalizeaza propria formula, tradandu-si angoasa ca ea nu ar fi suficient de entertaining sau de clara. Revenind la comparatia de la inceput, e ca si cum Cosmin Ciotlos si-ar incheia o cronica construita pana atunci numai din fente, ocoluri si preteritii cu cuvintele: „Pe scurt, cartea e de tot rahatul”.

 

Desi domeniul lui Teodorovici are limite destul de evidente (le enumar cu intentii mai mult preventive decat definitive: atmosfera si tipologia cam pasteurizate, de almanah; calificarea pentru distributii simple si desfasurari minimaliste, respectiv competenta maximizata in regim de primitiv infantil-rural; inteligenta provinciala; lipsa de versatilitate care poate produce plafonarea), calitatile sunt superioare si suficiente.

In primul rand, volumul, asa cum este construit, face masa critica. Fragmentarea linearitatii cronologice si regizarea acestei fragmentari prin anticipari enuntiative sau reveniri augmentative e de fapt nu operatiunea cea mai nimerita pentru a deturna lipsa unei actiuni, ci o operatiune de montaj inteligent, care speculeaza cu fler materialul. Luate separat, piesele par corecte si atat; impreuna, sunt semnificativ mai tusante. Romanul e mai bun decat povestirile luate separat.

In al doilea rand, Lucian Dan Teodorovici are un instinct sigur (un bun-simt, i-as zice in dublu sens) al punctelor de presiune (ele pot fi un cuvant, un gest, o alegere narativa) care, odata apasate, insufletesc un text si personajele lui. Nu fac din Teodorovici un maestru in five point palm exploding heart technique, doar un ins care stie ce nuanta sa introduca sau cum sa te plimbe (O noapte la hotel) intre fata de la chiosc, urmarita (cautata) pe geam si fata din camera, evitata.

In cronica lui la volum, Daniel Cristea-Enache nota satisfacut ca „Lucian Dan Teodorovici abandoneaza tematica loser-ului perfect si gesticulatia sinucigasului ratat”. Parca nu m-as grabi sa afirm asta despre un volum care inregistreaza o sinucidere, ce-i drept, reusita, plus una ratata (vezi scena de balcon cu tatal lui Sticlosu – cumva ambidextra, intrucat tatal lui Sticlosu este si „un loser perfect”, ca de altfel nu putine alte personaje de pe-aci), dar retin din afirmatia criticului pozitivarea unui proces subtil de interiorizare care a intervenit in proza lui Lucian Dan Teodorovici, fara ca aceasta sa se schimbe fundamental. Prozatorului nu-i ramane decat sa gaseasca drumul care duce afara din minor: in rest, e bine.

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

00:02

 Primul muzeu dedicat pandemiei de COVID
27/10/2020 07:58

  Artisti din toată lumea au surprins in creaţii originale momentele cele mai grele ale pandemiei. Acestea pot fi văzute pe Instagram, pe pagina primului muzeu de artă Covid din lume. Trei tineri din ...

Premieră națională la Teatrul „Vasile Alecsandri”- spectacolul „Insultați. Belarus(ia)”
26/10/2020 07:00

     Teatrul National Iasi, alături de poporul din Belarus, parteneri in proiectul „Belarus(ia)  ̶  Lecturi la nivel mondial” Belarus(sia) Worldwide Reading Project ...

 Muzeul Metropolitan de Artă din New York a recuperat un tablou dispărut în urmă cu 60 de ani
22/10/2020 12:35

  Un tablou dispărut in urmă cu 60 de ani a fost localizat cu ajutorul unui vizitator al Muzeului Metropolitan de Artă din New York (The Met), a precizat instituţia, potrivit DPA. Pe cand vizita o ex ...

 Ministrul Culturii trimite încă un Corp de Control la Opera dn Iași
22/10/2020 07:03

  Ministrul Culturii, Bogdan Gheorghiu, s-a intalnit, astăzi, cu reprezentanţii sindicatelor din instituţiile de profil care au protestat, dimineaţă, in faţa sediului institutiei pe care o cond ...

Protest în fața Ministerului Culturii. Sindicaliștii din București s-au raliat colegilor de la Opera din Iași
21/10/2020 11:49

 Federatia Sindicatelor din Institutii de Cultură organizează astăzi o actiune de protest in fata Ministerului Culturi, in solidaritate cu colegii Sindicatului „Artis” Moldova din ...

 Războiul de la Opera Iași s-a mutat în social media și capătă miză politică
21/10/2020 10:32

    Protestele de la Opera Natională Romană Iasi (ONRI) iau o nouă turnură si capătă iz politic. O postare făcută pe pagina personală de către Cosmin Marcovici, secretar in Ministerul Cult ...

Premieră în două părți, în două seri consecutive: „Unchiul Vanea”, la Teatrul Național
20/10/2020 08:21

Teatrul National Iasi anuntă cea dintai premieră a stagiunii, care va avea loc pe scena Sălii Mari. Este vorba despre „Unchiul Vanea”, de A.P. Cehov, in regia lui Claudiu Goga. Va fi un evenime ...

 Sindicaliștii de la Operă au reluat protestele
20/10/2020 05:22

  Tensiunile de la Opera Natională Romană din Iasi continuă, iar părtile implicate, membrii Sindicatului ARTIS Moldova, constituit la nivelul structurii de spectacole si afiliat la Federatia Sindicate ...

 Volumul cu primele piese de teatru ale lui Shakespeare, vândut cu preţul record de 9,97 milioane de dolari
15/10/2020 16:18

  Un volUn volum rar din anul 1623, care a reunit pentru prima dată piesele de teatru scrise de dramaturgul William Shakespeare, a fost vandut miercuri cu preţul record de 9,97 milioane de dolari, au an ...

VIDEO - Povestea lui Copăcel
15/10/2020 15:28

 Copăcel, protagonistul filmuletului, este o marionetă creată de actrita Beatrice Iordan. „Copăcel este o marionetă tare dragă mie, creată in primul val de izolare acasă. Sper, totusi, să nu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei